Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hitta till modellflygfält - GPS?

  1. #1

    Standard Hitta till modellflygfält - GPS?

    Jag hade tänkt åka runt och besöka lite olika modellflygfält i sommar och har försökt hitta en bra GPS-app där man kan lägga in longitud och latitud men det är frustrerande svårt att hitta en sådan på appstore.....någon som kan tipsa om en bra app?

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Tyvärr finns inte denna på App store.....

    Men från fältlistan har jag GPS-koordinaterna så egentligen behöver jag bara en bra GPS-app där jag kan lägga in koordinaterna men probelemt är att jag inte hittar någon sådan....

  4. #4


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    kanske köra fältregistrets karta i mobilens webbläsare?

    https://www.google.com/maps/d/viewer...7661641994&z=5

    Eller hela fältregistret så har du lite mer info om alla fält...

    https://www.faltregister.se/?page_id=113

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan väl använda vilken karta/app som helst och lägga in koordinaterna i - t ex Google Maps. Ange bara koordinaterna i sökrutan, sen kan du spara positionen. Ange först det numeriska värdet för latituden, sen motsvarande för longituden och sen är det bara att trycka på Sök...
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Tyvärr finns inte denna på App store.....

    Men från fältlistan har jag GPS-koordinaterna så egentligen behöver jag bara en bra GPS-app där jag kan lägga in koordinaterna men probelemt är att jag inte hittar någon sådan....
    Visst finns den i App store: https://www.ma-db.com/app.php Klicka på fältet du vill åka till och välj Navigate så får du rutten.

  7. #7

    Standard

    Kjell:
    som vanligt har du koll och kan fixa allt - funkar perfekt, tackar!

    Roger:
    och där fick jag lära mig något nytt - tackar!

    Ingemar:
    där ser man, tur att jag hade fel - tackar!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Lite snitsigt kan det vara att visa modellflygfälten direkt i appen Google Maps. Fördelen är att man slipper att installera ytterligare appar och att man direkt kan söka en vägbeskrivning och navigera till ett flygfält.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_2020-07-12-20-39-10-916_com.google.android.apps.maps.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	71189 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_2020-07-12-21-04-15-002_com.google.android.apps.maps.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	34,8 KB 
Id:	71190

    Här följer detaljerade instruktioner:
    (OBS! Steg 1 och 2 måste göras på en dator, medan steg 3 och vidare genomförs i telefonen. Det förutsätts att du är inloggad på ditt Googlekonto)


    1. Öppna fältlistan i webbläsaren genom att klicka på länken: https://www.google.com/maps/d/embed?...ftW2kdq7vdHqkJ
    2. I webbläsarfönstrets vänstermeny: Klicka på de tre punkterna till höger om förstoringsglaset och välj alternativet Kopiera karta. Ge kartan ett namn, exv "Mina modellflygfält 2020" och klicka på OK. Ett nytt kartfönster öppnas i webbläsaren, men vi behöver inte göra något där utan kan stänga webbläsarfönstret.
    3. Starta Androidappen Google Maps i telefonen.
    4. Klicka på Sparat i den meny som finns i fönstrets underkant:
      Välj Kartor i överkanten av den meny som då visas:
      Klicka på filen "Mina Modellflygfält 2020"
    5. En karta med alla modellflyfälten ska då visas. Säkerställ att denna karta är aktiverad genom att klicka på kartbeskrivningen i fönstrets underkant och bocka där av och på "checkboxen" framför Modellflygfält 2020.xlsx.
    6. Gå tillbaka till appens förstasida (eller starta helt enkelt om appen). Klart!
    7. Nu kan du navigera till vilket modellflygfält som helst genom att klicka på det och välja Vägbeskrivning.


    /Michael

    Edit: Lade till en kartbild
    Senast redigerat av Michael den 2020-07-12 klockan 21:16.

  9. #9

    Standard

    Men det går bara att göra med android, inte på min iPhone?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har ingen iPhone, men enligt Googles support ska det gå att visa personliga kartor även i iphone-appen.
    Gör som det står här: https://support.google.com/maps/answ...rm%3DiOS&oco=0 under rubriken "See your My Mapp" istället för steg 3... i min beskrivning.

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Testade på min Ipad och Michels länk till fältlistan öppnar sig direkt i Google map och sedan var det bara att trycka på navigeringssymbolen i nedre högra hörnet och sedan välj destination, välj på kartan. Personliga kartfunktionen hittade jag inte. Däremot går hela kartan spara offline under en begränsad tid.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •