Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bensinkonvertera elflyg från Extreme Flight

  1. #1
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Bensinkonvertera elflyg från Extreme Flight

    Tjenare!

    Senaste dagarna har jag gått i tankarna att slänga på en bensinmotor på ett elflyg. Har sett en del trådar på diverse forum där de slängt in t.ex. en 20cc i en 60" elkärra. Och videos på youtube där dom slängt in en saito fg11 i en 48" elkärra.

    Har sneglat lite på autopartners hemsida där de säljer en 52" från extreme flight.

    Vad tror ni? Skulle det gå att peta dit t.ex. en 10cc stingermotor från rcgf?

    Man blir ju bra sugen, men samtidigt läskigt att köpa ett plan för 3500kr och inleda bygget med att såga bort motorboxen.

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Tänk på vikten när det gäller mindre kärror, en såpass liten bensinmotor väger i förhållande till en elmotor.

    Jag håller på att konvertera från el till bensin på en 2m kärra och det var ingen jätteskillnad i vikten på drivlinorna 40cc
    Glasfiberkärra som kostar 9000kr, tog två år innan jag tog mod att kapa av 5cm av motorfästet

  3. #3
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ja det är sjukt läskigt att kapa. Monterade en 20cc bensinare i en seagull edge i höstas. Var tvungen att kapa bort några cm på motorboxen, men resultatet blev kanon!

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Hahah ja verkligen!!
    men tänk på vikten med de mindre kärrorna, skulle ha en 4t 91a metanol i en 48” men slopa det, skulle skilja 5-600g om jag minns rätt. 1900g - 2500g

  5. #5
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    En modern elkärra från Extreme Flight är väldigt lätt - och klent - byggd. En bensinmotor vibrerar kraftigt och det kräver mer material i strukturen. Det finns risk att din bensinkonvertering skakar sönder!

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  6. #6
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Mmm. Har som sagt sett folk som gjort detta på flera plan från extreme flight, men det kanske inte håller mer än ett par flygningar. Får kanske se mig om efter nån 3d-kärra i. 40-.46 storlek som är byggd för att tåla lite mer..

  7. #7

    Standard

    Jag tycker att dom snarare lyckats kombinera styrka med att vara lättbyggda. Varje detalj är genomtänkt utom möjligen infästningen av landställen. Det man kan göra är att dutta lite cyano i alla fogar man kommer åt som en extra säkerhetsåtgärd. Det kan alltid ha missat i någon fog.

    Men varför vill du konvertera till bensin på en så pass liten kärra? Jag har en EF 60 Edge 540 med el och och den har prestanda som räcker och blir över. En fantastik modell som både kan flyga snällt som en första skevrodertrainer och avancerat ljusår från min blygsamma förmåga.

    /Mats

  8. #8
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Själv är jag inte så mkt för elflyg, jag har en 20cc och en 30cc kärra. Tänker att en liten 10cc vore kul också

  9. #9


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, 10 CC är ju ingen stor motor.
    Du lär kunna montera utan problem?
    Kolla över motorspant mm så att det ser ut at hålla.
    Kanske en extra list och lite Epoxy på utsatta ställen.
    Kolla på motsvarande plan för bränsle så ser du vilka materialtjocklekar som behövs.
    Eftersom du redan har bensinkärror har du koll på vibrationer och dess inverkan på skruvar och slitage :-)
    Lycka till.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  10. #10
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    En polare har en kraschad 48" från extreme flight som jag kan köpa billigt.
    Kan förstärka upp den samtidigt som jag lagar den. Ska nog ge det ett försök. Har beställt en 10cc som är på väg från elefun ��

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    10cc bensinare (?) i en 48" kärra låter lite tungt i mina ögon speciellt eftersom en elsetup i den lilla kärran inte behöver väga så mycket.
    Roger

  12. #12
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Våga testa!!
    kan hålla med Roger att det kan bli lite tungt...! Du kan behöva montera ackarna långt bak i kroppen testa tycker jag absolut!
    Lägg upp en byggtråd så följer jag gärna din process!

  13. #13
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Med lite tyngd klarar den vinden bättre! om bygget blir verklighet så blir det byggtråd!

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - detta att en tung kärra "klarar vinden bättre" är nog mera en skröna än verklighet. En snabb kärra klarar däremot vinden bättre - ända till dess du skall landa... Men jag väljer alla dagar i veckan den lättare kärran (av samma storlek) när det gäller flygegenskaperna.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Min erfarenhet är att det i första hand är vingprofilen som avgör hur bra dom klarar vinden. Jag flög idag min EF Edge med helt symmetrisk vingprofil i säkert upp mot 15 m/s i byarna och väl uppe med lite fart var det ganska odramatiskt. Förutom att det går obehagligt fort i medvind. Men med lägre fart vid landningen gäller det att vara med och ha lite tur. Det blev bara en start för jag var rätt glad att den kom ner i en bit. En lätt Cub i samma storlek med clark-y profil hade jag inte ens funderat på att ta upp. Inte en tung heller. Men i någon mån har väl vikten betydelse. Tröghetslagen är väl inte helt satt ur spel i luften. Men jag håller med om att desto lättare modell desto bättre så länge den håller ihop. Sedan
    är väl en stor och tung kärra bättre i vinden än en liten och lätt.

    /mats

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Stor och tung vs liten och lätt - ja, där drar nog den större och tyngre kärran det längsta strået. Men med samma storlek så föredrar jag utan tvekan den lätta kärran. Är man orolig för vad vinden kan åstadkomma så finns det ju bra gyron som kan hjälpa till.
    Vi hade också väldigt blåsigt till och från idag men min lätta, högvingade Arrows RC Bigfoot fungerade utmärkt. Även i relativt låg fart så konstruktion och inte minst vingprofil är A och O.
    Roger

  17. #17
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard


  18. #18
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Kööör bara !! Räkna på viktskillnaden.
    FG 11 - 725g + drivack x 2 , Ubec samt Soppa !!
    Elsetuo - ca 500g

    Skillnaden i flygengenskaperna, ja du kommer säkerligen inte kunna flyga lika sakta som med elsetup, en så liten kärra blir det stor viktökning i procent. Men jag säger, kör =) sjukt roligt !

  19. #19

    Standard

    Sån där Saito FG-11 köpte jag hem för ett tag sedan, ska ha den i en SIG Kadet Senior som jag inte ville flyga med eller metanol. Så det blev bensin.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Drar igång en byggtråd på vinst och förlust. Ingen aning om detta kommer gå vägen..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •