Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: SIG Smith miniplane - nyinstallation av brandvägg

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard SIG Smith miniplane - nyinstallation av brandvägg

    Hej,
    Jag har köpt en begagnad kärra, Sigs Smith miniplane.
    Vid köptillfället var brandväggen lös då motorn plockats av.
    Min undran är vad det kan vara för lim som använts - det känns som någon sorts silikon, blå färgad. Några träskruvar har använts för att sätta brandväggen i spänn dock är inte spantet bakom brandväggen av plywood utan någon sorts balsakvalitet.
    Snittet som gjorts för att separera brandväggen är snyggt och jämnt och jag funderar på att använda samma sorts blått lim - jag ska montera är en Saito 56a.
    Men vad kan det vara för sorts silikon lim som hållt brandväggen på plats? Och håller det verkligen med silikon?
    - Planet är mycket prydligt och jag hittar inget egentligt oljekladd... En undran är om det egentligen varit statiskt uppställt. Men alla serven monterade och rodret är fungerande vi gatsten är seriöst gjorda.

    /Lars

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    DEMENTI!
    När jag nu skrapat bort en del silikon ser jag att spantet bakom brandväggen är uppbyggt av hårdträlister..klädda med balslister. Mycket snyggt gjort!
    Så jag antar skruvar tillsammans med silikon är tillräckligt för att fastsättning av brandvägg. Silikonet ska väl ge en viss vibrationsdämpning.
    Men fortfarande är frågan: om det "vanligt" silikon i blå färg som använts?

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tipset är väl PU-lim (Polyurethatlim) som är jäkligt kladdigt (använd skyddshandskar!) och lägg på hälften av vad du anser är lämpligt. Duscha med vatten och sätt i spänn.
    Det skummar så infernaliskt, men tränger in i alla porer och biter riktigt ordentligt.

    Rensa överskottet efter nån timme.
    Retroholic!

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ok, tack för tipset![emoji5]

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Det finns en typ av silikonliknande packning på tub som har exakt den där blå färgen. Kan det ha varit något sådan som använts. När det gäller silikon tycker jag det möjligen finns en enda användning och det är i badrum. Annars undviker jag den produkten i alla dess former så gott jag kan.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    +1 för PU-lim. Silikon är knepigt då det inte går att fästa något på det i efterhand, färg mm. Skrapa bort så mycket silikon du kan och slipa gärna ytan trären, då kan du använda vilket lim som helst.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •