Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motorn under eller över armarna?

  1. #1

    Standard Motorn under eller över armarna?

    Hallå! Jag har följande fråga: Spelar det någon roll om man monterar motorerna över eller under
    armarna?

    Hela svårigheten är att mina vänner har olika åsikter och jag skulle mycket vilja få ett välgrundat svar.


    Tack på förhand

  2. #2

    Standard

    Spånar lite...

    Såvida du har propellern fortfarande rätt väg ;-) så ska ju i alla fall den delen inte vara någon som helst skillnad. Propellern blåser fortfarande rakt ner på rätt sätt då propellern är gjord för att blåsa åt ett håll.

    Om propeller är på ovansidan och att en bom är i vägen så stretas "blåsvinden" och råddas till av bommen jämfört med om propellern är på undersidan då suget av luft far förbi bommen och det påverkar inte på samma sätt tillförseln av luft som luft som dorvar mot en bom. Men, det sa ju fortfarande samma mängd luft genom propellern, dock så far luften mer rakt ner från propellern, än vad den suger in luften till propellern.

    Jag har någon gång sett att vissa motorer har haft kullager som är gjorda för att klara av kraften åt ena hållet, men det var länge sedan jag såg något sådant dokumenterat i någon anvisning. Verkar vara vanliga kullager i de flesta motorer jag sett. Dvs motorn är gjord för att axeln ska dras åt ena hållet, då vill man ha dessa motorer på ovansida.

    Att ha propellern på ovansidan innebär att den sticker iväg om den lossnar, det gör den inte på undersidan, såvida den fortfarande sitter fast så den kan göra nytta, men propellern borde vara kvar i alla fall, en längre tid.

    Det finns vissa tillverkare av större industri-standard-multirotorer som har propellrarna nedåt.

    Men den största orsaken är enligt mig att man vill ha grejer på undersidan av multirotorn och inte en bunt propellrar som är i vägen. ;-) Det blir ett skrymmande åbäke med långa armar (tyngre längre och grövre armar med längre kablar och segare respons) om man ska ha tex en flat-octa med propellrarna på undersidan.

    Och om du har motorerna med propellrarna under så är chansen att de är i vägen för tex film-multirotorer att de kommer i vägen.

    Det är även lättare att montera propellrar på ovansidan. :-)

    Lutar du multirotorn vid tex start eller landning så att den råkar tippa så tar den mer skada med propellrarna på undersidan.

    Så egentligen är det inte jättemånga fördelar med att ha motorerna på undersidan istället för ovansidan. Är det värt sätta dem på undersidan? Mjäh... kanske in nån applikation, men sällsynt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    PropelRC som gjorde Starwars "multikoptrar" körde med motorn och propellern nedanför armarna. Eller ja de sitter i bommar, motoraxel och propp monterat neråt.

  4. #4

    Standard

    På mina race-drönare har jag motorerna under armarna fram och över armarna bak. Detta för att propellrarna bak får mer fri luft när dom sitter lite högre än dom främre. Sen får jag också bättre krockskydd för de främre motorerna och bättre sikt med FPV-kameran.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •