Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saito FA 56 ojämn tomgång

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Saito FA 56 ojämn tomgång

    Jag har provstartat min Saito 56 fyrtaktare i Smith miniplane. Tyvärr är tomgång på ca 2500 rpm väldigt ojämn och planet skakar kraftigt. Vad göra?

    Jag har gjort följande för att avhjälpa
    1. Balanserat propellrar
    2. Ökat nitro i bränslet. Har nu ca 12 % olja, 8 nitro.
    3. Skruvat på tomgångnålen... Motorn acceleration bra från tomgång men det ryker ganska kraftigt.- vad jag minns brukar det dock göra så med 4 taktare... Nålen är nu i skruvad 1 varv jämfört med fabriksinställning. Men ingen större skillnad, kanske något bättre tomgång. Men jag vill inte skruva in nålen för mycket.

    Måste jag installera ombordglöd för få ordning på tomgång, tror ni?
    Alternativ 2 är att byta motor till en OS. 52. - Saito är körd sedan tidigare i en trainer och då ej inverterat. Jag minns inte att det då var något större problem med tomgången. Motorn är inte körs speciellt mycket. Jag har justerat ventilerna dvs i princip inget gap vid kall motor.

    Se bild för nuvarande konfiguration med Saito.
    Propeller: 12x6

    Alla tips mottages tacksamt.

    / Larsh

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Vilken sorts glödstift har du och har du provat att sätta dit ett nytt?
    Vad gäller ventilspelet brukar det 'bladmått' som följer med Saitos motorer ha en tjocklek på 0,10 mm, så ett visst litet ventilspel ska finnas i en kall motor. Dock vågar jag inte säga något om huruvida detta kan påverka tomgången.

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    När man sätter motorn inverterat så är det ofta svårt att få tanken tillräckligt lågt, detta gör att motorn går rikare än man skulle kunna tro. Det är bara att skruva in lågfartsnålen och se vad som händer, fabriksinställningarna betyder inte så mycket, de är endast till för att man lätt skall kunna starta motorn och den skall sedan inte gå för rent. Så de är överlag för rikt för en motor som är inkörd. Håll koll på inställningen som du har nu och sedan är det bara att skruva på.
    Kör så det ryker!

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Hej,
    Har en saito 120 jag ställer ventilerna så att bladmått 5 hundradel går trögt i kall motor,

    Här kan du läsa hur du ställer in förgasaren på ett bra sätt.

    http://airmedia.se/stalla-in-motorn-ratt/

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Var det inte nån som hade nåt djungeltrick att shimsa ett TUNT aluminumbleck mellan cylinderfoten och blocket för att få aningen lägre kompression och få motorn att gå mjukare?
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Det skall alltid finnas ett ventilspel oavsett kall eller varm motorn. Sedan kan det variera lite mellan kall och varm. Om det är i princip noll ventilspel kall är risken att ventilerna inte stänger riktigt och då går inte motorn som den ska. Lite för stort ventilspel har i del flesta fall mindre påverkan på motorgången. Däremot kan det bli lite rassel.

    /Mats

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för tipsen!
    Ja ventilspelet justerade med tunnaste bladmått jag hitta, tror det var 5 hundradelar som kawa skrev.
    Jag fortsätter skruva och ser vad som händer. Återkommer.

    /Larsh

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Du skriver att motorn ryker mycket ,jag tror den går för fet blandning!
    Håll planet i 45 graders lutning och vrid in huvudnålen så att den går max på full gas och ta sedan tillbaks nålen att par m.m.
    där efter ställ in tomgångsnålen,
    Min ryker inte alls jag kör på 10 procent syntetolja,

  9. #9
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Du skrev att motorn ryker, o då går den fett. Börja med o justera högnålen o sen skruvar du in lågnålen. En motorn som monteras uppochner efter rättvänd montering går för fett på lågnålen. Inte intressant hur långt du skruvat in den jämfört med innan. Kolla bara så att inte högnålen är utskruvad mer än 2 varv för då får du börja från början.
    Våga vägra Powerbox!

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    Hej
    om tanken ligger för högt spelar ingen roll hur mycket du skruvar på nålarna.
    Centrum på tanken ska vara nedanför centrum på förgasaren.
    Prova att köra utan tryckmatning till tanken, kan bli bättre.

    De här med ventilspel, stora ventilspel= bra tomgång, små ventilspel= längre öppettider på ventilerna=bra effekt på höga varv
    Lasse

  11. #11

    Standard

    I SIG's allmänna bruksanvisning för RC-flygbyggande står det att tankens centrum ska vara max 1/2" under förgasarens centrum och tanken ska vara så nära motorn som möjligt. Om motorn lutar 90 grader åt något håll ska tankens centrum vara i samma nivå som förgasarens centrum, i alla fall på aerobatikflyg.

    Bra glödstift?

    Bra/rätt bränsle?

    Motorn inkörd?

    Jag fick köra en Saito .72 fyrtaktare väldigt fett i början under inkörningstankarna för att den alls skulle gå. Justerat snålare och snålare för varje tank, går bara bättre och bättre.

    Om möjligt, försök få den att gå bra med cylindern uppåt först så du vet att den funkar som den ska (men då kan tank-centrum vara lite off förstås).

    Prime'ar du före så kan du dränka den, speciellt om den är upp och ner, jag brukar tanka, sätta på glödaren, dra runt motorn med starter tills den startar (och då under tiden choke'a eller hållar för avgaspipen om du har tryckt tank osv så det hur som helst kommer fram bränsle under tiden motorn snurras med starter och glöd.

    Ventilspelet har jag justerat på alla gamla fyrtaktare jag skaffat mig, renoverat samt som gått dåligt och det gör skillnad om man vet hur den gick före och det varit fel ventilspel.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tackar för tipsen!
    -Ja bränsletanken ligger nog lite högt tyvärr, själva lågvarvsnålen/skruven är ca 5 mm under medelnivån på tanken.

    Jag har provat igen, skruvat in tomgångnålen rejält, ca 1 varv. Skruvade lite till och då stanna motorn vid pådrag - så skruvade tillbaka - ut- lite igen.
    Går hyfsat nu, men efter en stund på låg tomgång stannar motorn strax.

    Provade att ta bort tryckmatningen vilket resulterade i att motorn stannar vid gaspådrag. Inte konstigt då mindre soppa bör matas fram utan tryckmatningen...

    Bränslet är tämligen färskt, dock har vart tvungen gå över till klot syntetoljan som jag nästan enbart kört 2 taktare på, och då inte märkt någon skillnad mot tidigare Aerosmith.

    Nästa steg är, byta stift och justera ventilspel genom eventuellt öka spelet marginellt.

    Skall även se om det möjligt sänka bränsletanken något....

    / Larsh

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •