Reklam

 
Sidan 8 av 25 FörstaFörsta ... 34567891011121318 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #141

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Hej,
    Vad klär ni med ?
    Oralight?

  2. #142

    Standard

    För min del blir det vanlig solarfilm.

  3. #143
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Fått lite motorer i lådan ! En av de lite värre är monterade med lite lutning åt höger, 0.9mm brickor. Så snart är kropp nr 2 klar inför slipning

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	86356B9F-DD10-40B6-AA04-04083C795A55.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	23,4 KB 
Id:	71375

    Jag klär med hobbykings egna klädsel, funkar bra om man lär sig temperaturen på strykjärnet!

  4. #144

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Jag klär med Oralight på min första speedbob.

  5. #145

    Standard

    På lilla 800an rekommenderades inte Oralight enligt "tillverkaren" utan istället Oracover för att ge stabilitet. Stod i tråden om "vilket flyg ska vi bygga" vad nu den tråden hette.

    Uppdatering om mitt paket som aldrig kommer fram... det har lämnat 28 dygns-kod-37-ritualen i Stockholm och har nu fastnat 5 dygn på andra sidan Norden i Vanda utanför Helsingfors, så det är nu dubbelt längre bort än det var tidigare. :-/ DHL. Semestern är slut så det blev inget byggande alls för min del.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #146

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Tråkigt ålänningen! Min fru har följt ditt dilemma och lider med dig. Hon frågar ofta,, hur går det för ålänningen?Vi Hoppas verkligen att du får dina prylar snart

  7. #147
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Så jeffla surt Ålänning!! Hoppas du får dina efterlängtade kit snart

    Flög lite mer igår och testade 2s bl a, det var inget för mig iaf men de som vill såsa runt är det säkert roligt! Med en lätt setup i sin modell kan man köra vääääääldigt sakta och ha roligt om man gillar en saktare kärra, det blåste 4-5m/s igår så fick slåss lite men jag stängde av gasen ett bra tag och bara hängde i luften innan det var lite för nära marken.
    5,5x5,5 propp var ca 1min längre flygtid men kände att det saknades drag så 6" är nog minsta på 1060 varianten, kan tänka mig på 800 varianten bör den mindre proppen fungera bättre.

    2s 2200mAh ca 6min körtid på mestadels fullgas. Jag har stoppat i en gyromottagare nu så ska testa lite hur det beter sig med lite stabilitet eftersom stjärten gärna kastar sig lite om det inte är vindstilla. samt för att få ut fler än 4 kanaler och kunna ställa in skeven separat(har icke justerbara roderstänger), får den inte riktigt bra inställd trots TP.. !

  8. #148

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Monterat skeven med tunna mylargångjärn som jag delade på. Lägger sedan en remsa klädsel i diket på undersidan och en tunn remsa över skarv mellan vinge och skev på översida.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200805_180947.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	71401

  9. #149

    Standard

    Wohoo! Idag hämtade jag paketet och nu har jag en bunt SpeedBobs hemma! ;-) 42 dagar tog det för postväsendet/transportfirmorna. Men jag vet inte varför. Nåja...

    Vet inte var jag ska börja! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #150

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Härligt ålänningen! Då är det bara att sätta igång. Det är en fin byggsats och kvalitén är riktigt bra. Kroppen är väl vettig att börja med

  11. #151

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mc_rollo Visa inlägg
    Monterat skeven med tunna mylargångjärn som jag delade på. Lägger sedan en remsa klädsel i diket på undersidan och en tunn remsa över skarv mellan vinge och skev på översida.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200805_180947.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	71401
    Fin bild Mc_Rollo! Jag sparar den till en förbättrad version av Byggtips.
    Man ser tydligt att du har dubblerat bakkantsbalken så att det finns fäste för mylargångjärn och klädselremsor. Skriv gärna ned sådana här förbättringar så kan jag samla ihop dem till Byggtips_v4.

    Lars

  12. #152

    Standard

    Hittade orsaken till att mitt paket fastnade... avsändaren hade inte skrivit min adress rätt på paketet, de hade inte skrivit ut landskoden AX (Åland) så det var därför det fastnade i scanningen. Finns ingen stad i Lund (?) i Sverige som har samma landskod som staden jag bor i (i ett annat land). Shit happens! Hänt förr att svenska webshops inte använder de adresser man ger, det krånglar dock till det. :-)

    Håller på röjer bord nu för att kika på en SpeedBob 1060 så jag får komma igång lite.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #153
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Tjusigt ålänning! Kul att fler kommer igång med sina modeller!

  14. #154
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hur får man tag på denna då? Man blir ju lite sugen på att bygga en! Och vad kostar dom?

  15. #155

    Standard

    Bygget går framåt, vingen snart färdig! Mina ”förbättringar” så långt är följande:

    -förstärkning av vingfästet i vingen kan göras genom att utnyttja de spillbitar som ser ut som sprygelförstärkningar. Kapa dem och ställ dem på högkant (se bild)

    -ett ”klämskydd” mellan undre och övre mittplankningen, jag misstänker att man gärna klämmer där om man lyfter av vingen. Använd sprygel #1 som mall.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	556FD8AA-1484-4130-AB46-69FEEA05A03F.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	75,5 KB 
Id:	71407  

  16. #156
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Phastey, Jag gjorde också så på min vinge nr2 då jag märkte att det drar ihop sig lite när man drar åt skruvarna vid ihopmontering.

    har du börjat med kroppen än?

  17. #157

    Standard

    Kroppen är halvfärdig, räknar med träfärdig modell om ca en vecka.

  18. #158

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Du kan beställa den på MBS RC

    Jag hade nog fel den finns nog inte att beställa än,!!

    Kanske kommer ett kit framledes .
    Senast redigerat av Kawa den 2020-08-15 klockan 09:58.

  19. #159

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Phastey, Jag gjorde också så på min vinge nr2 då jag märkte att det drar ihop sig lite när man drar åt skruvarna vid ihopmontering.

    har du börjat med kroppen än?
    Jag har en bild på detta som jag tänker lägga in i Byggtips_v4.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klossar skruvplattor.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	90,0 KB 
Id:	71408
    Det sitter två klossar av ljus furu mellan skruvplattorna. Till SpeedBob 1060 går det bra att använda överskottsbitarna nr.1 i första bilden i Byggtips, som Mr.Bob bjuder på och som Phastey utnyttjade.

    Har nu börjat med kroppen till min SpeedBob1060. Upptäckte då brister i detaljlistan och ett rejält fel. Stabben, höjdrodret och fenan skall vara av 2 mm balsa för SpeedBob 800 och av 3 mm balsa för SpeedBob 1060. Beklagar felet...
    Kroppens kantlister framtill är böjda, både i höjdled och i sidled. Det blir i hårdaste laget att böja, även om vatten hjälper. För SpeedBob 1060 föreslår jag att man använder två lager av 3 mm balsa skurna till passande kontur. När man sen limmar kantlisterna på kroppssidorna pallar man upp kroppssidornas framändar så att de 3 mm tunna listerna böjer sig till rätt form.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppssidor fram.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	71409

    Sammanlagt blir det 13 delar som ryms inom ett 3 mm balsaflak och bör laserskäras. Kan du Mr.Bob komplettera datafilerna med detta 3 mm flak?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kantlister fram.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	71410
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe o fena.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	28,2 KB 
Id:	71411

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-08-10 klockan 19:22. Anledning: Lade in tre bilder

  20. #160
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Allt går Lars!
    just nu har jag inget CAD program dock..! Min prövotid löpte ut för ett tag sen och finns inget gratisprogram som jag tycker fungerar speciellt bra!

    tanken är en förbättrad version kommer bli framöver när jag kommer åt ett program igen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •