Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Konvertera el till metanol...?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Konvertera el till metanol...?

    Vad motsvarar en 3520, 650KV elmotor när det gäller metanolare fyrtaktare?
    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En hästkraft på tre kilogram vid 10.000 rpm är bra för konstflygning. Hälften av den kraften duger gott för normala flygplan, inklusive sjöflygplan, men med en annan propeller, varvtalet lika.

    Edit: Ett annat, högre varvtal vid lägre effekt för mindre flygplan.
    Senast redigerat av BJS den 2021-01-11 klockan 16:54.

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,
    Kollade på två exempel av 3520-motorer.

    Dualsky ECO 3520C-680 v2 har rätt KV-tal. Den väger 210 g och klarar 1100 Watt.
    EMAX GT 3520/05 har KV 925, väger 220 gram och tål 65A. 18V x 60A = 1080 Watt.

    1050 Watt = 1,4 hk vilket en .80 fyrtakt(13 cc) kan tänkas ge.
    Med 18V varvar en 680 KV motor 10 000 -11 000 rpm, lite mer än de flesta 4-taktare.

    Inga garantier / Lars

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Bra jämförelse Lars!
    Det köper jag...
    Retroholic!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen är ju karaktäristiken helt olika mellan dessa motortyper eftersom man har högt vridmoment redan från start i en elmotor.
    Och i praktiken idag så har man ju ofta klart högre effekt i elkärrorna än i motsvarande metanoldrivna kärror.
    Ofta brukar man tala om ungefär 300 W/kg men givetvis beroende på flygmaskinstyp. Dessa siffror har höjts med tiden och lite extra knuff skadar ju inte den dag man behöver det - annars finns ju en vänsterspak på sändaren som man kan reglera med...
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Nackdelen med elmotorer är att man kan inte så lätt flyga nästan konstant en hel dag, vilket jag anser vara nödvändigt för att lära sig att starta och landa, och generellt sett lära sig flyga på ett bra sätt.

    Detta kräver kanske minst trettio start och landningar på dagen, och rundflygning under några minuter, för att man skall träna sig ordentligt, att kunna flyga rent utan att arslet hänger i svängar osv.

    Ofta ser man på youtube, personer som lagt ned kanske tio år på sin skalamodell, krascha den vid landningen, för att de inte har rätt träning. Först brukar de ge för mycket höjdroder när maskinen närmar sig banan, med stigning och förlorad hastighet som följd, sedan stall eller studs och förstörelse.

  7. #7
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Nackdelen med elmotorer är att man kan inte så lätt flyga nästan konstant en hel dag, vilket jag anser vara nödvändigt för att lära sig att starta och landa, och generellt sett lära sig flyga på ett bra sätt.

    Detta kräver kanske minst trettio start och landningar på dagen, och rundflygning under några minuter, för att man skall träna sig ordentligt, att kunna flyga rent utan att arslet hänger i svängar osv.
    3 accar har löst detta för mig utan problem. Börjar man med 3 fulla acc sen flyger man laddar och flyger. Sällan jag behöver vänta på laddning då. 5000mah 4 cell, laddare med 2 ladd utgångar.

    //Fredrik
    Flyger helst segel

  8. #8

    Standard

    Har man inte tillräckligt med ackar till en flygmodell eller att man inte har flyg som klarar lång flygtid... då löser man det genom att ta med sig fler flyg. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Din lösning är PRAKTISK

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Nackdelen med elmotorer är att man kan inte så lätt flyga nästan konstant en hel dag, vilket jag anser vara nödvändigt för att lära sig att starta och landa, och generellt sett lära sig flyga på ett bra sätt.

    Detta kräver kanske minst trettio start och landningar på dagen, och rundflygning under några minuter, för att man skall träna sig ordentligt, att kunna flyga rent utan att arslet hänger i svängar osv.

    Ofta ser man på youtube, personer som lagt ned kanske tio år på sin skalamodell, krascha den vid landningen, för att de inte har rätt träning. Först brukar de ge för mycket höjdroder när maskinen närmar sig banan, med stigning och förlorad hastighet som följd, sedan stall eller studs och förstörelse.
    Förr hade jag hållit med om det där med elmotorer, och jag håller verkligen med om det där att nöta landningar. Jag hade som första skevrodermodell en stor lågvingad ”Aircore” med en Irvine 46:a som jag körde runt runt med, upp ned, landa, starta, landa, starta och motorn stannade bara om man gjorde en riktig klantlandning. Men idag med elmotorer är det bara att köra runt runt runt och med en fältladdare och extra batterier kan man köra kontinuerligt utan problem. En extra propeller eller två kan vara bra att ha med sig förstås.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •