Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Staal och vikningstendenser. List över vingen

  1. #1

    Standard Staal och vikningstendenser. List över vingen

    Jag läste någonstans att ett sätt att minska vikningstendenser var att sätta en list över vingen från fram till bakkant. Är det någon som har erfarenhet av en dylik konstruktion på ett modellplan. Det är främst min Klemm 35 jag har i åtanke och på originalet sitter det en liten list på det sättet. Varför den sitter där vet jag dock inte och den är inte särskilt stor. Kan mycket väl vara en skarv på vingen. Tyvärr svårt att hitta bra bild men här kan man skönja den.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vinge klemm.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	90,8 KB 
Id:	71257

    /Mats

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det där är bara en list över skarven mellan mittsektionen och yttre delen av vingen, har inget med vikningstendenser att göra.
    Har du problem med att kärran stallar?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det där är bara en list över skarven mellan mittsektionen och yttre delen av vingen, har inget med vikningstendenser att göra.Eller är det den list som sitter nästan mitt på vingens yttre del du menar?
    Har du problem med att kärran stallar?

  4. #4

    Standard

    Listen jag syftar på är den som är i höjd med mitten av skevrodret.

    /Mats

  5. #5

    Standard

    2:30 in på den här filmen ser man den en kort stund. https://www.youtube.com/watch?v=TQwAjNaO1yc

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Man kan sätta en liten list på nosradien på innerdelen av vingen så den stallar där först, kan det vara nåt sånt du tänker på?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Luften rör sig inte endast från framkant till bakkant utan det kan även finnas tendenser till strömning i spännviddsled. Huruvida den list du refererar till har någon effekt är omöjligt att säga utan att göra praktiska experiment.
    I modellflygsammanhang går det ofta bra att göra sådan tester genom att göra en förändring på enbart en vinghalva.
    Här finns en sammanställning över olika metoder som kommit till användning för att förändra aerodynamiken för en vinge:

    https://surjeetyadav.wordpress.com/tag/stall-fences/

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Var det inte nån fullskalakärra (PA28 ?) som hade en vasss framkant på vingen inne vid kroppen, så att mittdelen på vingen skulle stalla först, och resten av vingarna fortsätta bära?

    Edit:
    Michael hann först!
    "Stall strip" kallas det, finns med på några bilder...
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Jag läste detta om listen helt nyligen men hittar inte tillbaka till den sidan. Hur den skulle se ut eller hur hög den skulle vara framgick dock inte men det var strömningar längs spännvidden som Michael skriver om det hela handlade om. På samma sida stod det även om olika utformningar av nosradien. Men det enklaste är väl att öka hastigheten Varje modell har ju sina egenskaper som man måste lära sig.

    /Mats

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    På en klemm 35 som har näst intill rak vinge är luftens strömning i spännviddsled försumbar

    Börjar man däremot kolla på J29 tunnan eller annat flygplan med pilvingar så börjar det bli en påverkande faktor.

    Det man brukar göra för att få en vinge att tappa lyftkraft mer jämt är att skränka vingen. Alltså man har en annan lägre anfallsvinkel i vingspetsen än inne vid vingroten. Detta är svårt att göra om vingen redan är byggd. Men kan kan till viss del efterlikna detta genom att lyfta upp båda skeven några mm
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    S k Vortex-generatorer används ju numera på rätt många RC-kärror och kanske främst högvingade EPO-kärror. Har hittills enbart goda erfarenheter av kärror med den funktionen.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •