Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Var hitta LifePO4 accar??

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard Var hitta LifePO4 accar??

    Hej!
    Var kan man få tag på följande:
    LifePO4 mottagar accar på ca 500-900mAh? Vikt ca 40-50g.
    Graupner G-Sonic Pro 10x6 propellrar ...Bästa propellern för Q-500 pylon. Finns i England men i Sverige???
    UBEC som tar ner spänningen från 6,6V till ca 5V ...för att kunna driva servon och mottagare från Life batteri. (Jo jag har kört utan i flera år men vill ändå ha)

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jo ! Jag har varit inne där men jag vill kunna köpa grejerna ovan från samma ställe.
    Försökte med "Nexus modelling supplies " i England då de hade allt ovan men det gick inte att beställa därifrån då de påstod att Life accar inte fick skickas med flyg och landfrakt skulle bli dyrt.
    Försökte med "Lindinger" i Tyskland men de har inte Graupner propellrar (konstigt kan man tycka då Graupner är ett Tyskt fabrikat).
    Här i sverige verkar det knapp finnas några hobbyhandlare kvar (suck).

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Graupner finns väl i realiteten inte längre - eller ?
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag hittade en life ack i Hackers sortiment hos https://www.hoelleinshop.com/life-2s...&c=3307&p=3307 De har även kvarvarande storlekar av de utgående g sonic propellrarna dock inte 10x6. En lämplig BEC går nog att hitta där också. Flera handlare i Sverige har de dyra Futaba ackarna.

    / Ingemar

  6. #6

    Standard

    Magnus kanske har: https://www.mbs-rcmodels.se/life/life-2s-6-6v-1000mah/
    Han brukar ha ubec och vad för proppar han har får du kolla .

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...fast just nu har Magnus semester...
    Roger

  8. #8

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Var kan man få tag på följande:
    LifePO4 mottagar accar på ca 500-900mAh? Vikt ca 40-50g.
    ...
    UBEC som tar ner spänningen från 6,6V till ca 5V ...för att kunna driva servon och mottagare från Life batteri. (Jo jag har kört utan i flera år men vill ändå ha)
    Hej Janne!

    LifePO4 hittar du hos flera svenska leverantörer, t.ex. hos RCFlight i Skövde Jag har använt Vapex-ackarna, 1000 mAh-1600 mAh i många år och är nöjd med dessa. Futaba har motsvarande på RCFlight i Skövde sida men de känns onödigt dyra så har aldrig provat dessa.
    Vad gäller UBEC så finns också dessa hos RCFlight i Skövde. Autopartner har också dessa tingestar.
    Vill du handla utomlands så kan också hitta sökta produkter hos t.ex. Modellbau Lindinger och hos många fler.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag vill inte ha så stora accar! Helst 500-850mAh. Nexus i England har i alla fall Graupner G-Sonic pro 10x6propellrar och Ubec från EvoJet för ca 140kr. -Får köpa därifrån. Synd bara att det inte går att köpa Life accar därifrån.

  10. #10

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Janne,
    Duger det inte med 2S LiPo och en BEC? Då har du många storlekar att välja bland och det blir lätt och du får acken med monterad kontakt.
    Keep Flying(men troligen utan Graupner propellrar)!
    Lars

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag vill inte Lipo! Life är mycket säkrare och så har de lägre spänning (6,4-6,6V) som gör att jag kan använda accarna utan BEC.
    Men den höga spänningen sliter antagligen på servona.

  12. #12

    Standard

    LiPo + UBEC är väl säkrare än att använda, än för hög spänning till servon? I alla fall för modellens livslängd? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Jag har använt Life när jag inte kan ta ur acken vid laddning, speciellt om det kan finnas lite bränsle kvar i tanken och man inte är i samma rum som laddningen sker.


    Men LiFe är trickiga att bedömma laddning i. Går nästan bara genom att ladda eller ladda ur för att se vad laddningen var, det är i alla fall min erfarenhet. Måste ha god marginal när man flyger.
    /OlleG

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Fördelen med Life , förutom att de är säkrare att ladda, är att de går att använda utan UBEC ihop med 20-40år gamla servon. Att ha en UBEC i alla plan är lite dyrt.
    Har inte upplevt att Life batterier skulle vara trixiga att ladda.

  15. #15

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Janne.
    Har använt alla möjliga strömkällor för mina servon och hittills har jag aldrig haft problem med att direktdriva även gamla 4-5 cell NiCd/NiMh servon från LiFe, men det är sant, dessa gamla servon tar givetvis mera stryk än de moderna höström/wide voltage servona.

    Jag har fortfarande F5J-seglare där jag använder spänningsregulatorer för LiFe, t.ex. MULTIPLEX SAFETY-SWITCH LIPO, motsvarande PowerBox DigiSwitch. I en annan seglare använder jag den lite kraftigare PowerBox Sensor. Dessa fungerar väldigt bra...

    Den kanske bästa och säkraste spänningsreduceraren jag har för LiFe är nog VoltageReducerUserGuide--12-20-2011.pdf, läs pdf-filen och begrunda.
    Test results-Voltron 6A.pdf

    Andra alternativ är t.ex Voltron spänningsregulator, läs gärna jämförelse mellan olika spänningsregulatorer, lite out of date men de gäller än idag.

    Egentligen finns väl idag ingen anledning att använda annat än högströmsservom så man slipper massa "onödiga" elektronikprylar.

    /Ville
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Ville den 2020-07-13 klockan 18:07.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  16. #16

    Standard

    Jag menar inte att Life är trickiga att ladda. Bara att laddningsgraden inte enkelt mäts med spänningen som går någorlunda att göra med LiPo.
    /OlleG

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tack för testen!
    Voltron höll ju klart spänningen jämnast. Var får man tag på en sådan?

  18. #18

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Tack för testen!
    Voltron höll ju klart spänningen jämnast. Var får man tag på en sådan?
    Hej!
    Vet inte om någon handlare i Sverige har den, men prova på http://www.velocity-rc.com/cgi-bin/v...on=show&pid=26

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  19. #19

    Standard

    Sent svar, men tips på billig UBEC: http://iabrc.com/index.php?route=pro...product_id=549

    Har själv beställt, gick väldigt snabbt och smidigt. Mkt billig frakt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •