Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: I Coronatider.

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard I Coronatider.

    Som läget är nu i världen så lär vi ha kvar restriktionerna länge med anledning av den smitta som drar runt vårt kära jordklot. Detta drabbar alla, även våra hobbyhandlare. Den enda region som tydligen har positiv handelstillväxt just nu är Kina. Nu kan man ju ställa sig frågan, ska jag bidra till den utvecklingen genom att handla i Kina eller ska jag försöka att rädda överlevnaden för våra egna hobbyhandlare här i landet. Flertalet kommer förmodligen att slå igen för gott om / när krisen fortsätter. Då kan det kanske bli svårt att få nya medlemmar till våra klubbar när nybörjaren inte har möjligheten att få känna på grejorna, få vettiga råd av hobbyhandlaren eller att få prata med likasinnade i en trevlig affärsmiljö. Att köpa billigt skit i Kina är inget problem men att få adekvat hjälp över pölen när det krisar till sig är nog lite svårare. Att köpa ett par flak balsa via Kina när olyckan varit framme, ja listan kan bli lång. Så jag tror nog att vi behöver lite personlig service över disk ibland.
    För min egen del så är svaret enkelt, jag har alltid handlat av svenska hobbyhandlare och kommer att så göra även i fortsättningen. Jag kan inte rädda svensk hobbyhandel men tillsammans kanske vi kan lindra smällen.

    Distanskram på Er alla,

    Kay krut

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Handlar numera också det mesta ifrån svenska handlare men det innebär ju inte att vi inte gynnar kineserna eftersom väldigt många prylar vi handlar produceras just där. Liksom inom många andra områden som vi lägger våra pengar på.
    Sen är det nog tyvärr få som numera har sina egna, lokala handlare men vi som har det nyttjar nog ofta den möjligheten känns det som när man snackar med kompisarna.
    Roger

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Har nästan slutat köpa från Kina..orkar inte jiddra med Postmord o deras avgifter o annat bös. Och då få vänta två tre veckor innan man får avin med inbetalning i lådan ;-) Så, uteslutande de senaste köpen har varit inrikes. Ja det kostar lite mer, men för det mesta har man prylarna någon dag senare.. och ibland fraktfritt. Sen finns ju supporten där om det behövs. =)

    Men finns det inte i landet, så kan det finnas utrikes i Europa..

  4. #4

    Standard

    Samma här. Jag tycker dessutom att servicen är så väldigt bra hos våra svenska hobbyhandlare och leveranserna så snabba så man tror att dom mutat leverantören. Jag inbillar mig också att det är ett bättre alternativ för miljön. Nu ska väl grejerna ändå fraktas från Asien men jag får för mig att färre större paketet till handlare är bättre än många små paket direkt till konsumenten.

    /Mats

  5. #5

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Samma här. Jag tycker dessutom att servicen är så väldigt bra hos våra svenska hobbyhandlare och leveranserna så snabba så man tror att dom mutat leverantören. Jag inbillar mig också att det är ett bättre alternativ för miljön. Nu ska väl grejerna ändå fraktas från Asien men jag får för mig att färre större paketet till handlare är bättre än många små paket direkt till konsumenten.

    /Mats
    Javisst är det bättre med bulkleveranser till våra svenska hobbyhandlare och sedan småpaket till oss köpare.
    Kanske något stort paket ibland också.
    Nu när många tvingas vara hemma är det ju bra byggtider även om man var beredd på att flyga och reparera.

    Lars

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Många svenska hobbyhandlare har i realiteten väldigt lite i lager (även om lagersaldot säger nåt annat) - i alla fall av sånt som finns hos distributörer i Sverige eller inom EU. Så många gånger, speciellt när det gäller lite större/dyrare grejor, så kommer det att resultera i dels ett paket från distributören till handlaren och sen skickas detta paket från handlaren till oss konsumenter. Å andra sidan kommer ju Postnord och övriga fraktföretag att tjäna lite extra...
    Roger

  7. #7
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag köper det mesta från svenska eller i vissa fall europeiska företag. Visst är det lockande ibland att köpa billig från kina men i ärlighetens namn tror jag de flesta har en viss summa pengar man kan lägga på sin hobby ocg jag tänker iaf att jag köpte hellre dyrare saker med bättre kvalité som jag använder längre än att köpa billig skit om och om igen.
    Slutsumman blir oftast densamma och jag tycker jag personligen har roligare med färre bättre modeller än fler dåliga
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  8. #8

    Standard

    Jag gav mig precis in i leken som hobbyhandlare mitt i Corona-kaoset. Man får hoppas att vi svenska handlare håller tillräckligt bra sortiment och service för att få leverera till svenska piloter. Numera tror jag de flesta priserna är matchade, förutom möjligen mot asien.
    Jag vet inte inte hur andra gör men jag är supernoga med lagersaldo, jag vet ju själv hur trött jag blir när jag tror att jag köpt nåt som finns i lager.
    Själv jobbar jag bara med ett helikopterfabrikat + delar och tillbehör, redan där blir det flera hundratals artiklar att hålla i lager. Jag är inte avundsjuk på de som säljer flygplan med allt vad det innebär i form av skrymmande lager och dyra fraktkostnader.
    /Christoffer

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •