Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Spektrum DX9 - Problem

  1. #1

    Standard Spektrum DX9 - Problem

    Nu har min Spektrum DX9 sändare blivit tokig.
    Jag var ute i verkstan för att hämta något och hörde plötsligt rassel bakom ryggen. Det var Spektrum Dx9 sändaren som lät och blinkade med display och dioder, utan att jag rört den. Jag hade inte rört den på flera veckor. Strömbrytaren var OFF och ändå hade DX9 sändaren satt igång med att blinka med lysdiod och tända upp displayen samt att högtalaren rasslade ur sig lite osammanhängande fraser.
    Om jag slog om strömbrytaren till ON så verkade allt ok, men när jag sedan slog om till OFF igen (stängde av sändaren) så började den blinka och rassla med högtalaren igen.
    Är det någon Spektrumägare som haft samma fel eller känner igen det här problemet?

  2. #2

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Fukt

  3. #3

    Standard

    Det hade varit bra om det var det, men jag tror inte det. Däremot har det alltid funnits en lukt från sändaren som jag kopplar till sådan skyddslack som man lägger över kretskort med komponenter. Det har luktat hela tiden sedan jag köpte den för flera år sedan och jag trodde lukten skulle försvinna med tiden men det har den inte gjort. Fast det borde ju inte finnas något elektriskt ledande i den. Det är nog något annat fel. Har fortfarande inte fått svar från Horizon eller svenska leverantören.

  4. #4

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Så lukt min o, det har den alltid gjort och funkat felfritt. Håller med om lukten den är speciel. Min är är 4 år. Min strömbrytare har bråkat, sprayade med lite VD 40 då blev den nöjd.

  5. #5

    Standard

    Min är nog ca 5 år. Var sprayade du? Utifrån eller innifrån? Lossade du kretskortet?

  6. #6

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Utifrån och motionerade strömbrytaren fram och tillbaka flera gånger samtidigt och tror att det hade verkan, för då vaknade radion till liv! Före det helt död. Kan vara så att strömbrytaren är den jäkla boven!

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av turbin Visa inlägg
    Utifrån och motionerade strömbrytaren fram och tillbaka flera gånger samtidigt och tror att det hade verkan, för då vaknade radion till liv! Före det helt död. Kan vara så att strömbrytaren är den jäkla boven!
    Provade att smörja. Det hjälpte inte. Mitt problem är att radion försöker vakna hela tiden när strömbrytaren står i OFF-läge. Det kan ju vara switchen ändå. Det läcker nog ström någonstans eller är fel på kortet. Tvungen att ta ur batteret för att det inte skall tömmas. Jag får rota vidare.

  8. #8

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Mysko fel, hoppas det löser sig

  9. #9

    Standard

    Long shot kanske men har för mig att det kan vara problem om man har fel batterityp inställd för sändaren.... Men om det kan vara relaterat vet jag inte.

  10. #10


    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Eskilstuna

    Standard

    Simulatoruttaget på baksidan kanske har något fel. När man stoppar i en 3,5 mm propp (phoenix sim) så startar radion trots att strömbrytaren är avslagen vilket är normalt.

  11. #11

    Standard

    Rev radion igår för att kolla noggrannt på switch och moderkort mm men hittade inga fel.
    Mailade Horizon Hobby för 10 dagar sedan. Om jag inte får något positivt svar från dem snart så byter jag radio.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    12
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    SRFS, TMF

    Standard

    Service länk: https://www.horizonhobby.de/en_GB/eu-service.html

    Vet inte hur gammal din radio är. Ifall gammal föreslår jag nya NX serien. https://www.autopartner.se/searchres...earchstring=nx

  13. #13

    Standard

    Sökte på nätet och hittade några RC flygare som hade samma typ av problem. En lösning var byte av moderkortet, troligtvis gick det på garanti då. Jag har inte fått något svar från Horizon hobby service så jag "kasserar" Spektrum sändaren. Det är den andra Spektrumsändaren som lagt av. Denna DX9 var ca 5 år men jag köper inget mer Spektrum.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Som dom säger i public service
    Det finns andra märken också

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det tråkiga med att byta sändarmärke idag är ju att man i de allra flesta fall också måste byta alla mottagare med tillbehör som man samlat på sig. Visst - är man bekväm med att köra OpenTX så kan man ju välja en sån sändare med multiprotokoll-modul så kan man ju köra många olika protokoll om än inte alla.
    Roger

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    OpenTx är med multiprotokoll inte så dumt. Har gamla DSM2 mottagare. Skulle jag byta till en ny Spektrumsändare går inte de att använda.

  17. #17

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    OpenTx är med multiprotokoll inte så dumt. Har gamla DSM2 mottagare. Skulle jag byta till en ny Spektrumsändare går inte de att använda.
    Bra idé, Mikael och Roger!

    Den här Radiomaster TX16S verkar bra. https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=48000
    Har hållit i den och pillat på skärmen. Fin presentation av möjligheter och inställningar på färgskärmen.
    Den kräver lite hjärngymnastik men det har man väl tid med nu när flygsäsongen är nästan slut.

    Jag köpte en gammal Spektrum DX8 för några år sen, just för att kunna använda alla DSM2 mottagare som jag har. Skulle den eller min gamla DX7'a lägga av så blir TX16 ett bra alternativ.

    Lars

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Bra idé, Mikael och Roger!

    Den här Radiomaster TX16S verkar bra. https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=48000
    Har hållit i den och pillat på skärmen. Fin presentation av möjligheter och inställningar på färgskärmen.
    Den kräver lite hjärngymnastik men det har man väl tid med nu när flygsäsongen är nästan slut.

    Jag köpte en gammal Spektrum DX8 för några år sen, just för att kunna använda alla DSM2 mottagare som jag har. Skulle den eller min gamla DX7'a lägga av så blir TX16 ett bra alternativ.

    Lars

    I OpenTX tråden har Uffe en annan billigare svensk butik för sändaren, tyvärr ej länge i lager
    https://nordfpv.com/collections/radios
    fredrik

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...men elefun har - och fri frakt - https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=48000
    Sen gäller det ju att förstå och gilla OpenTX - har ju klart högre inlärningströskel än t ex Spektrums DX-serie.
    Roger

  20. #20

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...men elefun har - och fri frakt - https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=48000
    Sen gäller det ju att förstå och gilla OpenTX - har ju klart högre inlärningströskel än t ex Spektrums DX-serie.
    Roger
    Och om du köper från Elefun så köp med ett sådant här batteri eller två
    https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=49447

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •