Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Massbygge - Taschenflitzer!

  1. #1

    Standard Massbygge 2020 - Taschenflitzer/SpeedBob 800/1060

    Hej,

    Utgående från tråden "Många bygga samma flyg, på skoj?"...
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...%A5-skoj/page6
    ...drogs en diskussion igång för att komma fram till ett lämpligt flyg som flera kunde bygga, nybörjare som erfaren. Gällde at hitta ett flyg där det finns ritningar som går att använda för tex laserskärning. Är du ny så lär du lära dig en hel del. Är du erfaren kan du dela med dig.

    Flyget som valdes ut blev Taschenflitzer. :-D

    Och här i denna tråd bygger vi våra Taschenflitzer's med var och ens egen touch med bilder, snack, filmer och allt som hör därtill! :-D Dela med dig av dina lösningar, fråga frågor, hjälp andra. Bygger du ett snabbt eller långsamt flyg? Vilken motorsetup satsar du på? Val av batteri, klädsel, gångjärn? Bygger du lätt eller kanske satsar på FPV? Blir det el eller kanske en liten Cox i nosen? Bygger du original 800mm eller blir det en uppskalad version? Kommer du modifiera något? Hur långt har du kommit? Hur ser den ut?
    Senast redigerat av Ålänning den 2020-05-26 klockan 17:25.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SpeedBob 106cm MBS RÖD.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	70640

  3. #3

    Standard

    Jag kommer börja med att bygga en långsam och snäll modell först av 1060mm-varianten, standard original-tail (inte T eller V, än).

    Vad ska ni ha för setup i 1060 mm-varianten?
    Jag brukar börja med att bestämma servona.
    Sen blir det väl att söka fram motor, fartreglage, propeller, spinner och ack så man får veta vad totala vikten blir på allt.
    Då kan man sen justera någon av komponenterna om det behövs.
    CG blir under resans gång... :-D
    Ska se om man hittar en liten 4S-motor så man kan få till en strömsnål setup.

    Ska man tordera vingarna om jag är ute efter ett långsamt stabilt flyg?
    Lönar det sig att höja skevrodrena nån mm?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Vad tror ni om att bygga till en traditionell D-balk och capstrips om man ska köra lite hårdare med modellen? Eller är det bättre/enklare med helplankad vinge? Blir det för tungt? Tänker på den förstorade varianten

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Jag kommer troligtvis att planka min vinge pga styvheten(1000x100x1mm balsa väger ca 10-12g), tänker slipa ner 1mm på ovan/undersida spryglarna för att kompensera, kanske göra lite lätthål i spryglarna, kommer ju förvisso anskaffa två kit så får se om man går ALLIN på första kitet =D och andra får man bygga lätt lätt

    Servon har jag kikat lite på också och hittat en vettig kandidat på HK, tyvärr är de slut i lager på denna sidan världen =(
    nanoservon 5.6g, ca 1kg drag, metall, digitalt

    Motor DYS 2205, 2300kv, väger ca 30g
    Multirotor ESC 30A opto ca 10g
    Micro BEC på 1.1g
    5.6g servon x4 (bästa fall)
    3s 450mah ackar ca 45g
    Micromottagare 1.9g

    så att.. ca 110g drivlina uppskattat!

    Jag tror absolut vi kommer kunna få dessa kärror runt 450-500g flygvikt !
    uppskattad vikt från mtrl i kitet(hela balsaflak och allt) ca 200g
    Lite lim och klädsel, räkna bort allt spill från balsaflaken så ah, jag tror påt!
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-05-18 klockan 19:07.

  6. #6

    Standard

    Vad kommer ni använda för lim då? Jag brukar använda UHU Hart men är öppen för att testa annat.

    MBS Models har ju servon såg jag, kan Hitec HS-40, 4.8g, 0.6-0.75kg.cm vara för klent för 1060mm-modellen?
    Finns annars Hitec HS-45HB, 8g, 1.0-1.2kg.cm.

    Kan sidoroder vara bra att ha för långsamflygande modell?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Använder Helt vanligt enkelt billigt trälim(byggmax) som jag tar några droppar vatten i så det blir lite smidigare att hålls med samt när man limmar fogar så är det väldigt enkelt att lägga med lite utspädd variant.

    Kan säkert vara en fördel, för mig finns inget annat än med sidoroder, använder det hela tiden vid flygning så kommer bli handikappad utan xD

  8. #8

    Standard

    Det blir trälim och i undantagsfall snabbepoxi och PU-lim för min del.

    Jag kommer inte heller satsa på någon gramjakt då jag ska skohorna in vanliga microservon och en större motor, men 800g på 133% borde man väl klara?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har använt detta servo flitigt under flera år - mest i inomhuskärror men även i mindre kärror utomhus - http://iabrc.com/index.php?route=pro...product_id=367
    I praktiken starkare än de flesta sådana servon jag tidigare testat i samma storleksklass och snabbt och exakt - i alla fall relativt prisklassen. Så jag kör nog vidare på det även i denna 133 %-kärra som jag skall försöka bygga lätt.
    Sidroder är ett måste - använder det också hela tiden vid flygning.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Tänkte beskriva en setup som jag har provat. Vann en RC factory Mustang foamy från RCflight på lotteriet i Tipshallen Växjö för några år sedan. Den har 780mm spännvidd och väger runt 250g. Jag satte i en 2207 kv 2450 motor med trebladig femtumsprop från en drönare. 4 cells 450 mAh drönarack och 30A reglage. Kan säga att det blir ganska bra fart. Testade med tre celler också och då får man en lugnare modell och inte lika varm motor. Man kan kanske också köra med större prop och antagligen ännu större med två celler. Servon är Emax ES08D. Modellen känns som den har lite dålig precision i höjdled i hög fart men om det beror på servot eller linkage eller foamets mjukhet vet jag inte. Antagligen mest mjukhet i foamet, ska försöka styva upp det och testa. Men bygg inte servo och linkage för svagt om ni tänkt flyga fort.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För inomhusflygandet har jag de senaste säsongerna använt denna pigga motor - https://www.skanehobby.se/shop/cobra-c-220432-kv1960/
    Den går det ju att sätta en folding-propp på (normal axel om än lite kort) vilket nog är lite svårare på drönar-motorerna men allt beror ju också på hur man monterar motorn - bakom eller framför motorspantet. Men med tanke på hur de flesta av dessa motorer ser ut så blir det nog montage framför motorspantet.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Fortsätter på inomhusflygmotorer med lite mer kraft så fungerar 2206 kv1500 motor och 10x3,8 slowfly APC prop med två celler och bra 350-450 mAh tvåcellers ack med 18A fartreglage bra för mig. Sätter dit en lite kraftigare oring som precis får plats som minskar skadorna om propellern slår i något. Det borde fungera även utomhus till 133% modellen och om man vill ha kraft i 100%an med för den delen. Dessa motorer har jag bra erfarenhet av https://rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=73

  13. #13
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Mellan tummen o lilltån sådär, vad kommer de där kiten o kosta?
    Våga vägra Powerbox!

  14. #14
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Mellan tummen o lilltån sådär, vad kommer de där kiten o kosta?
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-på-skoj/page7

    läs lite

  15. #15

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Vad tror ni om att bygga till en traditionell D-balk och capstrips om man ska köra lite hårdare med modellen? Eller är det bättre/enklare med helplankad vinge? Blir det för tungt? Tänker på den förstorade varianten
    Har funderat en del på detta. Det gäller alltså storleken 133% med vingyta 14 kvdm. Jag tror inte den kommer att bli så tung som jag skrev tidigare. Gissar nu att den kommer att väga c:a 550 gram.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...%C3%A4byggsats
    I mitt bygge av Pepper klantade jag mig och byggde en vriden vinge när jag klädde sprygelkonstruktionen med balsa. Se inlägg #6 i byggtråden. Skulle kunna bortförklara fiaskot med att balsaplankningen i byggsatsen var onödigt tjock och att flaken var olika hårda. Kvar står dock fyra nackdelar med helplankning i jämförelse med enbart Oracover standard.
    1. Balsaplankning 1mm och lim väger 40-60 gram extra. (Oracover utanpå plankningen finns kvar i kalkylen.)
    2. Det är svårt att hålla vingen rak under plankningen eftersom ingen sida är plan och framkanten är mjuk..
    3. Blir vingen vriden så går det inte att rätta till i efterhand.
    4. Vingen blir 12% tjock i st.f. 10%. Ingen fördel i låg fart eftersom vikten ökade med 10%.
    En fördel med helplankat kan vara att det går lättare att göra en klatchig dekor...

    Konstruktionen med 5mm kolfiberrör som vingbalk är i sig mycket brytstark. Möjligen kan delplankning med webbar och capstrips vara bra så att man får en D-balk. Mycket jobb för att få extra vridstyvhet som knappast behövs. Lite extra väger det också.

    Klädsel med Oracover direkt över spryglarna borde vara problemfritt. Man klär båda sidor av en vinghalva utan att krympa folien. Sen håller man vingen stabilt och sträcker en sprygelsektion i taget på båda sidor av vingen. Skulle vingen bli vriden så går det att korrigera i eterhand genom att vrida vingen rätt och samtidigt gå på med hårtorken på båda sidor.

    Lars

  16. #16

    Standard

    Per, hakar du på? :-) Priset är lite luddigt än som du ser, men man får räkna med plus/minus lite och ju fler desto billigare antar jag. Vad gäller trä-kitet alltså. Motorsetupen mm så har det redan börja dyka upp olika alternativ och sen när någon flugit sitt flyg första gången så lär det komma kommentarer på ändringar mm. :-)

    Kolfiberröret ska man inte glömma.

    Vad räknar ni med för dragkraft för att få denna att flyga som missil eller bara snällt. Eller vad har ni för dragkraft i de setups ni redan samlat ihop?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SpeedBob 106cm MBS RÖD.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	70640
    Stabbe, höjdroder och fena till 133% bör göras i 3 mm hård balsa.

    Lars

  18. #18
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Stabbe, höjdroder och fena till 133% bör göras i 3 mm hård balsa.

    Lars
    Fena som du ser är dubbla delar, 2mm + 1mm, fibrerna ligger korsvis så det kommer bli styft !
    Höjd och stabbe får man limma på 1mm av spill som blir över eller har hemma. höjden ska ju ändå smalna av, den är så liten yta ändå så den behöver inte hård balsa, den ska ju även slipas till lite lutning (tunnare baktill) samt klädseln kommer styva upp den.

    Oroa er inte, jag har med detta i beräkningarna ! lita på mig, annars löser vi det tillsammans. modellen ska fortfarande vara lätt

    Jag bygger lätt och starkt, inte tungt och bastant

  19. #19

    Standard

    Bra jobbat! Blir nog bra det där. :-D Börjar klia i fingrarna...

    Hur kommer ni fästa vingen i kroppen? Fast forever, nylonskruv, metallskruv, annat?

    Och hur kommer ni hålla fast locket? Skruv? Magnet? Huvlås? Tejp?

    Kolfiberstag blir det nog för mig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Jag fäste min vinge med metallskruv, mottagaren ligger under vingen och den vill åtminstonne ha möjligheten att komma åt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •