Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: Nya drönarregler 1/7 2020

  1. #61

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Lite utanför ämnet kanske men ändå intressant, visst samband finns dock till den allt hårdare regleringen (som drabbar vårt stackars modellflyg) som skall bana vägen för bl.a. den typ av flygning som nämns nedan.

    När det blir mer kommersiella drönarflygningar med leverans av "paket" kors och tvärs så kan man undra lite över energislöseriet som lätt kan uppstå. Läste i senaste tidningen Råd & Rön nr 5 2020, sidan 28, följande:

    "Drönarleveranser bränner energi
    Att få ett paket levererat med drönare kan tyckas vara riktigt miljösmart.
    Men så är nödvändigtvis inte fallet enligt en ny rapport från tyska Martin-Luther Universität.
    Forskarna där kom fram till att i trafiktäta Berlin är det upp till 10 gånger mer energieffektivt att leverera ett paket med elbil än med drönare.
    Det beror bland annat på att drönaren bara kan leverera ett paket åt gången samt att eventuell motvind kraftigt driver upp energiåtgången. I glesbygd kan dock drönaren vara ungefär lika energieffektiv förutsatt att vinden är gynnsam och att mottagaren bor högst åtta kilometer från paketcentralen. I rapporten har forskarna inte tagit hänsyn till den tid som elbilar står stilla på grund av laddning och service, samt att de behöver mänsklig förare."

    Det var det om ev. slöseri med energi.

    Sen lite mer personlig reflektion om alla nya bestämmelserna som omgärdar vår verksamhet:
    Själv ser jag som modellflygare framtiden an... jag hade hoppats kunna skriva ..."med tillförsikt", men det blir nog istället ... "med lite oro" och inte så lite. Lika säkert som amen i kyrkan är det att när det kommer in stora kommersiella värden inom drönarflygningar så är vår flygning för nöjes skull bara en droppe i havet och våra argument nog väger ungefär lika tungt som en myggas vikt jämfört med en elefants. Finns det någon hobbyverksamhet som kommer bli så genomreglerad som vår?
    Personligen tycker jag nuvarande system i Sverige, med godkännande från TS av klubbflygfält och andra fält som blivit eller kan bli godkända, ligger på en rimlig nivå. Om det blir ännu mer åtstramningar framöver finns en risk man når en bristningsgräns för vad åtminstone modellflygare som varit med ett tag orkar med. Nya utövare hoppar kanske glatt ner i galen tunna ovetande hur bra vi haft det tidigare, men upptäcker nog ganska snart hur snårigt och omgärdat av bestämmelser en så fin hobby som modellflyget nu är, och kanske tröttnar.
    Jag hoppas på det bästa och vill tro att all ny reglering är till viss gagn även för vår hobby på sikt.
    Jag är ju inte blind och ser mycket nackdelar också när vår verksamhet blir allt mer genomreglerad.
    Hoppas inte flygglädjen försvinner nånstans på vägen, det är ju den som är drivkraften för nästan alla av oss - eller hur?
    Tappar man den finns det ju knappast nån anledning att hålla på med hobbyn längre.
    Jag har min flygglädje kvar än och försöker vara rädd om den. Har haft den i snart 50 år, Det vore synd om den försvann på grund av allt snårigare regelverk som nog kan släcka den är jag lite rätt för. Jag har andra intressen också som ger mycket utbyte, men modellflyget ligger mig varmt om hjärtat. En hobby jag valde själv en gång i tiden för att den var så lockande och hittills har gett så mycket.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2020-06-09 klockan 02:38.

  2. #62

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tänker på vad som kommer hända med verksamheten utanför modellflygfälten och kommer det bli lika enkelt at få modellflygfält godkända? Jag gjorde ett inlägg på IMASL som på svenska lyder ungefär så här:

    Jag har flugit modellflyg i 45 år men kan nu se en viss oro inför framtiden, speciellt utanför godkända modellflygfält och där det är svårt att få godkänt t.ex. i Stockholmsområdet. EASAs senaste förslag säger att privatbyggda modellflyg som väger under 250g och inte fortare än 19 m/s är de enda som lämnas oreglerat enligt https://www.easa.europa.eu/document-...opinion-012020
    EASA säger:
    This Regulation shall not apply to:
    (a) operations of unmanned aircraft that are toys within the meaning of Directive 2009/48/EC on the safety of toys;
    (b) operations of unmanned aircraft conducted in the framework of model aircraft clubs and associations that receive an authorisation in accordance with Article 16 of Commission Implementing Regulation (EU) 2019/947 (7); and
    (c) operators of unmanned aircraft in subcategory A1 of the ‘open’ category of operations with an unmanned aircraft that:
    (i) has a maximum take-off mass (MTOM), including payload, of less than 250 g and a maximum operating speed of less than 19 m/s, in the case of a privately built UAS; or
    (ii) is marked as class C0 and complies with the requirements of that class, as defined in Part 1 of the Annex to Commission Delegated Regulation (EU) 2019/945 (8).
    Även sportflygare och annat flyg som vi modellflygare har kunnat dela utrymme med genom alla år känner sig hotade av framförallt den ekonomiska biten med att installera ny utrustning för att i framtiden få flyga i det gemensamma luftrummet tillsammans med de kommersiella automatiska drönarna här i Europa:
    https://www.eurocockpit.be/news/we-a...ean-commission
    Det enda rimliga tycker jag är att ny utrustning installeras enbart på de kommersiella drönarna så att de kan undvika kollisioner precis som vi och sportflygarna har gjort genom alla år genom att flyga VLOS med våra egna ögon. Det är de nya kommersiella automatiska drönarna som behöver vårt luftrum som ska ha nya regleringar, inte vi.
    En rimlig riskbedömning baserat på mängden flyg i ett område måste göras. Där det är glest kan man antagligen acceptera enklare system för bortom synhåll (BVLOS) för exempelvis markägare som vill inspektera sina marker liksom kanske även FPV nöjesflygning med en restriktiv max höjd.
    Jag hoppas någon organisation eller grupp inom modellflyget orkar ta tag i denna fråga att skapa en bra lösning.

  3. #63


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag har ju väldigt svårt att de drönare som de nya budbilarna. De man sett hittills verkar ju i stort sett sakna vingar eller ha mycket små sådana.
    En förutsättning för lång räckvidd hos ett flygplan är relativt stora och effektiva vingar som kan så gott det är möjligt motverka den inbyggda nackdelen hos flygplan, att behöva med motorkraft hela tiden övervinna jordaccellerationen. En paketbil låter hjulen ta hand om den saken, nästan helt utan kraftåtgång. Helst ska paketdrönarna kunna starta och landa vertikalt dessutom. Plus ta nyttig last.
    Självfallet finns det nischer där det är möjligt att konstruera en maskin som duger till det den är avsedd för, men att ersätta alla paketbilar och privatbilar som åker till posten med paketdrönare finner jag helt orealistiskt.
    Hur kan proffs i EASA och andra myndigheter tro på det här?
    Är det något man inte talat om för oss? Man undrar ju.

  4. #64

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ålännigen,
    När börjande du med RC-flyg?
    Du har väl hållit på i rätt många år om jag förstått rätt?
    Du verkar ju ha koll över RC-utvecklingen på Åland i alla fall.


    Skillnaden, som jag ser det med mina ögon, mellan att vara nybörjare idag och för 40-50 år sen ("förr") som jag kan uttala mig om personligen verkar som dag och natt nästan.
    "Förr" var det nästan bara ungdomar som höll på med radioflyg (i min klubb på den tiden, och klubbar i grannskapet).
    Knappt nån enda hade bil, några hade moppe och resten fick cykla.
    Bara att ta sig ut till ett flygfält var en hel del möda, i alla fall om man skulle cykla.
    "Curlande" föräldrar som skjutsa barnen till "aktiviteter" fanns inte såvitt jag kommer ihåg.
    Skulle man ta sig nånstans fick man allt ta sig dit för egen maskin.


    Så var det det där med hur man skulle få ett flygetyg att kunna flyga med.
    Fanns egentligen bara två realistiska alternativ:
    Bygga själv eller få köpa nåt "uttjänt" (begagnat) av annan klubbmedlem som den personen tröttnat på eller av annan anledning förpassat till hangardrottningarnas skara.
    För de flesta blev det att bygga flygplanet själv från grunden med allt vad det det innebär.
    Inköp av balabyggsats, lim, klädsel (oftast nylon eller siden), spännnlack, zaponlack, 2-komponentfärg, alla tillbehör (hjul, linkar, bränsletank osv).
    Efter minst en vinters byggande stod så den egenhändigt ihop-byggda modellen och glänste på byggbordet.
    Ja byggbord förresten - ingen byggde hemma på den tiden (i vår klubb), alla hade eget byggbord i källarlokalen vi hade i ett HSB-hyreshus i utkanten av stan.
    Man fick börja i en av lokalerna och sen om man hade tur få flytta in i lokalen där de mer erfarna satt med sina bord, om nåt bord råka bli ledigt.
    Vissa var mer lagda åt "pratkvarn"-hållet och fick nästan inte nåt byggt trots att åren gick. Andra byggde med raketfart och hade planet färdigt redan innan våren och Kristihimmelsfärds-helgen var för dörren.
    Kristihimmelfärds-helgen var lite av "startskottet" för flygsäsongen.
    När nybyggda flygplanet skulle få luftdopet erbjöds alltid novisen hjälp av en erfaren men vissa avböjde och sa att det här skall väl inte vara så svårt, jag klarar det här själv.
    Då var det i regel bara en tidsfråga innan det på hans byggbord låg en sopsäck eller plastpåse med modellen i "byggsats".
    Säg den modellflygare som lärt sig flyga helt på egen hand utan att planet behövt lappas och laggas under resans gång, speciellt i början.
    Det fanns väl bara en kommentar man kunde ge den nu något ödmjukare novisen. "Vad var det vi sa"?
    Nåväl, nästan ingen gav upp i detta läget utan svalde stoltheten och tog hjälp av andra och de flesta lärde sig mer eller mindre bra att flyga sitt plan. Man såg ju rätt tydligt redan från dag 1 vilka som hade talang för att flyga och vilka som nästan var "hopplösa fall". Men oavsett detta, alla behandlades lika och vi hade allihop otroligt kul.
    Det fanns vissa som betraktades som "kungar" på detta med radioflyg och det fick de gärna vara för mig, med rätta.
    Man såg ju med egna ögon vad en del killar var fantastiska både med att bygga, ja riktiga hantverkare eller konstnärer kan man säga, och kunde flyga nästan som en "gud" (tyckte man då, innan man riktigt "tämjt" sin egna modell).
    De som inte hade läggning för att samsas med andra ungdomar i ungefär samma ålder eller hade tummen mitt i handen fick det lite motigt, det skall man inte sticka under stol med. De flesta hade ju sökt sig till denna fina hobby av brinnande intresse och sen fick verkligheten avgöra om de "passade för" denna hobby eller inte.
    Man behövde ju kunskap inom ett brett spektrum som liten parvel på kanske 12-15 år ganska snabbt behövde ta åt sig för att lyckas inom radioflyget "förr".
    Bygga från byggsats (efter ritning), ha förståelse för att man inte kunde klafsa på hur mycket lim och färg på modellen som helst, installera motor (så den fick rätt riktning och "satt kvar" på sin plats av vibrationerna) och radio på ett bra sätt, förstå sig på, accar (NiCd) hur de skulle laddas och skötas, förstå sig på motorer hur de skulle startas och skötas om, förstå basic aerodynamik och framför allt ha lite fallenhet för själva styrningen av modellen (vilket inte alla hade, men det gick förstås att öva upp). Men minst lika viktigt (så här i backspegeln) att man kunde umgås med andra på ett vettigt sätt både i bygglokalen och ute på flygfältet, social förmåga heter det väl numera.
    Så här i efterhand är det nästan lite obegripligt att allt fungerade så bra i "grupper" när vi byggde och var ute och flög.
    Visst hade vi "krig" med vattenflaskor i bygglokalen, visst kunde det gå vilt till ute på flygfältet men allt skedde med vetskap om var "gränsen" för vad som var OK gick. Aldrig nån mobbing, alltid hjälpte man den som fråga om nåt "hur skall jag göra" osv. Alla hade hur konstigt det än låter en önskan att den andra skulle lyckas och lära sig flyga.
    Många flygkunniga tyckte till och med det var roligt att hjälpa andra lära sig flyga, om inte annat fick de ett nytt plan att sätta som "fjäder i hatten", ju fler olika plan man flugit desto högre stod man kanske i status vad vet jag.
    Att det aldrig urartade i nån sorts anarki en enda gång trots att nästan alla var i "mopedåldern" är litet av ett mysterium men när jag tänker på "förr" i tiden från den första klubb jag var med i (som var nystartad av "mopedungar") så var alla som var med väldigt "skötsamma" ungar som nog skötte sig rätt bra i skolan och så. Vi var absolut inga mönsterelever i skolan men några busungar var vi inte heller. Alla kom nog från rätt ordnade hemförhållanden med föräldrar som hade hyfsad ekonomi (det behövdes ju när man var så pass ung och inte hade egna inkomster annat än lite man kunde spara undan och kanske från sommarjobb och så).
    Hade någon kommit dragande med en ARF på den iden (det fanns, men knappas med den grad av att vara färdig som idag) hade nog alla bara skakat på huvet och sagt åt killen att ta och bygga nåt ordentligt som kommer att flyga.
    Ju mer man hade byggt själv på flygplanet desto bättre tyckte vi, allihop. Det var ju liksom lite att "fuska" och ta genvägar om man köpte nåt "färdigt" som en ARF (vet inte om det begreppet fanns för 40-50 år sen).
    Radioflyget hade sina bestämda faser "förr":
    Först skulle man bygga en högvingade beprövad kärra, helst en som nån annan bevisligen lyckats med.
    Graupner Taxi, Graupner Amateur, Svenson Westerly var sådana beprövade modeller.
    Sen var det dags, om man kommit så långt, att bygga en högvingad skevrodermaskin så man fick känslan för både skev- och sidoroder. Robbe Puma var en rätt populär modell i den kategorin på den tiden. Hegi Burda Piper en annan, eller Svenson Sundancer en tredje.
    Tredje stegen var en lågvingad skevrodermaskin, men inte för avancerad. Här kunde det vara en Sterling Rimfire, Svenson Fly-Boy och liknande modeller.
    Fjärde steget, det var en riktig vass "muli-maskin" typ Mach 1 och den typen av konstflygningsmaskin.
    Behärska man en sådan maskin var man bevisligen en skicklig radioflygare.
    Gick själv igenom alla steg. Om jag blev en skicklig radioflygare kan jag själv inte uttala mig om.


    På den tiden fanns i stort sett inga "regler" för radiostyrning annat än att man fick lov hålla reda på sin frekvens och att man aldrig slog på sändaren förrän man försäkrat sig att ingen annan flög på samma frekvens just då.
    "Säkerhetsregler" såg vi aldrig röken av utan det var "bonnförnuft" på radoflygares vis.
    Det gick bra det med (på den tiden).
    Det var tider det, som aldrig kommer tillbaka.


    /Bo


    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så här tror jag det är...
    Det är väl så att vissa människor har RC-flygintresse, andra inte.
    Detta sker väl inom ca 10-80 års ålder eller nåt, vad vet jag.
    Och alla är i olika åldrar vid olika tidpunkter.
    Och mitt i allt var hobbyn lagom perfekt så de flesta kunde börja med denna hobby.
    Kanske det var relativt knepigt före 90-talet?
    Sen efter 2010 så har väl alla i denna åldersgrupp förr eller senare haft RC-flyg som hobby, been there done that.
    Dessutom vart det så billigt och enkelt att även de med litet intresse skaffade för att prova på, slit och släng.
    Man behövde inte vara helnördad RC-galning för att börja med denna hobby.
    Och idag finns det mängder med flyg över hela landat, inte vill dom ha fler.
    Många köpte billiga grejer från asien för bråkdelar av priset, inte behöver dom fler flyg/grejer.
    Så toppen har varit.
    Det kommer nya med en ojämn ström förstås, men de flesta som velat pyssla med RC-flyg ända sedan de var 10 och nu är 70, så har nog redan betat av denna hobby.
    Alla jag känner här som gillat RC-flyg under sitt liv, så har redan hållit på med det, handlar om ca 65 pers, dvs 0,22% av befolkningen här.
    Och detta har skett i någon av de fyra topparna som skedde sedan hedenhös tills idag, fyra toppar där eldsjälar drog igång klubbar och fixade fält och det vart en klunga personer som flög, sen dog de ut, been there done that, nya intressen dök upp.
    Vissa behöll grejerna och för vissa hamnade de på loftet eller i nån hylla i garaget för att sen slängas eller ges bort nästan gratis för att "det är kul om nån annan får nytta av grejerna".
    Så mängden nya lär inte vara många per år framöver.
    Det är förstås roligare om någon man känner pysslar med samma hobby.
    Senast redigerat av bem den 2020-06-03 klockan 17:33.

  5. #65

    Standard

    Lite off topic
    Du har så rätt Bo. Alla är barn i början. Kolla gärna mitt optimistiska försök för 55 år sedan.
    Ett ”Flygförsök med en Viking och Telepilot år 1965” https://youtu.be/b4o-w3l4L8A
    / Göran

  6. #66

    Standard

    Bem, jag började med RC-flyg 2007 då vi startade vårt fält här på Åland och jag har hållit på sedan dess, dryga 13 år. Skulle säga att allt var som vanligt i flera år under början av min flygartid. Det var roligt och folk flög. Det kändes som att det varit så i flera decennier vilket funkade utan problem, det är senaste åren det blivit helt vansinnigt löjligt. Jo, jag har nog rätt bra koll på flygarna och reglerna som gäller här på Åland, men jag börjar nog tröttna på reglerna som blir mer och mer idiotiska, ingen orkar lära sig dem för att syssla med en hobby. Bara för att man kan reglera något så behöver man inte klanta till det helt.

    Jag vet inte om jag skulle rekommendera hobbyn idag, känns som man lurar in dem i något dumt. Har nån brinnande intresse för det så börjar dom nog självmant. Det är ca 65 st jag vet om som flugit och har flyg här och vad jag vet är det 4 som är "aktiva".

    De som tar fram reglerna flyger ju inte ens själva? Hur skulle jag bli mottagen om jag började bygga upp regelverk för hur fotbollen inom Europa skulle utövas? Jag bryr mig inte ett dugg om fotboll, men jag kan ju alltid hitta fel och störa mig? Dom där matcherna för ett fastligt oväsen och det är fylla efteråt, så kanske man borde göra nåt åt det där... för att det går.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #67

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tack Göran, den filmen var "go".
    Så du försökte lära dig flyga helt på egen hand då?
    Då bröt du mot radioflygarnas budord nr 1:

    Du skola icke lära dig flyga alena utan ta hjälp av de vise som redan kan...

    Lärde du dig flyga helt på egen hand eller tog du hjälp till slut?

    Du satsa hårt och hoppa över budord nr 2 också:

    Du skola alltid börja med en högvingad flygfarkost ty annars kommer det stå dig dyrt både i penningar och i tid
    (=bygga ny modell eller reparera för jämnan).

    Jag älskar såna där gamla filmer som din.
    Har du nån film på gång om F3A flygning från förr t.ex. från de VM du var med på? Åh vad jag skulle gilla se sånt om du nån gång lägger ut på Youtube.

    Lite off topic detta men vad gör det? Vi behöver muntras upp lite med såna här filmer från förr.

    /Bo


    Citat Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
    Lite off topic
    Du har så rätt Bo. Alla är barn i början. Kolla gärna mitt optimistiska försök för 55 år sedan.
    Ett ”Flygförsök med en Viking och Telepilot år 1965” https://youtu.be/b4o-w3l4L8A
    / Göran

  8. #68

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kanske skall lägga till ang. mina tidigare "skriverier" här i ett inlägg där jag skrev:
    "Säkerhetsregler" såg vi aldrig röken av utan det var "bonnförnuft" på radoflygares vis.
    Det gick bra det med (på den tiden).

    Ville lägga till följande i detta sammanhang:
    1. Detta var under en tid då riktiga allmänflyget var i sin blomstringstid och det var privatflygpan snart sagt överallt i skyn (och på flygfälten).
    2. Flygvapnet var fortfarande stora i början-mitten 1970-talet och det "vimlade" av Lansen och Draken i luftrummet.
    3. Skogsflyget med "besprutning" i skogen var i full sving och man såg besprutningsflygplan lite här och där i skyn och ute i skogen på de landingsbanor de hade där.

    Trots detta inte en tillstymmelse till "incident" mellan radioflygare och fullskalaflyget vad jag hörde talas om.
    Flygvett vill jag påstå alla radioflygare hade på den tiden. Den som inte betedde sig säkert i luften och på marken med sin maskin blev ganska snart ombedd att antingen följa rudimentärt oskrivna regler och säkerhetstänk typ aldrig flyga över eller mot människor eller andra levande varelser, aldrig taxa i depån och likande, eller så kunde den personen i stort sett bli bannlyst på flygfältet (det senare hände aldrig vad jag vet).
    Efter ett tag lärde man sig vilka som flög som "krattor" som man skulle "se upp med" som ev. kunde orsaka en "olycka" (eller störtning av en eller annan anledning, oftast oskicklighet av piloten att hantera sitt flygplan).

    Back mer on topic:
    Det känns skönt om det blir framöver som Kjell Nilsson indikerar nedan som jag lagt som citat. Vill även passa på att tacka Kjell och övriga som jobbar med kontakterna med Transportstyrelsen i denna för oss modellflygare så fundamentala fråga. Hittills verkar Ert jobb ge rimliga konsekvenser för oss modellflygare, det kunde nog varit mycket värre än det är och kan bli med tanke på "med-/motparten" myndigheten TS (med alla dess resurser, befogenheter, jurister osv) och nu även EU-perspektivet
    vi har att göra med och det regelverket som man måste ta hänsyn till, och de kommersiella intressen som står för dörren (paketleveranser med drönare och allt vad det nu blir).
    Huu vilken soppa modellflyget "kokas" i nu, hoppas soppan får en bra smak för oss modellflygare när den kokat klart och serveras oss senare.
    Gissar att det är bl.a. modellflygets fina "track record", att det nästan aldrig förekommit några incidenter med fullskalaflyg, som gör att främst klubbflyg i organiserade former men även annars där man har fått "godkännande" av TS av sitt fält kommer innebära fortsatt möjlighet att få flyga relativt fritt på dessa flygfält i enlighet med godkännandet/tillståndet, ungefär som idag som jag personligen tycker fungerar utmärkt.

    /Bo


    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    De godkännanden vi fick från TS uppdaterades 2019-06-26 och de gäller utan tidsbegränsning så länge de inte sägs upp. Enligt ett preliminärt besked från från TS förväntar man sig inte att några väsentliga förändringar skall behöva göras inför 2022-07-01 då de nya EU-reglerna skall vara övergripande införda inom hela EU.

    Det som är nytt från i sommar är att fjärrpiloter skall vara registrerade. Hur detta skall gå till när det gäller vårt godkännande enligt Artikel 16 är inte klart ännu. Vi har förhoppningar om att detta skall kunna göras på ett enkelt sätt via RCFFs/SMFFs medlemsregister men har ännu inte fått besked från TS.

    I vårt undantag från reglerna enligt Artikel 16 finns ingen åldersgräns för flygning på våra godkända fält utan där gäller våra säkerhetsregler.

    För flygning utanför våra godkända områden gäller EU-reglerna med åldersgräns 16 år som på nationell nivå kan sänkas med 4 år. Dvs åldersgränsen skulle kunna vara 12 år. Men som sagt - på våra flygfält gäller våra egna säkerhetsregler.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson
    Senast redigerat av bem den 2020-06-02 klockan 09:57.

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Tack Göran, den filmen var "go".
    Så du försökte lära dig flyga helt på egen hand då?
    Då bröt du mot radioflygarnas budord nr 1:

    Du skola icke lära dig flyga alena utan ta hjälp av de vise som redan kan...

    Lärde du dig flyga helt på egen hand eller tog du hjälp till slut?

    Du satsa hårt och hoppa över budord nr 2 också:

    Du skola alltid börja med en högvingad flygfarkost ty annars kommer det stå dig dyrt både i penningar och i tid
    (=bygga ny modell eller reparera för jämnan).

    Jag älskar såna där gamla filmer som din.
    Har du nån film på gång om F3A flygning från förr t.ex. från de VM du var med på? Åh vad jag skulle gilla se sånt om du nån gång lägger ut på Youtube.

    Lite off topic detta men vad gör det? Vi behöver muntras upp lite med såna här filmer från förr.

    /Bo
    Ja, jag lärde mig själv. Fast jag började RC flyget med en högvingad Vagabond och Telepilot som många andra i slutet på 1950-talet. Lågvingat blev det på 1960-talet efter ett par års uppehåll.
    Har tyvärr inte mycket film om F3A. Det blev ju mer att man flög än fotograferade, men jag lägger ut vad jag har på Youtube.
    Sådant här borde nog ligga i en annan tråd. Det blir lätt för mycket utanför ämnet.
    /Göran

  10. #70

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag som flugit radiostyrda modellflygplan sedan 1974 behöver således ett certifikat plötsligt. Vansinnet har inga gränser.

    Jag kommer inte bry mig det minsta.

    Det vore bättre att införa körkort för elcyklar.

  11. #71

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Jag som flugit radiostyrda modellflygplan sedan 1974 behöver således ett certifikat plötsligt.
    Om man modellflyger från ett modellflygfält förväntar vi oss slippa "certifikat" eller drönarkort.
    Vårt (RCFF och SMFF i skön förening) förslag till Transportstyrelsen (TS) är att förbunden blir operatörer och att den obligatoriska registreringen av "fjärrpiloter" som TS kallar oss ska ske genom förbundens försorg. Förbundens medlemsregister föreslås utgöra underlag för denna registrering. På så vis förenklas som helhet den administrativa hanteringen och den enskilda modellflygaren kan i stort sett fortsätta flyga från modellflygfält som nu.
    Då modellflyget har ett väldigt gott säkerhetsrenommé är vårt förslag till TS att inga prov behövs för modellflygare utan att det ska räcka att man som hittills tar del av av våra gemensamma säkerhetsbestämmelseer genom våra ordinarie informationskanaler, eftersom detta enkla system faktiskt har visat sig fungera väldigt bra.

    Vill man flyga från andra platser än modellflygfält blir det tyvärr så att man måste ta ett "drönarkort".

    MVH, Michael

  12. #72

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Man behöver inte ha ”drönarkort” om modellflygplanet väger 249 g och har max 18m/s hastighet och man håller sig under 120 m höjd inom synhåll och inte har någon kamera eller mikrofon monterad. Allt enligt transportstyrelsens guide. Det finns redan åtminstone en drönare på marknaden som marknadsförs klara detta. Men de ljuger för den har kamera. Man säger att dessa gränser skapades för att det ska vara tillåtet att flyga över huvuden på folk. Som gammal modellflygare tycker nog många att detta är galet. Ska dessutom polisen göra kontroll av detta när vi flyger utanför modellflygfälten? Jag vet vad många modellflygare tycker om detta och det står redan i flera inlägg här. Och allt från 250g kommer gå in i samma regelverk som de kommersiella drönare som ska leverera paket till dörren enligt EASAs förslag.
    / Ingemar

  13. #73

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR Visa inlägg
    När jag började så var den tändande gnistan ett spontanbesök i en hobbyaffär där det fanns en hungrig säljare som ville få ut sina grejor och hade kännedom om lokala klubbar, personer, möjligheter. ”Åk till den här platsen på onsdagar 18.00 så flyger dom där då och du kan kolla om ***** eller **** är där så kan dom hjälpa dig att komma igång. Dom är i sin bygglokal på måndagar”.
    Håller med, och det gäller inte bara rc-flyg utan modelljärnvägar, bilar och andra modellhobbies. T.o.m. access till plastmodeller försämras. Som även MJ:are, 60-/70-talets billiga startsatser är nu rätt dyra saker. RC har alltid varit dyrt, men Hobbex-drönarna har ju varit en möjlig lågnivåingång. Men när Hobbex och Teknikmagazinet lagt ner/kursat, och få traditionella hobbybutiker finns kvar, finns ingen ingång att ta med barnen till butiken och låta dem få se på de små miraklen. Vad som finns kvar är olika typer av datorsimulatorer och en värld som påminner om Matrix. Marknade och datorutveckligen driver oss dit.

    Flitetest kunde varit en väg "ut", men efter att ha byggt 5-6 av deras modeller, jag fattar inte hur de lyckas flyga med dem. En klubbkollega byggde sig en Bushwacker och efter 2 månader att få den i luften, nada. Samma med min egen, startar, lyfter rakt upp och gör wingover ner i backen från 3 m höjd. Pieterpol samma sak och FT Arrow vinglar ner i backen efter 10 m. Enda som var något, var min FT Explorer i IKEA-kartong (en kul test). Samtidigt, mina RC Faktory-modeller m.fl. flyger helt OK.

  14. #74
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    De nya drönarreglerna skjuts fram till årsskiftet pga Covid-19.
    Ove (AM) Nielsen

  15. #75

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Närmare bestämt skjuts kraven på registrering upp till 4 januari 2021 här i Sverige.

  16. #76


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Vi vet fortfarande inte om detta även gäller modellflygets undantag enligt Artikel 16 och den process som pågår angående hur registrering för förbundens medlemmar skall hanteras. Jag har skickat mail till TS idag på förmiddagen och bett om ett klargörande.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  17. #77


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Har precis fått svar från TS:

    "Hej Kjell!

    Jo, det stämmer att införandet av de nya EU reglerna flyttas fram 6 månader.
    Det gäller alla delar i projektet.
    Men vi på TS fortsätter arbeta på som vanligt med alla bitar som ska falla på plats, även med er fråga.

    Med vänlig hälsning

    A A
    Handläggare
    Transportstyrelsen
    601 73 Norrköping
    transportstyrelsen.se"

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  18. #78


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Törs man flyga nu då utan dessa regler?
    Känns jätteläskigt, vad som helst kan hända...

  19. #79

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det är nog säkrare med de gamla reglerna som inte tillåter flygning över folk som ju ska tillåtas för vissa klasser av drönare. Man skyller bland annat på att tillverkarna av de här nya klassade drönarna inte hunnit CE testas. Och andra saker som remote identification verkar inte heller finnas på plats i tid.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •