Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Radiostörningar och roderlinkage

  1. #1

    Standard Radiostörningar och roderlinkage

    Förr var det rekommenderat att inte ha roderlinkage av metall på throtteln då det kunde ge upphov till radiostörningar. Är det problemet eliminerat med 2,4 Ghz radio?

    /Mats

  2. #2

    Standard

    Omtalat ämne. :-)

    Vissa kommer säga att de aldrig någonsin brytt sig om nåt med ens med 35MHz single conversion och antennen lindad runt tändstiftet och allt funkar utan problem fortfarande och de har flugit 1000-tals gånger med massa olika flyg sedan hedenhös. Och det finns ett brett spann till dem i andra änden som gör allt i sin makt för att få bort störningar och ändå har störningar och ger upp för att det förenklar deras liv.

    Alla störningar till elektronik kommer inte in via antennen/antennerna på mottagaren, de kan komma rakt mot elektroniken och/eller via kablaget också. Alltså, störningar från motorn kan fortplantas i kablar som upptar störningarna och störningarna kan också fortplantas via metallstag som agerar som antenner och störningarna tar sig vidare.

    2.4GHz störs inte via antennerna på samma sätt som 35MHz gjorde, det håller säkert de flesta med om.

    Har man en störkälla kan man ju alltid försöka minska på den i första hand så att man slipper skydda allt annat. Som tex att jorda flätan på tändkabeln. Använda stift som inte strålar ut störningar (R-stift). Och vad man nu mer kan göra.

    Jag försöker ändå hålla avstånd (30+ cm) för störkällor och sånt man inte vill att ta ska upp störningar när man ändå bygger. Tvinnar kablar. Ferrit-ringar funkar väl bäst mot frekvenser på 100kHz och över har jag läst, men inte fått bekräftat, så jag använder dem ändå i rätt ände av kabeln. Tejpar med koppar/alu-tejp.

    Och japp, om jag kan så använder jag inte roderlinkage av metall utan såna där enkom gjorda för throttle om man inte vill göra egna, vad de nu är gjorda av... plaströr i plaströr med gängade metallstag i ändorna där cleavis eller kullinks-grejer sitter fast.

    :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Jag har för mig att det inte vara själva stötstången som var problemet utan metall mot metall som vibrerade mot varandra typ metall cleavis mot fästet på trotteln. Rekommendationen var plastcleavis. Det kanske bör nämnas att det är en glödstiftmotor det handlar om. Har man ett tändsystem så kan ju så klart störningar leta sig in genom ett metallstag.

    Att ett dåligt tändsystem kan störa 2,4 Ghz har jag egen erfarenhet av. Jag gjorde upprepade tester och servona gick banans så fort man startade motorn. Tidigare ägare hade tändmodulen inlindad i metallfolie vilket jag inte hade förstått. Det blev ett nytt tändsystem och störningarna var borta.

    /Mats

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ja, metalllink mot metallarm på throttle gav störningar på en modell för mig, bytte till plastlink o allt funkade. En annan grej som störde var metsllstång från en bensinmotor med magnettändning, gasservot vandrade fram o tillbaka när motorn var igång. Bytte till plaststötstång o det hjälpte.
    Ferritkärnor o tvinnade kablar är inte lika viktigt sen vi gick över till 2,4ghz, men kunde avhjälpa en del med 35mhz.
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5

    Standard

    Jag har på flera modeller haft en tunn wire i plaströr till trotteln men då oftas med plastcleavis och det har alltid gått brta. Jag tycker det är smidigt att få till just en wire. Men då har det varit glödstift och inte någon tändning. Jag får leta i gömmorna och se om jag kan hitta en plastcleavis.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Jaså glööööd! Jo plastcleavis/kullink. Va kul att fler än jag har kvar såna motorer. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Metalldelar som gnuggar av vibrationerna är ökända för att orsaka radiostöringar genom ömsesidiga elektriska urladdningar. Boten är att koppla en tunn wire mellan de olika delarna, eller isolera dem med delar som inte leder ström.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jaså glööööd! Jo plastcleavis/kullink. Va kul att fler än jag har kvar såna motorer. :-)
    Ja jag fick ett plötsligt sug efter att flyga med glödstift även om jag gillar el väldigt skarpt. Modellen jag håller på att färdigställa bygger jag nu för tredje gången. Den heter Syncat och fanns med som ritning i tidningen RCM:e. för väldans länge sedan. En ganska liten modell med lite dragning åt F3A hållet kanske. Jag gillar modellen och tycker den är väldigt trevlig att flyga. https://www.sarikhobbies.com/product/mag156-syncat/

    /Mats

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    När det gäller stötstänger kopplade till trottelarmen, så är Graupners kulleder av nylon och kula av metall otroligt bra. Fördelaktigast gängar man hålet i armen med M2, men det går att skita i det och borra 2,5mm, något som jag anser vara grottmänniskoaktigt. De klarar geometriskt brutna rörelser utan knot, vilket är en extra bonus och synnerligen bra. Det ger nämligen en synnerligen bra precision i trottelrörelserna och helt utan glapp.

    Jag använder en specialtång för kulleder hos helikoptrar, för att montera eller demontera, men det går i nödfall med en vanlig spetstång. Dock är risken stor att man repar metallkulan. Det vore dåligt.

    Skulle man tycka att kulleden blivit för glapp, kan man koka nylondelen i vatten under en timme, så krymper den lite grann.

    Är den för trång och trög, kan man klämma på den försiktigt med en slät tång utan räfflor.
    Senast redigerat av BJS den 2020-07-08 klockan 18:42.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •