Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Suget finns men skall man vänta ?

  1. #1

    Standard Suget finns men skall man vänta ?

    Hej
    Jag la ner flygningen för ett år sedan då jag tröttnade lite.
    men suget finns kvar lite i bakgrunden hela tiden.
    Har inte riktigt hängt med det senaste med alla regler osv som kommer nu nästa år.
    men om jag förstår reglerna så kommer allt flyg oavsett variant att bli reglerat hårt om man flyger utanför flygfält,
    under 250gr räknas som leksak så den är ju inte med.

    Är man dum om man köper en helikopter nu?

    mvh

    Martin

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns som jag ser det ingen anledning att vänta .

    Ska du flyga vid ett godkänt modellflygfält så gäller RCFF:s/SMFF:s gemensamma säkerhetsregler. När de EU-gemensamma reglerna träder i kraft nästa år kommer du att behöva registrera dig hos TS som operatör. Vi vet inte ännu om detta kan ske genom RCFF:s och SMFF:s försorg eller om varje enskild modellflygare måste göra det själv. Med operatörsregistreringen gjord kan kan du fortsätta flyga som vanligt från de godkända modelllflygfälten.

    Om du tänker modellflyga från andra platser än modellflygfält så går även det bra, men du måste i så fall ta ett Drönarkort av kategori A1/A3 hos Transportstyrelsen om dina farkoster väger mer än 250 g.

    Följande regler gäller då i huvudsak:
    - Man får inte flyga över eller i närheten av människor som inte medverkar i flygningen.
    - Minst 150 m avstånd från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden.
    - Max flyghöjd 120 m
    - Max flygvikt 25 kg.

    Studiematerial för drönarkort finns att ladda ner hos TS, men man har ännu inte öppnat det Internetbaserade prov som ska genomföras och inte heller ärt operatörsregistreringen öppen.

    Länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ighet/dronare/
    Gå igenom drönarguiden så kan du enkelt se vilka bestämmelser som kommer att gälla.

    /Michael

  3. #3

    Standard

    grymt
    första gången någon förklarar så man fattar
    tackar för ett riktigt bra svar

    Martin

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •