Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: Val mellen Jumper T16 Pro och FrSky X10S?

  1. #41
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Hej alla förståsigpåare !

    Har en tre m seglare med Vstabbe där ena rodret beter sig underligt när jag använder butterfly. Jag har programmerat in höjdcompesation som på höger halva funkar som det ska, men vänster vill först gå upp några mm innan det går ned. Dessutom går inte hastigheten att ställa in. Tvä sec. på höger funkar bra men ej vänster där förblir det oo.oo. Alla inställningar gör jag med hjälp av kurvor.
    Kan det vara nån bug i mjukvaran eller gör jag något fel. Inställningarna är helt identiska för bägge rodren ! X10 / open tx

    Tacksam om någon ligger inne med en lösning. / Ivve
    Senast redigerat av ivve den 2020-08-25 klockan 09:21. Anledning: tillägg

  2. #42

    Standard

    Intressant video om cloning. Men jag har kört min Taranis i icke-LBT mod med tex RX8 mottagaren. Antar att T16S förutsätter att mottagaren är laddad för LBT, eller hur är det med den saken? Dvs för mig kommer cloning inte att fungera?
    /OlleG

  3. #43
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Intressant video om cloning. Men jag har kört min Taranis i icke-LBT mod med tex RX8 mottagaren. Antar att T16S förutsätter att mottagaren är laddad för LBT, eller hur är det med den saken? Dvs för mig kommer cloning inte att fungera?
    /OlleG
    Hej
    I menyn i videon såg det ut som clone fanns för d8 o d16. Han som spelade in använde inte LBT, så jag tror det fungerar utan LBT. Är osäker på om det fungerar med LBT också.
    fredrik

  4. #44

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det funkar med icke-LBT, har clonat min X10 till radiomaster och jag använder icke-LBT man måste göra det två gånger en för D8 och en för D16.
    Det jag tror händer är att man kopierar in UID numret från den gamla till den nya i modulen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200923_083633.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	95,8 KB 
Id:	71715

  5. #45

    Standard

    Tack. Om jag förstår dig rätt, för att klona EN mottagare så måste man göra om proceduren två gånger. D16 och D8. Valet D8 och D16 görs bara i Radiomaster eller ska man ändra i FrSky-sändaren samtidigt?
    (Har köpt en som man kanske kan gissa!)
    /OlleG

  6. #46

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det visas ungefär 3:10 in i JB video måste man göra valfri mottagare D16 och och en valfri mottagare D8, då lagrar man koden den nya sändaren. Steget 5:35 in gör man en varje modell och som han säger senare måste man samma modell nummer som i den gamla radon

  7. #47

    Standard

    Tack igen. Missade det...
    Fick du telemetri att fyngera direkt?
    /OlleG

  8. #48

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ja tror det, ibland så döper man om vissa telemetri objekt i openTX i olika versioner så man får kör discvory new sensor igen och rätta till i locigcal switch

  9. #49

    Standard

    Ja, jag fick gå discovery vägen. Lite bök med de sex kalkylerade, ack-cellerna, sensorerna. En liten underlighet; På sensorlistan har ju alla sensorer en ID. Men på editering av sensor finns under ID två siffror, varav den första verkar vara i hex eftersom bokstäver förekommer. Tex GPS position, i listan ID=225 men i editeringsmenyn ID 0800 2.


    Kul med ny radio, men ibland lite frustration över att det inte går som förut.
    /OlleG

  10. #50

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Kolla lite på det och det är lite förvirrande, på skärmen i radion ID vilket är lika instance i opentx comp och ID opentx comp är en del mängd( ett värde, tex AMP då en sensor kan ha flera värde ) Och alla ID i opentx comp ser ut att vara i HEX med två nollor framför. Men det saknar betydelse då man använder tele"radnummer":namn i logical switch och för att visa i displayen

  11. #51

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Vet inte om jag har postat den här länken tidigare, men det är ett enkelt sätt att hitta rätt firmware till multi modulen

    https://downloads.multi-module.org/

  12. #52

    Standard

    Kunskapens källa! Bra info. Men säg något mer om detta. Till en T16S ska man välja en av dessa eller?

  13. #53

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    En av de 3 bin filerna, den som motsvarar din kanal ordning i radion multi-stm-opentx-taer-noinv-v1.3.1.65.
    Samt MultiLuaScripts.zip som du packar upp och kopiera in på ditt SD kort i radion.

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast den vanligaste kanalordningen har väl varit AETR - sen kommer modulen i sig att mappa om till TAER när man väljer nåt DSM-protokoll på en minnesplats. För det är nog främst Spektrum som kör den kanalordningen.
    Roger

  15. #55

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det stämmer som McRegor skriver, men om man skall ersätta en gammal radio så ska man använda sam kanalordning i den nya som den gamla har och då ser man också vilken fil man ska ladda ner
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200924_083136.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	132,0 KB 
Id:	71717

  16. #56

    Standard

    En annan fråga om T16S, kanske även andra OpenTX-sändare. Man konfigurerar ju vad som ska visas på displayen via menyer i radion. Tex presentation av telemetri.
    Men det går inte att hantera i Companion eller har jag missat något?
    /OlleG

  17. #57

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Nix dit har man inte kommit än, när det gäller färgskärmarna, så det blir handjobb på radion

  18. #58

    Standard

    Vet du om skärminställningen hänger med när man kopierar upp till companion? Tex för att kopiera där till en annan modell?

  19. #59

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ja det gör dom gjorde så för någon dag sen med en ny drönare

  20. #60

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Finns batterer till Radiomaster T16 på lager här i Sverige nu.

    https://nordfpv.com/collections/batt...OxXacXJ8e3q2EA

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •