Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 79

Ämne: Nya drönarregler 1/7 2020

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Hej Petrik!

    Jag vet inte hur pass engagerad du är i din klubb, dess styrelse och hur pass aktiv du är när klubbens verksamhetsmål diskuteras.

    Antalet klubbar anslutna till SMFF har gått från drygt 200 st. till ca 145 st.

    Av dessa klubbar är det mer än 50 st. som har 10 st. medlemmar eller färre.

    Antalet medlemmar i dessa klubbar har gått från drygt 10 000 st. till mindre än 3000 st.

    Medelåldern i landets modellflygklubbar är osedvanligt hög, 2018 var den vanligast förekommande åldern inom SMFF 73 år.

    Utöver medlemsavgifterna får SMFF bidrag från Flygsportförbundet som i sin tur får pengarna från Riksidrottsförbundet.
    Att RF sedan några år tillbaka ser över hela idrottsrörelsen och bidragen till denna, ligger i sakens natur, flertalet av landets föreningar har tappat ungdomar under flera år, nu kraftsamlar RF för att genom Strategi 2025 försöka vända trenden, förhållandevis mer bidrag fördelas till förbund som kan uppvisa ungdomsverksamhet.

    Hur många medlemmar en klubb måste ha för att överleva går naturligtvis inte att svara på, ställ upp en affärsplan, se vad som blir över på sista raden, att öka upp resultatet med höga medlemsavgifter kan fungera över en tid, men är i de flesta fall inte hållbart över längre tid.

    Fortsätter medlemsutvecklingen på samma sätt fram till 2030, lär det inte finnas så många organiserade modellflygklubbar kvar, föreslagna åtgärder inför kommande förbundsmöte med bl.a. lägre medlemsavgifter kan göra skillnad, men det behövs nog lite mer än så.

    Är man tävlande, och har köpt tävlingsmodell för 30 000 kr så tillhör man oftast den medlemskategori som gärna kör några mil extra för att få flyga och tävla. Segelflygare, IMAC, och Jetflygarna tillhör nog tyvärr de grenar som drabbas hårdast av de nya reglerna.

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.comBifogad fil 70493
    Jag har varit väldigt engagerad i min klubb där jag varit med i ca 12år och varit med i styrelsen den största delen av tiden.
    Att medlemsantalet minskar och att det är svårt att "ragga" nya juniorer är en helt normal förändring som drabbat alla idrottsföreningar. Den dag modellflyget får en Zlatan (och med samma pengar) kommer ungdomar att strömma till.
    Hur många modellflygande föräldrar hsr tid att ställa upp massor av timnar för att få in nya juniorer när de skall hinna flyga själva vid bra vöder, skjutsa barn kors och tvärs på olika träningar och ta hand om hus och hem?
    Vår klubb har växt stadigt så länge jag varit med men inte många ungdomar har stannat. Däremot är det många som kommit tillbaka efter upehåll med småbarn och villabyggande. En stor del är även pensionärer som aldrig flugit men vill ha en hobby med gemenskap.
    Jag ser inget fel i att klubben överlever på detta vis.

    När det gäller ungdomar så är ju läget lite annorlunda mot när jag som är 61 bast var liten. Då fanns det i stort sett bara fotboll på klubb/hobby nivå att välja för en fattig arbetargrabb. Modellflyg var bara en dröm.
    Utbudet idag är tusen gånger större för ungdomarna .

    /Petrik

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    I början fanns väl inga direkta förbud eller regler, så man kanske inte ska döma för hårt.
    Regler har väl alltid funnits. Annars förstår man kanske själv ungefär att man inte flyger inom kontrollzoner men icke mmodellklubb anslutna vet knappt vad detta är. Att inte flyga över folk, bilar, hus och liknande borde ju vara en självklarhet men det sket ju multi flygarna i under drönar boomen.

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Petrik59 Visa inlägg
    Jag har varit väldigt engagerad i min klubb där jag varit med i ca 12år och varit med i styrelsen den största delen av tiden.
    Att medlemsantalet minskar och att det är svårt att "ragga" nya juniorer är en helt normal förändring som drabbat alla idrottsföreningar. Den dag modellflyget får en Zlatan (och med samma pengar) kommer ungdomar att strömma till.
    Hur många modellflygande föräldrar hsr tid att ställa upp massor av timnar för att få in nya juniorer när de skall hinna flyga själva vid bra vöder, skjutsa barn kors och tvärs på olika träningar och ta hand om hus och hem?
    Vår klubb har växt stadigt så länge jag varit med men inte många ungdomar har stannat. Däremot är det många som kommit tillbaka efter upehåll med småbarn och villabyggande. En stor del är även pensionärer som aldrig flugit men vill ha en hobby med gemenskap.
    Jag ser inget fel i att klubben överlever på detta vis.

    När det gäller ungdomar så är ju läget lite annorlunda mot när jag som är 61 bast var liten. Då fanns det i stort sett bara fotboll på klubb/hobby nivå att välja för en fattig arbetargrabb. Modellflyg var bara en dröm.
    Utbudet idag är tusen gånger större för ungdomarna .

    /Petrik
    Och det svaret du ger, tolkar jag som att vi skall ta saken med ro, vi sätter oss lugnt ner i båten och flyter medströms tillsammans med de döda fiskarna, och hoppas på att överleva tills vi går på grund.

    Det märkliga i sammanhanget är att Danmarks modellflygförbund växer år efter år.

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Medlemsutveckling Danmark (2).jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	54,7 KB 
Id:	70501  

  4. #44

    Standard

    Alltså.. de kan ju hålla på och ta fram en massa nya regelverk, kompetens krav, höjd och hastighetsbegränsningar..
    Men kommer någon söndagsflygare att bry sig?
    och kommer TS att bry sig?

    Så länge man inte flyger drönare på stan, vid flygplatser och andra olämpliga ställen utan håller sig till vanligt modellflygande på åkern så är det väl egentligen bara att strunta i alla nya konstiga regelverk...
    Man ska ju naturligtvis vara en god medborgare och följa lagen men det får ju finnas gränser.
    /Christoffer

  5. #45


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Detta är även en kommentar till Petrik59:
    Hur många bland "vanligt folk" känner överhuvudtaget till existensen av kontrollzoner runt större flygplatser? Hur många vet hur man hittar utsträckningen på en karta?
    Kunskapsnivån har nog inte förändrats så värst mycket, så många, många kommer medvetet eller omedvetet att bryta mot de nya och i mångas ögon tämligen onödiga och överdrivna reglerna.
    Låt eländet rinna ut i sanden.

  6. #46

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    '
    Det märkliga i sammanhanget är att Danmarks modellflygförbund växer år efter år.

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com
    Det där låter ju intressant. Finns det något vi kan lära av Danmark? Vad gör dom som inte vi gör? När det gäller nya regler är det väl samma sak för Danmark misstänker jag.

    /Mats

  7. #47

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det där låter ju intressant. Finns det något vi kan lära av Danmark? Vad gör dom som inte vi gör? När det gäller nya regler är det väl samma sak för Danmark misstänker jag.
    /Mats
    Ta och läs en dansk modelflyvenyt och jämför med en svensk modellflygnytt.
    Men den stora skillnaden märker man ute i klubbarna - nästan alla är väldigt välkomnade och öppna.
    Många har roliga projekt där många bygger samma sorts billiga modell som man busar med.
    Eller så kan man ha ett helt tokigt projekt - typ vilken klubb bygger det största flygande planet på max 5 kg.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Här i Sverige är det istället vem som har den största och dyraste modellen - lite överdrivet. Lyckligtvis är det inte så i vår klubb utan flyger de flesta men klart enklare modeller.
    Roger

  9. #49

    Standard

    Vad skulle ni som nybörjare vilja se och läsa om när ni kommer in på detta forum tex? Hm... tankeställare.

    Riktar sig detta forum välkomnande till nybörjare eller är det alla dessa vilda diskussioner där folk inte är överens som är de trådar som tar över forumet? Samt värstingbyggen som inte lär en nybörjare ett jota egentligen, överkurs. Mera nybörjarbyggen och dylikt så andra nybörjare känner sig hemma.

    Ingen filmar och lägger ut filmer som förr heller. Är det för att färre flyger eller för att folk sitter och väntar på att nån ska filma och redigera så ni har nåt att se på? Är det för höga krav på kamera, filmare, musik, kvalitet, osv? Vi hade mycket mer publik förr, men det var för att våra bilder och filmer spred sig och folk visste att om man for till vårt fält så hände det alltid nåt där, krascher och annat. När folk lärde sig flyga och det inte fanns mer nybörjare så var flygkvällarna händelselösa, bara fina flyg som togs en sväng eller två.

    Och så ligger det i de flestas natur att de drar sig till det coolaste och största flyget i forumen eller på fältet och nybörjarna som ska flyga sin trainer för tredje gången får stå där bakom med sitt flyg.

    Det roligaste när vi var en bunt nybörjare var att det inte fanns någon besserwisser som stod och berättade hur allt skulle göras utan vi lärde oss själva genom att diskutera på fältet eller härja i vårt eget forum. Nån googlade och så lärde vi oss nåt mer när denne delade med sig. Första flygdagen stod vi fem pers på fältet och hade en vild diskussion vart skevrodrena skulle röra sig när man spakade. Flyget flög i alla fall 11 sekunder och det vart många loopar före det planterades så nåt skev hann inte testas. Det var tider det. Hur kul hade det vart om en messerschmitter kommit via och sagt "höger spak till höger = höger roder upp" och gått och satt sig i stolen igen och blippat på mobilen.

    Det där med att alla bygger samma flyg är en kul grej jag sett i flera forum, årligen. En tråd där det diskuteras fram något lämpligt lättbyggt och lättfluget som passar alla och sedan en tråd där det byggs hejvilt och folk sätter sin personliga prägel på flyget och flyger det, med bilder och filmer samt text så att även nybörjaren lär sig en massa. När börjar vi? :-D

    Nä, det var annorlunda förr när alla regler och besserschmitters inte stoppade allt samt då folk filmade och bjöd på sig och inte hade så avancerade byggen som tog år att färdigställa:
    2009: https://www.youtube.com/watch?v=dFosv0rL5-k
    2010: https://www.youtube.com/watch?v=AtkNZ2UrYX0
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50

    Standard

    Erkänner att jag inte läst hela tråden men jag tror ett stort problem idag är den totala avsaknaden av lokala hobbybutiker. När jag började så var den tändande gnistan ett spontanbesök i en hobbyaffär där det fanns en hungrig säljare som ville få ut sina grejor och hade kännedom om lokala klubbar, personer, möjligheter. ”Åk till den här platsen på onsdagar 18.00 så flyger dom där då och du kan kolla om ***** eller **** är där så kan dom hjälpa dig att komma igång. Dom är i sin bygglokal på måndagar”. Då kände man att det här kanske inte är så komplicerat ändå, jag kan få hjälp.
    Jag tror vår kostnadsjakt både när det gäller förbund och utav våra saker tyvärr skapat ett vakuum vi inte kan fylla ute på våra fält. De lokala butikerna har lagt ner för många hellre ville spara några kronor genom att lura tullen än att ha den lokala tillgängligheten där man kunde klämma lite på grejorna och få tips kring olika frågeställningar av en för det mesta kompetent innehavare. Man slapp att som för många idag försöka hemma själv med något man köpt som går i backen trots att hjälpen fanns men ingen visste var och då läggs det ner.
    Idag tror vi att efter att en provisionssäljare på Hobbex eller Elgiganten sålt något skall vägleda en nybörjare. Jag kan garantera er att de har inte en aning om lokala fält eller andra förutsättningar. När du dragit kortet i kortläsaren är du historia för dom.

  11. #51

    Standard

    Idag fick jag info från Transportstyrelsen (som jag prenumererar på)
    Här två länkar, en till deras generella info och en som gäller modellflygföreningar:
    https://transportstyrelsen.se/sv/luf...n-1-juli-2020/
    https://transportstyrelsen.se/sv/luf...flygforeningar
    Jag får inte klarhet i vad som gäller fr.o.m. 1/7 för de klubbar som redan är godkända med sina fält och regler. Borde komma info från förbunden snart.
    /Leif

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Leif - dina länkar fungerar inte för mig...
    Roger

  13. #53

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - dessa fungerar !
    Roger

  15. #55


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    När det gäller modellflygets godkännande enligt Artikel 16 har vi fått besked om att detta gäller oförändrat åtminstone fram till juli 2022.

    Vi har däremot inte fått några klara besked om hur registreringskravet som är nytillkommet från 1/7 2020 skall hanteras. Detta trots att vi försökt föra en dialog om detta sedan september 2019. Info från TS och besluta denna fråga har hela tiden skjutits fram. Nu har vi ett videomöte med våra handläggare på TS i slutet på den här veckan och vi hoppas kunna presentera mera info efter detta.

    Men som sagt - våra godkännanden för SMFF/RCFF och våra fält skall fortsätta att gälla som tidigare.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  16. #56
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Ett problem som klubbarna i Stockholmsområdet har är fortfarande att få till ett avtal med Bromma och Arlanda-tornen så att det senare går att skicka in en ansökan för att bli av Transportstyrelsen ett godkännt modellflygfält.
    Klubbarna i området har väntat på svar ifrån Swedavia i drygt 2år nu.
    Alternativen som jag ser är att lägga ner dessa klubbar och sen får man gå med i en annan klubb. Eller så skiter man fullständigt i detta och flyger som vanligt.
    Mvh TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  17. #57


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det här skrev jag till FAA och deras NPRM
    A Statistical Look at the Risk of Drone Collisions

    Drones are in most countries banned from flying higher than 120 meters (400’). In many countries this is below the lowest allowed altitude for manned aircraft which is 150 meter (500’). Still the risk of a collision between a drone and an aircraft is considered by the authorities to be large enough to impose restrictions on drone operations such as no flying beyond visual line of sight (BVLOS) or the requirement of having an observer when flying FPV (First Person View, using on board camera and video goggles).


    What is the risk of colliding with an aircraft in the airspace below 120 meters?
    First we find the volume of this space. I have used Sweden as an example as I live there and it was easier to find the data needed than for some other arbitrarily chosen country.


    Volume:
    Land area of Sweden with all Control Zones etc. excluded:
    appr. 435.000 sq Km. or 435.000 x 10e6 sq.meters
    Volume of airspace up to 120 meters is then:
    435.000 x 10e6 x 120 = 52200000 x 10e6 cubic meters


    The volume of air taken up by an small sized aircraft that could conceivably fly lower than allowed:
    Span: 10m
    Length: 5m
    Height: 2m
    Volume: 10 x 5 x 2 = 100cu meters.


    There are 1500 aircraft registered in Sweden, I could not find out if helicopters are included so we add 500 just to be sure: 2000 aircraft.


    These 2000 aircraft occupy a volume of:
    2000 x 100 = 200.000 cu meters or .2 x 10e6.


    Assuming all 2000 aircraft all fly at the same time in Sweden, somewhere between ground and 120 meters, the chance of finding one in any chosen 100 cu meters part (an aircraft) of the sky is:


    Total airspace volume divided by total aircraft volume:


    522.00000 x 10e6 / .2 x 10e6 = 1/ 261.000.000.


    That is one in 261 million.


    The risk of being struck by lightning is said to be one in 1 million in the US.
    So collision between a drone and an aircraft assuming the entire aircraft fleet of Sweden is, at the same time, flying illegally low is 261 times less than being hit by lightning. How many people hit by lightning do you know?


    Since the actual risk that even one aircraft is flying below 120 meters is quite small, I state that a collision between a drone and a manned aircraft is so small a risk as to be negligible even if the manned aircraft is flying illegally low.
    Hence the ban on BVLOS and the observer requirement could be withdrawn without any perceptible increase in risk to manned aircraft.
    It also puts the proposed FAA remote ID requirement into question unless that idea is based on some other consideration than flight safety.
    Regarding other considerations it is hardly likely that a weaponized drone sent to attack something or other will have its remote ID emitted. The historical records of weaponized drones are almost empty, anyway.
    From a public safety standpoint, in this respect, the NPRM is ineffective and is seriously harming for law-abiding tax payers and enterprises.

    Jag orkar inte översätta mig själv.
    Denna uträkning är naturligtvis förenklad, men det går i princip inte att komma någon vart annars.

  18. #58

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    De nya reglerna blir med hög sannolikhet uppskjutna 6 månader enligt TS https://www.transportstyrelsen.se/sv...n-1-juli-2020/

    Jag kan hålla med Danne1700 att man borde kunna föra ett statistiskt resonemang just runt FPV och BVLOS och man har ju till viss del lyckats i Norge i kombination med kompetensbevis. Vi får väl se vilken grupp som lyckas driva frågan som ju i stort sett finns i hela världen.

  19. #59


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Vad har Corona med det här att göra, undrar man.
    Kanske det hela rinner ut i sanden, kanske EASA insett att man angripit ett mygg-problem med en jättekanon.
    Ett exempel:
    Tydligen räknas inte friflygande modeller som drönare, och omfattas inte heller av de nya bestämmelserna. Följaktligen kan man inte kräva att en friflygande modell ska hålla undan för all annan trafik.
    Det innebär att en modell som är helt ostyrbar betraktas som säkrare än en som har både kamera och är styrbar från marken.
    Varken styrbara eller ostyrbara modeller har orsakat några olyckor hittills.
    Man kan inte öka säkerheten hos en verksamhet som visat sig vara helt säker genom att införa regler.
    Tror inte ens det är tillåtet inom EASA att införa regler utan skäl.

  20. #60

    Standard

    Spot on Danne! Några flyger där de inte får flyga, därför ska alla som har vett i skallen och skött sig sedan hedenhös straffas med begränsningar. Men problemet kvarstår och antalet incidenter ökar. Målet med det hela var säkert delvis att få bort dessa incidenter i dagens nolltolerans-samhälle, men nån måtta verkar det inte finnas och lyckats har det inte. Bittert att ha jobbat så mycket med detta och märkt att det inte gjort någon som helst nytta. Bara det borde vara en varningssignal att tänka om.

    Amazon etc? Kommer biltrafiken att dras ner för att självgående fraktbilar ska ta över vägarna? Det är nu på tapeten att man ska bötfällas för onödig körning. Fara på jobb är säkert ok, men att fara till stranden och sola är ju helt onödigt. Undras vad nästa vansinne blir...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •