Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: RC flyg 1965-1967

  1. #1

    Standard RC flyg 1965-1967

    Har scannat några av mina dubbel 8 filmer från åren 1965-1967 och lagt dem på nedanstående länk. Det mesta är taget på Skarpnäck i Stockholm medan det fortfarande var ett flygfält.
    Jag har läst in lite text och information, som jag efter bästa förmåga kommer ihåg om utrustning och personer som finns på filmen. Om jag glömt något namn eller sagt fel så hoppas jag att ni har överseende med det.
    https://youtu.be/Jp1JIz8WHZA

    /Göran

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Trevlig film!
    Speakerkommentarerna flerdubblar värdet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Underbart !

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Härligt att se de gamla modellerna och flygarna - och som Patrik redan skrivit så är kommentarerna ovärderliga.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    19
    Jobb
    redaktör
    Klubb
    Ringsjöbygdens MFK & Eslövs Modellflygklubb

    Standard

    Hej Göran, long time no see!
    Härligt att se alla gamla kompisar från Skarpnäck. Roligt att du har dina filmer kvar.
    Flera av gubbarna finns inte längre, och det var roligt att bli påmind att vi var så vackra.
    Att jag själv viftade förbi ett par gånger och mina Crusader som flög så fint, det var kul.
    Jag är fortfarande aktiv, numera i Hörby/Skåne.
    Tommy Bennwik / Perigee
    flyger lågt och långsamt, sedan 1961

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Perigee Visa inlägg
    Hej Göran, long time no see!
    Härligt att se alla gamla kompisar från Skarpnäck. Roligt att du har dina filmer kvar.
    Flera av gubbarna finns inte längre, och det var roligt att bli påmind att vi var så vackra.
    Att jag själv viftade förbi ett par gånger och mina Crusader som flög så fint, det var kul.
    Jag är fortfarande aktiv, numera i Hörby/Skåne.
    Tommy Bennwik / Perigee
    Vad kul att höra av dig. Perigee var väl ett flygplan som du använde eller har jag blandat ihop det med något. Visste inte vart du tog vägen annat än till TV. Kul att du är aktiv. Det är som du skrev många av gubbarna som inte finns med oss längre vilket är väldigt tråkigt. Det vore kul att ses på något meeting om det går.
    Göran

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Göran!

    Mycket uppskattat bland mina modellflygvänner i Stockholm att du har sammanställt denna film. Det var på Skarpnäck jag gjorde mina första försök med RC-flygning. Vännen Bengt skrev så här efter att ha sett filmen:
    "Härligt med alla flygningar. Imponerad av den fina kvaliteten på konverterade dubbelåttafilmen!"

    Tack!
    Lars

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    19
    Jobb
    redaktör
    Klubb
    Ringsjöbygdens MFK & Eslövs Modellflygklubb

    Standard

    Göran
    Du har rätt! Perigee vann VM 1963 (tror jag att det var) i England. Bosse Oldenburg och jag hade varsin
    som vi for runt och tävlade med. Det var en underbar kärra. Jag har faktiskt en Perigee byggd på 1990 talet
    som hänger i taket. Sedan vann Ralph Brook VM 1965 i ljungbyhed med sin Crusader. Jag fick OK från
    Ralph att tillverka glasfiberkroppar, och på det sättet blev det ganska många Crusader i luften.
    Här flyger vi på ett liten privat fält som en kille äger. Han flyger själv Piper Cub och Pitts ( skala 1:1)
    Det är fortfarande kul att bygga. Numera, med laserskärning, så är ju inte delarna halvt krossade och dom
    passar. Jag flyger bara El numera. Inget kladd och inga smällda fingrar!
    Tommy
    flyger lågt och långsamt, sedan 1961

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Perigee Visa inlägg
    Göran
    Du har rätt! Perigee vann VM 1963 (tror jag att det var) i England. Bosse Oldenburg och jag hade varsin
    som vi for runt och tävlade med. Det var en underbar kärra. Jag har faktiskt en Perigee byggd på 1990 talet
    som hänger i taket. Sedan vann Ralph Brook VM 1965 i ljungbyhed med sin Crusader. Jag fick OK från
    Ralph att tillverka glasfiberkroppar, och på det sättet blev det ganska många Crusader i luften.
    Här flyger vi på ett liten privat fält som en kille äger. Han flyger själv Piper Cub och Pitts ( skala 1:1)
    Det är fortfarande kul att bygga. Numera, med laserskärning, så är ju inte delarna halvt krossade och dom
    passar. Jag flyger bara El numera. Inget kladd och inga smällda fingrar!
    Tommy
    Kommer inte ihåg Perigeen. Började nog flyga efter att den var populär Däremot hade jag tre Crusaders totalt och tyckte det var en jättefin kärra att flyga och speciellt landa på asfalt. Kommer ihåg att jag slet ut ett stort antal kolvar i Enya 60 motorerna och fick byta hela tiden. Jag är idag med i Cumulus som har ett fält i Täby med den tillåtna flyghöjden 500 m vilket är toppen. Skönt med lite marginaler. Har också mer och mer gått över på elflyg. Senaste projeltet var att konvertera min Bumling från 1971 till eldrift vilket nu är klart. Skulle bara behöva lite mer kapacitet i Lipoaccarna. Använder 6S med 5000 mAh och det ger bara ca 7-8 minuter i ett äldre F3A program. Men det kommer nog mer kapacitet med samma volym och vikt som idag. Bara att vänta. Skönt att slippa kladdet. Jag har många liter ricinolja som står och väntar på någon entusiastisk metanolflygare. Själv kommer jag nog inte att använda den. Men beträffande smällda fingrar har jag stor respekt för att motorn egentligen är igång så fort acken är inkopplad trots att spaken är i bottenläge.
    Göran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •