Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Vad vill vi modellflygare, hur vill vi möta framtiden?

  1. #1

    Standard Vad vill vi modellflygare, hur vill vi möta framtiden?

    Vad vill vi modellflygare, hur vill vi utöva vår hobby i framtiden, hur vill vi medverka till våra lokala klubbars utveckling och tillväxt?

    Ålänning har ställt en rak fråga i en närliggande tråd på detta forum. Han ställer en fråga som i bästa fall kan leda till nyrekrytering och tillväxt i landets modellflygklubbar, i sitt senaste inlägg skriver han: Finns det ens något intresse?

    Enligt rykten och hörsägen har medlemsantalet i landets klubbar aldrig varit så lågt som nu, det ryktas om ett tapp på över 20 % jämfört mot 2019, något som styrelsen för SMFF och RCFF borde analysera och bekräfta.

    Det finns sex personer!? Som hittills svarat och visat intresse (sex personer av 4000?!) i Ålänningens tråd.
    Sex personer som ser nya möjligheter att utveckla den organiserade modellflyghobbyn i Sverige. Är inte intresset större än så, är det någon/några som funderar över hur landets tillgängliga modellflygfält kommer att fungera i framtiden, det finns ca 45 klubbar som har mer än 25 medlemmar, av landets 150 SMFF klubbar har drygt 50 talet klubbar mindre än 10 medlemmar. Vilken syn har dessa klubbar på framtiden?

    En fråga som kan vara berättigad i detta sammanhang är hur styrelserna i landets klubbar ser på modellflygklubbarnas framtid, med eller utan tillväxt. Vilken övergripande syn har klubbstyrelserna på det som händer och sker, inte speciellt många som skriver och ger svar på forumen.

    Att de svenska modellflygklubbarna tappar medlemmar har vi sett, men vad gör klubbarna för att synas? Av 150 klubbar är det uppskattningsvis hälften som har fungerande hemsidor, syns man inte finns man inte. Varför ser man inte större värde på att skapa synlighet?

    SMFF´s styrelse skickade ut en enkät till landets 150 klubbar i december, 25 klubbar svarade på enkäten, resultatet av inkomna svar väntar vi fortfarande på från SMFF´s styrelse, varför?

    SMFF får största delen av sina verksamhetsbidrag från Flygsportförbundet, som i sin tur får pengarna från RF, de förbund, oavsett idrott, som inte kan visa upp att man satsar på ungdomen, och skapar projekt för att skapa tillväxt, kommer sannolikt att få mindre bidrag från RF i framtiden. Är det någon som bryr sig i dessa övergripande frågor?

    Hur många modellflygklubbar och modellflygfält finns kvar om 10 år, om inga åtgärder sätts in?
    Att påverka, eller påverkas, det är frågan, vad vill du?

    Med vänlig hälsning
    Mats
    www.ripamfk.com

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag personligen kan nog tycka att problemet kanske inte är VAR man syns utan HUR man visar att man finns och på vilket sätt man kan göra det på för att visa hur roligt det kan vara med modellflyg.

    Själv tycker jag att själva flygningen är en väldigt liten del av hobbyn, byggandet och preparerande av div modeller utgör väldigt stor del för mig i min hobby.

    Man kan ha, som många säkert har, byggkvällar under vinterhalvåret för ungdomar så de får bygga sina egna plan och i bästa fall flyga med senare.
    HUR gjorde man då för att skapa dess byggkvällar för ungdomar, hur gjorde man ”reklamen” för det?

    Vet våran klubb har haft Väldigt många ungdomar som byggt plan under vintern och tyvärr har jag inte sett någon av dom under sommaren nere på fältet.

    BJUD in folket på sommaren ner till våra fina fält och ha uppvisning med vad man kan göra med sina modeller i luften för att kanske skapa ett större intresse hos de intresserade för huvudmålet är väl ändå att man få flyga med sitt/sina plan?

    Sen framförallt, vad gillar varje ny intresserad?
    Är det snabba plan?
    Är det högvingade trainers?
    Är det skalaplan?
    Är det konstflygsplan?
    Är det aerobatic/3D plan?

    Jag är 31 år, hållt på med detta i tre år, jag gillar snabba plan och gillar att kunna göra konster i luften, utmana mig själv.

    Vad krävs för verktyg att locka in nya medlemmar? Vi alla vet att medelåldern är relativt hög i de flesta klubbar, vem tar hand efter dom när de inte orkar eller kan längre?
    Det många kanske inte tänker på heller, som inte brinner för hobbyn, är att detta är ideellt, man får inte betalt och man får inte allt serverat.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, det vimlar inte direkt av "händerna upp" under klubbarnas årsmöten när man vill ha kandidater till styrelsen utan de allra flesta tycks mera begrunda sina skor just då...
    Så slutklämmen i Mr.Bob's inlägg är synnerligen relevant, tyvärr.
    Vi "gamlingar" som i många fall driver klubbarna via vårt styrelsearbete vill inget hellre än att yngre medlemmar skall ta över dessa sysslor men alla tycks ha för lite tid för detta när man frågar. Och klubbar drivs inte av sig själva, tyvärr. Så problemet kanske är lite djupare än att få yngre människor intresserade av själva modellflyget som sådant. Problemet stavas nog ointresse av att jobba ideellt och det delar vi nog med väldigt många liknande organisationer inom olika områden.
    För oss "gamlingar" så är också den sociala biten synnerligen viktig - alltså att vi träffas på fälten och snackar, fikar, grillar och annat tillsammans med flygningen. Och gissningsvis betyder detta något även för de lite yngre - så har jag i alla fall uppfattat det hela i vår klubb som faktiskt har riktigt livlig verksamhet f n. Men åter - för att allt detta skall fungera måste det finnas några "vid rodret" i klubben och vill man inte anta den utmaningen så är snart klubben utplånad, tyvärr. Med eller utan juniorer.
    Man vill helt enkelt ha allt serverat utan att behöva göra speciellt mycket själva. Kan vi ta oss ur detta dilemma så är mycket vunnet och då kommer det förhoppningsvis in yngre styrelsemedlemmar med nya, fräscha idéer och mycket energi. Får vi hoppas.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Jag personligen kan nog tycka att problemet kanske inte är VAR man syns utan HUR man visar att man finns och på vilket sätt man kan göra det på för att visa hur roligt det kan vara med modellflyg.

    Vet våran klubb har haft Väldigt många ungdomar som byggt plan under vintern och tyvärr har jag inte sett någon av dom under sommaren nere på fältet.

    Vad krävs för verktyg att locka in nya medlemmar? Vi alla vet att medelåldern är relativt hög i de flesta klubbar, vem tar hand efter dom när de inte orkar eller kan längre?
    Det många kanske inte tänker på heller, som inte brinner för hobbyn, är att detta är ideellt, man får inte betalt och man får inte allt serverat.
    Har Mr. Bob 31 år brutit isen, många kloka ord från en modellflygare som bara hållt på med hobbyn i tre år.

    Är det så att klubblokaler och idrottshallar för inomhusflyg ligger lokalt i samhället, dit ungdomarna tar sig själva, medan man måste få någon vuxen att köra bil till modellflygfältet, om det är så?
    Vad kan vi hitta på för att väcka föräldrarnas intresse för sina ungdomar, och deras fritidsintresse, hur kan klubbarna påverka föräldrarna att köra ut till modellflygfältet tillsammans med sin ungdomar.

    Ingen har vad jag vet, försökt analysera varför mer än 70 modellflygklubbar lagts ner i Sverige (eller i vart fall lämnat SMFF) sedan år 2000, men som vi kan se på den statistik som redovisas, fortsätter SMFF att förlora klubbar och medlemmar.

    Mr.Bob slår kanske huvet på spiken, vem tar hand om klubbarna när de gamle inte orkar längre?
    Mr. Bob tar även upp eldsjälarnas betydelse i landets klubbar, när eldsjälarna förvinner, en efter en, och ingen längre orkar klippa gräset på modellflygfältet, hur många klubbar har gått i graven efter att eldsjälarna förvann?

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    I mina ögon är det i synnerlighet styrelsen som är en klubbs framsida, det är de som ska representera en klubb och styra hur allt ska fungera så kugghjulen rör sig fritt utan smörjmedel.
    ”Man gör som alla andra”
    Visar en styrelse inget intresse så varför ska de andra göra det?

    Jag tänker en styrelse som ett företag, de är chefen, medlemmarna är de anställda.
    Hur brukar de flesta chefer vara? De pekar med armen och säger vad man ska göra, men de gör helst inte de uppgifterna själva, right?
    En bra chef ska också vara nere på golvet bland de anställda och hjälpa till, det visar ett bra intryck hos de anställda.
    ”Varför ska jag göra det här när chefen inte gör något?”

    Viktigt är att man hjälps åt alla för att allt som man gör är för ALLA i klubben. Minsta lilla grej man gör är allas vinning.

    Jag var väldigt aktiv för 2 år sen, satt med i styrelsen, var t.o.m flyglärare. Jag ledsnade pga att man aldrig fick den hjälpen man ville ha eller ens ett tack för det man gjorde.
    Tror vi var 4 st som var flyglärare under den tiden, varje onsdag vi hade planerad flygning fick jag alltid stå som lärare och flyga, jag fick aldrig tid för att få flyga själv, det var inte så roligt tillslut..
    Vi var två som klippte fältet och skötte det exemplariskt, var alltid välklippt och fint för medlemmarna, det tog ca 3h att klippa fältet med depå och parkering.

    Vägen behövde göras iordning så tog ett eget intiativ och fick ner en traktor med vägskrapa och gjorde det bästa av det vi hade att jobba med, blev en klar förbättring!
    Ingen sa någonting, hur kul känns det ? Det sög verkligen..

    Har fått sagt orden till mig ”men jag är bara en vanlig medlem” och det är vi väl alla? Skillnaden är att vissa jobbar och andra inte.
    Haft många tankar om hur man ska kunna lösa sånt här, ska man köpa sig fri från arbete? Finns som sagt många som inte vill göra något på fältet och är det inte mer än rätt då att de kan hosta upp lite extra för det?

    Vi alla måste hjälpas åt för att en IDEELL FÖRENING ska fungera, varför ska större parten glida med på en räkmacka?

    Sista tiden jag klippte fältet var enbart för att JAG ville ha vältrimmat och fint när jag åkte ner och flög, sket fullständigt i de andra, tråkigt nog kändes det så.

    Vad har ni för förslag på lösningar i detta problem som jag kan tänka mig större delen av klubbar lider utav?
    Yttra er och säg vad ni känner för jag tror knappast jag är ensam om mina åsikter och tankar..

    /MrBob

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mr.Bob - du gav upp efter 2 år men många av oss som sitter i styrelserna har slitit med ideellt arbeta säkert 10 gånger så lång tid och i många fall ännu längre men till slut lär även de flesta av den kategorin ledsna och vad blir det då av klubben ? Jo - i värsta fall hamnar den i kategorin "nedlagda klubbar" som Mats berättat är rätt många. Detta tror jag är klubbarnas stora problem idag.
    Roger

  7. #7
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag ska inte säga att jag gett upp, jag tog paus ett år för att se vad styrelsen gör, de vet att jag är en bra tillgång för klubben.
    jag tänker inte slita arslet av mig när de andra ska flyta med strömmen, jag vill se en förändring och ett engagemang från de som styr klubben, jag vill att de viktiga ska tas upp och kärnan(fältet) tas hand om på rätt sätt.

    Vi var över 40 medlemmar 2018 och varför ska enbart två-tre personer göra det mesta fysiska jobbet till de övriga? Känns inte okej i mina ögon. Jag ställer mer än gärna upp och hjälper till men jag tänker absolut inte bära skiten själv, det håller inte.

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Lägg upp ett räkneexempel på vad det skulle kosta om man hyrde in arbetskraft att göra det som ideellt arbete gör idag. Exempelvis 100kr/tim per person. Vad skulle medlemsavgiften bli då? Detta faller naturligtvis på sin orimlighet.

    Problemet tror jag är att de flesta modellflygare vill bara ha ett bra kortklippt fält, komma dit och flyga lite, packa och åka hem. För där hemma ska ju gräset klippas, rabatter rensas och bilarna tvättas...

    Det är svårt att få medlemmar att ställa upp som lärare och ta hand om nykomlingar. Dessutom är det ju bra om inte allt för många flyger. Vill ju helst inte behöva vänta på min tur...

    Men som Mats riktigt påpekar - utan nykomlingar avstannar verksamheten. Klubbarna är beroende av sina eldsjälar och nyrekryteringar. Jag tror att många klubbar har medlemmar som är ”happy” med det medlemsantal man har. Man ser inte - eller låtsas inte om - behovet av nya medlemmar och eldsjälar.
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Vad är då vitsen med en ideell förening? Därför jag återkommer till att Alla måste hjälpas åt, det gör att alla får lite i uppgift än att ett fåtal får göra en väldigt stor uppgift.

    Att betala för sig menar jag inte att det ska kosta skjortan men säg som ett exempel, 15 medlemmar vill köpa sig fria, de får betala 500kr extra i medlemsavgift, det bidrar då till 7500kr som klubben kan investera i bra och vettiga redskap för att underlätta underhållet på fältet som gör saker mer effektivt som innebär mindre tid för arbete jag mer tid till flygandet, låter det orimligt?

    500kr/12~ 42kr per månad, det är inga pengar att böla för om man nu inte är en riktig snålk*k(ursäkta ordval).

    Så åter igen, vad har ni för förslag själva på en lösning för detta bekymmer? Jag har åtminstone kommit med ett exempel.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg

    Så åter igen, vad har ni för förslag själva på en lösning för detta bekymmer? Jag har åtminstone kommit med ett exempel.
    Alla medlemmar i en förening måste behandlas lika, att göra urskillning genom extra avgifter kan fungera i stora föreningar typ ”golfklubbar” där medlemsunderlaget anses räcka till för att få det ideella arbetet utfört.

    Men hur fungerar det i en modellflygklubb med 25 medlemmar, varav 10 st. är mycket aktiva, 10 st. flyger vid några enstaka tillfällen per år, och 5 st. betalar sin medlemsavgift för den sociala sammanhållningens skull.

    Vad händer när/om de 10 medlemmar som flyger mest, välvilligt betalar 500 kr extra för att slippa göra något för klubben. Skall då de 10 som inte har tid att flyga så mycket, göra jobbet åt de 10 som köpt sig fria från arbete, för inte är det väl så att de 5 som är med för den sociala saken skull skall sköta klubbens sysslor.

    I Ripa Mfk har medlemmarna sedan 1997 fört in sina flygningar i en loggbok, klubben resonerar som så, att har man tid att flyga mycket, bör man också få någon tid över för att på olika sätt hjälpa till, en medlem som betalar sin avgift till klubben och som endast flyger vid några få tillfällen under året skall inte straffas med arbete. Ordet arbetsdagar har klubben bytt ut till fixardagar, många saker som skall fixas under ett år, kan göras som spontanfix, när man ändå är och flyger, och då ser fler möjligheten att kunna hjälpa till.

    Det stora föryngringsbehovet tror vi oss se i klubbstyrelsen, som i likhet med många andra klubbar har en hög medelålder, och som Mc Regor skrev i sitt inlägg, är det allt för få som vinkar ivrigt på årsmötet för att påkalla mötets uppmärksamhet som en driftig kandidat till en styrelsepost.

    Aktiv klubbstyrelse i kombination med fler socialt aktiva medlemmar som donar fixar och grejar, med väl avvägd balans vad gäller ålder, kan ”göra skillnad”.

    Tyvärr verkar intresset för en styrelsepost vara det stora problemet, vet inte vad som är bäst att locka med, modellflygklubbarnas ekonomi medger inga resekostnader till stora möten med efterföljande trerätters middagar, med traktamente och övernattning, och tur är väl det.

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com
    Senast redigerat av Ripa den 2020-05-03 klockan 17:42.

  11. #11


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    I Danmark ökar medlemsantalet enligt uppgift. Vad fasen gör danskarna som inte vi gör?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    I Danmark ökar medlemsantalet enligt uppgift. Vad fasen gör danskarna som inte vi gör?
    Ja så är det, och i förhållande till invånarantal är dom långt fler registrerade modellflygare, än vad vi är sammantaget SMFF/RCFF i Sverige.

    Danskarna har en Modellflygtidning som skapar synlighet och gör reklam för modellflyghobbyn, många skribenter är delaktiga, läs om tillväxten på sidan tre i bifogad länk
    http://modelflyvenyt2.dk/modelflyven...nyt.1.2020.pdf

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Medlemsutveckling Danmark (2).jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	54,7 KB 
Id:	70577

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  13. #13
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Men hur fungerar det i en modellflygklubb med 25 medlemmar, varav 10 st. är mycket aktiva, 10 st. flyger vid några enstaka tillfällen per år, och 5 st. betalar sin medlemsavgift för den sociala sammanhållningens skull.

    Vad händer när/om de 10 medlemmar som flyger mest, välvilligt betalar 500 kr extra för att slippa göra något för klubben. Skall då de 10 som inte har tid att flyga så mycket, göra jobbet åt de 10 som köpt sig fria från arbete, för inte är det väl så att de 5 som är med för den sociala saken skull skall sköta klubbens sysslor.
    Det är väl det jag gärna försöker urskilja här, de där 10 aktiva, är de 10 aktiva flygare eller är de aktiva för fältets ordning?
    Det finns ju alltid de som vill hjälpa till, har träffat många av dom men de precis som jag, tröttnar även de fast de hänger kvar ändå pga att någon måste göra det, jag satte ner foten och sa ifrån, gjorde någon annan det?

    Jag som sagt hjälper mer än gärna till att underhålla fältet, precis som flera jag känner till i vår klubb, men det är också förutsatt att man ska få något för det eftersom andra bara vill flyga och inte jobba.

    Ge dom som aktivt håller ordning på fältet gratis medlemskap, ekonomiska medel för att effektivisera arbetet,

    JAG kom med förslag om att införskaffa en liten traktor för effektivisering dels för att kunna hålla ordning på våran väg eftersom det kostar rätt mycket att betala någon för det jobbet, EN nappa på idéen medans andra tyckte det var onödigt, halvåret senare beslöts det att en traktor skulle investeras.
    Nu kan fältet klippas betydligt fortare med en cylinderklippare, vägen kan underhållas och mycket mer därtill.

    Vad fanns innan? En gammal skitbil som gick på tre cyilndrsr som inte orkade någonting.

    Nu kanske medlemmar tycker det kan vara kul att klippa fältet lite fortare än med en åkgräsklippare sittandes i TRE timmar.

    Ta exempelvis ett jobb.. två personer jobbar på ett företag, de tjänar exakt lika mycket.. skillnaden mellan dom är att de ska jobba 100% var men den ena han är rätt lat av sig och gör inte mer än 50% det innebär då att den andre måste göra 150% arbete för att täcka upp de två jobben på 200%

    ÄNDÅ tjänar de lika mycket, känns det rättvist tycker ni?

    Ge rätt redskap och medel för de som vill hjälpa till, det kan vara en nog rättvis behandling, fråga vilka som verkligen inte vill hjälpa till och enbart ägna sig åt flygningen, se till att de isf får köpa sig fria.

    Är det raketforskning att säga ”jobba eller betala”?

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Låter enkelt Mr.Bob men tyvärr tror jag att idén med att betala lite extra för att slippa jobba inte kommer att hålla i längden.
    Trots allt måste det finnas ideell arbetskraft för att kunna driva klubben och fältet. Och blir det alltför dyrt så finns det säkert andra alternativ som dessa individer väljer - i alla fall i det område vi verkar. Det har vi redan sett effekter av.
    Som sagt - det är inte enkelt och det finns nog inte heller nån enkel patentmedicin. Det är nog helt enkelt så att i dagens samhälle så ligger inte ideellt arbete i tiden - men det kanske kan ändras som en effekt av den pågående pandemin - vad vet man ?
    Men vi är helt överens att det är att smita ifrån sitt ansvar genom att bara vara utnyttjare och inte hjälpa till aktivt själv.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Det är lätt att klaga. Så om man tycker nåt bör man komma med förslag också, provar nedan.

    Samma problem hos oss. Vi är inte så stora men antalet personer som flugit har sjunkit stabilt. Kollade upp statistiken lite. Vi började 2007 och det ökade 2008. Och 2009 var vi 27 flygare på fältet, åren därefter har det varit 24, 14, 14, 14, 12, 12, 11, 10, 7 och i fjol steg det till 9. Men vi är bara 4 aktiva, resten är sporadiska. Av de 65 jag vet att flugit här så har ändå 29 av dem kvar flyg, resten har slutat eller flyttat. 20 av dessa 65 var RC-flyg bara en kort fluga. Jag är den enda som håller låda numera i vårt tidigare aktiva forum (ej rcflyg.se alltså).
    ... Så jag fortsätter hålla låda för jag har kollat besöken och om jag inte skriver något så loggar inte ens folk in. Skriver jag nåt, då kommer i alla fall folk och läser och ibland kommenterar något (ta vara på den kommentaren).

    Förr så flög vi på många olika ställen för att synas och vi berättade om det i ett forum där folk läste. Men det satte ju "Phantom-flygarna" stopp för. Det blev flygförbud långt från riktiga flygfältet och kommentarerna ändrade från "va intressant!!!" till "har du tillstånd?" eller "fotar du mig???" fast man flög med RC-heli eller flyg. Så vi slutade flyga på andra platser och flyger nu i stort sett endast på vårt fält ute i ingenstans där ingen ser oss. Några flyger hemmavid. Var flyger ni? Justja, nya reglerna så vill man ju att alla ska flyga på RC-fälten.
    ... Att flyga på ställen där man syns skulle nog vara bra att försöka på igen.

    Förr var vi på mässor också och syntes bra där. Ingen som orkar med sånt längre. Dessutom kostar det så mycket numera att ha en monter, inget för föreningar längre.
    ... Försök igen, men i mindre skala.

    Kanske folk skäms för att ha RC-flyg som hobby? Vem pratar om det med släkt o vänner?
    ... Bry dig inte vad andra tycker. De gör ju ingenting (drar inte alla över samma kam).

    Byggkvällar hade vi förr. Men folk skaffade mer och mer avancerade grejer som blev jobbigare att släpa på.
    ... Börja i liten skala, bjud hem dig till nån eller ta hem nån eller var nu byggkvällarna är. Skriv av er om det på ett forum eller var det nu är.

    Ungdomar?!
    ... Ta med en till fältet. Idag var det två yngre med på fältet, de vart mer och mer nyfikna.

    Flera av de som flugit hos oss har varit familjemedlemmar/släktingar. Så om en for och flög så skulle den andra haka på också. Så om kompisar flyger blir det lägre tröskel.
    ... Jag brukar trycka på 2-3 st när det blir flygväder.

    Jag brukar försöka få med mig nån varje gång jag far och flyger, men bilen är packad så med mig får de inte rum alla ggr. :-D

    En nybörjare vet inte vad de vill i början, bara de kommer igång. Sen när de flugit lite så märker de vad de är för "typ" av flygare och vilka flyg personen siktar in sig på.
    ... Kommer någon ny till fältet så är det första intrycket som gäller. Visa intresse, finnas där för hjälp och frågor. Ge utrymme. Kom överens om nästa gång. Tyvärr så får de befintliga flygarna lite engagera sig i de nya.

    ------------------
    Det jag tror är största orsaken till att det svalnar är att alla som varit RC-flygintresserade redan provat på det. Been there done that. Förr var det inte så enkelt, numera kan vem som helst köpa nåt billigt skit och testa. Sen har de allt. Check på den.
    ------------------

    Det är bara de som brinner för hobbyn som är kvar. Det kommer nån ny väldigt sällan.

    Och så finns det ju återfallsförflygare.
    ... Få igång dem!

    Är det för dyrt? Ja förr kunde folk trycka ner 5-siffriga belopp i denna hobby. Idag ser man frågor från nybörjare "komplett paket sökes, max 1000 kr). Suck...
    ... Vart tog folks pengar vägen? Delar de upp dem på en massa andra hobbies och intressen så alla intressen blir sådär?

    Så det gäller att hålla kvar de som har grejerna kvar. Hålla igång dem. Få med dem till fältet. En gång for jag hem till en och det slutade med att vi släpade ut ett flyg på terassen och fixade på det i säkert 90 minuter... (!?) och så var flyget flygklart, ojoj va tid. Sen flög han nån dag senare "det va ju kul det här!!".

    Hos oss så funkar dock: "ju fler som flyger, desto fler flyger". Men det hamnar då oftast stort ansvar på de få som flyger att flyga oftare och synas mer och få med sig nån, inte säkert alla orkar med det eller har tiden fast de flyger mer än alla andra.

    Syns man inte så finns man inte.
    ... Ni som de facto orkar ta er till fältet, ta nån bild, kanske filma lite. Visa här i forumet och skriv nån rad eller ännu hellre så de lokala förmågorna ser det.

    Häromveckan så lade en massa personer i en Messenger-grupp ut bilder på hur de satt med en öl på sin terass eller dylikt. Jag lade ut en bild på när jag var och flög. Det var bästa vädret och folk satt på en stol. Flygväder tänker jag. Har folk blivit lata?
    ... Hör av er före i samma grupp och säg att ni ska o flyga, nån som ska med?

    Och frågar man folk idag så säger de alltid "jag har inte tid" och frågar man dem va i helsike de gör av alla tid så får man aldrig bra svar. Okej vissa har ju tagit på sig allt de kan hitta och har flera jobb, är med i flera föreningar, är med i styrelser, renoverar hem stuga bil o båt, bygger nytt, inreder om allt för ofta, köper allt de kommer över och allt har appar som ska användas, osv. Pengar finns, men tiden det tar för allt de skaffar har de inte tänkt på.

    Många sitter på tok för länge framför en skärm av något slag och har vant sig med det. De slutar jobbet, fixar middag, äter, sen sitter de o kollar nyheterna lite på surfplattan (dit for 1h för att de hittade annat), sen lite TV, sen är ju tiden slut och då hinner de inte ladda en ack och fara och flyga.
    Förr så gjorde man allt klart dagen före, laddade över natten (NiCd/NiMH) och så var man flygklar direkt man lämnat matbordet i stort sett. Inte gör folk så idag. I min släkt är folk lite workaholics så så fort maten är svald så bär det av nånstans och få nåt gjort. Såna hinner inte heller, de har redan sjuttielva järn i elden.

    När jag frågar en flygare som inte flugit på länge om han vill komma och flyga så kan svaret vara "jag håller på med trädgården i år" eller "måste få båten klar" eller "håller på bygger uthus" osv. Då är min fråga... tar det verkligen 100% av all fritid? Fram tills när? Finns det ett slutdatum? Att förbereda och fara och flyga tar inte många timmar. Orsak till att det är så här? Det är för att de inte har intresset. Så enkelt är det. Folk tar sig nog tid om de vill pyssla med något.

    Oftast i föreningar är det några få som drar, resten utnyttjar det och tillför absolut ingenting. Nån annan drar i gänget, nån annan klipper gräset, nån annan köper bränsle, nån annan sköter betalningsarna, nån annan underhåller fältet och stugan, nån annan härjar på forum, nån annan filmar o fotar och redigerar i timtal, osv. Andra bara väntar på att nån ska höra av sig om flygning.
    ... Dela på sysslorna, dela ut ansvar. Men oftast slutar de med att de försvinner helt för de orkar/vill inte. De vill flyga på ett nyklippt fält, inte serva klipparen.

    Nackdelen med att eldsjälarna drar så mycket är... för att de tar på sig allt. Rätt antal eldsjälar så rullar allt utan hjälp. Ingen annan behöver göra något, de är vana med att allt bara funkar, så var det sedan de kom in som nybörjare.

    Är RC-flyg ens inne idag? Alltså populärt? Näe?

    Håller med Bob här att man måste få folk att göra mer än bara utnyttja allt som serverats.

    Här är jag den som brinner mest för det gemensamma flygandet, hållit på i 14 år. Ibland så informerar jag hejvilt på flera medier att jag ska och flyga och ber andra flygare haka på. Men folk har inte tid eller passligt just då fast jag är ute i tid.

    Om jag går in i ett forum och skriver tex 30 inlägg en kväll där några inlägg är i andras byggtrådar så är det endast i de egna trådarna där folk svarar. Dvs intresset att diskutera hobbyn med andra finns inte längre. De surfar inte på RC, de bygger inte RC, således flyger de inte RC heller.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En sak som jag nog vill påstå har ökat aktiviteten på vårt fält är den FB-grupp vi skapade för nåt år sen. Många skriver både när dom skall ut eller lägger ut bilder när dom är där. Visserligen en sluten grupp men vi har också en öppen "informations-grupp" på FB så att man den vägen skall finna "vägen in" till vår aktiva grupp - samt givetvis en hemsida men där finns mest statisk info numera och länk till FB-gruppen.
    Roger

  17. #17

    Standard

    De klubbar som har fart på sitt gäng, flygningar mm. Vad gör de rätt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Ett stort problem idag är att barn och ungdomar sitter hemma och spelar Forthnight eller va tusan det heter och andra dataspel. Vi i vår klubb har också tappat en stor del av medlemmarna. Idag består klubben av medelålders män och en stor grupp 70+ gubbar, vi gubbar brukar säga hur blir klubben om några år när en tredjedel är borta...
    På 90- talet hade vi ca, 10 ungdomar varje år på vår flygskola, tiderna ändras och vi har inget svar på vad göra.
    Flyg fort och lågt

  19. #19

    Standard

    Hej Rolf!

    Vår klubb har haft bra med ungdomar i flera år, vi skolade fram många nya varje år, men intresset har svalnat, och i dag har snart sagt varje ungdom både padda och fån, det gäller att finna nyckeln som öppnar upp för nya friska förslag och idéer som lockar.

    Modellflygets ”folkrace”, kan kanske bli ett framtida alternativ, så pass enkelt och hanterbart, att i stort sett alla med tekniskt intresse lockas, samt att instegskostanden blir någorlunda rimlig.

    Då SMFF som förbund inte verkar ha anammat RF´s Strategi 2025, vilket bygger på ungdomstillväxt i alla föreningar, medför detta att vi söker egna vägar som lockar ungdomar, det är av den anledning som jag drog igång denna tråd, men det är så här långt inte så många klubbar som hängt på med sina synpunkter, får hoppas att fler skriver i tråden.

    Ett problem jag ser i vår egen klubb är att styrelsens intresse för Internet och olika modellflygforum är ganska så lågt, man följer klubbens Facebook och hemsida. Allt fler aktiva flygare går över till RCFF, ungdomar och pensionärer registreras i SMFF.

    Som klubb har vi ett tiotal medlemmar som endast är med i SMFF för få Modellflygnytt, med SMFF´s vägvals - alternativ inför förbundsmötet, är nog risken stor att synlighet i form av papperstryckt media försvinner om ett år, och då lämnar fler medlemmar SMFF.

    Danmark har en upplaga på 6000, på MFN´s motsvarighet Modelflyvenyt en kvinnlig redaktör och flera grenredaktörer, eldsjälar som ”gör skillnad”

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  20. #20

    Standard

    Tror dagens folk inte gillar enformighet heller... de flesta skaffar allt så gott de kan.
    Och spel är varierande i helt annan utsträckning än tex RC.
    Men vad kan ungdomarna idag?
    Alltså kan de skapa något själva eller har alla bara blivit användare?
    Det svala intresset för RC är nog inte ensamt, är många föreningar som lider.
    Finns inte nya eldsjälar, bara ett fåtal under väldigt kort tid (dvs max nåt år).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •