Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Information om nya regler för drönarflygning i media

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Var tog det traditionella modellflyget vägen??
    Inte ett ord om det....
    Hej Thomas!
    Se det som ett led i vår strävan att inte krångla till det mer än nödvändigt :-).

    Vi modellflygare har våra egna kanaler för att förmedla kunskap om modellflyg; genom mentorskap inom klubbar, flygskolning i dubbelkommando, forum som detta, med mera. TS har uttryckt sitt förtroende för att vi som kommunitet gemensamt kan tillhandahålla den kunskap som behövs för att flyga modellflyg på ett säkert sätt. Därför behöver den kunskapen inte förmedlas genom TS utbildningsmaterial för 'drönarpiloter'. Där koncentrerar man sig istället på de vanligaste typerna av drönare, dvs. olika typer av multikoptrar.

    Om inga komplikationer tillstöter innebär det för modellflygare som flyger inom ramen för en modellflygklubb från ett godkänt modellflygfält att det inte föreligger något behov vare sig av att genomgå en 'drönarutbildning' eller att genomföra något teoriprov.
    För de av oss som även vill kunna flyga våra modellflygplan från andra platser får vi komplettera vår befintliga kunskap om modellflyg med den som finns TS:s utbildningsmaterial om drönare.

    Bästa hälsningar,
    Michael
    Senast redigerat av Michael den 2020-05-12 klockan 23:03.

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Så du menar att även folket inom myndigheten (ja, myndigheten är faktiskt sammansatt av människor!) har sunt förnuft??



    (*Ironi!*)
    Retroholic!

  3. #23

    Standard

    Ja tror dom har men att det sällan tas i bruk i själva myndighetsutövningen

    /Mats

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det är lätt att ”försöka glömma” fallen när vi flyger utanför modellflygfälten som ju blivit enklare på senare år med det stora utbudet av parkflyers, små helikoptrar och drönare. Hur många av er har inte flugit nära bebyggelse och rekreationsområden någon gång som nu förbjuds 1 juli. Och hur många FPV flygare kommer följa reglerna med observatör? För att inte tala om hur vi ska flyga uppvisningar på allmänna flyguppvisningar med fullskala som vi gjort tidigare.

  5. #25


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag kommer att föja reglerna genom att ömsom se i goggles och ömsom utanför. Ingen observatör behövs då enligt min åsikt.
    Kommer att helt undvika inflygningen till Arlanda dels eftersom det är flygförbud där, och dels för att det är väl det enda stället man riskerar få se flygplan i trädtoppshöjd. :-)

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Hej Thomas!
    Se det som ett led i vår strävan att inte krångla till det mer än nödvändigt :-).

    Vi modellflygare har våra egna kanaler för att förmedla kunskap om modellflyg; genom mentorskap inom klubbar, flygskolning i dubbelkommando, forum som detta, med mera. TS har uttryckt sitt förtroende för att vi som kommunitet gemensamt kan tillhandahålla den kunskap som behövs för att flyga modellflyg på ett säkert sätt. Därför behöver den kunskapen inte förmedlas genom TS utbildningsmaterial för 'drönarpiloter'. Där koncentrerar man sig istället på de vanligaste typerna av drönare, dvs. olika typer av multikoptrar.

    Om inga komplikationer tillstöter innebär det för modellflygare som flyger inom ramen för en modellflygklubb från ett godkänt modellflygfält att det inte föreligger något behov vare sig av att genomgå en 'drönarutbildning' eller att genomföra något teoriprov.
    För de av oss som även vill kunna flyga våra modellflygplan från andra platser får vi komplettera vår befintliga kunskap om modellflyg med den som finns TS:s utbildningsmaterial om drönare.

    Bästa hälsningar,
    Michael
    Bra skrivet Michael!
    /Leif

  7. #27

    Standard

    Ah!
    Tänkte till ett antal gånger och inser att jag (kanske andra också) blandar ihop tillstånd med godkänd utbildning.
    Tack för klargörandet.
    "Allting beror på allting"

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Det är lätt att ”försöka glömma” fallen när vi flyger utanför modellflygfälten som ju blivit enklare på senare år med det stora utbudet av parkflyers, små helikoptrar och drönare. Hur många av er har inte flugit nära bebyggelse och rekreationsområden någon gång som nu förbjuds 1 juli. Och hur många FPV flygare kommer följa reglerna med observatör? För att inte tala om hur vi ska flyga uppvisningar på allmänna flyguppvisningar med fullskala som vi gjort tidigare.
    Många som skriver i dessa forumtrådar ser till sig själva, och ser först till sin egen situation, helt naturligt, vi människor fungerar så, jaget kommer före laget.
    Men….,och det glöms ofta bort, skall modellflyghobbyn överleva med verksamhet i landets nuvarande klubbar, måste man ta hänsyn till det som Ingemar sammanfattat på ett mycket bra sätt ovan. Ett av modellflyghobbyns största problem är att skapa synlighet runt vår hobby, fixa uppvisningar, utställningar, skolflyg, PR-dagar, utbildning m.m. något som laget måste göra själv, jaget har sällan tid.

    Oavsett vem som kommer att vara ansvarig operatör på landets modellflygfält kommer det som ett brev på posten, nya uppgifter till klubbens ansvariga och säkerhetschefen. Enligt rapporten efter mötet med TS är det den person som ansökt, och fått modellflygfältet godkänt av TS

    Klubbar med verksamhet inom en kontrollzon har redan i dag, betydligt mer arbete med information och utbildning av nya medlemmar, ”någon” skall efter den 1 juli dessutom vara ansvarig för att säkerställa, och ombesörja arbetet med nya krav från TS.

    När jaget i många trådar, och på Facebook, skriver att man struntar i de nya lagarna och fortsätter att flyga som vanligt, eller som många också skriver, verksamheten i landets modellflygklubbar drabbas inte, så man fortsätter att flyga som man alltid gjort.

    Behovet för landets modellflygare att "svetsa" sig samman i landets modellflygklubbar, för att skapa synlighet och tala om var man finns, har aldrig varit större än nu, och med en åldersgräns på 18 år som observatör (fjärrpilot) utanför modellflygfälten, måste modellflygklubbarna aktivt tala om att modellflyghobbyn är en hobby, som passar alla åldrar från 7 - 97, och till landets modellflygfält är alla välkomna!

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  9. #29


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det här är en film jag hittat på YT, jag vet inget om filmaren eller om han hade en observatör eller ej. Jag tror mig känna till platsen och den är långt från alla flygfält.
    Hur viktigt tycker ni att det är att ha en observatör vid den här sortens flygning? Alltså viktigt i betydelsen att undvika en kollision med ett flygplan.
    https://www.youtube.com/watch?v=A6EFM9G3Xw4

  10. #30

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Det här är en film jag hittat på YT, jag vet inget om filmaren eller om han hade en observatör eller ej. Jag tror mig känna till platsen och den är långt från alla flygfält.
    Hur viktigt tycker ni att det är att ha en observatör vid den här sortens flygning? Alltså viktigt i betydelsen att undvika en kollision med ett flygplan.
    https://www.youtube.com/watch?v=A6EFM9G3Xw4
    Visst är risken liten men jag förstår också de som skrivit reglerna. Jag vet inte av filmen att döma om det förekommer helikopterverksamheten i området, exempelvis försvaret som övar taktisk flygning på låg höjd. Jag har själv sett det och även åkt med en gång och det går undan någon meter över trädtopparna och ner mot marken precis som man flyger freestyle med drönaren (inte looping och roll!). Det handlar om kunskap över området d.v.s. någon slags kompetens utöver vad som krävs när man har visuell sikt och ser helikoptern komma för att det är nog för sent om du slänger av dig videoglasögonen när du hör den och försöka styra undan. Visst är detta osannolikt men det är så man tänker tror jag att man behöver ytterligare kunskap för att få flyga utan observatör. Och SMFF har ett förslag ungefär som man löst det i Norge som jag skrivit om tidigare. Och vad jag förstår gäller då deras försäkring vid kollision för det är inte roligt om man blir ersättningsskyldig för en helikopter. Det är ju därför det är så höga ersättningsbelopp 20 miljoner kr eller vad det nu är på ansvarsförsäkringen. Och enda sättet att ha en försäkring privat i Sverige just nu är ju att gå med i ett modellflygförbund så det borde ju gå lösa med kunskapsbevis i klubbarna så vi slipper att alltid ha en observatör när vi flyger FPV. Andra exempel är utelandande segelflyg eller skärmflygare.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2020-05-13 klockan 16:53.

  11. #31


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Men någonstans blir en risk så liten att den är försumbar.
    Om man som jag som snart är 70 aldrig någonsin sett en lågflygande helikopter i eller under trädtoppshöjd så anser jag att man passerat den nedre riskgränsen.
    Jag har däremot sett en övningsbana med varningsskyltar för lågflygande helikoptrar, det var nog en sådan du åkte på.
    Det hör ju till förberedelserna att veta var man tänker flyga med sin modell.

  12. #32

    Standard

    Men även om risken är liten kan följden av en olycka vara katastrofal. En myndighet som TS måste, som Ingemar Th är inne på, täcka in också osannolika händelser i sitt regelverk.
    /Leif

  13. #33


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Nej, det måste man inte. Om så vore skulle exempelvis VFR-flygning inte vara tillåten.

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I denna fråga får jag nog hålla med Danne när det gäller sannolikheter... Och vill man döda modellflyget helt i vårt land så får man väl göra som SMFF föreslår - införa Modellflyghandboken som ett obligatorium. Men lyckligtvis finns ju RCFF som i det fallet verkar ha en nyktrare syn.
    Roger

  15. #35

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Men någonstans blir en risk så liten att den är försumbar.
    Om man som jag som snart är 70 aldrig någonsin sett en lågflygande helikopter i eller under trädtoppshöjd så anser jag att man passerat den nedre riskgränsen.
    Jag har däremot sett en övningsbana med varningsskyltar för lågflygande helikoptrar, det var nog en sådan du åkte på.
    Det hör ju till förberedelserna att veta var man tänker flyga med sin modell.
    Myndigheterna vill veta att du förstår att förbereda dig men har bedömt att videoglasögon ökar risken så mycket att man inte kunde tillåta det i OPEN kategorin om man inte har en observatör. Så det hamnade i SPECIFIC kategorin som kräver lite mer förståelse.
    Jag flög med på en lågflygning med HKP6 (BEll206) i skogarna i Norrland och var inte utmärkt eller avspärrat på något sätt och ingen övning med Utfärdad NOTAM heller.
    Jag har även sett HKP9 (BO105) här hemma i Småland mitt i skogen komma rakt över trädtopparna mot mig och det är en upplevelse ska jag säga. Den har jag också flugit med under testverksamheten när vi utvecklade vapensystemet till den. Båda dessa helikoptrar var förstärkta med två knivar som ska skära av kraftledningar och liknande om man skulle kollidera. Däremot drönare kan nog i värsta fall slå sönder rutan eller tjärtrotorbladen för de här helikoptrarna är inte förstärkta på något annat sätt.

  16. #36

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    I denna fråga får jag nog hålla med Danne när det gäller sannolikheter... Och vill man döda modellflyget helt i vårt land så får man väl göra som SMFF föreslår - införa Modellflyghandboken som ett obligatorium. Men lyckligtvis finns ju RCFF som i det fallet verkar ha en nyktrare syn.
    Roger
    Jag kan hålla med till viss del om det blir för krångligt kommer ingen att följa det ändå. Skulle kanske kunna vara så enkelt att man ska föra en enkel loggbok över sina FPV flygningar utan observatör, barn utan handledare, närmare än 150m eller vad det nu är, så man har något bevis att man tänkt till om det skulle hända något.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2020-05-14 klockan 11:07.

  17. #37


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag skrev ju för inte länge sedan om hur stor sannolikheten är att man befinner sig i samma 100 m3 luftrum som ett av våra svenska luftfartyg, satt till 2500 st. Det blev när man räknat bort alla zoner av olika slag 1 på 260 miljoner.
    Och då var förutsättningen att alla 2500 flygplan flög samtidigt mellan marknivå och 120 meter.
    I rest my case, som di säger på tv.

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ingemar - nu tänkte jag inte specifikt på FPV-flygning när det gäller Modellflyghandboken utan på mera konventionellt RC-flyg. När en verksamhet varit så befriad ifrån incidenter som vårt organiserade modellflyg så tycker jag att det är väldigt märkligt att modellflygarnas egen organisation, SMFF alltså, på eget initiativ skapar denna "handbok" som tydligen inte är nåt krav ifrån TS eller EU. Det är som att ge någon lillfingret...
    Tror att SMFF som organisation går en ännu snabbare död till mötes om man genomför detta för det kommer bl a att innebära ännu mera jobb och ansvar på våra klubbstyrelser - och det är i vart fall inte vi intresserade av. Och jag vet flera klubbar med samma åsikter i den frågan. Förstår man ö h t hur svårt det är att tillsätta styrelser i våra klubbar ? Vi vill umgås, flyga och ha kul - svårare än så är det inte. Gör inte denna hobby märkvärdigare än den är.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •