Reklam

 
Sidan 4 av 25 FörstaFörsta 12345678914 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #61

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Tack mr.Bob för tips och råd. Riktigt snygg maskin du har fått till borra hål i trekantslisten var skitsnyggt! Den tänkte ja kopiera rakt av om det går bra? Smart med avtagbar nos. Mycket praktiskt! Har i alla fall börjat med min maskin och än så länge saknar jag inte kolfiberrören. Det finns en hel del att bygga på ändå
    Mc. Rollo
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200622_203342.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	71022

  2. #62
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Kör på bara, har ingen copyright på min modell så jag kan ändå inte hejda dig !

  3. #63

    Standard

    Nu tusan har kolfibret dykt upp hos MBS och paketet kommer snart närma sig mina breddgrader! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Lite byggbilder på avtagbar nos! FUnkade jättebra med bifogade mallen och mr. Bobs beskrivning/bilder

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nos1.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	61,9 KB 
Id:	71048Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nos.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	71049

  5. #65

    Standard

    Hej, mycket trevlig idé att många bygger samma flyg. Jag beställde en Speedbob800 av MBS. Fick hem den igår. Jag är helt nybörjare på att bygga balsamodeller. Bilder hur man gör skulle hjälpa mig mycket.Jag har hittat den tyska byggbeskrivningen men lite tips på svenska tas tacksamt emot. Ser fram emot Lars Byggtips Ver. 2/klas

  6. #66


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Här har det inte hänt nåt i brevlådan ännu... Men det kanske är på G...
    Roger

  7. #67

    Standard

    SpeedBob-800
    Har börjat med sidorna och Ringspant(tyska byggbeskrivningen) vingfäste på svenska?
    Plywooddelarna för vingfäste levererades i 2x1,5mm som jag antar ska limmas ihop så dom blir 3mm
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vingfäste.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	104,0 KB 
Id:	71063Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kropp.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	117,0 KB 
Id:	71064
    Hoppas jag gjort rätt än så länge

  8. #68

    Standard

    Det ser rätt ut Klas, kolla att sidorna är parallella bara för annars blir stabbe och fena sned.
    (min första blev väldigt sned)

  9. #69

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra bilder Klas!

    För min del har det blivit en del skrivet i Byggtips_v2 som bifogas. Den är nu klar till c:a 2/3. Stycklista saknas men jag bifogar en numrerad bild på delarna. Jag är osäker på vilken höjd som finns för skevroderservona men Daniel kan berätta för SpeedBob 800.

    Fick nyss info från MBS att leverans är skickad till mig. Hoppas att flera av er får SpeedBob 1060 nu....

    Synpunkter och bidrag till Byggtips mottages tacksamt.
    Lars
    Byggtips SpeedBob_v2.pdfNumdelar800.pdf

  10. #70

    Standard

    SpeedBob 800 är designad för servon som är 8mm breda (Mina servon är 8,3mm), På min första gjorde jag enligt ritning och då buktar plankningen lite. Den andra gjorde jag ett stort hål på undersidan och limmade servot endast mot insidan av ovansidan på vingen.

    För att få plats har jag klippt öronen på servona.

  11. #71

    Standard

    Mitt paket är också på väg, men det har legat nån dag i Stockholm nu och jag vet inte vad det ska göra där i flera dagar. Jag sitter ju och väntar! :-D

    Har börjat fundera på klädsel, servon och motorsetup. Byggbordet är snart ledigt...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #72


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fick e-mail ifrån MBS i morse så jag betalade via Swish så nu borde även min vara på väg - även om jag med stor sannolikhet inte kommer att påbörja bygget den närmaste tiden.
    Roger

  13. #73
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag har haft små funderingar med motorvinkel.. som jag läst mig fram i den tyska beskrivningen är att motorn är vinklad nedåt 1 grad men inget åt sidan utan det får man vinkla själv isf.
    Vad tror ni om det? Jag syftar väl mest på de som inte väljer att ha sidoroder, hur mycket vinkel krävs tror ni ?

    Fick också mail idag om att mitt paket är skickat med de sista delarna =)


    Lars, eftersöker du bilder på något? Om jag ska försöka få fram något.

    Kan tillägga en bild med en slipmall jag gjorde och ett starkt tips är att slipa till listen för vingens framkantprofil innan man limmar ihop kroppen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2C4EA036-B551-43BF-9779-86BDB91E5E34.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	71069

  14. #74

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Mr.Bob,

    En bild som visar mittdelen av kroppen underifrån innan botten är på plats skulle vara bra att ha (ifall du tog den bilden innan du lade botten på).

    Behöver också din text om borrmallen till noskåpan för att förstå hur denna smarta detalj skall användas. Hur skall de 4 små balsahörnen på mallen användas?

    Bra med alternativa fästen för höjdroderservot!

    Lars

  15. #75

    Standard

    Finns säkert nån snitsig formel hur man ska räkna fram vinkeln på motorn. :-) Beror väl på en massa faktorer. Men flyget har ju rätt standard-förhållanden på formatet. Skillnaden är väl att det ska kunna flyga snabbt och inte som en trainer och därför kanske det inte behöver så mycket sido-vinkel eftersom flyget går så fort så fenan håller flyget rakt. Slipstreamen från propellern gör kanske för liten skillnad i högre hastigheter. Finns ju ett sätt att testflyga hur man ska ställa vinkeln neråt/uppåt på ett flyg. Har man tex högvingat och gasar på så brukar flyget stiga med nosen och då kan man vinkla ner motorn lite till (med platt undersida på vingen så kommer flyget lyfta hur som helst). Om jag minns rätt. Kanske det går att testa höger/vänster (höger i detta fall) om man glidflyger och drar på. Då ska flyget inte kränga åt vänster som den gör om slipstreamen dorvar till fenan från höger? Jag bara svamlar nu... läggdags.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #76
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Limmar lite lätt kropp nr2 nu så kan ordna en bild på mittdelen åt dig lars, fick inte med någon senast!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0A4A03C7-3B80-4873-A2D8-9C391B89BA50.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	111,2 KB 
Id:	71078

    Jag vet inte om du kanske ska lägga till i byggbeskrivningen med de korta 5x6.6mm delarna att det kan vara idé att lägga dom i blöt och lite pressning/böjning, de är inte så böjbara att bara kunna nåla fast.

    Just ja sen tänkte jag på om du ska lägga in bilder för skillnaden på motorspanten. Frontmonterad motor eller inbyggd så att säga.

    Tror faktiskt även de som väljer frontmonterad.. Att de ska ha genomgående 2mm kolfiber som går mellan motorspant, genom nosblocken och genom frontplatta(Där motorn monteras utanpå).

  17. #77

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Mr.Bob!

    Beträffande bilder så har vi två bra bilder från Klas. Jag skulle vilja ha en bild som visar insidan underifrån med höjdroderservot på plats. Om du, med din erfarenhet av att bygga SpeedBob, anser att vi inte bör limma fästet för höjdroderservot innan botten är täckt så får det bli så.

    I Byggtips_v2 skrev jag på sid.2 att man kan limma fast raka 5x6,6 mm lister och sedan skära av det som sticker utanför. Det kanske inte är bra eftersom nosklossen skall fästas med 2 mm pinnar in i dessa hörnlister. Vad tycker du?

    På sid 5-6 skrev jag lite om motorfastsättningen men jag hade bara dina bilder på alternativet med motorn på spant(6). Det behövs förstås bilder på frontmonterad motor också. Jag kommer inte att ha frontmonterad motor varken på min SpeedBob 800 eller 1060 så bild på frontmontering efterlyses.

    Lars

  18. #78

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard Flera alternativ för drivlinor

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Mitt paket är också på väg, men det har legat nån dag i Stockholm nu och jag vet inte vad det ska göra där i flera dagar. Jag sitter ju och väntar! :-D

    Har börjat fundera på klädsel, servon och motorsetup. Byggbordet är snart ledigt...

    Nu är vi tillbaka till din grundidé!

    Skall SpeedBob bli ett plan för "söndagsflygning", akrobatik eller racing?
    Det beror på motorsetupen eller det vi kallar Drivlina. Det diskuterades i mitten på den första tråden.
    Bygget kan påverkas lite om man vill ha ett extremt lätt plan eller om man ha en "missil".

    En bra tumregel tycker jag är att lugna plan klarar sig gott med 200 W/kg och att snabba plan behöver 400 W/kg tillförd effekt till fartreglaget. Bygger man något med riktigt låg vingbelastning så klarar men sig med 100 W/kg och vill man flyga som i F5d el-pylon så satsar man med 800W/kg.

    Här är kompletterade drivlineberäkningar som är gjorda med hjälp av Ecalc.ch.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drivlinor 800 mmV4.JPG 
Visningar:	36 
Storlek:	92,6 KB 
Id:	71086Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drivlinor 1060 mmV4.JPG 
Visningar:	40 
Storlek:	138,1 KB 
Id:	71087
    Nu ingår en 20g Hackermotor för SpeedBob 800. Tänker mig att den setupen på 200 W/kg skall gå bra. Det kommer att bli trångt och varmt i SpeedBob 1060 om man vill flyga den med 800 W/kg.

    Listorna visar bara några få alternativ till motorer m.m. Det är svårt att hitta små propellrar med hög stigning så SpeedBob 800 får nog bli ett lugnt plan. SpeedBob 1060 är jämförbar med Sting som brukar väga 650 gram med 16dm2 vingyta. Den gick bra att rejsa med trots att motorn bara hade 200W, alltså 300 W/kg.

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-07-04 klockan 22:10. Anledning: Bytte drivlinelistorna mot aktuella.

  19. #79

    Standard

    Nu har mitt paket varit i Stockholm "in warehouse - inventory scan" i 3,5 dygn. Går ju på tårna här!

    Gällande val av elektronik till dessa, för min del...

    Jag beställde en SpeedBob 800 som kommer ha konventionella stjärten, vad de nu kallas. Denna fick jag för mig att är så liten så jag tror jag tappar bort den och jag flyger för långt bort (?) vilket i och för sig inte hänt med nåt flyg än, vad jag minns. Men denna är ju lika liten som inomhusflygen. Och därför kommer den få en lugnare setup och byggas OK hållbar men åt lättare hållet. Den kommer inte bli toksnabb och den får heller inte bli seg och svår att handstarta. Den blir som man förr räknade med trainers, dvs att sätta på en motor med rätt propeller så att det finns ork att rädda flyget om det håller på barkar iväg men att man kan loopa och sånt. :-) LiIon om det passar.

    Jag beställde även två SpeedBob 1060, osäker om det blev tre. Men i alla fall tog jag hem en/två st åt andra flygare här. Mina två kommer få V-tail och T-tail.

    T-tail-SlowBobben kommer få lugnare setup som 800an ovan. Den byggs OK styv och lätt och med setup för att glida runt lugnt och stabilt men gärna länge om det går. LiIon troligtvis.

    Medans V-tail SpeedyBobban ska byggas stark och snabb. LiPo i denna. Fasen, nu kom jag på att jag sålde bort mina små 800mAh 3S-ackar för nån dag sedan. Men dom kanske är för små.

    Jag satt och funderade på servon men det slutade med att jag beställde 16 st, några olika sorter så det räcker till SpeedBobs och bland annat till ett Dynam-flyg där två servon small när jag anslöt dem.

    Beställde även klädsel... där jag inte heller kunde bestämma mig... men tre SpeedBobs ska inte ha samma färg i alla fall. Så det blev att komplettera Oracover-klädsel-förrådet med vitt, Cadmium-yellow, Silver, Chrome, Bright-Red, Himmelsblå, Fluor-grön, ... Beslutsångest, men jag har en plan på design. ;-)

    Motorer, ESCs och propellrar har jag inte beställt än, bra sammanfattning Lars, ska kika på den så jag kommer vidare. :-) Kan hända jag bygger lite först så jag ser om jag klurar fram nån egen setup. Jag har inte bestämt mig för 2S, 3S, 4S eller 6S än på nån av dem. Jag har byggt flera 6S-flyg på sistone och det endast för att få ner strömförbrukningen, så vem vet.

    ... paketet fortfarande i Sthlm...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #80

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Beträffande servon

    Rekommenderar att man monterar skevroderservona på en platta som skruvas fast ovanpå vingmitten. I SpeedBob 800 finns det då plats för servon som är 8,3 mm breda. SpeedBob 1060 har plats för 11 mm breda skevroderservon om de monteras på ett lock över bakre delen av vingmitten.

    OBS
    att drivlinelistorna i inlägg #78 är uppdaterade!

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •