Reklam

 
Sidan 5 av 25 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #81
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Är det någon som lyckats förstå vad den här delen är till för???!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03A271DD-470E-4579-805D-6DE75936C5BA.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	71095

  2. #82

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Är det någon som lyckats förstå vad den här delen är till för???!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03A271DD-470E-4579-805D-6DE75936C5BA.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	71095
    90 graders vinkel.

  3. #83

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Om sidoroder och sidoriktad motor

    När jag tänkte till på detta ämne insåg jag hur intressant men försummat det är. Själv är jag ganska usel på att använda sidorodret men jag har vant mig vid att utnyttja det vid start och landning. https://en.wikipedia.org/wiki/P-factor har flera bra bilder. Det handlar om P-faktorn vilken förtjänar en egen tråd men vi skulle ju lära oss något genom SpeedBob så jag börjar här.

    När ett enmotorigt propeller-plan startar från marken med fullgas och hög anfallsvinkel blir det en tydlig dragning åt vänster. Vill man nödvändigtvis starta med fullgas så måste man kompensera med höger sidoroder. När man landar är det låg fart och hög anfallsvinkel på finalen. Att svänga med skevroder då blir vingligt och kan resultera i vingtipstall om planet har hög vingbelastning. Justeringar av kursen med sidorodret brukar gå fint.

    Vid landning i sidvind är det önskvärt att motverka avdrift med hjälp av sidoroder. Dessutom kan man använda sidorodret för att öva vingglidning men det är ett ämne för sig.

    Framgångsrika pylon-piloter brukar ge lite höger sidoroder när de svänger 180 grader runt 1:a pylonen. Planet bankar då nästan 90 grader och svänger med fullgas och kraftigt höjdroderutslag, dvs. hög anfallsvinkel. P-faktorn tenderar att dra planet åt vänster men vänstra vingen pekar ju nedåt! Höger sidoroder motverkar alltså att planet "skär ned". Har inte lärt mig att behärska detta men tänker prova med SpeedBob 1060. Pylon-plan flyger inte med högerställd fena eftersom det ger luftmotstånd...

    På aerobatic-plan brukar motorn vara tydligt högerriktad. De flyger ofta med hög anfallsvinkel under manövrerna och det är viktigt att de ändå går rakt. Sneddragning ger poängavdrag...

    SpeedBob 800 är så liten och lätt att den får klara sig utan sidoroder. Motorn riktad ett par grader åt höger skadar nog inte.
    SpeedBob 1060 har mera utrymme och viktmarginal för att ha sidoroder. Den kommer säkert att användas i Pylon Racing och då är det bra med sidoroder.

    Nedåtriktad motor på SpeedBob är normalt eftersom planet är högvingat. Vingens luftmotstånd ovanför propellerns dragande kraft gör att planet vill svänga uppåt. Någon formel för att beräkna detta kan jag inte men 2-3 grader nedåt är praxis.


    Tack Ålänning!
    Lars

  4. #84

    Standard

    Toppen! :-)
    Men 2-3 grader neråt blir väl rätt mycket om Speedbob ska flygas snabbt? Kommer flyget dyka mer och mer eller gå tyngre ju snabbare det flyger? Detta kan väl testas fram genom att flyga rakt i halvgas och ge fullgas? Stiger det så är det för lite vinkel nedåt, eller? Vinkeln ska väl bara motverka att nosen stiger ju fortare flyget flygs och då kommer det iofs gå tyngre, så jag har väl svarat på min egen fråga där nu medans jag tänker och skriver samtidigt...

    Mitt paket har legat i Stockholm 7 dygn nu med statusen: "Shipment in warehouse - inventory scan"...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #85
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    I början av min karriär experimenterade jag väldigt mycket och testade massa olika saker bl a motorns vinkel, nu var ju detta på gummiankor i form av 3D plan så det var då symmetrisk vingprofil.

    Då fick jag vinkla motorn någon snett nedåt och åt sidan för att få modellen att flyga rakt med nollade roder, Det vi har på SpeedBob är en icke symmetrisk vingprofil, den kommer väl automatiskt ge lite lyftkraft hela tiden så det ska bli intressant att se hur den beter sig med den ynka 1 grad nedåt.

    Vad jag vet(inte flygt så mycket högvingat eller lyftande vingprofiler) av det lilla jag upplevt är att en lyftande vingprofil innebär ju fortare modellen går ju mer stiger modellen. Så det kanske blir att mixa ihop gas med dyk i slutändan om SpeedBob har en tendens att vilja stiga konstant, alt göra positiv anfallsvinkel på stabbe?

    Drygt Ålänning att du får vänta så länge, ring o fråga sthlm vad de håller på med?!?
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-07-07 klockan 10:12.

  6. #86


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Igår fick jag mitt paket med min Speedbob... Nån "byggnation" kommer det dock inte att bli just nu men den tiden kommer.
    Roger

  7. #87

    Standard

    Min motor är monterad helt utan vinkel, i höjdled har jag inte tänkt på att den drar åt något håll däremot viken den av åt vänster i vertikaler. Jag brukar kompensera med brickor men har inte gjort det på den här ännu.

  8. #88

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,
    Idag fick jag paketet med mina SpeedBob.
    Kommer att börja med vingen till SpeedBob 1060 så att jag kan ta flera bilder till Byggtips_v3.
    Till verksta'n>>>>
    Lars

  9. #89
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Bygga bygga, limma limma!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	78953ADA-13E0-47AC-A464-B5A508D0E394.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	96,4 KB 
Id:	71124

    kräks på denna sida att ladda upp bilder..!!

  10. #90
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag kan säga att jag gillade inte att bygga vingen... känns som den är väldigt lätt att få en vridning på.. Jag limmar med vanligt trälim så det kanske är därför jag klagar! får imma framkant spryglarna först för att sedan föra genom vingröret och sen försöka stadga upp allt med resterande delar För att inte få ett parallellogram av vingen! Var väääääldiigt bökigt att försöka pilla in spyglarna i framkantslisten när vingröret satt på plats..!

    Kanake går lättare om man skriver ut den där ”ritningen” som fanns? Dock är den till 800mm )

  11. #91

    Standard

    Min första vinge började jag med att trä på alla spant på röret och sen pilla i framkant och sist bakkant, slutligen limmade jag allt på en gång med CA. Det var skitpilligt att få allt på rätt plats utan att saker trillade bort.
    Vinge nr2 började jag igen med att trä på allt på kolfiberröret men sen pillade jag bara dit bakkant och limmade den först. Tyckte att det gick rätt bra att räta upp vingen när jag senare limmade framkanten.

  12. #92

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Det jag har skrivit i Byggtips_v2 om vingbygget är baserat på original Bauanleitung. Där står att man skall börja limningen med att limma undre mittplankningen mot spryglarna #1 och #2 samt mot framkant och hjälpbakkant. De övriga spryglarna skall då sitta löst i framkantens och bakkantens uttag. Då skall det inte kunna bli något parallellogram.

    När jag har läst era kommentarer, Mr.Bob och Daniel, säger jag så här. Innan man limmar fast de övriga spryglarna måste man tydligen palla upp framkanten och bakkanten med lika tjocka balsabitar i varje mellanrum, alltså 4 x 9 små balsalappar. De skall vara så tjocka att spryglarna inte berör byggbrädan. Det går också åt 36 byggnålar som jag tänker att man sätter genom framkant resp. bakkant och balsalapp ned i byggbrädan. Mittpartiet skall redan vara stabilt tack vare den undre mittplankningen.
    P.S. Det kanske räcker med balsalapp och nål mellan varannan sprygel. D.S.

    Ritningen har man inte så mycket glädje av eftersom den saknar detaljer. Den blir som den blir när man skriver ut den och duger lika bra till 800 som till 1060.

    Sen undrar jag vad du har byggt i bakkanten på vingmitten Mr.Bob. Som jag har fattat det av originalbeskrivniningen skall de två förstärkningsplattorna(37) sitta ovanför varandra strax bakom kolfiberröret. Det finns ingen bild där som visar den undre förstärkningsplattan. Se min text i 3c). Tokigt att bakkantslisterna inte möts i mitten. Den enda bild jag har är denna:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevservon bw.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	71126
    Servokablarna på dessa gamla Dymond-servon sitter inte som på moderna servon.

    Jag har provat 6 mm rörets passning i spryglarna till SpeedBob 1060. Det glappar rejält så limning med CA går inte bra. Jag måste fundera på hur röret skall limmas.

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-07-08 klockan 08:19. Anledning: Skrev P.S. om fixering av vingen.

  13. #93
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    DetSen undrar jag vad du har byggt i bakkanten på vingmitten Mr.Bob. Som jag har fattat det av originalbeskrivniningen skall de två förstärkningsplattorna(37) sitta ovanför varandra strax bakom kolfiberröret. Det finns ingen bild där som visar den undre förstärkningsplattan....

    Jag har provat 6 mm rörets passning i spryglarna till SpeedBob 1060. Det glappar rejält så limning med CA går inte bra. Jag måste fundera på hur röret skall limmas.

    Lars
    Det i bakkant är bara ett tillfälligt ”verktyg” så spryglarna är lika långt isär i bakkant som framkant. Eftersom jag limmade mittpartiet sist så var det lite spänn inåt i mitten och behövde spännas isär lite

    Och jag märkte också till min besvikelse att röret glappa rejält, de är bara 5.8mm och hålen är väl drygt 6-6.05mm så det var inte alls roligt.. Men limmade med vanligt tunt CA och de sitter riktigt bra ändå faktiskt!
    Det går lägga en sträng med tjockt CA runt i efterhand runt varje sprygel Om man vill vara säker o noga Lars ! Inget bekymmer, bara lite trist med passformen just där..!
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-07-08 klockan 12:17.

  14. #94
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Linda lite packtejp runt vingröret kan vara en lösning..?

    Hur går det med ditt paket ålänning??!!

  15. #95

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Linda lite packtejp runt vingröret kan vara en lösning..?

    Hur går det med ditt paket ålänning??!!
    Hej,

    Har upptäckt att det är bra att det glappar mellan vingröret och spryglarna. Annars skulle det vara svårt att skjuta in vingröret i vingen. Jag hade Super Phatic lim hemma och det kryper in bra, fyller ut glappet och fäster bra på kolfiber. Tjockt CA-lim borde också fungera men det har jag inte provat.

    Lars

  16. #96

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Har nu byggt vingen till SpeedBob 1060.

    Gjorde det som jag tänkte i inlägg #92, och tycker att det gick bra trots att det ser krångligt ut. Metoden bygger på att man fixerar framkant och bakkant så att vingen inte kan bli sned eller vriden. Det går förstås att krångla till det för att få washout, genom att ha ökande tjocklek på balsalapparna under bakkanten utåt vingspetsen, men det gjorde inte jag.

    Följande text kommer i Byggtips_v3 som jag snart kan ha klar.

    Kapa kolfiberröret till 885 mm för SpeedBob 1060 respektive 665 mm för SpeedBob 800. Fasa av ändarna lite så att röret går lätt att skjuta in genom spryglarnas hål. Gör 20 kvadrater, c:a 15x15 mm av 4 mm balsa att ha som pallning under framkant och bakkant.

    b) Montering av grundkonstruktionen
    Sen är det dags att lägga upp framkanter(35) och hjälpbakkanter(36) på byggbrädan. Att sätta spryglarna på plats är ett pillrigt jobb men det underlättas om man gör det i två steg. Placera spryglarna #2, #3 och #10 i uttagen på blivande höger och vänster vinghalva. Skjut sedan in kolfiberröret i vinghalvorna och foga ihop framkanterna men limma inget. Nu när kolfibrerröret håller konstruktionen rak går det lätt att lägga balsalapparna på plats. Lägg dem under framkant och bakkant i vartannat sprygelmellanrum. Kontrollera att kantlisterna är ordentligt inskjutna i spryglarnas uttag och nåla fast listerna genom balsalapparna ned i byggbrädan. Nåla också fast bakänden av spryglarna #10 i hjälpbakkanten(36).

    När konstruktionen nu är fastnålad i byggbrädan kan du dra ut kolfiberröret igen. Installera nu de återstående spryglarna på framkant och bakkant och skjut sedan tillbaka kolfiberröret.

    c) Undre mittplankning
    Skjut in den undre mittplankningen så att den ligger precis under de inre fyra spryglarna. Kontrollera att mittplankningen passar jäms med yttersidan av spryglarna #2 och undersidan av hjälpbakkanterna. Om det inte passar kan man skjuta en vinghalva längs kolfiberröret och nåla om. Palla upp mittplankningen så att den följer spryglarnas kontur och fixera med CA-lim. Börja med framkanternas mittfog och hjälpbakkanternas anslutning till mittplankningen vid sprygel #2. Var noga med att delarna sitter som de ska vid denna limning! Limma sedan längs mittplankningens fog mot spryglarna #2. Limma bakänden av spryglarna #1 när fogen mot #2 har torkat

    d) Förstärkningsplattor för vingskruvar
    Limma sen förstärkningsplattorna(37) för vingskruvarna med vitlim. Uttagen i hörnen skall vara vända framåt. Sätt vitlim på den undre plattan och skjut in den på mittplankningen tills den är limmad mot sprygelförstärkningarna(38). Sätt en träbit mellan plattorna vid skruvhålen så att skruvarna kan sitta stadigt! Limma den övre plattan(37) mot spryglarna #2 och (38). Borra upp skruvhålen när limmet har torkat.

    e) Limning av grundkonstruktionen
    Se till att alla nålar och balsalappar sitter fast så att hela vingen blir plan. Nu som först är det dags att droppa CA-lim på spryglarnas anslutning till framkant och hjälpbakkant. Kontrollera igen att vingen ligger plant och droppa sedan ett tjockare lim på spryglarnas anslutning till kolfiberröret. Låt torka en stund och limma sen bakkantslisterna(42) mot hjälpbakkanterna(36). Sätt till sist vingspetsarna(43) på plats och använd rikligt med CA-lim längs hela fogarna
    .

    Bilder från mitt vingbygge:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spryglarolappar.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	71148Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinge steg1.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	71149Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vä vinghalva.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	71150Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingens skruvplatta.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	82,4 KB 
Id:	71151Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingservon i 1060.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	87,0 KB 
Id:	71152

    Det var allt för idag
    Lars

  17. #97

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Linda lite packtejp runt vingröret kan vara en lösning..?

    Hur går det med ditt paket ålänning??!!
    "Shipment in warehouse - inventory scan" i Stockholm fortfarande sedan 1 juli 07:43.
    Det borde stå endast "Shipment in warehouse" för "Inventory scan" kan inte ta så här länge.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #98


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För mig gick leveransen väldigt snabbt sen jag betalade via Swish. Mitt paket gick via Borås och Eskilstuna till Västerås.
    Är det en annan rutin för leverans till Åland måhända ?
    Roger

  19. #99
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Bra beskrivning Lars!

    Kan du inte ringa o fråga dom ålänning? Drygt att få vänta så länge! Är det tull på varorna??

  20. #100

    Standard

    Det verkar vara helt annan rutin hit till Åland... verkar det som. :-D

    Jag brukar bara beställa från svenska webshops som drar bort momsen innan det skickas till Åland, vilket alla jag känner till kan göra förutom en (49 av 50 ungefär som vi handlar ifrån i Sverige klarar alltså av det).

    Vi betalar i förskott via kort, IBAN, paypal osv. Brukar ta 1-2 bankdagar så är pengarna på mottagarens konto. Vi betalar dock i euro (EU-betalning eftersom det ska utomlands) och då ska man konvertera det svenska priset när man gör betalningen med internetbankens valuta-konvertering. Jag brukar alltid slå på lite extra så det inte blir för lite pga valuta-cirkusen fast det inte ska behövas. När jag gjorde denna beställning så var det första gången på 15 år som jag varit med om att det ändå inte räckte till. :-P Bankjäklar.

    Swish finns bara i Sverige, detsamma med postgiro eller vad det heter som ni har. Men Mobile Pay kanske funkar mer idag, det funkar i andra länder (där man har en mobiltelefon). Finns några finska motsvarigheter till Swish också, men de struntar jag i, man kan inte ha en uppsjö av olika betalningssätt. :-)

    Tull på hobbyartiklar = 0%.

    Ni har 25% moms på dessa prylar, den som dras bort före det skickas hit alltså. Vi måste sedan betala 24% (1% mindre) i samband med att paketet hämtas eller före via en webimport. Smidigt.

    Det som skiljer mest är väl att det finns olika leveranssätt. Vissa grejer går direkt till Åland snabbaste vägen genom kartan och om det går fort så kan det ta knappt 4 dygn (inklusive postgången här på Åland, men man kan tryna lite via webben och följa med så kan man hämta ut paketet nästan ett dygn före man får info om det och man får gjort webimporten.

    Ibland far grejerna runt på många ställen i Sverige innan de ens far utomlands. Tex ner till Lund, kanske för att Lund har samma postkod som Mariehamn på Åland, men att avsändaren inte skrivit AX före postnumret. Står inte landskoden så antas det att det är Sverige och då far paketet till motsvarande plats i Sverige som har samma postnummer som platsen på Åland. Fast det står ett kommunnamn, ortsnamn eller bynamn efter postnumret som inte existerar i på svenska platsen med samma postnummer. Så lite korkat är nog systemet fortfarande.

    Och ibland fart det runt ett tag i Sverige och sen till Finland och sen västerut igen till Åland, tar lite väl länge, kan ta veckor. Så det beror helt på. Jag vet dock inte vad det är som gör att det går långsamt för vissa post-nisse-firmor att snabbt skyffla vidare paketen och se till att de hålls i rörelse. Det är ju klart det blir dyrt om det ska behandlas på många ställen och lång tid.

    Sen skiljer det ju på webshops också, vissa är toksnabba och andra skickar paketen kanske när de har avtal för det och då kan det bli en gång i veckan. Sånt rör mig inte i ryggen, de gör så gott de kan. Men postfirmorna håller ju på skyfflar post dagarna i ända skulle man tycka och bygga upp snabbare postgång där det finns behov. Åland är inte med på den listan antar jag, haha. Men vi har ju även Covid-19-tider och det är inte nån fart på vissa leveranser till Åland nu. Går ju knappt trafik mellan Sverige och Åland. Fick bekräftat av en bekant att det går väldigt trögt för vissa postfirmor att få paket hit numera.

    Vissa webshops har fraktfritt om man köper för en viss summa. Annars kan det vara lite smådyrt från vissa ställen att skicka någon hit.

    Bussgods funkar bara inom Sverige och då brukar vissa ta färjan över och hämta i tex Grisslehamn där det finns nåt bussgods-ställe.

    Från Finland däremot går det undan. Nåt som heter Matkahuolto. Firmor och privatpersoner skickar med det. Jag beställde från en RC-firma ( www.skydreamhobby.com , momsfritt) kl 11 en förmiddag och efter en stund var det paket och skulle postas... kl 0830 dagen efter fick jag SMS att paketet var bara att hämta, betalade momsen och var hemma före kl 9. DET är snabbt fast det ska ut till våra jäkla öar över vatten. :-D
    En annan fördel med Matkahuolto är det är billigt. Jag köpte en Vario helikopter (ihopbyggd) som kom i en enorm låda, kostade bara 20€ och den kom också väldigt snabbt.
    En annan sak som är smidig med Matkahuolto är att jag först betalar säljaren det han vill ha, som fixar paketet och skickar det, sen när paketet kommer så betalade jag frakten (säljaren behöver alltså inte hålla på måtta och väga och kolla listor på hemsidor) + momsen om det är nya varor från en firma.

    Mjo paketet är kvar i inventory scan, finns inga kontaktuppgifter i länken jag fick för att följa paketet, så jag har frågat MBS, de måste ju tjöta på dem som levererar deras paket. =)

    Så, nu kan ni en hel del mer om paketens gång till Åland... speciellt med SpeedBob nu då som är aktuellt i denna tråd. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •