Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Udda fel (ackvarnare flimrar, mottagare blinkar, osv)

  1. #1

    Standard Udda fel (ackvarnare flimrar, mottagare blinkar, osv)

    Hej,

    Blev precis nyss klar med en gammal metanolhärk (40+ år gammal) och när jag på slutet spakar om alla roder så händer följande:
    - Ackvarnaren (5V) börjar flimra på alla LEDarna (som de gör när spänningen blir för låg)
    - Servona stannar
    - Futaba R6008HS-mottagarens LED börjar blinka mellan rött och grönt som att den startar om på löpande band eller nåt, kanske för att den råkar ut för brownouts?

    Men...

    Jag hakade på en ström/spänningsmätare (GT Power) och den visar att när jag vevar på som mest febrilt med skev, höjd, sido, gas och flaps (servo speed) så drar det som mest 0,74A (den visar väl nåt medel antar jag). Spänningen på acken visar 8,2V under detta.

    Så här ser matningen ut:
    2S 2200 LiPo -> strömbrytare -> Castle Creations 10A UBEC 5.1V -> Futaba-mottagaren.
    Till mottagaren är samtliga servon ansluta men även ackvarnaren och en elektrolytkondensator för att jämna ut spikarna.

    Samtliga grejer har använts i andra flyg utan problem (LiPos, UBEC, ackvarnare, kondensator, mottagare... men inget av servona).

    Jag har även provat en 3S 1300, ingen skillnad.

    Servona är 4 st ScannerRC SSV-9724 8,6kg och 1st ScannerRC SSV-9854MG 3,6kg (skitservon jag vet, men det är ett skitflyg också).

    Är det nån dålig kontakt som inte kan leverera mer än 0,74A?
    Vad klarar en vanlig servokabel för strömmar (vanlig, inte den grövre)?
    Är ju inget extra, är en vanlig "trainer som ser ut som Cessna"-modell.

    UBECen ska leverera 5,1V så länge som matningen är 5,1V eller mer, sen ska UBECen ge ut samma spänning som acken ger in. Men, 8,2V in är ju tillräckligt.

    UBECen är knappt ljummen efter kvällens inställningar.

    WTH!?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Använde denna gång en annan Tattu 3S 1300mAh-ack (rätt nyladdad).
    Anslöt en Fluke att mäta spänningen på mottagaren när allt var igång och anslutet, WTH, den visade 4,66V! Det är ju för lite. UBECen är inställd på 5,1V.

    Vickade och tryckte in alla kontakter ordentligt där de fanns, ingen skillnad. Glapp brukar uppenbara sig. Men glapp brukar innebära ostabil spänning som pendlar mellan 0 och 5,1V skulle man tycka. Men nä, det var på stabila 4,66V.

    Började felsöka genom att koppla bort ett servo i taget, ingen skillnad.
    Sen kopplade jag bort ackvarnaren och elektrolytkondensatorn, ingen skillnad.

    Så nu var endast följande anslutet:
    Ack -> strömbrytaren -> UBEC -> Mottagare.
    Fortfarande 4,66 V.

    Strömbrytaren är en Futaba-strömbrytare som kommer med T14SG-sändarpaketet, den var oanvänd.
    UBECen är en Castle Creations 10A UBEC som använts i annat flyg senaste veckan.
    Mottagaren har jag flugit med för några dagar sedan.

    Hm...

    Drog ur kabeln från UBECen som gick in i mottagaren och mätte direkt på UBECen, dvs:
    Ack -> strömbrytare -> UBEC och då mätte jag 5,1V!!!
    Jag hade inte rört strömbrytaren, acken eller nån kabel från ack till UBEC (allt fastspänt)

    Är det mottagaren som drar ner spänningen till stabila 4,66V?

    Här borde jag ha kopplat tillbaks UBEC till mottagaren, men jag gjorde annat emellan här så jag glömde bort det.

    Kopplade ur allt och lade det på bordet för att felsöka glappkontakt, glapp brytare, kabel som nästan var av osv.
    Ack -> strömbrytaren -> UBEC -> mottagare ... fortfarande 5,1V. Hur jag än gör.

    Suck...

    Om problemet var tillfälligt pga nån glapp (!?) så lär flyget krascha när det tillfälligt händer igen.

    Nåt förslag? Hur brukar ni göra när detta händer (som om det händer nån...)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Möjligt att mottagaren gör så ja.. kan du ställa in din UBEC att ge ut en något högre spänning säg 6volt?

  4. #4

    Standard

    Nu har jag mätt lite mer...

    För det första, om jag mäter på port 8 på denna Futaba R6008HS (som är inställd på Normal Mode) så visar det 4,66V.
    Men på de andra portarna visar den 5,1V. Vad skiljer port 8 från de andra?

    Nåja.. jag testade att mäta på port 1 istället på mottagaren. 5,1V alltså.
    Alla servon anslutna och vevar om dem rejält och det tar nån sekund så slår allt ifrån igen och spänningen på Fluken går ner till 4,44V, ackvarnaren flimrar osv som om spänningen blev svag mitt i allt pga slö ack. Slutar veva och det är kvar på låg spänning. !? Drar ur flaps-servot och då återgår det till det normala.

    Ahaa, flapsservot ställer till det för att det kanske bindar fast det inte låter så?!

    Nåja... vevar på igen och samma sak händer men inte lika ordentligt, det dippar ner och mottagaren startar om, men kommer tillbaks och jag kan veva vidare.

    Så det där med 4,66V på port 8 är ett frågetecken (obelastad mottagare).

    Och är flapsservot slut som fastnar i nåt läge som drar ström eller nåt?

    Och vad mer är fel eftersom det dippar så lågt att mottagaren startar om, fast jag har en 10A UBEC och elektrolytkondensator?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Möjligt att mottagaren gör så ja.. kan du ställa in din UBEC att ge ut en något högre spänning säg 6volt?
    Mjo, med nån CC USB-programmerare som jag inte har.
    Jag testar NiCd- och NiMH-ackar nu istället samt nån annan UBEC som kan ge ut 6V.

    Men ändå... flapsservot fick mottagaren att fastna på för låg spänning...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Sitter inte med Futaba så jag har ingen aning om varför den gör så.. Men du är nog något på spåret vad gäller servot. Kolla upp det eller byt till annat och prova. Vad gäller mottagaren så borde den rimligtvis ge samma spänning ut genom alla kanaler, om inte det är något inuti som begränsar.. ex dåligt kontakt, lödning etc?. De ubec jag hade kunde jag ställa in med en brytare, eller "jumper" i vissa fall.

  7. #7

    Standard

    Ha, nu har jag testat mera...

    Jag kopplade bort LiPo + strömbrytare + CC UBEC och anslöt istället en nästan urladdad 4-cell 600mAh NiCd (jag köpte den 2006) direkt på mottagaren.

    När jag mäter så är det bara 4,69V på mottagaren nu... nåja.
    Jag vevar som en galning med alla servon anslutna, även flaps.... och allt bara funkar.
    Mottagaren hålls grön, ackvarnaren blinkar febrilt på för låg spänning, Fluken visar 3,33V som lägst.

    Såå..... 3S LiPO -> strömbrytare -> UBEC -> mottagare orkar inte leverera ström så det räcker.

    Så nu ska jag testa:
    3S LiPO -> UBEC -> mottagare
    samt
    4-cell NiCd -> strömbrytare -> mottagare.

    Det är egentligen:
    3S LiPo - XT60 - Strömbrytare - servokontakt - UBEC - mottagare.

    Sen tror jag att vi vet mer...

    Servot ska jag byta ut ändå för det verkar fastna och dra ström hur som helst. Men det är inte den som har fel i detta fall. Jag vet att ScannerRC lär ska dra mycket ström, men enligt strömmätaren så har det som mest toppat 1,12 A när jag vevat som en galning och det har inge bindat och alla rodergångjärn går väldigt lätt samt stag och sånt i flyget.

    Har andra UBECs liggande som jag kan prova om det visar sig behövas. CC är via dator tydligen...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag hade min batterivarnare flimra en gång.
    Allt verkade Ok så jag flög - skulle inte gjort det..

    En kabel hade gnagats av så att det bara var en eller två trådar av en hel drös som var hela.
    Motorvibrationerna lyckades knäcka även de sista trådarna i kabeln så att planet blev helt strömlöst.
    Tack och lov med nosen nedåt så att det bara gjorde ett hål i marken utan att skada något/någon.
    Fortsätt felsökning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Nu testade jag följande:

    Tog bort strömbrytaren, dvs bara:
    3S LiPo - XT60 - UBEC - Mottagare.
    Ingen skillnad, flimrar, spänningen nere på runt 3V, servona döda osv.

    Klippte bort alla kablar, kontakter och lödningar genom att kapa kablarna vid UBECen och ansluta med ny kontakt till mottagaren och till acken via klämmor kabel<-> XT60.

    Funkar!

    De två lödningarna ser bra ut men nån av de två servo-kontakterna är dåliga eller så är det kabelbrott nånstans.

    Byter ändå UBEC...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Skalade samtliga kablar i slingan och det finns inget kabelbrott.
    De två lödningarna har jag till och med tagit isär och det är lödtenn rätt igenom allt och en bit ut bland ledningarna från lödningen.
    Kontakterna har jag testat stift för stift och de sitter rejält, men där vet man ju inte om det är dålig kontakt ändå eller oxiderat.

    Suck, hade vart fint med en kabel som var nästan av.

    Inte riktigt nöjd...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Verkar vara UBECEN som krånglar. Prova att belasta den med exempelvis en glödlampa - räkna ut så att du inte får för hög ström. 5 amp borde vara bra. Mät spänningen.
    Genom åren har jag skalat av så mycket grejor som möjligt i radion. Batteri - kraftig kontakt (typ XT60) - Mottagaren. Skippa om möjligt strömbrytare och UBEC. Kör själv med 7,4 volt LiPo och HV-servon. Frsky RX klarar 10 volt.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12

    Standard

    Jag klippte av kablarna och testade ansluta LiPot (2S 2200) direkt till UBECen och direkt till mottagaren (dit 5 servon, ackvarnare och kondensator var anslutna). Då funkade allt hur bra som helst. När jag vevade som mest så sjönk spänningen max 0,1V, vid normalspakande sjönk det 0,02 V som mest. Lät den stå på länge också. Acken var bara ca 4,0X V per cell. Med wattmetern så drog det 1,12A som mest (nåt medel säkert). Så det måste ha vart glapp eller nåt sånt. Jag bytte ändå till en exakt likadan CC UBEC, men jag fick inte den där original-UBECen att faila enligt ovan efter jag kapade kablarna kortade ner allt. Lite slött... men kontaktproblem i servokontakt mest troligt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Detta har jag observerat själv. Ackvarnaren reagerar för snabbt och blinkar, när man gymnastiserar alla servon samtidigt, även med en fulladdad ackumulator i gott skick. Man kan tänka sig att montera en kondensator med lämplig kapacitans i serie, mellan ackvarnaren och ackumulatorn, för att jämna ut det hela, så är problemet borta. Det hela är i så fall en artefakt / felindikering.

  14. #14

    Standard

    Är nog helt normalt att ackvarnarnas 10 LEDar (eller hur många det nu är på den jag har) börjar flimra hela högen när man belastar med att veva på spakarna, men detta brukar ske när acken inte orkar med längre. I alla fall när man kör med NiMH eller NiCd som man gjorde förr i tiden. Då använde jag NiCd och det blev sedan NiMH för att man inte fick tag på NiCd mer. Började med 600mAh sen på slutet hade jag 3800.
    Det är lite olika på ackvarnare förstås, dessa jag använt brukar vara rätt stabila med en enda LED som lyser från grön LED för LED ner till rött. Sen börjar det blinka och flimra bland alla LEDar men då är acken tom. Att jag fick detta med LiPo och UBEC är nog för att det mellan ack och mottagare var så dålig kontakt nånstans att strömmen inte orkade igenom och spänningen sjönk av belastningen.

    Ska kondensatorn vara i serie? Jag har alltid haft dem parallellt... (det står + och - på dem).

    Felet var inte ackvarnaren. Alla servon dog när matningen inte orkade med längre.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Kondensatorn skall kopplas parallellt.
    En sådan här kopplas direkt i ett servouttag på mottagaren.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kondensator.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	4,4 KB 
Id:	70370  

  16. #16
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Är UBECn ”gammal” ? MAO har den varit med ett tag och flyttats mellan många plan?

    ska inte svara hundra men är 99.9% säker på att kondningen ska sitta parallellt i kretsen.

  17. #17

    Standard

    Är nog bara BJS som skrivit fel... spolar ska vara i serie.

    UBECen har använts tre flygningar i ett 50cc-flyg.
    UBECen fungerar som den ska efter jag bytte ut alltkablage mellan ack och UBEC samt UBEC och mottagare.

    Felet var alltså inte servona, mottagaren, kondensatorn, ackvarnaren, strömbrytaren eller UBECen, det måste ha varit kablaget (fast dom var hela när jag skalade allt), kontakterna (fast varje pin greppas bra av varje stiftkontakt) eller lödningarna (fast dom såg bra ut när jag tog isär dem).

    Bytte UBEC för den använd ovan är snaggad på kablage. :-D

    Eller så lär jag ha en projektil när jag testar flyget inom nån dag, om det var nåt annat. ;-)

    Måste inhandla kontaktspray igen, svårt se hur kontakterna ser ut på insidan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •