Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Beräkning motor?

  1. #1

    Standard Beräkning motor?

    Hej,

    Hoppas alla haft en trevlig midsommar. :-)
    Blev nu att fundera på det där med effekt på multicopter-motorer.

    Ett verkligt exempel...
    Jag skulle ha en motor + propeller-combo som skulle lyfta lite under 1 kg vid hovring (lite under 50% per motor) i en 6S-setup.
    Jag hittade Tiger Motor MN4010-14 KV370 tillsammans med Tiger Motor 15x5" Carbon Fiber 2-bladiga som lyfter 940 gram:
    https://www.foxtechfpv.com/t-motor-m...hoCoLUQAvD_BwE
    Motorn är en 4-8S-motor (bra med lite marginal för 6S tänkte jag), 450W, max 20A (180s).
    Motorn ska dra 4,2A vid 50% och 14,6A vid 100%.

    Allt verkade ju finfint.
    Köpte 8 st till en 1000mm X8, 2x10000mAh 6S 25C, 70% urdragning, 30A ESCs,
    Multicoptern flyger bra, och den hamnade på ca 8kg flygklar.

    Det kluriga...
    Nu har ju jag bara använt gratis-varianten av med eCalc så jag kan inte välja just den motorn.
    Borde väl köpa den... eller kan nån räkna fram maxeffekten åt mig? :-)
    Och även prova 16x5.4" och 17x5.8" (fast jag skulle vilja ha lägre stigning egentligen men var hittar man det?).

    Det jag undrar...
    Det verkar som att effekten skenar iväg och jag tycker att om motorn ska klara 8S så ska väl inte effekten skena iväg över 450W på 6S när motorn inte ens ska dra mer än 14,6A vid fullt pådrag.

    Så hur hänger strömåtgång, matningsspänning och belastning ihop och hur får man fram effekten på det? Alltså hur vet jag att jag inte skaffar en för klen motor om det är på detta viset? Dvs motorn klarar hög ström och låg spänning, eller hög spänning men ingen ström, jag vill ju ha nåt mittemellan, dvs mellan 4-8S så använder jag bara 6S. Och strömmässigt ska det ju inte bli så mycket som vad motorn ska klara kontinuerligt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 465
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Utan att gräva ner mig speciellt mycket så kan man ändå konstatera att du har valt den propp/ack-kombination som enligt deras egna specar ligger närmast gränsen eller i alla fall den högsta belastning dom testar med den motor/propp/ack-kombinationen. Sen är frågan om deras spec på inspänningen (22,2V) är ett faktiskt uppmätt värde eller bara vill påvisa nån form av generell 6S-ack. Det kan ju trots allt skilja rätt mycket mellan olika ackar också beträffande Ri och vad dom därmed klarar av att leverera.
    Och ju hårdare du driver motorn mot dessa maxspacar - ju mera förlorar du i energieffektivitet.
    Visst kan du säkert använda den på 8S men då måste du proppa ner.
    Har du några egna mätningar på strömförbrukning att referera till - alltså med ditt reglage och dina ackar ? Det är ju svårt att uttala sig om ändring av proppstorlek om man inte har några faktiska mätvärden av nuläget.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Det var det jag tänkte att om den klarar 8S så måste det bli mindre proppar, men det är åt fel håll egentligen, vill ju ha PWM-signalen till ESCarna att ligga på just under 50% (ca 40-60% är acceptabelt, men under 50% är mest effektivt samt bäst respons).

    När jag väljer motorer försöker jag hitta nån combo som inte har tunga och för stora motorer. Tiger Motor och andra tillverkare har en uppsjö av modeller, men när man sållar bort sånt som inte passar så slutar det oftast med att det inte är så många kvar och oftast så har flera utgått eller så får man bara tag på tex 2 st motorer. Så det slutar oftast med att man tar det som passar bäst. Men nu undrar jag om jag gått lite lågt eftersom PWM-signalen är över 60% vid hovring och jag borde öka storleken på de undre eller samtliga proppar på X8an för att få allt rätt, men då drar motorerna för mycket effekt, vid fullgas, som är rätt sällsynt å andra sidan.

    Jag hade redan monterat hela X8an klar när jag fick hem en testbänk för elmotorer, hade vart kul testa med olika proppar och se dragkraft, strömförbrukning, osv. Minns inte vad den heter, den är undangömd nånstans... ska anslutas till dator så man ser kurvor mm på motorkörningarna.

    Jag vill köra 6S för hela X8an är byggd runt 6S. Jag tror den låg på runt 22A vid hovring (totalt för 8 motorer). Man vill ju inte puncha den heller för att se i loggen hur mycket ström det drog, i fall nåt galet skulle hända. Man vill ju testa stegvis... blev ju osäker. :-D Det är ju sällan alla motorer går på högvarv, det är väl några av dem som varvar mer när den flyger mot vinden eller pararer mot turbulens. Den är ju en luns med uppfallbara ben så den är ju inte direkt vindkänslig å andra sidan.

    Tiger Motor är ju lite jobbiga när de inte sätter ut specs på mer än bara några combos. Inte ens 8S med nån propeller har de satt ut. Hur ska man då veta? Testa sig fram är ju bara jobbigt och tidsödande.

    Men som det är nu så har de ju en 22,2V-combo som ska dra 14,6A med Tiger Motor CF 15x5".
    En motor är ju en induktiv last, så man kan inte räkna P=U*I, dvs 22,2 * 14,6 = 324 W. Eller 25,2 *14,6 = 367 W, så det är säkert rätt så nära ändå.

    Det framgår bara att motorn klarar max 20A under 180s. Jag vill ju också veta vad den klarar kontinuerligt. Men om effekten skenar iväg till max på tex 14,6A så vet man ju inte vad effekten är där. Den hanterar max 450W under 180sek ser jag nu. Gah, hade vart fint med en kurva som visar mer än ström och spänning.

    Men hur som helst, 180 sekunder är rätt länge och så länge kör man inte på max alls, så man borde testa hela registret. Ju mer throttle desto mer ström/spänning/effekt drar ju motorn, är inte linjärt.

    Så jag måste mäta en motor med några proppar (dvs endast ström) eller skaffa eCalc.

    Nu när jag tänker efter så var det inte 8 kg den skulle väga... X8an var tänkt att väga dryga 7 kg och då skulle 8x 940g bli 7520g (lite över hovring) och dryga 7000g skulle bli dryga 46,5%. Men sen blev X8an att väga mer, närmare 8 kg med allt. Så det är nog svaret på det mesta... borde lätta den. ;-) Eller byta motorer... eller testa proppar och belastning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •