Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: F3A kurvor i Coronatider

  1. #1

    Standard F3A kurvor i Coronatider

    Hej
    Jag har ägnat en del tid åt att bättre försöka förstå hur kurvorna ligger i F3A/P21 programmet (Corona ger extratid). Tränar lite på det men en del övergångar är svåra, tex figur 10 till 11. Kommer lätt för långt mot mitten efter figur 10. Så jag satte mig ned och ritade hur jag tror det ska se ut. Jag hoppas med detta att någon F3A flygare kunde titta lite på det och säga om det är rätt uppfattat eller vad som är fel. Det är alltså bara flygbanan som är ritad inte rollar etc.

    Utöver det har jag en fråga om 45 graders stigningar/dykningar. När man gör en sådan rätt fram är det uppenbart vad som är 45 grader. Däremot när det sker långt ut åt sidorna, tex figur 16, så skulle man kunna tänka sig två principer.
    1. Planet ska verkligen röra sig 45 grader, kommer inte att följa tex en pinne lutad 45 grader man håller framför ögonen som riktmärke.
    2. Det ska se ut som planet rör sig i 45 graders lutning. Dvs om man håller en pinne vinkelrätt framför sig med 45 graders lutning ska planet röra sig längs pinnen. Dvs en betraktare stående lika långt från flyglinjen som piloten men vinkelrätt ut från ändmarkeringen skulle se det som flackare än 45 grader.

    Tacksam för svar. Hoppas bilagan går att läsa (fick det inte att fungera på svensktmodellflyg.org så jag hoppas att det fungerar här).


    /OlleG
    Bifogade filer Bifogade filer

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    I FAI:s Sporting code står det för klassen F3M att

    "For 45-degree lines, judges must make an allowance for the aircraft’s position relative to their own. A true 45 degree line flown at the end of the aerobatic airspace will appear steeper when flown towards the end of the airspace and shallow when flown towards the centre. Judging is of the true line flown and judges should not downgrade the manoeuvre for visual deformation due to the angle it is observed. Always give the competitor the benefit of the doubt when not sure."

    Det finns ingen liknande skrivning i avsnittet för F3A, vilket kan tyckas lite märkligt. Har vi kanske någon F3A-domare i läsekretsen som kan ge besked om praxis för F3A därvidlag är samma som för F3M? Min gissning är att bedömningsgrunden är densamma eftersom det skulle vara svårt för domarna att ställa om 'tänket' beroende på vilken klass som de bedömer.

    Edit: Tillägg angående Excelkommentaren i din pdf-fil:
    Om du räknat ut tiderna i sekunder kan du få dem utskrivna som mm,ss med hjälp av formeln =HELTAL(B3/60)+REST(B3;60)/100. Formatera cellen som TAL med 2 decimaler.
    Om B3 innehåller exv. 93 så ger formeln resultatet 1,33

    Snyggare blir det om du använder formeln
    =HELTAL(B3/60)&"' "&REST(B3;60)&"''" eller =HELTAL(B3/60)&"m "&REST(B3;60)&"s"
    Resultatet blir då en textsträng: 1' 33'' alternativt 1m 33s.
    Senast redigerat av Michael den 2020-04-16 klockan 18:14.

  3. #3

    Standard

    Kul med tips om excel, ska prova.
    Hoppas att någon kan kommentera pdf-filen.
    /OlleG

  4. #4

    Standard

    Halloj.. som gammal F3A domare från 90 talet kanske man inte ska ge sig in o tolka för mycket(har hänt en del)
    men då som nu, är mitt tips att som f3A flygare eller vilken annan bedömningsgren man än flyger i den samma.försök och gå en domarkurs i grenen du flyger i.där finns ALL info om hur domaren tolkar din flygning,och hur DU kan lura domaren och tex (gömma) korrigeringar på rätt ställe. Lite som en bra snickare.. han vet var man kan fuska lite utan att det syns,eller förändrar bedömningen om ni förstår hur jag menar..
    minns oxo att det var några piloter som i en paus undrade varför de fått 0 poäng när de fått 7 av de 2 andra domarna??. Kollade protokollet o där stod ”no”.sekretariatet trodde det betydde noll..
    förklarade att det betydde” not observed” (att jag inte sett manövern,då jag funderade på om föregående manöver var rätt utförd) och då skulle de andra domarnas medelpoäng ges av mig.(man dömde ca 1275 manövrar på 1dag då) klart man har rätt o missa nåt,o då finns regler som fångar upp för sånt,bara man vet om dom..enkla 7 extra poäng den gången för en förvirrad flygare.
    såå,tider,vinklar o funderingar hur man ska flyga? Domarkurs har svaret.(inget krav o bli domare bara för man gått en kurs i ämnet)

    //Patrik.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tragi702 Visa inlägg
    hur domaren tolkar din flygning,och hur DU kan lura domaren och tex (gömma) korrigeringar på rätt ställe. Lite som en bra snickare.. han vet var man kan fuska lite utan att det syns,eller förändrar bedömningen om ni förstår hur jag menar..
    //Patrik.
    Det där är min linje. Jag tävlar inte, jag show-flyger(sporadiskt). Jag fick uppfattningen att mitt namn skulle påverkat placeringen om jag valt att tävla. Det är givetvis svårt att skapa ett namn bara sådär. Men men det är en del. Person A brukar vinna så han gör säkert rätt och skall säkert vinna idag med. Domare är människor också.

    Sen kan man köpa ett gyro från Jeti, ställa in det på 45 grader max stigning. Sen flyga sin modell med spaken i magen på uppvägen och den går 45 grader oavsett. Flyg det så många gånger så du lär dig hur 45 grader verkligen ser ut. Flyg sedan 45 grader utan gyrot inkopplat = done. Men som Patrik säger,,,, är 45 grader verkligen det som domaren vill se?!

    Dom som tävlar i billjud justerar sin EQ efter vilken domare som är på plats... så svaret på frågan är nog svårt. Du behöver garanterat ett namn. Du behöver garanterat kunna flyga 45 grader på beställning, du behöver garanterat lära dig hur vilka domare dömer och vad dom vill se.

    Det bla är därför jag inte tävlar.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •