Reklam

 
Sidan 9 av 25 FörstaFörsta ... 456789101112131419 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #161

    Standard

    Kan också tillägga att förstärkningarna till kroppen var lite styva, men det gick bra att böja dem efter varmvattenbad.
    De lister som är tänkta att förstärka hela bakkroppen längs med fogarna till topp och botten fick jag göra av 2mm spill, jag hade inte 3mm balsa hemma. Det gick dock bra.

  2. #162
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Därav har jag en smart lösning på det till isf nästa version, slipper man spänna så mycket och nåla, det ska bara klämmas i istället och kroppen formas direkt utan krångel. Men ja de är lite styva, då har jag ändå beställt lätt-medium i det materialet så det är lite mer böjbart.

  3. #163

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hittade orsaken till att mitt paket fastnade... avsändaren hade inte skrivit min adress rätt på paketet, de hade inte skrivit ut landskoden AX (Åland) så det var därför det fastnade i scanningen. Finns ingen stad i Lund (?) i Sverige som har samma landskod som staden jag bor i (i ett annat land). Shit happens! Hänt förr att svenska webshops inte använder de adresser man ger, det krånglar dock till det. :-)
    Rättelse: Det var inte MBS RC-Models som av misstag lagt fel adress, det var i DHLs specifikation det inte gick att ange landskod, endast land. Och adressen blev således fel för varken landskod eller land var med... och problem blev det. Bra att tänka på om ni ska skicka utomlands, DHL verkar inte vara så himla bra på det just nu. Har ett till paket som snurrar runt i Sverige just nu.

    Jag har inte börjat bygga än på nån av mina SpeedBob's... tog en bild bara på delarna. :-D
    Länk till större bild: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=14928
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #164

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Därav har jag en smart lösning på det till isf nästa version, slipper man spänna så mycket och nåla, det ska bara klämmas i istället och kroppen formas direkt utan krångel. Men ja de är lite styva, då har jag ändå beställt lätt-medium i det materialet så det är lite mer böjbart.
    Mr.Bob!
    Min "smarta lösning" framgår nu av bilder i inlägg #159. Hoppas att du har en ännu smartare.
    Måste passa på att säga att din montering av skevroderservon med luckor under vingarna är elegantare än min klumpiga lucka på ovansidan.

    Inför en ny tillverkning av SpeedBob 1060 är det nu läge att samla in synpunkter från er som har byggt och bygger. Skriv ned förbättringsförslag till Byggtips_v4 och idéer för själva bygget här i tråden eller i PM till mig.

    Lars

  5. #165
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Allt går Lars!
    just nu har jag inget CAD program dock..! Min prövotid löpte ut för ett tag sen och finns inget gratisprogram som jag tycker fungerar speciellt bra!

    tanken är en förbättrad version kommer bli framöver när jag kommer åt ett program igen
    Fusion360 är ju gratis och extreeemt bra!

  6. #166

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Satt häromdagen och tittade på detta också.. blir väl även för smala i godset så man måste tjocka på rodret, jag kommer troligtvis göra helt nya roder som blir förlängning av spryglarnas positioner och planka 1mm balsa på det
    Hur löste ni det med de tunna skevrodren? Nya av 6mm balsa, nya "sprygelförlängda" eller tjockare bakkant och därmed mindre korda på skevrodren?

  7. #167

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Råkade ha en bakkantslist 8 x 35 mm hemma. Den passade till skevrodren på SpeedBob 1060.
    Se http://www.mbs-rcmodels.se/balsa/bakkantslist-8x35mm/
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroderlist.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	81,4 KB 
Id:	71412
    8 mm tjocklek passar vid vingroten. Jag skar sedan bakkantslisten längs den tjocka kanten så att bredden passade vid vingspetsen. Tjockleken på det som blev kvar var då c:a 5 - 6 mm vid vingspetsen. Lite för tjockt men med slipmån för att passa till vingprofilen.

    Mc_rollo byggde på bakkantsbalken med två lager 2 mm balsa i inlägg #148. Jag använde 6 mm balsa.

    Skall förbättra text & bild i Byggtips_v4.
    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-08-11 klockan 14:12.

  8. #168
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag tillverkade nya med egna ”spryglar” och 1mm balsa på ovan och undersida. Finns bilder någonstans här i tråden

  9. #169

    Standard

    Har börjat kika på SpeedBob 1060. Har redan planer på klädsel till en av dem, får snart hem rullarna. ;-)

    Jäkligt roligt! :-D Manualen blir bättre och bättre och jag bidrar mer än gärna till kompletteringar, bilder och förbättringar om jag kan, vilket vi alla gör. Känns som att man bör läsa igenom tråden igen för det verkar som att det hänt en del på vägen. ;-) Men lite smått jag snappat upp...

    Vad gäller materialet:
    - Delarna är riktigt bra material och tokbra skuret. Kvalitet! :-)
    - Var det så att det inte gick att skära i 3 mm plywood?
    - Är trä-roderhorn OK? Borde vi använda/rekommendera i nylon/glasfiber istället? Hur gör ni?

    Just för denna modell skulle jag läsa introt, märka delarna, skär ut alla, limma ihop alla delar som är splittade (som tex 1,5mm som ska limmas till 3mm och dom långa sågtandade delarna) och sen bygga steg för steg.

    Att märka delarna med laser är ju inget vi vill ha antar jag, blir väl bara en massa hål då. Helt OK att märka delarna efter en skiss i manualen.
    - Men hur märker ni delarna? Jag provade HB-blyerts, nope. Och så provade jag tusch men balsan sög i sig och man vill ju inte se en massa kluddiga siffror om man klär i genomskinlig klädsel. Förslag på märkpenna som går att slipa bort?
    - Och det skulle förstås vara finfint med en skiss på 800- respektive 1060-delarna i manualen. Det finns väl de som användes vid skärningen, men det behövs siffror på fotot/skissen. Är ju lite jobb förstås. Men för en nybörjare skulle det varit toksmidigt att bara titta på en bild och märka sina delar. Jag kan ta foton och numrera, men det är vissa delar jag inte riktigt vet.
    - Det är ett foto i början på manualen med en sorts numering 1-8 eller va det var och så finns det en annan numrering på samma delar. Borde väl vara en och samma. Tog en stund före jag fattade. :-P Men det var väl sent på dygnet då.

    Det kan ju hända att detta flyg byggs av fler personer de kommande åren. Skulle va kul veta hur många SpeedBob 800 samt 1060 som skurits ut. De skulle ha haft löpande serienummer, haha. Ni vet sen när SpeedBob 1060 nr 1 prototype går på auktion om 30 år... :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #170

    Standard

    Det går bra att märka med laser också, man ställer ner effekten och eventuellt ställer den en aning ur fokus för att bara bränna lite på ytan.

    Jag har roderhorn av 2mm plywood, det funkar bra men man får göra dom med lite mer material än vad det är ritat i orginalritningen för att det ska hålla.

    Om jag inte minns fel så har du en 3d printer, printar man liggandes så borde det bli tillräckligt starkt.

  11. #171

    Standard

    Gällande sevroder: Jag limmande på 2mm spill och hyvlade ner rodren för att få till en bra profil. Blev helt ok.

  12. #172

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra synpunkter Ålänning!

    Jag märkte balsadelarna med kulspetspenna. Det går bra om bläcket är färskt.

    Beträffande skiss på delarna så finns det en fil "Numdelar800.pdf" i inlägg #116 i denna tråd. Tyvärr har den bara lästs 18 gånger trots att den till >90% stämmer med SpeedBob 1060 också. Den skissen har samma numrering som finns på sista sidan i Byggtips_v3.

    Jag behöver hjälp med att inkludera skissen i Byggtips SpeedBob_v3.pdf. Klarar inte allt som kan göras med de "vanliga" dataprogrammen(apparna) för Windows. Är det någon som kan göra det så blir det en bra sista sida på SpeedBob_v3.pdf.

    Lars

  13. #173

    Standard

    Lars, här har du ett online verktyg som klipper ihop pdf filer
    https://smallpdf.com/merge-pdf

  14. #174
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    - Var det så att det inte gick att skära i 3 mm plywood?
    - Är trä-roderhorn OK? Borde vi använda/rekommendera i nylon/glasfiber istället? Hur gör ni?

    Att märka delarna med laser är ju inget vi vill ha antar jag, blir väl bara en massa hål då. Helt OK att märka delarna efter en skiss i manualen.
    - Men hur märker ni delarna? Jag provade HB-blyerts, nope. Och så provade jag tusch men balsan sög i sig och man vill ju inte se en massa kluddiga siffror om man klär i genomskinlig klädsel. Förslag på märkpenna som går att slipa bort?
    - Och det skulle förstås vara finfint med en skiss på 800- respektive 1060-delarna i manualen. Det finns väl de som användes vid skärningen, men det behövs siffror på fotot/skissen. Är ju lite jobb förstås. Men för en nybörjare skulle det varit toksmidigt att bara titta på en bild och märka sina delar. Jag kan ta foton och numrera, men det är vissa delar jag inte riktigt vet.
    - Det är ett foto i början på manualen med en sorts numering 1-8 eller va det var och så finns det en annan numrering på samma delar. Borde väl vara en och samma. Tog en stund före jag fattade. :-P Men det var väl sent på dygnet då.

    Det kan ju hända att detta flyg byggs av fler personer de kommande åren. Skulle va kul veta hur många SpeedBob 800 samt 1060 som skurits ut. De skulle ha haft löpande serienummer, haha. Ni vet sen när SpeedBob 1060 nr 1 prototype går på auktion om 30 år... :-D
    MBS ville inte skära i 3mm pga att limmet gjorde att det blev en ful bränning. detta sätt blir förvisso betydligt styvare med 2x1.5mm då de ska ha skurits i olika fiberriktning. Sen får vi även ut roderhornen i 1.5mm som jag anser räcker gott o väl. jag har iaf inte haft bekymmer, droppat lite tunnt CA runt hålet, dock flög en flis bort efter jag pilla i och ur för många ggr så jag kan rekommendera att limma en liten förstärkning av typ, kreditkort, på iaf ena sidan

    Detta med lasermärkning har vi diskuterat om och i detta fall har det med kostnad att göra, lasern var väldigt dyr per minut så märka kan man ju köra med maskeringstejp så blir det inga märken efteråt, alternativt att man skriver nummer bredvid alla detaljer när de sitter kvar i sitt balsaflak så får man plocka bort allt eftersom man bygger

    Jag kan numrera upp allt i en bild från DXF printen.

    Det är jag som har Speedbob 1060 nr 1 MAO

  15. #175

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Nu är servoluckor och servot på plats! Lite pill med detta men värt om ett servot pajar!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200814_171534.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	91,7 KB 
Id:	71418

  16. #176

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mc_rollo Visa inlägg
    Nu är servoluckor och servot på plats! Lite pill med detta men värt om ett servot pajar!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200814_171534.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	91,7 KB 
Id:	71418
    Snyggt!
    Så skall servona förstås monteras.
    Lars

  17. #177

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Lars, här har du ett online verktyg som klipper ihop pdf filer
    https://smallpdf.com/merge-pdf
    Hej Daniel,

    Har nu provat en gång med Smallpdf. Det blev en "Byggtips SpeedBob_v3-merged" pdf-fil som nu har en 20-onde onumrerad sida med numrerade delar. Det går att integrera bättre med Smallpdf om man utnyttjar verktyget. Kommer att göra det med nästa version av Byggtips.

    Tack!
    Lars

  18. #178

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Därav har jag en smart lösning på det till isf nästa version, slipper man spänna så mycket och nåla, det ska bara klämmas i istället och kroppen formas direkt utan krångel. Men ja de är lite styva, då har jag ändå beställt lätt-medium i det materialet så det är lite mer böjbart.
    Hej Mr.Bob!

    Hur var det med utmaningen att tämja styva kantlister? Skall vi använda din eller min "smarta lösning"?
    Det börjar bli dags för en ny version av Byggtips och den kommer bara att gälla för SpeedBob 1060.
    Såna här förbättringar skall in i den versionen som förhoppningsvis blir den slutgiltiga.

    Lars

  19. #179
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Hej Lars!
    jag har ännu inte satt mig med CAD och gjort något tyvärr, fått ner ett program iaf
    Men tänkte lite på det där, nya versionen blir en smalare kropp så det blir mindre spänn i ena ledden.
    Sen tänkte jag på om man skulle skära med lasern i båge efter kroppens form.. MEN då slog det mig att man skär av fiberriktningen så i teorin blir det inte lika hållbart sååå... vi får nog köra på vattningsmetoden

    Och dessvärre för att kunna hålla modellen billig att köpa gäller det att ha så lite tid på lasern som möjligt.

    /Mr bob

  20. #180

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Har nu kommit en bit på väg med kroppsbygget för min SpeedBob 1060.

    Det blev förstås några modifieringar:
    1) Kantlister fram är gjorda av två lager 3 mm balsa så att de blev lättare att böja.
    2) Bakkroppen är, som Mr.Bob tipsade om, stabiliserad med två spant i 3 mm balsa.
    3) Jag gjorde ett nosspant med många hål som passar till kyllufthålen i motorn.
    4) Stabbe och fena är, som jag skrivit tidigare, i 3 mm balsa.
    5) Ryggen och botten skall plankas med 2 mm balsa som har fibrerna tvärs kroppen.

    Att montera kantlister på böjda kroppssidor blev lite mer komplicerat än jag hade tänkt mig.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppssidor kantade.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	48,8 KB 
Id:	71419Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kantlister fram.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	71420
    Vi gör detta med tjocka kantlister för att de skall kunna rundas av med slipning när kroppen är färdigbyggd.
    De främre kantlisterna är konturskurna efter kroppssidans form. Jag limmade listerna med vitlim på en kroppssida och nålade fast dem lätt mot den plana byggbrädan. Sen, innan limmet hårdnat, böjde jag kroppssidan med pallningslister som jag hade provat ut innan jag limmade. Bilden visar att ett lager av de främre kantlisterna är på plats. Det andra lagret ligger bredvid och skall limmas när det första lagret har torkat. Uppe till vänster i bild ligger främre delen av bottenplankningen som jag använde för att kolla att böjningen blev rätt.

    Till bakkroppen gjorde jag dessa två spant och ett stöd för stötstängerna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakkroppsspant.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	18,7 KB 
Id:	71421
    Det lilla spantet till vänster är i 3 mm lättply och ersätter originalets stjärtspant nr.5. Alla spant har 3x3 mm uttag i hörnen för de bakre kantlisterna. De stora hålen är för höjdrodrets stötstång. De små hålen är för sidorodrets stötstång.

    "När limmet har torkat är det dags att limma stjärtspantet(5) och nosspantet(6) på plats" står det på sid.4 i Byggtips. Det ser ju enkelt ut men nu gäller det att verkligen utnyttja mittlinjen i byggbrädan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakkropp och rygg.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	71422Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakkropp justerade spant.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	71423
    Jag missade på detta trots att jag hade ritat en mittlinje på undersidan av fästramen(bra detalj) för vingen. Då blev bakkroppen sned. Jag fick bryta loss stjärtspantet(5), klyva de två balsaspanten och limma om med stadigt stöd för kroppssidorna. Ryggplankningen(12) använde jag för att kolla att böjningen blev rätt.

    Helheten syns på dessa tre bilder.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nos utsida.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	39,1 KB 
Id:	71424Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nos o ram.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	42,2 KB 
Id:	71425Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nos insida.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	71426
    Motorn som kräver dessa kylluftshål är Emax GT 2210/09, KV1780, 55 gram. Den monteras bakom nosspantet.

    Återkommer till stabbe, fena, rygg och botten.
    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •