Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad gör egentligen Fast Charge?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Vad gör egentligen Fast Charge?

    Har sett funktionen på flera laddare jag har haft, men aldrig provat den då man har hört att snabbladdning av lipo inte är så bra för acken.
    Skaffade mig en ny liten smidig laddare ToolkitRC M6D.
    Men såg att när den är inställd på Charge (man kan välja mellan Charge, Storage och Discharge), den balanserar och så, men när den är klar så står det "FastCHG Complete". Och då väljer jag ändå att ladda med 1C och ser inte att den går upp och skjuter på mer ampere någon gång under laddningen.

    Så frågan är, vad gör egentligen Fast Charge?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    584
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har också ett par ToolkitRC-laddare och Fast Charge-fasen är nog inte annat än att batteriet inte är till 100 % laddat utan det indikerar att det nästan är full-laddat därför att den sista fasen tar relativt sett lång tid. Skulle tro/gissa att Fast Charge fyllt acken till kanske 95 % eller nåt sånt - dock är det en gissning. Vill minnas att även min ISDT-laddare indikerar detta med Fast Charge Complete - eller nåt sånt. Själv laddar jag alltid med 2C och har inte upplevt några problem med det.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Nu ska vi inte vara sådana
    Tack för länken.

    Intressant, så det är egentligen bättre för acken med Fast Charge då den slipper den sista ipressningen av ström?
    Men så klart får man inte ur full kapacitet.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Laddaren kör inte sista CV-fasen (Constant Voltage) av laddningen, bara initiala CC (Constant Current). Vilket som sagts innebär att de sista 5-10% inte fylls på. Villket är snällt mot batteriet. Vill du vara ännu snällare så laddar du med max 1C och undviker djupurladdning. Var gränsen för djup urladdning ligger kan diskuteras, men jag försöker undvika att gå under 3.7V per cell.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Charge-profile-of-Lithium-Ion-battery.png 
Visningar:	57 
Storlek:	13,1 KB 
Id:	71467  

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Är det balansering även under Fast Charge? Det har inte jag på min gamla laddare med Fast Charge.

  7. #7
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag har en ISDT och som jag förstått så är "fast-charge" första fasen som beskrivits tidigare inlägg, sen sista stunden innan den piper "charge done" så är det just själva balanseringen mellan cellerna som görs, så inte någon cell ligger på 4.1 och någon på 4.23 och resten 4.2.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Utan att ha kollat så är jag rätt säker på att de flesta moderna laddare balanserar även under CC-fasen.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Utan att ha kollat så är jag rätt säker på att de flesta moderna laddare balanserar även under CC-fasen.
    Roger
    Valbart i mina iCharger. "Li balance on CV phase" eller "Li balance allways" eller "Li balance on Storage voltage" .
    /A

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Hittade det här i den mer utförliga manualen man fick tanka ner:
    "Fully charged.
    When the lithium battery is charged, it prompts "Fast
    charging has ended". If the battery is not removed, constant voltage trickle charging will be performed
    automatically to make the battery more fully charged."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •