Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Skala och Pylontävling Skarpnäck 1966

  1. #1

    Standard Skala och Pylontävling Skarpnäck 1966

    Jag har lagt in lite text och information i filmen från Skala och Pylontävlingen, som anordnades på Skarpnäck 1966. Om jag glömt några namn eller sagt fel så hoppas jag att ni har överseende med det.
    Filmen finns nu på länken https://youtu.be/Kgfy_zpKsDc

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kul film, roligt du lägger ut sånt här så vi andra får ta del av det.

    Vilka roliga namn en del av Er hade på modellerna förr. Bengt Lundströms pylonracer sägs heta "Slashas" i videon...
    Det muntrade nog upp lite så det inte blev så allvarligt i "pylonleken" kan jag tänka mig.

    Kommer ihåg att att jag läst i några gamla Modellflygnytt att du också Göran har haft några modeller med roliga namn.


    28 sept 1968 SM RC-1 (senare F3A) hos Linköpingseskaderns MFK (vid Skögestad).
    Källa: Modellflygnytt nr 5 1968.
    Göran Ridderström med "Skräphögen". "Den föreföll tung men flög bra."
    Placering 7 (av 16).


    9-11 sept 1968 Stockholms radioflygklubb arrangerar pylontävling
    på F8 Barkaby.
    Källa: Modellflygnytt nr 6 1968.
    Göran Ridderström med "Abborren".
    Klass "Open" (två snabbaste heat, minuter/10 varv):
    Placering 2 Göran Ridderström, Abboren (med 61:a) 2,95 min, 3,21 min
    (Vann gjorde Rune Svenningsson med Crusader (med 61:a).
    I klass "Special" (två heat å 15 varv):
    Placering 1 Göran Ridderström (modell som ovan) 7,60 min, 7,64 min


    Bild på dina modeller "Skräphögen" och "Abborren" nedan. Klicka på bilderna för att se större bild. Väldigt "orginella" modeller både till namn och utseende.
    Kan du inte berätta lite om dessa två modeller?

    Skräphögen:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skräphögen.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	101,7 KB 
Id:	70786


    Abborren:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Abborren.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	70787
    Senast redigerat av bem den 2020-06-02 klockan 02:22.

  3. #3

    Standard

    Ja nu har du hittat några av mina gamla synder.

    "Skräphögen", som egentligen hette Barracuda, var byggd kring en glasfiberkropp och som om jag inte minns fel var tillverkad av Ulf Egelberg. Jag hade gjort vingarna i cellplast med balsaklädsel och siden, dvs den vanliga metoden på den tiden. En lite extra stor fena för att få lite bättre knivflyktsegenskaper och den var ganska bra att flyga med. Efter ganska många flygningar så blev den lite sliten. Balsaklädseln på vingarna började släppa i limningen mot cellplasten så den hade nog inte lång tid kvar men dög ändå att tävla med. Det var samma tid som klotterplank och graffitin började dyka upp på olika fasader i samhället. Eftersom den var lite sliten så klottrade jag lite extra på den på kul. Därav namnet "Skräphögen". Det satt en 60:a i nosen och en Micronic radio i den. Kommer inte ihåg vart den tog vägen efter att jag haft den.

    Abborren var en egen konstruktion som jag gjorde för att få ett flygplan med stor kroppsyta att flyga på med bra knivflyktsegenskaper. Namnet "Abborren" blev det för att den såg ut lite som en fisk med hög kropp. Spännvidden var inte så stor. Jag tror att det satt en 60:a i den och även i den hade jag Micronic radio.
    / Göran

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tack, tack Göran.
    Inte dåligt du kom ihåg lite om dessa två modeller.
    Man ser sällan nuförtiden "hembyggen", och med såna roliga namn, som dina två flygplan.
    Din F3A kärra "Bumligen" följde tydligen traditionen om att ge konstruktioner ett kul namn.
    Var Bumlingen både din och din flygarkompis samkonstruktion, eller var den helt konstruerad av Christer G alena? Varför fick konstruktionen namnet "Bumlingen"?
    Kallades den konstruktionen Bumligen för att den var lite tung eller? Den flög ju inte som en (sten)Bumbling i alla fall eftersom du placerade dig så bra med den modellen på både VM och SM i F3A.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2020-06-03 klockan 10:24.

  5. #5

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Tack det är verkligen trevligt att se gamla modellflyg filmer

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Tack, tack Göran.
    Inte dåligt du kom ihåg lite om dessa två modeller.
    Man ser sällan nuförtiden "hembyggen", och med såna roliga namn, som dina två flygplan.
    Din F3A kärra "Bumligen" följde tydligen traditionen om att ge konstruktioner ett kul namn.
    Var Bumlingen både din och din flygarkompis samkonstruktion, eller var den helt konstruerad av Christer G alena? Varför fick konstruktionen namnet "Bumlingen"?
    Kallades den konstruktionen Bumligen för att den var lite tung eller? Den flög ju inte som en (sten)Bumbling i alla fall eftersom du placerade dig så bra med den modellen på både VM och SM i F3A.

    /Bo
    Bumlingen konstruerades av Christer Gillgren 1970/1971. Han tillverkade glasfiberkropparna och även vingstommarna till de flygplanen som byggdes de första åren. Vingen är uppbyggd helt i balsa i en honeycomb konstruktion som han gjorde. Han tillverkade först en "honeycombkaka" av balsaflak. Därefter slipade han fram rätt profilform ur kakan. Det blev en kraftig konstruktion som tål en hel del.
    Vi byggde varsin Bumling. Christer byggde en gul och jag en vit. Vi använde dem i F3A tävlingarna 1971 och framåt.
    Den fick namnet Bumling därför att den var både stor, relativt tung och kraftig jämfört med andra F3A kärror på den tiden. Bumlingen som jag byggde 1971 har kolliderat i luften tre gånger med andra flygplan och även "landat" 10 m upp i en björk på Dragsängarna. Den finns kvar i flygbart skick och jag har nu konverterat den till eldrift.
    / Göran

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kul att få veta lite bakgrunden om Bumling.
    Det var två killar i den klubb jag är med i numera som flög mycket F3A förr, tävlade dock ej. Det har berättats för mig av "gamlingar" i klubben (ja du hör vad jag kallar dem, fast jag hör nog dit alldeles snart själv också...) att dessa två herrar var iväg och titta på en tävling i F3A och en Bumlingen var med på tävlingen (Christers). Killarna mätte på modellen och konstruktören skoja med dem ungefär i stil med "ajabaja, inte kopiera". Något år senare hade de varsin Bumling-liknande modell som de kallade "Moxie III", den ena var orange med mellanblå bredare fält på vinge och en liten blå linje längs kroppen. Otroligt snyggt byggda och en superfinish, sprutlackerade. Men en Webra Speed 61 med Minivox pipa. Den andra killens modell såg nästan likadan ut med den skillnaden att den var gul och blå. Nästan två tvillingplan fast i olika färg bara. Det som de modifierade som var lite käckt på deras modeller var att de hade bara ett ganska kraftigt nos-ställ och ett mindre sporrhjul samt pianotrådar, lite vinklade längst ut, som "stödhjul" i vingspetsarna. Pianotrådarna gick att skruva bort vid transport. Vingen var i ett stycke. Mycket lik en Bumling vill jag lova, midjevingad och kroppen så där symetrisk ovan och under vingen, inte så värst bred kropp, ganska slank men hög var kroppen.
    Modellen såg ut att flyga fint och den flög fort. Den ene killen hade en röd EK logictrol 2-spaks Champion 6 kanalare i, och den andre killen en röd EK logictrol 6- eller 7-kanalare, 1-spaksradio, lite ovanligt, sidorodret låg på den vridbara enda spaken, gasen sköttes med en trim på sidan av radion. Skev och höjd som vanligt på spaken.
    Jag såg båda modellerna flyga många gånger för vi flög ofta tillsammans på det flygfält som då var gemensamt för den klubb jag var med i på 1970-talet och den jag är med i numera. Jag var bara 15-16 år då och flög med min Mach 1 (med infällbara ställ, Rossi 61 med pipa och servoreglerad bränslenål och EK logictrol 7-kanalare, super pro hette den, har kvar radion än...). Hitta en bild på Bumling-kopian på vår klubbs hemsida, tog mig friheten att avgränsa så bara Moxie III (Bumbling-kopian) syns. Lite suddigt men man ser konturerna och färgerna i alla fall.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Moxie.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	23,9 KB 
Id:	70807  
    Senast redigerat av bem den 2020-06-05 klockan 01:55.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •