Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tillverkarens specifikationer av LIPO?

  1. #1


    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    1
    Jobb
    Diverse
    Klubb
    GMA

    Question Tillverkarens specifikationer av LIPO?

    Kanske detta är avhandlat tidigare men jag har inte hittat det. Nu till frågan:
    Är det någon som vet vilka kriterier tillverkarna av LiPo-ackar använder när de specar ackarna?
    Menar då strömtålighet, energilagringsförmåga, inre resistans mm. Alltså hur många ampere de tål och angivna mAh mm. Vilka förutsättningar gäller vid mätningar?
    Min känsla är att ackarna i praktiken inte når upp till de egenskaper som står angivna på dem. Har gjort några testuppkopplingar men inte kommit i närheten av de milliamperetimmar som anges på acken. Men jag har inte plågat testackarna ner till 3,2 v/cell.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min enkla tumregel, utan att ha mätt och verifierat, är att halvera C-ratingen. Vilket givetvis inte stämmer jämt. Mäter man Ri så kan ibland ackar med tämligen lågt "rate" ha ovanligt lågt Ri och dessutom jämna mätvärden. Inte lätt ämne detta.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Och de flesta har XT60-kontakter som ska klara hela 60A. :-) Kabeldimensionen är en annan sak.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Min enkla tumregel, utan att ha mätt och verifierat, är att halvera C-ratingen. Vilket givetvis inte stämmer jämt. Mäter man Ri så kan ibland ackar med tämligen lågt "rate" ha ovanligt lågt Ri och dessutom jämna mätvärden. Inte lätt ämne detta.
    Roger
    Halva C-ratingen på BRA accar, sämre på sämre accar. Har några Rhino 1050/40C som börjar sacka efter 230 cykler, ganska bra för billighetsackar. De hade i verkligheten i början 25C. Nu på 15-18C.
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Jag har inte hittat någon relevant standard för att mäta "C-rating" på LiPo-batterier men i ett Appendix i manualen till Wayne Giles "Lipo ESR Meter" finns en bra beskrivning av just C-rating. Detta appendix har jag lagt ut här:
    https://www.dropbox.com/s/z6xfy5uqss...eries.pdf?dl=0
    Enligt min uppfattning så stämmer C-rating hyfsat på batterier märkta 20C men stämmer dåligt på batterier märkta 40C och högre. De senare kommer inte alls upp i angivet C-rate (jag använder mest TGY Nanotech och GensAce).
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •