Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ingen byttråd men byggt i alla fall

  1. #1

    Standard Ingen byggråd men byggt i alla fall

    Har ägnat mig åt lite sommarpyssel. En modell jag bygger för tredje gången nu då jag fick lite metanolabstinens. Ritningen följde med RCM&e dec 1994 och det var väl då jag byggde den första gången. Men den är trevlig att flyga och lite roligt att bygga. Andra modellen förlorade jag på grund av en felkonstruktion i första generationens Frskymottagare där antennkabeln inne i mottagaren lossnade från sitt tryckknappsfäste ibland. Fullgas rakt ner i backen blev resultatet inför en mindre imponerad kusin jag inte träffat på många år.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Syncatr 1.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	71082Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sybcat 2.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	85,4 KB 
Id:	71083

    Mvh Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-07-08 klockan 07:59.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Är det en Syncat?
    En sådan byggde jag en kulen vinter i mitten på 90-talet. En OS 46SF satt i nosen på mitt flygplan.
    Jag vill minnas att planet flög riktigt fint, ungefär som en liten Kwik-Fli.
    Vad roligt att du bygger en ny.

  3. #3

    Standard

    Otroligt att någon kände igen den! Visst är det en Syncat. Jag hade först en sliten OS 40 i min och sedan en Jen .37 en motor som Just Engine tog fram och lät tillverka i någon Kinesisk fabrik. Den gick riktigt bra med den motorn som nu ska få göra tjänst igen. Det som jag inte hittar till den är En passande Canopy. Det är möjligt att det finns någonstans om man dammsuger nätet. Och Visst flyger den bra, lite den flyger-dit-man-styr-känslan. Och väldigt lätt att landa minns jag att den var. På ritningen ska det vara noshjul men jag gjorde om det redan på första modellen jag byggde. Jag vinklar bara fram landställen under vingen så att tyngdpunkten hamnar bakom hjulen. Då får man också en perfekt torsionsfjädring.

    /Mats

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Snygg - klassiskt utseende !
    Roger

  5. #5

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En canopy kan du 'lätt' forma själv, sök på "heat gun forming canopy" på Tuben....
    Retroholic!

  7. #7

    Standard

    Jo tror jag ska ta och snickra ihop en vacuumlåda som jag funderat på ett tag. Jag hade en så för ett bra tag sedan men den är skattad åt förgängelsen. Minns dock inte var jag fick tag på plasten och vad det var för typ av plast. Undrar om det inte fungerar med den typ som är över reklamskyltar på affärer och typ trotoarpratare.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-07-04 klockan 23:31.

  8. #8

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Så skall ett modellplan se ut!

    Att själv göra en kabinhuv är en "lärorik" övning. Använd PETG-plast!
    MBS har 12 storlekar av färdiga huvar i lager. http://www.mbs-rcmodels.se/plast/

    Lars

  9. #9

    Standard

    MBS ser faktiskt ut att ha en Canopy som passar. Det får nog bli en sådan.

    /Mats

  10. #10

    Standard

    Varit i farten med Oracover och strykjärnet. Lite man tager vad man haverfärger införskaffade för att lappa en EF Edge. Tanken är väl att jag ska skaffa lite dekorfilm och försöka snitsa till den lite. Jag är inte så bra designer så jag brukar leta någon inte allt för komplicerat på nätet och härma. Jag testade att använda Oracover som dekorfilm men det vill bara bli bubblor då det inte är självhäftande utan måste läggas på plats och sedan strykas fast. Men dom skriver i instruktionerna att man kan använda den som dekor. Men kan är ju ett relativt begrepp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Syncat 5.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	71146 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Syncat 6.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	71147

    /Mats

  11. #11

    Standard

    Har försökt rätta rubriken men utan att lyckas. Ska så klart vara ingen byggtråd och inte byttråd. Som händelse går dock Bytt är bytt i repris på TV just nu.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Syncat 9 .jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	71191 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Syncat 11.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	71192

    Så här fick den bli i alla fall. Väntar på en Canopy från MBS och en ny spinner från RCflight. Jag beställde både en röd och en vit spinner få se vad som blir bäst. Jag ska även försöka fixa några dekaler med det inte allt för upphetsande namnet Syncat. Men det känns som att det behövs något på kroppsidorna. Idag blev det lite markkörning hemma i hästhagen och det gick väl skapligt. Jag har ett frisvängande sporrhjiul så precisionstaxning är inte helt lätt men drar man på så går den nästan dit man styr. Om det lugnar sig ikväll så blir det maiden. Inte för att den är särskilt vindkänslig men första flygningen får det gärna vara lugnt.

    /Mats

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Enkel men snygg dekor - all heder till dig !
    Roger

  13. #13

    Standard

    Tack tack! Tyvärr kommer regnskurarna tätt här så det blir nog ingen premiär i kväll.

    /Mats

  14. #14

    Standard

    Det blev en tur till fältet i alla fall och den flög precis så bra som jag minns att den gjorde. Lite skevrodertrim var vad som behövdes. Inga konstigheter förutom att tomgången inte gick att justera ner tillräckligt. Ska åtgärdas till nästa flygning. Jag tror även att jag ska gå ner en dimension på proppen. Den får gärna varva lite mer samtidigt som en mindre propp kanske driver på lite mindre på tomgång. Nu blev det lite svårt att få ner farten. Något som störde lite är att hjulen är rätt glappa på axeln så dom skallrar och låter nästan mer än motorn. Dom är nog gjorda för en mm grövre axel.

    /Mats

  15. #15

    Standard

    Efter att ha flugit lite mer med den så tyckte jag att det var väldigt svårt att hålla kursen i loppingar. Något som jag slarvat med är att balansera den i rollplanet och det var en ganska rejäl obalans där. 31 g bly fick det bli i ena vingspetsen. Sedan blev det lite väl stora spalter mellan i skevrodren så där valde jag att tejpa på undersidan. Det ska bli kul att se om det gör någon skillnad. Tyvärr får jag inte veta vad som gjorde vad om det blir någon skillnad.

    /Mats

  16. #16

    Standard

    Det gjorde skillnad med lite bly i ena vingen och tejpade roder. Bättre skevroderverkan och lättare att hålla kursen i looping. Nu ska jag laborera lite med tyngdpunkten. Den har helt symetrisk vingprofil så det borde gå att få den att flyga inverterat utan dykroder. Men då måste tyngdpunkten bakåt och då kanske den blir läskig att flyga.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •