Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

Ämne: Massbygge - Taschenflitzer!

  1. #21

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Kolfiberröret ska man inte glömma.

    Vad räknar ni med för dragkraft för att få denna att flyga som missil eller bara snällt. Eller vad har ni för dragkraft i de setups ni redan samlat ihop?
    Snällt flygplan eller missil?

    Jag skulle förstås vilja ha båda i samma setup. Har föreställt mig att flyga för det mesta med ett lätt 2S batteri som David gjorde igår. När hornen växer ut på mig vill jag genom att byta till 3S batteri förvandla det snälla lilla planet till en missil.
    Till en början utgick jag från tumregeln att en trainer klarar sig med 200 W/kg och en speed-modell behöver minst 400 W/kg. (En F3d pylon racer väger drygt 2,5 kg och gör >300 km/h på 1000 W/kg.) En annan tumregel är att elmotorn kan väga 1/10 av hela planets vikt i dessa snabba modeller.

    Letade en hel del på nätet efter motorer vägande 25-30 gram. Det finnas många drönarmotorer i denna klass och man kan välja vad som går att få tag på i Sverige eller från annan källa som man litar på. Taschenflitzer gjordes ursprungligen för en inrunner IL2040 som passar i de tre nosklossarnas hål men som väger 60 gram. Har inte hittat något liknande med bra prestanda. Nu är det drönarmotorer eller motorer med O-ringsfäste för propellern som gäller. Nosen måste modifieras därefter och det gjorde Daniel för sin drönarmotor. Cobra C-2204/32 med KV1960 är som McRegor påpekat en bra kompromiss, bara den går att få tag på.

    Med tumregel 200/400 W/kg som riktmärken gick jag till ecalc.ch och lät den räkna på några alternativ för drivlina till 800 mm kärran.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drivlinor 800 mm.JPG 
Visningar:	36 
Storlek:	47,1 KB 
Id:	70662
    Här ser man att stor propellerdiametar belastar motorn så att den blir ineffektiv. Daniel använde en 6 x 4,5 när han flög med 2S igår för det var vad han hade tillgängligt. Det blev 85 km/h vilket räcker för "lugn" flygning med en så liten kärra. Den går faktiskt lite fortare med 4,7 x 4,7 trots att strömförbrukningen minskar från 10A till 5,2A !!! Med 3S kan man komma upp i 138 km/h om man får tag i en 4,5 x 6 propeller. Med 4,7 x 4,7 blir det 122 km/h så det får bli den rekommenderade propellern.

    Ecalc visar inte alltid helt rätt men den räknesnurran är till god hjälp.
    Wikipedia visar inte heller bara sanning och hela sanningen men vad vore livet utan Wikipedia och Ecalc?

    Drivlineberäkning för Speedbob 106 kommer i morgon. Det måste bli en större motor med lägre KV-tal.

    Lars

  2. #22

    Standard

    Är fortfarande lite sugen på min funjet-motor i en 133%...men jag kanske får tänka om. Borde inte vara omöjligt dock med en målvikt på 800g. 4.75x4.75 och 3 celler.

  3. #23
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Vilka är sugna på att jaga vikt då? =D vilka vill "tävla" ?

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För mig löser det sig med setup - inte så komplicerat till en sån här enkel kärra.
    Roger

  5. #25

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,

    Jag har lockats att bygga en riktigt lätt 100%. Kom att tänka på att Henke2 rekommenderade
    Hacker A10-15S.
    Den är inte så dyr och det kan vara kul med nåt annat än Kina-motorer. Ingår nu i drivlinetabellen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drivlinor 800 mmV3.JPG 
Visningar:	44 
Storlek:	84,3 KB 
Id:	70679

    Lars

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja Lars - gissar att även denna Hacker är en Kina-motor. Har f ö en sån i en av mina inomhuskärror.
    Roger

  7. #27
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag.... har hittat.. min motor! !!!!


  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Menar du allvar med att köra en 6S-setup, Mr.Bob ? Eller skämtar du oss aprillo...
    Roger

  9. #29
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    April var för länge sen McRoger, vi är fullständigt allvarliga!! 2x3s 1400mAh går fint in i kroppen =D
    Jag fick lite blodad tand efter gårdagens åk med min EFXtra på 6s, kom upp i 231km/h

  10. #30
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag håller på och lägger till lite detaljer samt gör om lite annat, tänkt mycket på det gällande motorspantet.. har inte tillräckligt bra fastsättning så jag flyttar bak motorspantet och gör små slitsar i kroppen som motorspantet får sitta i, då drar motorn i hela kroppen istället.

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog rätt tänkt Mr.Bob speciellt eftersom du tydligen har en brutal motorisering i tankarna...
    Roger

  12. #32
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Hahah.. ja jo så kanske det är McRoger ;D
    Tänkt på det hela tiden dock men blev lite extra viktigt nu när jag vill ha en kraftfull drivlina !

    edit:
    Uppdate!
    Såhär är väl den färdiga mallen tänkt nu, smådetaljer som ändrats och lagts till, nosblocken har en håldiameter på 32mm, första blocket är gjort så det skall kunnas sättas 2mm pinnar eller som riktlinje för magneter(alternativt) så man kan ta bort nosen om man så vill för enklare åtkomlighet för motor. I plyfan finns då mall för att ha som riktlinje för borrning i kroppsdelen.

    Finns två motorspant med så man har alternativet att välja metod själv. upptäckte även när jag höll på att motorhål/fästen etc inte var centrerat(och har aldrig varit från början av ritningen) så det är justerat.
    Små block i 5mm balsa för förstärkning till bakflyttat motorspant.

    Lagt till dubbla sprygel för den sista längst ut, just för att vingspetsarna ska ha lite mer att sitta i än 2mm, samma där, valbart att frångå och slipa bort 2mm på vissa detaljer.

    Finns ett par smådetaljer med som de flesta inte har användning för, jag passar bara på att få med dom i laserskärningen när materialet finns och de flesta undrar nog så det har med att göra att jag kommer vilja bygga en modell med vinge under kroppen, inte ovanpå och göra en lätt lätt Vform på den vingen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SpeedBob 1060mm klar för MBS.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	80,0 KB 
Id:	70709

    Fel bild! Sorry, nu är det rätt bild
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-05-23 klockan 14:26.

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det skulle kunna vara så att markeringarna i motorspantet inte var centrerade beroende på att motorn kanske är tänkt att högerriktas/nedåtriktad och då kan hålbilden vara anpassad så att spinnern skall hamna centrerad och inte motorn ? Ingen aning om det är så men kan vara en tanke...
    Roger

  14. #34
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Vet att motorn är något vinklad nedåt men inget åt sidan, tolkade det även som hålbilden var något nedanför centrum, kändes väldigt märkligt! Nu har jag ju dock skalat upp allt så det var nog relativt lite det låg off på enligt originalet.

    Ja vi pratar om ynka 0.3mm off, så det är inget att gnälla om, upptäckte det när jag gjorde rikthål för nosblocken i förhållande till motorspantet

  15. #35

    Standard

    6S är väl inte helt dumt egentligen, jag kör 6S på allt vad det går helst, men inte på mindre flyg, än. Minsta är en SkyWalker X5Pro och det är för att få lång flygtid. Högre spänning = lägre strömåtgång. 22,2V x KV1800 = "bara" 39960 rpm. :-D En 4S-setup på en KV2500-motor = 37000 rpm. Så varvtalet blir det väl inte såå stor skillnad på. Brukar vara större proppar på högre cell-tal/lägre KV.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst går det med 6S men vill man behålla samma vikt som med 3S så får man ju grovt räknat halvera kapaciteten per cell. Men tror inte man har så mycket att vinna på höga batterispänningar och lägre strömmar på så här små kärror eftersom strömmen sällan blir speciellt stor. Om vi nu räknar med ungefär samma inmatade effekt oavsett hur många celler vi har i batteriet. Sen vill jag personligen inte ha nån tjutande projektil utan en tystgående kärra men sånt är ju personligt.
    Roger

  17. #37

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra med slitsar i kroppssidorna för motorspantet men kan de inte sitta lite längre bak?
    Materialet är ju bara 2 mm balsa.

    Lars

  18. #38
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Det är ju som du säger, bara 2mm balsa så att man måste då isf flytta den väldigt långt bak om det ska vara såpass starkt.
    Man måste även bygga fram allt för motorn skull PÅ motorspantet då så därför sitter det inte längre bak, är 5mm till framkant samt man limmar dit 4x5mm bitar framför spantet som gör att allt sitter rejält tillsammans med de längsgående 5x6.65mm balsabitarna.

    Om man vill kan man ju alltid ta lite 0.4mm plyfa och klä insidan med det en bit bak som går över slitsarna och håller i motorspantet

    Motorspantet sitter även där så de flesta motorer passar rakt på utan massa skimsning för motorns längd så den kommer utanför nosblocken.

  19. #39
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    pill pill pill... !! NU är jag klar
    Det är verkligen jättesmå detaljer som säkert många inte bryr sig om MEN nu är det gjort iaf
    fäste på motorspant är nåååågot draget uppåt för att få centrum axel i mitten av kropp, titta noga sen när ni monterar att hålen är något förskjutet uppåt så ni sätter motorspantet åt rätt håll.

  20. #40

    Standard

    Motorfästet är den svagaste punkten på min taschenflitzer, men då limmade jag ett plywood spant längst fram på de tre balsa klossarna.
    Nästa bygge blir det nog genomgående skruv och plywood på båda sidorna om balsaklossen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •