Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Mottagarack i metanolkärra

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Mottagarack i metanolkärra

    Jag håller på att bygga en metanolkärra i .40 storlek och funderar på bästa lösningen för mottagarack. Är det ett klassiskt NiMh som gäller typ vapex eller ska man satsa på någon form av Lipo.

    /Mats

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Det mest enkla är att bara köra med någon form av modern NiMh (NiMh2 kanske dom heter nu tillomed?). Dom nyare håller laddningen bra och är inte lika mycket hokus pokus med som dom äldre.

    I den metanolkärra jag har kvar så testar jag med Lipo rakt in i mottagaren och ut till Coronas HV (High Voltage) servon. Men den har inte gått så mycket så jag känner inte riktigt att jag kan rekommendera den uppsättningen än.

  3. #3

    Standard

    Var hittar men den typen av NiMh batterier? Det var dom här jag tänkte och dom var det bästa sist när det begav sig men det var ett några år sedan. https://www.autopartner.se/bilar/bat...mh-instant-cub

    Om man använder t. ex ett 2 s lipo behöver man väl en manick som tar ner spänningen. Jag har en sådan men behöver den nog i framn bensinkärra. Det som man minns från då man flög metanol är att acken var tom dom man skulle iväg och flyga. Med Lipo går det ju snabbare att ladda. Fast moderna NiMh kanske tål snabbladdning.

    /Mats

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Var hittar men den typen av NiMh batterier? Det var dom här jag tänkte och dom var det bästa sist när det begav sig men det var ett några år sedan. https://www.autopartner.se/bilar/bat...mh-instant-cub

    Om man använder t. ex ett 2 s lipo behöver man väl en manick som tar ner spänningen. Jag har en sådan men behöver den nog i framn bensinkärra. Det som man minns från då man flög metanol är att acken var tom dom man skulle iväg och flyga. Med Lipo går det ju snabbare att ladda. Fast moderna NiMh kanske tål snabbladdning.

    /Mats

    Jag har kört en del med dom här, och dom sköter sig riktigt bra. Finns såklart inte i lager just nu då.

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...en_us_products

    Kör du med 2s lipo och inte kör med HV servon så måste du ha en UBEC som tar ner spänningen, stämmer bra.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Med lite egen lödning kan man komma billigt undan!
    Och det är ju bara att välja, 4,8 eller 6,0 V.

    Jag har använt dessa utan några problem...

    https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-l...teri-70303876/
    Retroholic!

  6. #6

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    https://www.conrad.se/p/panasonic-en...v-8-st-1188322
    Använder dessa Conrad har mycket

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har hört rapporteras att dessa nyare NiMh-ackar inte är så bra på att lämna ifrån sig lite större strömmar - m a o har ett relativt högt Ri. Är det så kanske man skall tänka över nån annan lösning.
    Roger

  8. #8

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Dom här har funkat bra för mig. http://www.mbs-rcmodels.se/nimh/nimh-6-0v-2500mah-flat/

    Thomas

  9. #9

    Standard

    Är det fortfarande NiMh som är enklaste lösningen så får det bli sistnämnda Instant. Jag har haft sådana i en sändare och där har dom fungerat bra. Panasonic eneloop ska väl också vara bra. tydligen samma som gäller som för tio år tillbaka.

    /Mats

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Enda jag tycker är lite skumt med mina två NiMh pack, ett 8 cell för sändare och ett 4 cell för mottagare, är att de drar ur sig över vintern. Det borde de inte göra. (De är ej "inkopplade" över vintern.) Annars funkar de utmärkt. För mottagaracc skulle jag dock välja 5 celler. Jag köpte mina från en Minicars återförsäljare. Tips: Rynos Hobbyshop ligger i samma byggnad som Minicars och säljer via sin webshop, de har även fysisk butik, se öppettider på Rynos hemsida längst ner ("Om oss"). Blev lite gratisreklam där men jag har köpt därifrån ibland och inga problem. Minicars sortiment, som Rynos säljer, är ju ganska gigantiskt, mätt med svenska mått.

    Försökte lägga in bilden nedan "Inline" men det blir ju bara en miniatyr hur jag än gör. Nån som vet hur man får en bild att lägga sig stor i inlägget?

    Sen kan du kika på Lithium Ion mottagarbatteri, 2 cells, också.
    Du kan kika på Hackers hemsida och sen kolla om du kan hitta dessa i Sverige om du är intresserad.
    https://www.hacker-motor-shop.com/Ba...atalog&p=10188

    En av fördelarna med Li-Ion (liksom med NiMh) är att du kan ha mottagarbatteriet sittande i planet utan brandsrisk, när du laddar batteriet.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NiMh_Instant_2500MAh.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	120,8 KB 
Id:	70942  
    Senast redigerat av bem den 2020-06-14 klockan 08:43.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja bem - "utan brandrisk" kan vara att ta i en aning för mycket. Även Li-Ion-batterier kan under ogynnsamma situationer bli brandbomber. Sen finns det andra fördelar jfr NiMh - bl a förmågan att lämna lite högre strömmar utan spänningsdipp.
    Sen är det ju en viss skillnad mellan sändare och mottagare/servon när det gäller strömförbrukning. Sändaren har en relativt låg och jämn strömförbrukning medan det på mottagarsidan är motsatsen. Så en modern, "lågurladdande" NiMh-ack fungerar ofta utmärkt i sändaren men om man har en kärra som temporärt kan dra hyfsat med ström på mottagarsidan så finns det nog bättre lösningar där - LiPo, LiIon eller LiFePO4 (typ A123).
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2020-06-14 klockan 09:11.

  12. #12

    Standard

    Jag använder LiIon i flyg. Vissa ackar har inte balanseringskontakt, de får rätt spänning bara de kan hantera rätt ström vid laddning. Men de andra jag har så har balanseringskontakter. Om en cell laddas med för hög ström eller att man drar ur för högström, då klipper den cellen (eller kortsluter förbi?) vilket jag inte erfarit än, men om den klipper acken så är man ju körd i luften.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Li-Ion-batterier är en ny värld för mig.
    Behöver inte de balanseringsladdas??



    @bem:
    Jag bara kopierade bilden och klistrade in den här...!
    Retroholic!

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Li-Ion-batterier är en ny värld för mig.
    Behöver inte de balanseringsladdas??
    @bem:
    Jag bara kopierade bilden och klistrade in den här...!

    Enligt vad det står om dessa Li-Ion batterier (2 cell) på Hackers hemsida så behöver de inte balanseringsladdas:

    https://www.hacker-motor-shop.com/Ba...A43063&p=10188

    "no balancing necessary*"

    *Notice: To use the full capacity of the lithium-ion battery, we recommend charging the battery with the LiPo (Lithium Polymer) program of your charger. The battery is shipped without balancing cable. Please check if your charger can charge LiPo batteries without connected balancer.

    Jag provar klistra in bild jag också får vi se:


  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Li-Ion sitter i mängder av utrustning i hemmen - mobiler och handverktyg kan vara ett par exempel. Samt i nästan alla elbilar och väldigt många elcyklar och "el-sparkbrädor". Och i mina ögon skall även dessa balanseringsladdas. En av de vanligaste "förpackningarna" är de s k 18650-cellerna som bl a är grunden i batteripaketet i Tesla Model S.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Tjoh, det beror också på vad det blir för last, alltså vad du har för servon.
    Är det tex vanliga gammaldags analoga Futaba S3001-servon runt om och samtliga roder med länkage går väldigt lätt så räcker en vanlig hederlig NiMH väldigt bra, 4.8 eller 6.0V funkar bägge båda.
    Keep it simple funkar förstås oftast bättre än fler felkällor.
    Det jag inte gillat med NiMH är att de ska laddas så länge.
    Skaffar du NiMH, använd dem!!! Så se så, ut o flyg ofta. ;-)
    Finns ju NiMH Sub-C-ackar också, de klarar mer ström än de vanliga små NiMH-ackarna, de är dock större och väger mer.

    Har du en bunt digitala kraftiga servon i en krävande modell (aerobatik, 3D-flyg) med stora roderytor så skulle jag inte använda NiMH idag eftersom det finns så många andra modernare alternativ som kan leverera ström. Jag har så många olika LiPo så jag kör en UBEC + LiPo nästan överallt idag, men det blir nog mer och mer att satsa på HV-servon mm i framtiden så att man kan köra utan UBEC direkt med 2S-LiPo/LiIon/LiPoFe.
    Det jobbiga med Litium-ackar är ju att man ska sköta om dem lite mer omsorgsfullt än NiMH. De ska laddas under uppsikt, du ska ha koll på acken med LiPo-testare, du ska inte överladda/ladda ur för mycket, du hamnar antagligen på storage-ladda dem efter flygning (under uppsikt), osv. Sköt om ackarna så slipper du bränder då de flesta bränder beror på olyckor eller slarv (eller skräp).

    När man laddar ackarna med en smartladdare så vet man hur mycket man laddar i ett LiPo och då kan man ha bättre koll på skicket på acken, dvs du ser hur mycket du laddar i acken samt har koll på cellspänningar och ackens "fluffighet" osv. Men om du laddar en NiMH med en smartladdare så slår den oftast av för tidigt om du inte har någon bättre NiMH-laddare. Det falska med NiMH-laddningar med sån där 150mA-laddare kan vara om acken blivit dålig och du laddar den typ 12-16h med rätt sorts laddare och sen ska använda acken så vet du inte hur länge den räcker. Jag har ackar som räcker några minuter och de som håller flera timmar. Och allt däremellan. Bäst funkar NiMH om man använder dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Allt går bem och med färre celler i serie (2 i detta fall) så minskar ju riskerna och problemen en aning men personligen känns det inte bra att alltid ladda denna typ av batteripaket utan balansering - såvida man inte har nåt inbyggt övervaknings-system i paketet.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Håller med. Själv vill jag helst balanseringsladda alla Li-...batterier som har fler än 1 cell.

    Kollade i Emcotecs katalog (innan de togs över av Hacker) om de här Li-Ion accarna som Hacker säljer:

    No balancing of multi-cell configurations. Long-term tests showed minimum cell differences even after one year of charging without balancer.

    Low fire hazard even at short circuit. Only very low flame and smoke development at short circuit tests in laboratory experiment.

    Men förstås bäst att både balanseringsladda när så är möjligt (går dock inte med dessa färdiga 2 cell Li-Ion pack) och att ta ur batteriet ur planet om det går och ladda på ordinarie och förhoppningsvis brandsäkrade samt övervakade laddplats.

    /Bo


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Allt går bem och med färre celler i serie (2 i detta fall) så minskar ju riskerna och problemen en aning men personligen känns det inte bra att alltid ladda denna typ av batteripaket utan balansering - såvida man inte har nåt inbyggt övervaknings-system i paketet.
    Roger
    Senast redigerat av bem den 2020-06-15 klockan 21:08.

  19. #19


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    kjell.com har lösa NiMH.celler med lödfanor. Jag har använt dessa i flera år och de verkar vara av hygglig kvalitet,

    https://www.kjell.com/se/produkter/e...nimh-batterier
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  20. #20

    Standard

    Ja det finns ju lite olika alternativ. Mina funderingar var typ om det var så att NiHm var helt ute och alla numera använde Li- hit eller dit eller vad det kunde heta.

    Kärran är som sagt en .40 metanol kärra på knappa 2 kg flygklar om jag lyckas hålla vikten under bygget. Vikten på modellen alltså. Jag tror som sagt att det får bli Vapex instant. Må vara att jag skulle kunna spara några kronor på att löda ihop IKEA eller Kjell & Co men jag hoppar nog det. Att NiMh laddar ur under längre tid ett faktum och så har det väl alltid varit även om nyare ska vara bättre. Servon kommer att vara av enklare slag. Förmodligen Hitec HS 225 BB som har fungerat bra i några andra modeller.
    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •