Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Mikael Carlsons Pfalz DVIII är färdig

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Mikael Carlsons Pfalz DVIII är färdig

    Ove (AM) Nielsen

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Självstart? Är det en modifiering?

  3. #3

    Standard

    Häftigt! :-) Har varit med och byggt ett flyg från början och att få se det röra på sig första gången är en fin känsla. Kan bara anta vad gänget där känner. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Allt helt original. Självstart fanns med från början. I cockpit finns en startmagnet ( generator) som ger gnista till cylinder som står i bra läge att dra runt och starta motorn. Man hör hur Mikael vevar på magneten. Ibland får man flytta propellern lite så den hamnar i ett bra startläge. Samma system har Mikael i sin Fokker DVII.
    Jag följde med Mikael och Gunilla till Berlins tekniska museum för några år sedan där bitar av en Pfalz D-VIII kropp fanns. Många foton, papper, penna och linjal användes flitigt i en vecka på plats. Mikael kom hem med material att bygga sin maskin efter. Det var dock ett pussel där foton och uppmätta delar kunde kombineras till färdiga ritningar.
    Jag har haft förmånen att följa bygget sedan starten. Mikael är unik på det sätt att han behärskar all teknik. Allt från motorer till metall, trä, duk och färg.
    Ska bli kul att se maskinen i luften. Maxvarv på propellern är 900 varv... Motorn är snillrikt konstruerad där vevaxeln roterar åt motsatt håll av propellern.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Siem...mlaufmotor.gif
    Senast redigerat av AM den 2020-05-12 klockan 22:29.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det stod en sådan motor på ett ställ i entrén till flygskolan (simulatorskolan) på Arlanda för länge sedan. Samma?

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Och här är första flygningen: https://m.youtube.com/watch?v=4J9P1mamdYA
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Motorn är snillrikt konstruerad där vevaxeln roterar åt motsatt håll av propellern.
    När dom drar i propellern för hand i början av filmen så tycker jag att det ser ut som att motor och propeller roterar åt samma håll?

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  8. #8


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Men vevaxeln roterar åt andra hållet i det fördolda...

  9. #9

    Standard

    ...och balanserar ut ett besvärande vridmoment antar jag. https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens-Halske_Sh.IIIr.

    /mats

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vridmomentet är en kombination av den stora propellerdisken och cylindrarna. Att vevaxeln går åt motsatt håll innebär att man kan öka motorvarvet - cylindrarna snurrar bara med halva varvet. En roterande motor börjar slunga iväg cylindrarna vid ca 1200 - 1500 RPM. För att få ut mer effekt ökades effekten genom att öka det relativa varvtalet.
    Senast redigerat av AM den 2020-06-03 klockan 17:53.
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11

    Standard

    Jo man vill väl ha ett stort vridmoment men det har ju även en del negativa effekter på flygegenskaperna och det var dom krafterna jag menar att den motroterande vevaxeln reducerade. Får jag för mig i alla fall. Eller man kanske ska kalla det gyrokrafter?

    /Mats

  12. #12


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det är nog gyrokrafter vi talar om. Vridmomentet är ju det som vrider runt propellern.

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Grunden i gyrolagen är att man får en gyrokraft 90 grader i förhållande till påförd kraft.
    Så länge man flyger rakt fram är gyrokrafterna noll eller mycket låga.
    Om man däremot ändrar nosläget UPP-NER-VÄNSTER-HÖGER kommer gyrokrafterna att verka 90 grader i förhållande till gyrots plan. Det är därför ett flygplan med - från förarplats sett - vänstersnurrande propeller är lättare att exempelvis hjula med åt vänster. Man får hjälp av gyrokraften att komma runt.
    Ove (AM) Nielsen

  14. #14

    Standard

    Jag satt för ett tag sedan och fascinerades av den här mannens olika experiment. https://www.youtube.com/watch?v=XPUuF_dECVI

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •