Reklam

Resultat 1 till 16 av 16

mne: lda sttstng

Standard lda sttstng

Jag kpte ngra sna hr sttstnger till en 1/4 Cub. https://www.rcflight.se/visaprodukt....tang-200-mm-m3 Dom r ju gngade bara i ena nden s tanken var att kapa den till rtt lngd och lda p ngot lmpligt i andra nden. Har testat med vanligt radioldtenn, VVS ldtenn och till sist med silverlod. Allting rinner av som vatten p en gs. Vad r det tnkt att man ska fsta p nden som inte r gngad? Det gr vl s klart att anvnda ngon typ av nippel dr man fster den med en stoppskruv men frstr inte varfr man vljer ett material som r fullstndigt omjligt att lda i. Det jag tnkte lda dit var en sdan hr https://www.rcflight.se/visaprodukt....ll-m3-2-st-fpk Den fste tennet alldeles utmrkt i. Det str till och med "enkelt att lda i en sttstng" Undrar bara vilken sttstng?

/Mats

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    222
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Du kan inte gnga med ett snitt? MBS har sm gnggrejor.

Cometens avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlgg
    113
    Klubb
    Acroflyers Svde /hus MFK/Jet Skne

Standard

Hej r den av rostfritt gr det inte bra med ten men det borde g med silverlod du har vl provat att slipa den riktigt ren och haft flusmedel p

Standard

Jag gjorde ett nytt test nu och slipade av den i smrgeln och jag anvnder avsedd fluss. Men nej det fster inte. Testade ven med en magnet och det blev ingen reaktion s d r det nog rostfritt.

/Mats

Standard

Smrgel, rengring och CA-lim funkar nog. Du kan ju alltid dragprova eftert.
    "Allting beror p allting"

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    527
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard

Testa epoxy.. jag kr det p ett par kortare sttstnger och det har hllit n s lnge. Rengr ordentligt, med t.ex aceton frst bara.
    /jag behver ingen signatur.. ;-)

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    584
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Standard

Vist gr det att silverlda rostfritt, det har jag gjort mnga gnger, men det gller att anvnda rtt flush medel, som inte r helt giftfritt.
    https://www.damstahl.se/blogg/posts/...der-rostfritt/

Standard

Det knns enklare att ska efter en stng som r mera ldvnlig eller frska gnga. Epoxi kan skert hlla men jag vill inte chansa p linkaget till skevrodren p en s pass stor modell.

/Mats

Standard

Skam den som ger sig. Jag gjorde ytterligare ett frsk och d flt silverlodet ut s fint. Vad som var skillnaden nu vet jag dock inte men det verkar sitta ihop nu i alla fall.

/Mats

Cometens avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlgg
    113
    Klubb
    Acroflyers Svde /hus MFK/Jet Skne

Standard

👍

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 329
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Skaffa "Stay-brite" flussmedel och deras silverldten! Helt fantastiskt! Ingen rengring behvs, lds med vanlig ldkolv.
    Har fr mig att Minicars i enkping har "Stay-Brite".
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_Ldtenn.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	71414  

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 438
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Hej.
    De flesta byggvaruhus inkl Clas Olsson har helgngade M3-stnger ( 1 meter) dr "vanligt " ldtenn fster.
    /Lelle

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 329
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Helgngade 3mm stnger p byggvaruhusen r inte speciellt starka. Som jag sagt ovan s prva "Stay-Brite", det r hur enkelt som helst att lda med d flussmedlet r s bra samt att ldtennet som medfjer r 5gnger starkare (innehller silver) n vanligt ldtenn.

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 438
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlgg
    Hej!
    Helgngade 3mm stnger p byggvaruhusen r inte speciellt starka. Som jag sagt ovan s prva "Stay-Brite", det r hur enkelt som helst att lda med d flussmedlet r s bra samt att ldtennet som medfjer r 5gnger starkare (innehller silver) n vanligt ldtenn.
    Jo Jaka. Till det vi anvnder dom s hller dom gott & vl och mer drtill !! Jag har 25-kilosflyg dr jag anvnt helgngat frn byggvaruhusen under flera r, och flera vnner till mej anvnder det ocks. Vi har, mej veterligen, aldrig haft ngot haveri pga en helgngad stng.
    /Lelle

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 906
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlgg
    Hej!
    Skaffa "Stay-brite" flussmedel och deras silverldten! Helt fantastiskt! Ingen rengring behvs, lds med vanlig ldkolv.
    Har fr mig att Minicars i enkping har "Stay-Brite".
    Jag har letat igenom Mincars sortiment, men hittar inget...
    Retroholic!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 506
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

https://www.hab.se/bygghobby/hobbyve...rite-star-2000
    Sen r den stora frgan om dom har det lagerfrt...
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •