Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Multicopter-motor för flyg

  1. #1

    Standard Multicopter-motor för flyg

    Hej,

    Jag igen...

    Sitter och klurar på motorer till en VTOL som är en quad där främre motorerna tiltas framåt för framåt-flygning medans de bakre stänger av. Med VTOL så vill man ha effektiva motorer fram vid flygning som flyg, inte för hovringen då det är nåt man gör en kort stund i början och i slutet.

    Det klokaste är ju då att tänka på vilka motorer man ska ha fram för mest effektiva flygningen framåt. Men ändå få dem att funka för hovringen. Hovringen ska vara 40-60%, helst under 50%. Men i det här fallet så spelar det ingen roll, men mer än 50% är bättre än under eftersom det är stabilare men drar mer ström.

    Men till min fråga...

    För att göra det tänkt "från andra hållet" så har jag hittat perfekta motorer för hovringen. Men vad säger att de inte är bra att använda för fram-flygningen också? Skillnaden mellan multicoptrars motorer och flygs är ju att multicopter-motorerna har propellrar som har låg stigning och stor diameter för att arbeta runt mittvarvtal, medans flygen oftast har mindre diameter men större stigning och oftast arbetar över hela registret på ett annat sätt. Hur vet jag om motorerna pallar det? Jag har inte köpt motorer och propellrar än. Ska köra på 6S. Modellen väger 6 kg. Funderar på KDE 3510xf KV475 och 15.5x5.3" CF-proppar. Motorerna orkar lyfta 1580 g per st i hovring och 3520 g vid 100%. Hur skulle den setupen bete sig för framåtflygning? Skulle det bli för högt varv pga den låga stigningen? Kanske gå ner i diameter och öka stigningen och bibehålla hovring vid 50+%? Det brukar ju stå vilka propellrar som rekommenderas, men i detta fall så står det inte vilka proppar som rekommenderas för flyg, bara multicopter, eftersom det är multicopter-motorer.

    Jag brukar klara av att få till motorer till flyg och motorer till multicoptrar. Men nu är det VTOL, en combo och då funkar inte hjärnan längre. :-D Måste vara värmen...

    Nån av er tar er tiden och läser mina inlägg och kommer med kloka ord som gör att allt löser sig eller att jag får en aha-upplevelse, eller nåt jag inte tänkt på. ;-) Guld värt!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Har experimenterat en hel del med proppar i början av min flygkarriär och märkt att man syltar in sig lite för mycket på spec data.
    kan ta som exempel en extra 300 48” jag plockade ihop, den hade mest drag med en 13x4 och det tänker man är skitbra! Men den är svårare att hovra med(mycket gas), en propp med lite mer stigning, men inte får lika mycket drag, har lättare för hovring.
    Som jag iaf har testat mig fram så en propp med högre stigning, istället för större diameter, bättre hovringseffekt och det blir lite fart i modellen sammtidigt.

    proppar är aldrig lätt att välja och hitta rätt direkt utan att testat dom först.

  3. #3

    Standard

    De som byggt VTOLs av liknande modell så har flygmotorer fram med mindre prop med större stigning och multicoptermotorer bak med stora proppar med mindre stigning. Jag tänkte man kunde använda samma motorer fram och bak. Men tänkte att det inte får bli samma problem som jag tagit upp i en annan tråd, dvs att spänning är OK och ström är OK, men combon av det blir att motorn drar för mycket effekt och slits. Så om jag byter till högre stigning på mindre propellrar, så kanske effekten ökar...?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Det krävs mer av en motor att svinga en större propp. Iaf enligt mina erfarenheter. Är alltid svårt att välja proppar! Kan du välja billiga proppar är det bara att testa lite olika.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •