Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Frysky Non EU mottagare

  1. #1

    Standard Frysky Non EU mottagare

    Jag behöver en ny mottagare till en Frsky Taranis som inte är uppdaterad till EU. Hur får jag enklast tag på en sådan. Eller är det dags att ta tjuren vid hornen och uppdatera till EU-version. Lite trist om man ska behöva beställa från Kina då det ju tar en stund att få grejorna.

    Jag ska ha den till en enklare 4 kanals modell men det gör ju inget om den har fler kanaler för kommande behov. Typ V8FR II som jag har flera av. Jag har även en sådan liggandes men av någon anledning är den skalade yttersta delen av ena antennsprötet borta. Det är väl antar jag inte rekommendabelt att flyga med den.

    /Mats

  2. #2
    malmans avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Systemarkitekt, Elektronik och telekomsystem
    Klubb
    Arboga flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag har även en sådan liggandes men av någon anledning är den skalade yttersta delen av ena antennsprötet borta. Det är väl antar jag inte rekommendabelt att flyga med den.

    /Mats
    Skala av ytterhölje och skärmstrumpan så du får samma längd som på det andra sprötet så funkar det igen.
    Senast redigerat av malman den 2020-06-15 klockan 12:34. Anledning: Rättstavning

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det är väl bara telemetrimottagarna som kan ha EU eller nonEU vad jag har fattat. En icke telemetrimottagare sänder ju aldrig ut någonting. V8FRII kan ju förvisso bindas i D-mode men den sänder aldrig tillbaks telemetri.
    Sedan är det ju ganska enkelt att byta firmware på en mottagare om det skulle råka vara EU-mode...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4

    Standard

    Fungerar en EU mottagare som inte har telemetri med en icke EU sändare? Just den här mottagaren har ju inte telemetri men jag har flera telemetrimottagar som inte är EU anpassade. Går det att ändra en EU mottagare till inte EU?
    /Mats

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Byt firmware till nonEU, gjorde det själv med några X8R mottagare som var EU LBT

  6. #6

    Standard

    Jag får sätta mig in i hur det går till. Behövde man någon specialkabel för att göra det ?

    /Mats

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Nja en vanlig servo kabel som man stiftar om se video

  8. #8

    Standard

    Jag köpte en frsky v8fr-8kanal hv(eu) mottagare! Den funkade ihop med min (non eu) qx7 sändare!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  9. #9

    Standard

    Ok! Det är nog som Gasman säger att det är bara telemetrimottagare som det har någon betydelse för.

    /Mats

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är D16-protokollet som skiljer mellan FCC och EU-LBT. I sändare sålda inom EU under senare år finns inte D8-protokollet (och får inte finnas) att välja (t ex för V8FR-II) även om det går att aktivera om man sätter sig in i hur. Jfr Spektrum där man endast får sälja sändare som bara kan sända enl DSMX-protokollet och inte det tidigare DSM2-protokollet. Vill man kunna köra "allt" inkl FCC resp EU-versioner av D16 och det nya D16-II protokollet liksom D8 så får man nog använda en 4in1-modul med senaste firmware. Så har i alla fall jag uppfattat det hela.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •