Reklam

 
Sidan 10 av 25 FörstaFörsta ... 5678910111213141520 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #181
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Ser ut som du skurit ut nya kroppssidor ?? Sparar du originaldelarna till senare?

    Kan säga som tips gällande snedhet som kan uppstå på kroppen du nämnde, gjorde så på första men inte andra(av någon konstig anledning??) kroppen, men efter man limmat ihop sidorna så tar man den undre kroppdelen(bottenplankningen) Och sätter den från motorspant till stjärtpartit med tejp så blir den lika rak som den är tänkt att bli, då kan det inte bli fel

  2. #182

    Standard

    Har nu ett bord med SpeedBob 1060 upplockad på så jag kan komma igång. Yeah! :-D

    Jag har inte lusläst tråden än, men jag ögnade igenom alla inlägg efter länkar på tex bygganvisning (byggtips) och delarna. Hoppeligen blir detta en enda PDF? Eller blir det en för 800 och en för 1060? Jag tänker bara på att det blir tydligt för den nye byggaren vilken PDF som gäller då denne beställer ett 800- eller ett 1060-kit och ska bygga. Jag hittade ingen länk till 1060-delarna förutom de från andra inlägget i tråden, tyckte nån sa att det fanns.

    Så första inlägget i denna tråd är nu uppdaterad: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ob-800-1060%21
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #183
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Jag vill bara upplysa alla om att NEJ det går INTE att beställa denna modell hos MBS i dagsläget, filerna är fortfarande knutna till MIG och enbart MIG.
    Det kommer i bästa fall kunna gå att beställa den framöver men enbart i 1060 varianten, förhoppningsvis i två olika typer.
    Jag kommer meddela om/när det kommer finnas en tillgänglig artikel, isf som ett shortkit, hos MBS.

    MVH Mr Bob

  4. #184

    Standard

    Ooops! Jag har uppdaterat första inlägget. :-) Sätter in rätt text sen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #185
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Lägger upp ett smakprov på lite vad nya versionen kommer att bjuda på framöver
    Halv(D-balk)/helplankad vinge(valbart vid byggnation), servon utflyttat 2 fack i vinge, valbart med med över eller underliggande vinge, spygelbyggda skevroder. OM vi nu kan få till en artikel hos mbs!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B8001A60-68EB-4CF7-98F7-1A6CF48F37EF.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	71427

  6. #186

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Spännande! Ser riktigt snygg ut mr. Bob!

  7. #187

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ja, det ser ut att bli spännande!

    Valbart med över- eller underliggande vinge? Kan tänka mig att det går om du ger möjlighet för byggaren att justera vid vingsadel och stabbfäste. Vilka fördelar och nackdelar förväntar du dig i jämförelse med den vanliga skuldervingade SpeedBob 1060? En fördel med lågvingat kan vara att stabben inte drabbas av nedsvep bakom vingen. Har du samma bredd på kroppen som på den vanliga SpeedBob 1060?

    Lars

  8. #188
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Ja det blir isf vid beställning, tanken är att det ska finnas två varianter att beställa
    haha jadu, har en liknande kärra med underliggande som flyger riktigt fint och bra så hoppas kunna få samma upplevelse med denna! Fördel med överliggande är väl att den blir lite mer lättflugen för nybörjare.

    Just den här är samma bredd som alla de andra, har bara bytt kroppsidorna så stabben är åt rätt håll och vingsadel är rätt profil. Är en förprototyp för den eventuell färdiga modellen som kommer finnas tillgänglig

  9. #189

    Standard

    Vad tror den samlade hjärntrusten om roderhornen i plywood? När jag skulle montera mitt till höjdrodret så sprack det. Kändes inget vidare så jag klippte ner ett vanligt horn i nylon istället. Har tidigare kraschat en modell pga. brustna roderhorn så jag har blivit lite paranoid.

    Har ni tips på andra material och snygga, starka infästningsmetoder man kan använda?

    Konstaterade för övrigt att stjärtpartiet blev lite snett, de skiktlimmade delarna gjorde att stabbe och fena blev något krokiga. I dagsläget är det lite lätt högerriktning på fenan och negativ v-form och lyftande profil på stabben. Misstänker att vitlim var boven i dramat. Punktlim med epoxi eller cyano borde vara bättre. Jag chansar och går vidare så får vi se, tet är redan klätt och limmat på plats.
    Senast redigerat av Phastey den 2020-08-18 klockan 10:29.

  10. #190
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Hur sprack det ? Jag fick en liten spricka när jag hade tagit i och ut Z-bocken lite för många ggr så ja de kanske är lite sprött ? Kan inte säga att jag upplever någon brist i dom förutsatt man inte bänder för mycket med dom och sådär, 1mm pianotråd i hålet.

    Tyckte det pasasde att skära ut roderhorn när vi ändå hade tillgång till 1.5mm plyfa istället för glasfiber som ritningen bad om allt går ju göra om och ändra!

    Kan säga att jag också upptäckte det, dock rätade det ut sig ganska bra när jag fick på kädseln.. Gjorde nästa fena och stabbe med medium snabblim, lite lite skevhet men inget märkvärdigt, det ordnar klädseln sen! Kommer i nästa generation/version att skära ut i 3mm istället för att slippa lamineringen..
    Man kan inte få allt 100% rätt första gången

  11. #191

    Standard

    Exakt samma för mig! Provmonterade en gång, därefter tog jag loss. Sen vid nästa återmontering sprack det helt vid hålet ( gick av). Det ordnar sig ändå ��

    Ska försöka jobba med strykjärnet ikväll. Blir hur bra som helst, bild kommer!

  12. #192
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Snart dags för premiär i Sörping då? Jag kan filma

  13. #193

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Roderhorn av tunn plywood är vanligt. Hade glömt att originalet har 1 mm glasfiber och tänkte att 1,5 mm plywood blir bra. Enklare att montera än ½A gångjärn av plast som man sätter med genomgående skruv i balsa. Då måste man fälla in hårdträ i balsarodret för att det inte skall pressas ihop. Mycket pyssel för ett roderhorn...

    Glasfiberlaminat används i kretskort. 1,6 mm är vanligt och det kan passa till SpeedBob 1060. Små bitar räcker till tre roderhorn. Tunnare laminat används också, 1 mm och 0,8 mm och det kan passa till SpeedBob 800.

    Lars

  14. #194

    Standard

    Tack för tipsen, ska kolla på det. Kör på vanligt roderhorn i plast till höjdrodret. Om balsan pressas ihop lite gör nog inget tänker jag, kan ju kombinera med lite lim.

  15. #195

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Har klätt stabben idag! Valde att inte använda mylargångjärn utan endast små korta remsor av klädsel. Det blev riktigt bra. Använt balsaloc runt alla kanter
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200818_072411.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	42,8 KB 
Id:	71431
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200818_072024.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	36,6 KB 
Id:	71432
    Senast redigerat av Mc_rollo den 2020-08-18 klockan 20:05.

  16. #196

    Standard

    Trä har ådringar som varierar mellan plywood-skivor i så små delar så det kan nog bli skört som roderhorn. Blir plast för mig, redan fått hem flera varianter/storlekar. Gillar inte alls glapp. :-) Plast flexar då det är mjukare om det skulle bändas av nån anledning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #197

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bilder från provmontering av stabbe och fena, utskurna ur 3 mm balsa. Delarna skall slipas och kläs innan jag limmar fast dem.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe o fena nålade.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	71433Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stötstänger bak.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	71434
    Sidorodret är inte bara pedagogiskt utan gör att fenan blir lite mindre och ryms i ett 100 mm balsaflak.

    Framtill har jag plockat i servon och motor. Fartreglaget som jag hade tål 30A och ser stort ut men det väger bara 25 g. Hälften skulle räcka, alltså 15A vid 10V från 3S LiPo ger 150W, dvs 300 W/kg. Visst kan man flyga fortare med 600 W/kg men 300 W/kg duger bra till nybörjarpylon.
    (Sting flög bra med 200W på 700g längs en 150m bana.)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kropp under.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	69,5 KB 
Id:	71436Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Elektronik fram.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	71435
    Det finns gott om plats för batteriet. Detta är ett Tattu 3S 1800 mAh som väger 156 g. Frågan är bara hur man kommer åt att spänna fast batteriet när vingen sitter på plats. Någon som har ett tips??

    Lars

  18. #198

    Standard

    Såhär ser mitt bygge ut. 302g hittills, exkl skevroder, klädsel och batterilucka. Alla servon, motor, mottagare och ESC är inkluderade.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4D3D29A5-EAEC-4060-A17A-BE52E947C242.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	103,5 KB 
Id:	71437

  19. #199
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    En liten heads-up bara!
    Jag har en 30g motor i fram, ESC precis bakom första kroppspantet(15g) och batteri placerat här för TP, 1400mAh 3s på 115g.
    just så ni hittar bra placering för acket och slippa blya i bak.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0D9BB65F-7DE7-4E2E-B91A-CA33F5A2AE5A.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	166,0 KB 
Id:	71445

  20. #200

    Standard

    Märkte också att tp kan bli ett bekymmer. Får nog ha acken under vingen i värsta fall, vill helst inte blya nånstans.

    eftersom motorn är lång så hamnar tp långt fram. Med facit i hand skulle man kanske vänt motormonteringen bakom spantet istället...orkar inte ändra nu

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •