Reklam

 
Sidan 21 av 21 FörstaFörsta ... 11161718192021
Resultat 401 till 407 av 407

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #401

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    401
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    I väntan på att registreringssidan för drönarpiloter skall orka med anstormningen så läste jag på i Utbildningsdokumentet(64 sidor!) från TS, daterat 2020-12-04.

    Där kan man bland mycket annat läsa att det inte finns någon hastighetsbegränsning för Klass C0 som skall väga mindre än 250 gram. Alltså fri fart för SpeedBob 800.

    SpeedBob 1060 platsar i Klass C1 som gäller drönare upp till 900 gram. Hastighetsgränsen 19 m/s är flyttad från C0 till C1-klassen så jag får ta det lugnt med min SpeedBob 1060.

    Hög tid alltså att jag bygger min SpeedBob 800 eftersom det inte finns några andra begränsningar än att man inte får flyga över folksamlingar. Har aldrig haft en tanke på att göra det...

    Rätta mig gärna om jag har fel eller har missat något i de nya reglerna!
    Lars
    Jag vågar påstå att SpeedBob aldrig kommer att certifieras i någon C klass eftersom den är ett privatbygge. Det verkar vara en allmän missuppfattning att C klasserna kommer bli vanliga inom modellflyg. Jag tror inte det är många tillverkare inom modellflyg som kommer certifiera några modeller inom de närmaste åren. C klassningen hör främst till drönare med exempelvis en mod med kraftigt reducerad hastighet eller låg vikt för att få flyga nära folk och byggnader. Det finns inga C klassade drönare att köpa idag vad jag vet.
    Så mina tre nu i stort sett träfärdiga Speedbobs ska kläs och få tre olika motorstorlekar och åtminstone 800 med större motor och 1060 kommer jag flyga på modellflygfält eller med A3 behörighet då jag tror du hittat ett fel hos TS. 800 med liten motor borde hamna under 250g och 19 m/s men jag tycker C0 klassen i Facebook inte blev något bra namn. Men det kanske blir som ”drönare” som ju inte heller blev något bra namn men ändå lever vidare med olika betydelser.
    / Ingemar

  2. #402

    Standard

    Privatbyggda grejer som väger under 250g och går långsammare än 19m/s är visserligen inte klassade men får flyga enligt samma regler som C0 klassade drönare.

    ref:
    https://www.easa.europa.eu/domains/c...y-civil-drones

  3. #403

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    401
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Privatbyggda grejer som väger under 250g och går långsammare än 19m/s är visserligen inte klassade men får flyga enligt samma regler som C0 klassade drönare.

    ref:
    https://www.easa.europa.eu/domains/c...y-civil-drones
    Samma regler förutom att för C0 klassen är åldersgränsen 16 år medan för privatbyggda är det ingen åldersgräns under 250g. Finns tydligen en möjlighet för varje land att ändra 16 års gränsen men det verkar inte TS gjort.

  4. #404
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    595
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag har i princip bara läst utbildningsdokumentet från TS och inga andra dokument om drönarflyg i Sverige. När jag gör det noga så ger det bara stöd för vad man får göra med privatbyggda drönare som väger mindre än 250 gram.

    Vill man flyga fortare än 19 m/s så skulle man kunna göra det i underkategori A2 eller A3 men då säger utbildningsdokumentet att man får göra det med "C2- till C4-klassade drönare (om de inte är privatbyggda)". Man får alltså, enligt detta, bara flyga privatbyggda drönare i underkategori A1 och där är det hastighetsbegränsning.

    Finns det något TS-dokument som talar om vad vi får göra med "privatbyggda drönare"?
    Annars är det väl helt enkelt så att vi bara får flyga SpeedBob på godkända modellflygfält.

    Beklagar att jag belastar tråden med denna fråga...
    Lars

  5. #405

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    401
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg

    Finns det något TS-dokument som talar om vad vi får göra med "privatbyggda drönare"?
    Annars är det väl helt enkelt så att vi bara får flyga SpeedBob på godkända modellflygfält.

    Beklagar att jag belastar tråden med denna fråga...
    Lars
    Det står ganska tydligt här vad som gäller för privatbyggen både före och efter 2022: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/
    / Ingemar

  6. #406
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    595
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Bra svar Ingemar!

    Den websidan är 2 dagar äldre än utbildningsdokumentet men den har nog högre status.

    Det innebär att vi kan flyga nästan "var som helst" med SpeedBob 800 om vi håller farten under 19 m/s. SpeedBob 1060 väger oftast mindre än 500 g men det krävs ändå att piloten har A3-drönarkort eftersom SpeedBob är privatbyggd.

    Är man ute efter att flyga pylon racing skulle jag rekommendera SpeedBob 1060. Den lilla SpeedBob 800 blir snabbt väldigt liten om man flyger den över 100 km/h. Det är svårt att vända med precision runt en stolpe som är 100 m bort(kort bana). Man kan ju träna med SpeedBob 800 flygande på 2S LiPo på en kort bana som man sätter upp på en äng eller fotbollsplan. Tillsammans med en kompis som också har SpeedBob 800 kan man ha riktigt kul vid 50-60 km/h.

    Flyg lågt! /Lars

  7. #407
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    Aug 2017
    Inlägg
    423
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    FK spinn, Söderköping

    Standard

    snigelfart!!!
    50-60km/h då får det bli hinderbana för att liva upp stämningen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •