Reklam

 
Sidan 16 av 25 FörstaFörsta ... 61112131415161718192021 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #301

    Standard

    2836 - 2700kv. Har en 5x5 på nu, då går drivlinan helt svalt. Nåja, det är ju vertikalprestanda men fart är ju lite beroendeframkallande

  2. #302
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Måste tyvärr säga att jag tror du bör ha minst en 5.5” på, jag testa en motor 2650kv och körde en 5151 propp och den sakna farten nåt grymt! Så jag slängde på en 6” och vilken skillnad, dock drog den lite för mycket ampere så esc orkade inte...!
    Av alla flygningar och tester med proppar jag gjort så tycker jag personligen att en 6” är klockren i storlek, mindre propp så tappar man massor!!

    Så om du kan så släng på en 6x5”, kan ju testa en 6x3” om den gör lite för varm? Se hur du upplever farten

  3. #303

    Standard

    Har kört med en 6x4 men det ville inte riktigt esc:n vara med på. Blev rejält varm.
    bra fart dock.
    ska nog slänga i ett 80A reglage och elda lite motor snart

  4. #304
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Gör du helt rätt i!!
    vad har du för esc samt fabrikat på motor ?

  5. #305

    Standard

    Turnigy på alltihop. I dagsläget sitter det ett hobbywing 40a reglage men det tar bara 2-3s

  6. #306

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Här har vi två, inte jättebra filmat, flygningar på min speedie. Om någon finner det intressant. Blev bara pylon träning eftersom vi filma under dagens pylontävling så man fick lite feeling!!

    https://youtu.be/aVeBj4KG9ws


    https://youtu.be/T7q2anarm0o

    Kort klipp från ett Q500-heat

    https://youtu.be/vo8eKfFtXKA
    Bra Mr.Bob!
    Filmerna är kanske suddiga men det är inte lätt att fånga en liten SpeedBob i farten...

    Första filmen är riktigt bra. Där kan jag se att du flyger 10 varv på 1.48 min. 108 sekunder blir 167 km/h om du flyger runt alla tre stolparna i FAI-banan. Gjorde du det? Bra är också att batteriet räckte till den två-minuters flygningen. Vad hade du för batteri, motor och propeller?

    Klippet från ett Q500 heat är uppskattat, tack!
    Lars

  7. #307

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Har kört med en 6x4 men det ville inte riktigt esc:n vara med på. Blev rejält varm.
    bra fart dock.
    ska nog slänga i ett 80A reglage och elda lite motor snart
    Bra motor den där Propdrive 2836-2700. En vinnande setup på 4S med ESC 40A och prop 4,75x4,75!
    Intressant att jämföra prestanda i teori och praktik. HobbyKing ger test data här:
    https://hobbyking.com/en_us/propdriv...ner-motor.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drivlinor 1060 mmV5.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	149,3 KB 
Id:	71632
    Vår drivlinetabell, beräknad i ecalc, ger lägre strömstyrkor då ett 3S LiPo bara orkar hålla 10V i praktiken.

    Man ser tydligt att 6x4 drar mera ström utan att ge mera fart. Den proppen passar till en trainer med 2S LiPo.
    Viken spännvidd i användning av SpeedBob 1060!

    Lars

  8. #308
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Bra Mr.Bob!
    Filmerna är kanske suddiga men det är inte lätt att fånga en liten SpeedBob i farten...

    Första filmen är riktigt bra. Där kan jag se att du flyger 10 varv på 1.48 min. 108 sekunder blir 167 km/h om du flyger runt alla tre stolparna i FAI-banan. Gjorde du det? Bra är också att batteriet räckte till den två-minuters flygningen. Vad hade du för batteri, motor och propeller?

    Klippet från ett Q500 heat är uppskattat, tack!
    Lars
    Jag tror inte jag körde riktigt 180m bort dessvärre, fick säkerligen många cut på det inspelade heatet
    Jag har ju en GPS istoppad i min SpeedBob och har ingen som helst aning om hur pass noga eller pålitlig den är(Frsky GPS via Smartport) men får data om runda slängar 130km/h i snitt med denna setup.
    Har ju testat lite andra motorer som sagt och en motor med ca 2700kv och en 6x5" propp har jag fått mätvärde på ca 175km/h med 3s, hade en 5151" på och då fick jag mätvärde på runt 145km/h!

    Har setup i video:
    DYS 2205 2300kv
    6x5.5" gemfan(kopia?) från BG
    1400mAh 3s 40C
    Flygvikt i nuvarande läge: 406g

  9. #309

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Så har jag då äntligen fått min SpeedBob 1060 klar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Speedbob 1060 Lars.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	173,9 KB 
Id:	71637Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakifrån.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	104,9 KB 
Id:	71638
    Antennerna sticker ut genom tunna plaströr vid sidorna bakom roderhornen.
    Kärran väger 393g utan batteri och 505g med ett 3S 1300mAh 45C LiPo.
    Utan det fula servolocket(12g) ovanpå vingmitten hade den kommit under målvikten 500g

    När nu all elektronik sitter i så passade jag på att mäta drivlinan. Sanningens ögonblick?

    APC Speed 400 prop 4,7 x 4,7 11,8V 8,4A 99W 16700 rpm
    APC Speed 400 prop 5,25x6,25 11,8V 13,5A 159W 15200 rpm
    Lägre varvtal och klart högre strömförbrukning än vad ecalc kom fram till.

    Mätningen gjordes med Quanum telemetri från HK och varvräknare från Tower Hobbies. Hur långt ifrån sanningen jag kom är det ingen som vet. Återstår att bedöma hastigheten. Skall man tävla så är tidmätning på 10 varv runt en uppmätt bana med stolpvakter det bästa sättet att mäta. (Henke2 skrev en gång "att mäta hastighet med GPS är som att hoppa på badrumsvågen" men han tävlar inte.)

    Lars

    Tillägg:
    Motorn är en Emax GT 2210/09 med KV1780 som väger 55g. ESC är Turnigy Plush för upp till 30A. Timingen är inte optimerad med programmeringskort utan ESC'n är som den kom ur förpackningen. Måste kolla strömförbrukningen med tångamperemeter också.
    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-09-13 klockan 19:10. Anledning: Skrivit tillägg

  10. #310

    Standard

    Woah! Fler som får sina Bob's flygklara. Hur många flygklara är det nu och hur många har flugit?

    Mitt bygge haltade en vecka pga lite andra byggen som måsta komma emellan... men nu "rullar" det på igen. Fortsatt byggtråden med nosen och lite slipande: http://forum.motorportalen.net/viewt...145804#p145804

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3377.JPG 
Visningar:	1 
Storlek:	126,5 KB 
Id:	73667 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3379.JPG 
Visningar:	1 
Storlek:	125,1 KB 
Id:	73666 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3380.JPG 
Visningar:	1 
Storlek:	128,9 KB 
Id:	73665 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3381.JPG 
Visningar:	4 
Storlek:	161,1 KB 
Id:	73664
    Senast redigerat av Ålänning den 2021-11-12 klockan 19:32.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #311

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Woah! Fler som får sina Bob's flygklara. Hur många flygklara är det nu och hur många har flugit?

    Mitt bygge haltade en vecka pga lite andra byggen som måsta komma emellan... men nu "rullar" det på igen. Fortsatt byggtråden med nosen och lite slipande: http://forum.motorportalen.net/viewt...145804#p145804

    Fint bygge, Ålänning, och många fina bilder!

    Nu när min SpeedBob är flygklar finns det tid att revidera Byggtips_v3 till _v4.
    Jag kommer att ta bort min montering av skevroderservon i en stor lucka på vingmittens ovansida. Två luckor på undersidan är enklare, snyggare och väger mindre. Mr.Bob och Mc_rollo har gett oss bra bilder på det, tack!
    Är det någon som har bild på montering av den övre vingmittplankningen (del 44 och 45)?

    Byggtips_v4 kommer också att innehålla numrerade bilder på de laserskurna delarna för 800 och 1060.
    I övrigt rättelser och förbättringar i texten samt några nya bilder. Jag skall försöka vara tydligare med skillnader mellan 800 och 1060 fast de båda skall täckas av samma dokument.

    Skriv önskemål om andra förbättringar om ni har sådana!
    Lars

  12. #312

    Standard

    Sitter och funderar på spinner. Upplever det som att en 37-38 mm (diameter) spinner hade passat fint. Helst en lång spetsig och det har jag hittat, vanliga 2-blads, men i alu, Great Planes har en, kan bli lite tungt. Helst en folding förstås. Var hittar man sån? Lång spetsig folding alltså.

    Folding eller inte? Hur har ni tänkt? Målet är inte att använda folding för att segla, bara för att skydda nosen och propellern vid landning. Jag har förstört många kolfiberpropellrar och Tiger Motors-motorer samt fästen på pushing...

    Sitter och funderar lite på fena-stabbe-kropp... klä först, limma sen... eller limma först, klä sen. Lutar mot det sista då jag säkert lyckas få klädseln på plats fast det sticker ut en massa träbitar åt alla håll. :-)
    Alltså:
    - Har redan rundat av framkanterna på fena och stabbe
    - fixar höjdrodret så det funkar mot stabben (utan att limma)
    - kapar bort sidorodret från fenan
    - limmar fast fenan i stabben
    - limmar fast 3-kantslister mellan stabbe och fena på bägge sidor och slipar det jämnt
    - limmar fast allt på plats på flygkroppen, fyller upp och slipar snyggt
    - klär allt nån gång senare enligt "först remsa i skarverna-principipen"
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #313

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Sitter och funderar på spinner. Upplever det som att en 37-38 mm (diameter) spinner hade passat fint. Helst en lång spetsig och det har jag hittat, vanliga 2-blads, men i alu, Great Planes har en, kan bli lite tungt. Helst en folding förstås. Var hittar man sån? Lång spetsig folding alltså.

    Folding eller inte? Hur har ni tänkt? Målet är inte att använda folding för att segla, bara för att skydda nosen och propellern vid landning. Jag har förstört många kolfiberpropellrar och Tiger Motors-motorer samt fästen på pushing...

    Sitter och funderar lite på fena-stabbe-kropp... klä först, limma sen... eller limma först, klä sen. Lutar mot det sista då jag säkert lyckas få klädseln på plats fast det sticker ut en massa träbitar åt alla håll. :-)
    Alltså:
    - Har redan rundat av framkanterna på fena och stabbe
    - fixar höjdrodret så det funkar mot stabben (utan att limma)
    - kapar bort sidorodret från fenan
    - limmar fast fenan i stabben
    - limmar fast 3-kantslister mellan stabbe och fena på bägge sidor och slipar det jämnt
    - limmar fast allt på plats på flygkroppen, fyller upp och slipar snyggt
    - klär allt nån gång senare enligt "först remsa i skarverna-principipen"
    Idag säger jag bara: Klä trekantslisterna innan du limmar fast dem!
    Se inlägg #290. Mera i morgon.
    Lars

  14. #314

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Klar himmel med ett lätt soldis, +21 grader och nästan vindstilla - premiärflygväder!

    Igår var det Maiden för min SpeedBob 1060. Flög med 3S 1300 mAh LiPo som väger 115 gram. Flyger som förväntat bra men tre iakttagelser kan vara av intresse:

    1. Den är smäcker och med ljus kulör på den tunna vingen var det svårt att se planet mot den ljusa himlen.

    2. Mitt bygge blev lite baktungt. En metallspinner skulle vara OK, bara den inte skymmer kylluftsintaget.
    Inte värre än att placering av batteriet långt fram under batteriluckan gav rätt tyngdpunkt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Batteriplats.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	71640
    Ett golv av 1,5 mm plywood under kroppsramen sticker fram och täcker ESC. Batteriet är fastspänt runt den utstickande delen av golvet. Jag satte ett extra litet spant, 20 mm högt, bakom motorn för att kablar inte skall komma åt den roterande outrunnern.

    3. Vingen kan faktiskt bli skev, trots kolfiberbalken! Måste ha hänt när jag sträckte klädseln och gick faktiskt att se om jag hade synat vingen efter klädseln. Lätt fixat med varmluftspistolen och ett fast grepp om vingspetsen. Håll vingens mitt fixerad och justera en vinghalva i taget. Båda sidor av vingen kan behöva värmas.

    Ser fram mot mera flygning,
    Lars

  15. #315
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Grattis Lars till en lyckad maiden!!

    Jag har en fråga till alla som gjort sin maiden, Vart har ni lagt/flugit in eran TP ???

    Min är runt ca 49-50mm från framkant vinge.

    Phastey, har du någon uppfattning om hur pass snabb din kärra är?

  16. #316

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Jättekul Lars! Grattis!

    /MC.Rollo

  17. #317

    Standard

    Kul med fler modeller i luften!

    Har tyvärr ingen uppfattning om toppfart, annat än att den är ganska snabb. Men den känns inte sådär brutalt kvick som t.ex en funjet kan upplevas. Har TP lite längre fram, ca 4cm från framkant - så sjukt snäll i låg fart!

  18. #318
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    "ganska snabb" beror ju på vad man jämför med ;D haha

    Håller med, riktigt snäll modell över lag har jag märkt! UNDERBAR !

  19. #319

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    "ganska snabb" beror ju på vad man jämför med ;D haha

    Håller med, riktigt snäll modell över lag har jag märkt! UNDERBAR !
    ja, alltså den är nog inte pylonmässig iallafall. Men det ska bli spännande med 4s setupen!

  20. #320

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tyngdpunkten:
    Jag satte den på 50 mm från framkant inför den första flygningen. Planet flög bra, var inte överdrivet känsligt på höjdrodret och krävde en aning dykroder för inverterad flygning. En rekommendation skulle kunna vara 45-50 mm.

    Klädsel:
    Jag skrev i inlägg #314 om att använda varmluftspistol för att justera skränkningen. Man får vara försiktig så att klädseln inte släpper vid vingens bakkant(del 42), särskilt om den är gjord av endast ett lager 2mm balsa. Två - tre lager av 2mm balsa rekommenderas för 800 resp. 1060.

    Batteri till SpeedBob 1060:
    Optimal batteristorlek kan vara 3S, 675-800 mAh beroende på hur man skall använda sin SpeedBob. Vill man ha större batteri kan man behöva bredda hålet i det främre huvudspantet(del 2) från 35mm till 40 mm. Bra att göra innan man bygger kroppen...

    Snart kommer Byggtips_v4 med samma detaljnummer som tidigare.
    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •