Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Den flöt, den flög, den kraschade...

  1. #1

    Standard Den flöt, den flög, den kraschade...

    Ärvde en skrovfärdig BPY Catalina baserad på Mats Johanssons ritning. Fick den flygklar och beslöt att provflyga innan jag fixade alla detaljer. Fick lägga mycket bly i nosen för att få CG rätt. Den tog in mycket vatten vid första försöket. Efter noggrann tätning var det dax igen - hur gick det se själv!

  2. #2

    Standard

    Blev ju nästan tårögd av youtube videon. Otroligt synd! Men vilken fin modell!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    SRFK.com

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är väldigt hög tyngdpunkt på de flesta sjöflygen som ju har motorerna högt.
    Det är fart som gäller.
    Jag hade ett sjöplan med hög motor. den klippte direkt under 1/3-dels gas.
    Det gällde att ha bra fart till precis över vattenytan när man skulle landa.
    Däremot så var planet väldigt stabilt att flyga inverterat.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    De Kyosho Catalinor jag byggt och flugit(2st) har varit fantastskt snälla både att starta från vatten och att flyga och landa.
    Bägge försedda med OS LA .15 motorer. Starten med dessa har varit betydligt lägre från vatten än vad som visas på din film och bägge har inte haft några elaka stall-egenskaper alls
    Det såg ut på din film som att orsaken till stallen var att du gav för mycket höjdroder precis när planet skulle lätta från vattenytan. Låt istället planet lätta av sig självt. Naturligtvis har vikten stor betydelse så vad väger din Catalina?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07526.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	210,0 KB 
Id:	71817  

  5. #5

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Min Catalina är i grunden byggd efter Mats Johanssons ritning men förstorad från skala 1:20 till 1:12.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MJD ritning.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	71831
    Mats brukar vara noga med att bygga skalenligt och med låg vikt. På MJD-ritningen ser man att vingens anfallsvinkel är hög relativt kroppens mittlinje och stabilisatorn. Stabben har lite positiv anfallsvinkel men skillnaden mot vingen är ändå stor. Detta är skalenligt och jag förstår inte varför. Alltså byggde jag min Catalina med lägre anfallsvinkel på vingen. Det blev inte tillräckligt så jag fick ge max dyktrim, c:a 5 grader, under premiärflygningen. Sen gick Cat'en vågrätt på halvgas och sjönk sakta vid avdrag. Landade med god fart så det blev två studsar men jag var nöjd med flygegenskaperna.

    På ritningen kan man läsa att vikten på MJDs Catalina förväntas vara 1700 gram. Jag tvivlar på att det går att bygga den så lätt. Ett svar på frågan "vad väger Pelles Catalina" vore mycket intressant. Intressant vore också att veta vad Jakas Kyosho-Catalina väger och hur stor vingyta den har. Min Catalina väger 10,0 kg och med vingytan 88 dm2 blir kubisk vingbelastning WCL=12,1. Det betyder enligt http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm att den skall flyga som en lätt skalamodell, vad det nu kan vara.

    Hög anfallsvinkel under flygningen innebär risk för stall vid måttlig fart. Hur är det med anfallsvinklarna på Kyosho-Catalinan?

    Under kommande vinter skall jag justera vingsadeln...
    Lars

  6. #6

    Standard

    Min Catalina väger nästan 2 kg. Fick lägga rätt mycket bly i nosen för att få CG rätt, även vänster vinge fick lite bly för att få balans på kärran. Ärvde kärran efter en duktig modellbåts byggare, kan tänka mig att han byggde rätt tungt. Great Planes Catalina med en spännvidd på 140 har en vingbelastning på 55g/dm2.

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,

    En MJD Catalina som väger 2000 g verkar rimligt och normalt. Det blir 62,5 g/dm2 och WCL=11.
    Great Planes Catalina är lite mindre. Skall den hålla 55 g/dm2 får den inte väga mer än 1400 g.
    Jag tror problemen är pga anfallsvinkeln och startsvårigheten för att steget är för långt akterut.

    Det skall bli intressant att läsa vad Jaka har för vikt och anfallsvinkelskillnad på sin Kyosho-Cat.

    Lars

  8. #8


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Flygbåtar har (hade) ofta rätt stor inställningsvinkel på vingen, även motorerna var ofta uppåtriktade. Tror det var en följd av att det inte gick att rotera vid take off som med ett land-flygplan. Om bakkroppen går i vattnet vid start bromsas flygplanet upp. Under flygning blir anfallsvinkeln mot luftströmmen den som behövs för att vingen ska bära flygplanets vikt, varken mer eller mindre, och flygbåten flyger då med ett behagligt lågt nosläge.

  9. #9

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Behagligt lågt nosläge...
    måste betyda att besättningen ser havet bättre inför landning.

    Tolkar ditt inlägg som att jag skall behålla anfallsvinkeln på vingen och därigenom kunna få upp flygbåten i luften utan att behöva tvinga ned stjärten så hårt. Att höja stabbens framkant är en enklare operation.

    Tack Danne för ditt goda råd och tack Pelle för att jag fick nyttja din tråd till min fördel !!
    Lars

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Om dina motorer är lite uppåtriktade pga skalenligheten så skulle det kunna minska behovet av dyktrim om man istället riktade dem rakt, eller lite nedåt. Om de är uppåtriktade "trycker" sannolikt slipströmmen ned stabilisatorn.
    Alla konstiga vinklar på originalet kommer sig nog av att det jämfört med modellen är exremt motorsvagt.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    När jag byggde de två Kyosho PB-Y Catalinorna för ca 20 år sedan så ökade jag på anfallsvinkeln på vingen för att göra planet mer skalariktigt. -Jag höjde framkanten på vingen ca 6mm. Anledningen var som framkommit ovan att jag ville ha ett mer "skalariktigt stuk" på vingen/planet, då fullskala Catalinorna har motorerna och därmed vingen uppåtriktade, antagligen för att lättare komma upp vid start.
    Jag gjorde inget åt stabben utan den fick vara där den var.
    Det hela resulterade i att planet flög skalariktigt i luften med lätt höjd bakkropp och var samtidigt lätt att starta från vattenytan. Inget vattenroder användes utan planet var trots det lätt att taxa med på vattenytan med bara sidroder.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07543.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	125,6 KB 
Id:	71915  

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Baktung kanske ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •