Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur ta reda på stigningen på en propeller?

  1. #1

    Standard Hur ta reda på stigningen på en propeller?

    Om det inte står nånstans...

    Diametern är ju lätt mäta. Tex 20".
    Men stigningen är väl hur långt fram propellern skruvar sig på ett varv.
    Men var på propellern mäter man det?
    Bladen är ju skruvade från bas till spets.
    Eller är det inte mätbart för att det mätts fram med luft?

    Det är en 4-bladig propeller till en EPO A-1 Skyraider 1600mm som jag fick tag på med ett blad av.
    Motorn är KV400 och flyget har jag för mig att flygs med 4S. Inte många varv i minuten det, men fyra blad gör ju lite skillnad mot två blad.
    Propellern är i en enda gjuten del, inte lösa blad som man kan se om man googlar runt lite.
    Typ sån här, men den ser inte exakt likadan ut, vilket inte spelar nån roll.
    https://cdn-global-hk.hobbyking.com/...aider-main.jpg
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

  3. #3

    Standard

    Tackar! Funkade bra. Fick i alla fall ett mått som kan stämma... 12,7" på stigningen, är ganska brant blad (18,9 grader). Propellern är 15,8". Motorn är en 4258 KV400 och ska drivas med 4S.

    75% ut från centrum är bladet 34 mm brett (skuggan på bordet) och framkantens höjd från bordet är 16,9 mm samt bakre är 5,3 mm. , skillnaden är 11,6 mm. Den som skrivit formeln antar jag att menar: Pitch = 2,36 x 402mm x (11,6mm /34mm) = 324mm = 12,7".
    Vinkeln är atan 11,6/34 = 18,9 grader.

    Så en 4-bladig 16x12-13" ska ju funka.

    Men om jag vill testa enkelt är en 2-bladig lättare hitta förstås... men lite osäker på hur man ska välja då, kan ju inte öka diametern på tok för mycket och en 2-bladig med väldigt hög stigning är ju inte så vanlig.

    :-/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •