Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Trex 800E PRO DFC eller 800E F3C ?

  1. #1
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Question Trex 800E PRO DFC eller 800E F3C ?

    Jag har inte flugit så mycket helikopter på senare år, men nu har jag fått mersmak och är sugen på ett riktigt monster! Jag gillar mest precisionshovring, och en och annan manöver; looping, rollar, stall turns. Så jag känner att F3C-modellen ligger närmast till hands. Den finns dock inte i lager någonstans. Är det stor skillnad på den och PRO DFC? Eller kan man göra den senare stadig också? 3D-flippande har aldrig intresserat mig.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Största skillnaden är nog att helikoptrarna har olika rotorhuvuden och lite olika utväxlingstal för stjärtrotorn.
    Flygegenskaperna hos moderna helikoptrar ligger till stor del i flightcontrollerns styrparametrar.
    Ställ gärna din fråga på helisweden.se, där finns många med stor helikoptererfarenhet.

  3. #3
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Största skillnaden är nog att helikoptrarna har olika rotorhuvuden och lite olika utväxlingstal för stjärtrotorn.
    Precis, men vad betyder detta i praktiken för flygegenskaperna? Har det någon betydelse för en icke proffspilot?

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det här är lite spekulationer från min sida eftersom jag verkligen inte är någon "proffspilot" vad gäller helikoptrar och någon F3C-pilot får gärna kommentera nedanstående:

    Om bladhållarna flexar beroende på att det finns någon dämpning för spindelaxeln (som förbinder bladhållarna) så kommer "flexet" att via DFC-armarna överföras ner till swashplattans roterande del som då tenderar att vridas lite kring rotoraxeln. Det som då händer är att fasvinkeln mellan swashplatta och rotorblad inte längre är perfekt 90 grader. Åtminstone teoretiskt kommer detta att innebära en viss koppling mellan roderutslag i roll- och tippled som varierar beroende på hur stort "flex" som uppstår i rotorhuvudet. I 3D-sammanhang märks antagligen inte detta eftersom manövrarna genomförs snabbt och med stora attitydförändringar. I F3C där man "finlirar", jagar stabilitet och perfektion kan detta möjligen spela roll. För ett icke-DFC-rotorhuvud uppstår inte detta problem eftersom rotorhuvudets "washout"-armar (medbringarna) hela tiden håller swashplttan i 90 graders fas mot rotorbladen oavsett "flex" vid spindelaxeln.
    För 3D har DFC vissa påstådda fördelar, exempelvis att helikoptern blir mer lättrörlig beroende på att rotorhuvudet kan göras något lägre och att rotordisken då hamnar närmare helikopterns masscentrum osv.
    Ovanstående skulle kunna vara skälet till att Align valt att använda olika rotorhuvuden för de två helikoptervarianterna.

    Jag tittade lite på Aligns bilder och såg då också att F3C-helin har "push-pull" för de cykliska kontrollerna vilket teoretiskt skulle kunna ge en något mer noggrann överföring av servorörelser till swashplattan jämfört med de "enkla" stötstänger som kopplar DFC-huvudet till servona.

    Ovanstående handlar om finlir och jag skulle tro att åtminstone jag som "sönagsflygare" aldrig skulle märka av skillnaden mellan de två varianterna.
    Senast redigerat av Michael den 2020-07-23 klockan 00:40.

  5. #5
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Ovanstående handlar om finlir och jag skulle tro att åtminstone jag som "sönagsflygare" aldrig skulle märka av skillnaden mellan de två varianterna.
    Jag tror nog som du att det är bara riktiga high end-proffs som märker någon skillnad på de två typerna. Och om man väljer en Trex 760X så följer dessutom bladhållare med både för 3D och F3C.
    Vi får se om det blir något! Det är ganska mycket pengar det handlar om!

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •