Hej,

Hoppas alla haft en trevlig midsommar. :-)
Blev nu att fundera på det där med effekt på multicopter-motorer.

Ett verkligt exempel...
Jag skulle ha en motor + propeller-combo som skulle lyfta lite under 1 kg vid hovring (lite under 50% per motor) i en 6S-setup.
Jag hittade Tiger Motor MN4010-14 KV370 tillsammans med Tiger Motor 15x5" Carbon Fiber 2-bladiga som lyfter 940 gram:
https://www.foxtechfpv.com/t-motor-m...hoCoLUQAvD_BwE
Motorn är en 4-8S-motor (bra med lite marginal för 6S tänkte jag), 450W, max 20A (180s).
Motorn ska dra 4,2A vid 50% och 14,6A vid 100%.

Allt verkade ju finfint.
Köpte 8 st till en 1000mm X8, 2x10000mAh 6S 25C, 70% urdragning, 30A ESCs,
Multicoptern flyger bra, och den hamnade på ca 8kg flygklar.

Det kluriga...
Nu har ju jag bara använt gratis-varianten av med eCalc så jag kan inte välja just den motorn.
Borde väl köpa den... eller kan nån räkna fram maxeffekten åt mig? :-)
Och även prova 16x5.4" och 17x5.8" (fast jag skulle vilja ha lägre stigning egentligen men var hittar man det?).

Det jag undrar...
Det verkar som att effekten skenar iväg och jag tycker att om motorn ska klara 8S så ska väl inte effekten skena iväg över 450W på 6S när motorn inte ens ska dra mer än 14,6A vid fullt pådrag.

Så hur hänger strömåtgång, matningsspänning och belastning ihop och hur får man fram effekten på det? Alltså hur vet jag att jag inte skaffar en för klen motor om det är på detta viset? Dvs motorn klarar hög ström och låg spänning, eller hög spänning men ingen ström, jag vill ju ha nåt mittemellan, dvs mellan 4-8S så använder jag bara 6S. Och strömmässigt ska det ju inte bli så mycket som vad motorn ska klara kontinuerligt.