Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Val mellen Jumper T16 Pro och FrSky X10S?

  1. #1

    Standard Val mellen Jumper T16 Pro och FrSky X10S?

    Hej
    Är det någon som provat båda och kan kommentera skillnaden?
    Kör Taranis nu och är mycket nöjd inklusive OpenTX, men kan tänka mig att spakarna är bättre på dessa.
    Det är ju en ganska stor prisskillnad och Jumper kan fler protokoll, så mycket talar för den. Men utan att kunna prova är det ju en gissning....

    /OlleG

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag har både en Jumper T16 och en X10s och en X12 Horus, om man ser på kvaliten så ligger Frsky en bra bit före, men räknar man in priset så vet i tusan. Jag har haft lite strul med bandkablarna till scroll hjul och knappar men det gick att fixa ganska lätt. Den storfördelen med Jumper är multi modulen där det på går ett ständigt utvecklings arbete med nya protokoll och det är numera väldigt lätt att uppdatera den. En annan fördel är att den prata med TBS Crossfire i rätt hastighet, X10 och X12 måste man byta en lite jäkla inverter, lite halvjobbig och pillig lödning, för att de skall kom upp i rätt hastighet.
    Men för att förvirra dig ännu mer så har Radiomaster släppt en T16 som väldigt bra ut på papperet och Jumper en T18 som det inte finns så mycket info om än.
    Jag har beställt en Radiomaster T16 från Banggood
    https://www.banggood.com/RadioMaster...r_warehouse=CN

    Här är en förhandstitt på Radiomaster

  3. #3

    Standard

    Tack för bra svar. Såg också Radiomaster.
    Det jag är mest intresserad av är spakkänsla och precision i spakar. De ska ju på båda vara vassare än Taranis.

    Jag har ju också en massa Assanmottagare som jag egentligen inte har någon användning för, men det är klart att med Jumper (eller Radiomaster) kan de ju vara intressanta igen.
    /OlleG

  4. #4

    Standard

    Har du små händer kan du glömma X10:an.......T16 ligger mycket skönare och bättre i händerna dessutom, samma som Futaba SG14. Har haft alla 3 sändarna.

  5. #5

    Standard

    Ni som köpt Jumper, varifrån har ni gjort det? Fungerat bra?
    /OlleG

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med tanke på alla rapporterade problem med kablarna i Jumper T16 så skulle jag personligen hellre fundera på en Radiomaster TX16S som har konventionella kablar och kontakter inombords. De kompisar som har T16 har köpt dom ifrån England. Själv har jag en liten Jumper T12 Plus som fungerat utmärkt med FrSky D16, Assan och Spektrum DSMx. Den köpte jag ifrån Hobbyking EU för ett drygt år sen men dom har den nog inte längre.
    Har man små händer så är nog Jumper T12 det allra bästa alternativet. Min T12 Plus har f ö Hall-spakar även den om det nu är nån fördel.
    Roger

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag köpte min Jumper T16 också i England, men kommer inte ihåg namnet på shopen. Jag håller med McRegor att Radiomaster T16 är ett vettigare val. Banggood har ett bra pris på den och skickar den 19 maj så du bör ha den i mitten an juni. Om du väljer " Priority Direct Mail" så slipper du Postmords avgifter och moms.

  8. #8

    Standard

    Vad säger ni, jag kör Taranis nu. Är de bättre? Bättre spakar?
    /OlleG

  9. #9

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ja tycker det, har också haft en Taranis en gång i tiden och det är stor skillnad, efter som Jumper och Radiomaster har hal sensors i sina spakar, de slits inte mekaniskt då de berörings fria, medan pottarna i en Taranis slit och blir mer oprecisa

  10. #10

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ytterligare en jämförelse melln Jumper Radiomaster och FrSky


  11. #11

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Är det någon av er som vet om Radiomaster TX16S eller Jumper T16 går att koppla upp mot Hitecs mottagare? Finns det mjukvara i för flygplan i dessa. Tittar man på Video på YouTube så är det nästan bara drönarflygare som recenserar radiona.
    Måste börja fundera på en ersättare till min Hitec Aurora 9x som jag haft problem med displayen på och fått reda på att Hitec lagt ner tillverkning och support av denna radio. Och jag har en del Hitec mottagare. Blir så jobbigt att byta radio fabrikat med mottagare.
    MVh Peter

  12. #12

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Kolla en bit ner på denna sida där finns lite om Hitec och det är från Jumper/Radiomasters sida för programvara i deras Multi modul

    https://github.com/pascallanger/DIY-...ESKY150V2---69

    Och kolla även i min Jumper T16 se video

  13. #13

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Tack så mycket för videon Uffe_46. Detta vart intressant för mig nu. Skall kolla upp lite mer om denna radio.
    Tack igen
    Peter

  14. #14

    Standard

    Hej
    Är erfarenheten av Bangood god? Vad betyder egentligen att man använder "Priority Direct Mail"? Är man säker på att man inte får något tull- & moms-påslag?
    Priset är ju bra hos Bangood!

    /OlleG

  15. #15

    Standard

    Varför vill ingen i Sverige betala tull eller moms när ni köper grejer från utlandet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    @OlleG har köpt en hel del på det så och aldrig behövt att betala tull eller moms eller Postnords avgift

    @ Ålänning Tycker att vi betalar nog som det är till statskassan och sen är lite sport också

  17. #17

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Tyvärr så är det som vanligt med Banggood lovar en massa, men har svårt att hålla sin löfte. min radio skulle skickats den 19 maj, men det skedde inte så jag skicka ett mail till dem och svaret.. ja se bifogad bild Tydligen så kan man skicka den 19 juni och det som retar mig mest är "om jag kan vänta några dagar till " om jag räknar rätt såå är det 30 dagar och det är betydligt mer än några enligt min uppfattning.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	order.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	70686

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OllaG - det finns absolut ingen garanti för att du kan smita ifrån momsen och postens hanteringsavgift när du handlar ifrån Kina men har du tur så kan det ske...
    Dessutom är leveranstiden ifrån Banggood högst osäker i den situation vi befinner oss i just nu.
    Roger

  19. #19

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Förtydligande av tidigare inlägg:
    @OlleG har köpt en hel del från Banggood och när jag valt "Priority Direct Mail" harALDRIG behövt att betala tull eller moms eller Postnords avgift

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Jag har dock fått betala varje gång, trots att jag valt Priority Direct Mail :\
    Och någon "priority" verkar det inte ha haft heller. Det tar fortfarande väldigt lång tid.
    Otur och dåligt tålamod antar jag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •