Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 1-axligt gyro för servogimbal?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard 1-axligt gyro för servogimbal?

    Hej,

    Förenklat för att jag ska hitta det jag söker:

    Har en 1-axlig servo-gimbal och jag söker ett gyro som kan hålla gimbaln i plan runt roll-axeln när flyget lutar vänster-höger.
    Gyrot ska vara fast i flyget och servot ska rolla kameran så den alltid är horisontell.

    Jag inbillade mig att jag kunde använda ett 1-axligt helikoptergyro, typ Futaba Gy401 eller liknande. Har testat med både enkla rate-gyron utan extern gain (de har bara en liten potentiometer på gyrot) och AVCS/Heading Hold-gyron med extern gain, men de funkar ju inte på det sättet.

    Förslag?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du skulle kanske behöva en funktion a'la Spektrums Safe - nåt form av Autolevel-funktion alltså.
    Gyrot allenast har ju inte den funktion du efterlyser - som du upptäckt.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Du kan ta nästa vilket multirotor gyro du vill så har dom utgång för servo till kamera stabilisering.
    Naze32 är billigt och fungerar bra för ändamålet.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Har ingen Spektrum-sändare längre, annars hade det funkat.

    Jag har ett flyg som styrs av en RC-sändare och det är en controller som hanterar allt. Inget märkvärdigt i sig. Utom den 3-axliga gimbaln som styrs av en andra person med egen sändare (senare headtracking). Går det på något vis att använda flygets controller för att styra gimbaln, men att gimbaln ändå styrs av RC-sändare nr 2?

    Har ett drös controllers men dom är för klumpiga (Pixhawks), sålt bort sista Naze32an... Kanske har en CC3D liggandes. Och nån gimbal med sensorer men som är anslutna till bortslös motorstyrning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •