Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Spektrum ix12?

  1. #1


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard Spektrum ix12?

    Hej.
    funderar på att köpa ny radio. Har idag Spektrum dx7.
    Har tittat lite på en Spektrum ix12. Men är det för mycket lull lull i den som är onödigt? Eller är den för avancerad?

    Har ni någon input?
    Kör som en örn... örn örn örn

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en iX12 men det är ju svårt att veta vad du tycker är "lull lull och onödigt". Är rätt nöjd med min även om jag tycker att spakarna i min Horus X12s är klart behagligare att använda. F ö bra ergonomi som alla Spektrum-sändare. Använd den dock inte som "surf-platta" utan håll Android-systemet så rent som möjligt eftersom processorn inte är speciellt rask.
    Roger

  3. #3


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Ok.
    står väl lite mellan en ix12 eller en begagnad dx18.
    känner att surferiet inte kommer bli särskilt använt. Har även läst att den tar en evighet att starta, men har ett sömnläge, hur fungerar det tycker du?

    Läste även att den hade tappat flygmaskinen i ett test vilket medförde haveri. Skulle tydligen hängt sig i androiden och sedan tar det 30 sek till återstart.
    Kör som en örn... örn örn örn

  4. #4


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Ska tillägga att jag inte flyger avancerade quadar utan större enklare flygmaskiner, cub, Extra, Warbirds mfl.
    Kör som en örn... örn örn örn

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Man startar upp sändaren "på riktigt" när man kommer ut till fältet - tar kanske 1,5 minut. Sen använder man "sömnläget" mellan flygningarna och då tar det typ 1--2 sekunder innan den är redo. Har svårt att tro att en hängning i Android-systemet skulle medföra en obrukbar sändare - det systemet används väl såvitt jag förstått bara till att konfigurera sändaren precis som t ex Futaba använde Windows CE en gång i tiden. Men det är bara vad jag tror...
    F ö gillar jag bl a att man kan skriva in i klartext vad man vill att sändarens röst skall säga t ex när man slår till switchen för att fälla ut klaffarna - eller andra funktioner.
    Enkel att ladda via en vanlig USB-laddare som numera också ofta finns inbyggd i våra LiPo-laddare. Dock har jag utrustat Micro-USB-uttaget i sändaren med en s k magnetisk laddsladd - alltså en liten adapter som alltid sitter i USB-uttaget och en speciell sladd till detta som bara sitter ihop magnetiskt. Har nämligen läst att en del fått problem med just USB-uttaget efter flitig användning.
    En liten förbättring skulle kunna vara att man skulle kunna låta displayen gå i "sovläge" efter ett antal sekunders inaktivitet - det går såvitt jag vet inte utan den lyser så grant hela tiden man har sändaren igång (under en flygning). Borde spara lite ström om inte annat.
    Likaså har jag inte funnit nåt enkelt sätt att varna användaren om en switch inte står i rätt "startläge" när man drar igång/väcker sändaren. Det har jag på min Horus viket jag uppskattar.
    Har du haft en hyfsat modern Spektrum så gissar jag att du känner igen en stor del av "tänket" även om det är ett grafiskt gränssnitt och lite mera möjligheter. Tänk på att det bara är DSMx-mottagare som fungerar med nyare Spektrum-sändare (inom EU).
    Men totalt sett ändå en trevlig (och lätt) sändare - det sistnämnda uppskattas när man kommer ifrån en Horus... Jag kör med ett Multiplex sändarbord (i EPO) som jag hade sen tidigare och enkelt kunde anpassa till min iX12.
    Roger

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	iX12.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	34,4 KB 
Id:	71723

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hänger sig android så kan man fortfarande använda radion att flyga med.
    Det är också så att om man har flugit samma modell, säg dagen innan och ska flyga igen. Så behöver man inte vänta på att Airware skall starta.. utan det är bara att starta upp radion och flyga.
    Smidigt. men som Roger säger.. använd den som radio och inte som surfplatta.
    Förövrigt är det en bra radio, har ägt min nu i ett år.. har hängt sig en gång bara. Men, det gör ju telefonerna med.. så jag ser det som ett icke problem. Sen är det smidigt att bara ladda ner modellerna antingen direkt i radion, eller via usb kabel o sen binda till flygplanet och ge sig upp.

    Även om jag nu också använder Vbar controll till helikopter med Vbar neo, så kommer jag ha kvar min Ix12 för just bnf plan och som backup ifall Vbar controllen måste in på lagning ex.


    @Roger.. du får nog själv stänga av skärmen när du flyger.. tror inte det finns en timer.
    Tryck bara på startknappen en gång, så släcker skärmen sig.

    Startar man upp radion, och trottelspaken står fel så varnar den med lampan.. den blinkar rätt duktigt. Huruvida det går att sätta något annat larm eller röst, vet jag däremot inte.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth - har inte testat att släcka skärmen med 1 tryckning innan start för jag har fått för mig att den skulle somna då - om än inte lika djupt som med 2 snabba tryckningar. Sen är det väl egentligen inget stort problem men det borde fungera som på telefoner tycker jag - eller f ö som på min Horus.
    Visst - för trottelspaken varnar den men på min Horus kan jag bestämma hur alla switchar m m skall stå för att radion skall starta upp och börja sända vilket är bra men den funktionen har jag inte funnit på iX12, tyvärr.
    Men som sagt - har svårt att tänka mig att jag skulle välja t ex en DX9 istället om jag skulle välja från början - trots vissa saker jag saknar. Sen kan ju priset vara avgörande om man står i valet mellan DX9 och iX12. Fast egentligen skulle jag ju vilja ha en iX20 men då tycker jag priset drar iväg alldeles för mycket jfr t ex Jeti. Jag köpte en Spektrum-sändare bara av den anledningen att de flesta nya kärror jag köpt under senare år är E-Flite-kärror och då är det smidigt med deras BNF eftersom jag gillar gyro-mottagarna - dock f n hellre den gamla AR636 vilken man kan konfigurera själv i motsats till de nya AR637T (i BNF-kärrorna) som f n är helt okonfigurerbara av oss användare. Den dag Fprward Programming kommer att fungera även för BNF-utförandet av AR637 (alltså AR637T) så blir det en helt annan sak. Detta har man ju kunnat göra under flera års tid med FrSkys's motsvarighet - alltså deras mottagare S6R/S8R vilka har varit mina favoritmottagare av det märket.
    Roger

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Visst kan du väl programmera om 637T? Iaf den som säljs löst. I min heli bnf 360 så sitter det nåt liknande som också var "låst" för programmering, ex om man bytte servo etc.. Men, Horizon Hobby släppte en patch som öppnade upp det hela.
    Rimligtvis borde även de som sitter i BNF plan numera gå att programmera om, via Spektrum programmer och deras kabel.
    Läste nåt om detta på fejsbook, men skall låta det vara osagt då jag är osäker på det.
    Vill du prova Roger, så kan du få låna min kabel så slipper du köpa en. =)

    Allt går nog mot Forward programming idag.. verkar som att alla tillverkare har något liknande.
    Kul =)

    Dykarn.. kolla om du kan finna en begagnad IX12:a.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth - kabel har jag eftersom jag programmerat om alla min AR636-mottagare. Men de AR637 som sitter i BNF-modeller går såvitt jag sett ännu inte att komma åt vi FP och det går inte att programmera om AR637 ö h t via "kabeln" - där är det FP som gäller. Sen skrev jag lite fel i inlägget ovan - det är nog AR637TA som jag avsåg och som sitter i BNF-kärrorna. Och till dessa har man ännu inte släppt nån uppdatering - har förstått att det hänger samman med att man samtidigt måste kunna återställa mottagaren till den konfiguration dom hade vis leverans i kärran vilket tydligen ännu inte är löst av Spektrum... Men jag hade gärna sett att dom släppt möjligheten till FP utan att ha funktionen med återställning till "fabriks-inställningarna".
    Roger

  10. #10


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Verkar vara dåligt med begagnat. Men hittade den hos en ÅF i landet för 5995kr.
    Kör som en örn... örn örn örn

  11. #11


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Om man köper en begagnad sändare (IX12), är det någon uppdatering eller förbättring man missar då mot för om man köper en i butik idag?
    Har det hänt nåt tex senaste två åren?
    Kör som en örn... örn örn örn

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Beror på om den förra ägaren uppdaterat radion eller inte.
    Den senaste versionen av mjukvaran finns på Google Play , den uppdateringen kan du göra via radion om du har den kopplad till ditt wifi


    https://www.horizonhobby.com/on/dema...eChangeLog.pdf

  13. #13


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Ok, men det är ingen nyare (snabbare) processor om man köper en ny?
    Läser på nätet om radion och det är ju helt klart spridda skurar om nöjdheten.
    Jag har spektrum mottagare i alla kärror så att gå ifrån spektrum är inte aktuellt, inte heller att lägga ut 16.000kr på en ix20...

    Så vad finns det för alternative? Vill ha mer än 9 kanaler om jag ändå ska köpa nytt
    Kör som en örn... örn örn örn

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Såvitt jag vet så är det inga HW-ändringar som skett på radion - däremot givetvis SW-uppdateringar.
    Här kan du läsa SW-ändringsloggen - https://www.horizonhobby.de/pdf/SPMR...eChangeLog.pdf
    Som vanligt så är det de missnöjda som skriver mest så du skall nog vara lite försiktig med tolkningarna av vad som skrivs på nätet.
    Nåt speciellt du sett och funderar över ?
    Roger

  15. #15


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Jag har alltid kört iPhone och är väl inte så hemma på android.
    men hur är radion att programmera?
    Hur enkla är menyerna?
    Hur bra är och hur upplevs tuchskärmen? Tänker smutsiga/blöta fingrar efter lite skruvande på fältet.
    tar det lång tid innan den fattar kommandot i menyerna från att man trycker på symbolen?

    Ja det är mest funderingar hur skärmen och menyerna upplevs.
    Kör som en örn... örn örn örn

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som sagt - processorn skulle kunna vara lite snabbare men normalt är det inga bekymmer. Sen tillhör jag nog den skaran som aldrig hanterar sådan här elektronik med "smutsiga/blöta fingrar" så den frågan kan jag inte svara på. Men är detta vanligt för dig så är det nog en sändare utan touch-skärm du skall se dig om efter. Skärmen är ju relativt liten så man måste träffa hyfsat rätt - kanske mest kritiskt i övre vänstra hörnet när man skall trycka på modellnamnet för att byta modell. Det hade dom t ex kunna lagt mitt på skärmen där man nu på varje modellminne istället har en stor Bind-knapp - nåt man normalt bara använder en gång per modell. Men det är mest rand-anmärkningar - man vänjer sig snabbt. Det bästa vore ju om du kunde få fingra på en sån sändare innan du bestämmer dig.
    Jag har aldrig kört Spektrum tidigare men kom relativt snabbt in i "tänket" så eftersom du är en gammal Spektrum-användare så har jag svårt att se att du skulle uppleva några avgörande problem.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tänket är ungefär det samma som tidigare Spektrum radios, så du kommer snabbt in i systemet.
    Våta och smutsiga fingrar är som Roger nämner kanske ingen höjdare, vilket du säkert märkt på din vanliga mobil.

    Apple--Android, nog inga större problem att fixa. Enda du behöver koll på är egentligen Google Play och uppdateringarna från Horizon Hobby.

    https://youtu.be/r8Xh__myfFc

  18. #18


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Antar att ni båda flyger IX12 och är nöjda?
    Kör som en örn... örn örn örn

  19. #19


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Kollade igenom mottagare flottan och alla jag har går på DSMX så det är ju nice.
    Och Dsm2 kommer ju aldrig bli aktuellt ..
    Kör som en örn... örn örn örn

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ja, jag har IX12 sen förra året, fungerar för mig. Men jag har använt Spektrum sen Dx5:an. =)
    Men äger också en Vbar control, men det beror på att jag även flyger Logo helikopter med Vbar gyro.. Blir lite enklare setup helt enkelt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •