Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

mne: Intressant lsning: Transportstyrelsens opinionsunderskning om "drnare"

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 686
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard Intressant lsning: Transportstyrelsens opinionsunderskning om "drnare"

Infr infrandet av det nya "drnar"-regelverket genomfrdes p Transportstyrelsens uppdrag en opinionsunderskning om svenskars innehav, kunskaper, attityder och sikter om "drnare". Det finns en hel del intressant information i rapporten.
    Ett par resultat frvnade mig (och jag gr drvidlag ingen bedmning av hur hg tillfrlitlighet resultaten har):

• 180 000 hushll innehar drnare som vger mer n 900 g.
    • 17% av de kvinnor i ldern 17-39 r som deltog i underskningen svarade ja p frgan "Har du ngon gng knt dig orolig/krnkt av att ngon har anvnt drnare i din nrhet

Om s mnga hushll har relativt tunga drnare, s finns det definitivt en mlgrupp fr medlemsrekrytering till modellflygklubbarna.

Ladda ner rapporten hr: TS frmtning (PDF)

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlgg
    314
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

> 180 000 hushll innehar drnare som vger mer n 900 g.

Det tror inte jag en endaste sekund p! Ta bort en nolla s r vi nog sanningen nrmare!!!

// Fredrik W
    "gandets gldje r icke att frringa."

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 686
    Klubb

Standard

Lik frbaskat r det s det str i rapporten. Jag r som jag skrev frvnad ver uppgiften.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    2 007
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Blir det ca 0,15 promille som r tillfrgade (1500 i Sverige frdelat rtt s jmnt ver landet) s r det ju ganska ltt att det kan bli mycket fel.

Det har ju nyligen kommit ut hur mnga som skt tillstnd att publicera filmer tagna med drnare.
    Visst har det kat lite frn fregende r men inte r det speciellt mnga om man ser hur mycket reklamfilm som r taget med drnare.

Det r ltt att f statistik att visa ungefr det man vill.

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    121
    Klubb
    Eslvs MFK, RFK Gripen,

Standard

Mycket som knns obekant i den rapporten men dr kommer kanske snart en uppfljning.

Som bonus kanske den i s fall innehller svaret p vem Johan egentligen r?

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 686
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Det har ju nyligen kommit ut hur mnga som skt tillstnd att publicera filmer tagna med drnare.Visst har det kat lite frn fregende r men inte r det speciellt mnga om man ser hur mycket reklamfilm som r taget med drnare.
    Utan att veta skulle jag gissa att det r en frsvinnande liten andel av alla som flyger drnare fr rekreation och nje som lmnar in anskningar om spridningstillstnd. Enligt Lantmteriet handlar det om ca. 15 000 tillstndsrenden av varierande storlek som hanterats av Lantmteriet under 2020. Det skulle vara intressant att f veta lite mer, exv hur stor andel som avser yrkesmssig anvndning.

https://www.mynewsdesk.com/se/lantma...t=pressrelease

Standard

Michael, hur ser ni som deltagit i arbetet med TS p framtiden?
    r "vi organiserade modellflygare" frdiga med tillstnd etc. fr en verskdlig framtid efter att registreringar och ev. drnarlicenser tagits i brjan av -21?
    Eller ser ni redan en "nsta vg" p horisonten..?

Mvh Dennis

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 586
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Med tanke p hur mnga fretag, stora som sm, som sljer DJI-drnare s kanske det trots allt inte r nn omjlighet att det finns ver 100.000 motsvarande i landet.
    Roger

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 686
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Denar76 Visa inlgg
    Michael, hur ser ni som deltagit i arbetet med TS p framtiden?
    r "vi organiserade modellflygare" frdiga med tillstnd etc. fr en verskdlig framtid efter att registreringar och ev. drnarlicenser tagits i brjan av -21?
    Eller ser ni redan en "nsta vg" p horisonten..?

Mvh Dennis
    "Predictions are difficult especially if they concern the future."

Med detta sagt s r min egen syn p saken att vi snart r framme vid ett mycket viktigt etappml som uppns d det svenska modellflyget (RCFF och SMFF) fr sina "artikel16"-auktorisationer av TS som innebr att vi i stort sett kan fortstta flyga frn vra modellflygflt som vi tidigare gjort, med vissa tillggskrav, exv. avseende operatrsregistrering.
    Detta kommer frhoppningsvis att fungera bra och eftersom TS uttryckt sitt gillande kring vad vi gemensamt uppntt s tror jag att regelverket kan best ven lngsiktigt. Givetvis kommer det fortlpande att behva justeras och uppdateras.

Vi kan dock inte luta oss tillbaka och tnka att allt r frid och frjd. Ett orosmoln som tornar upp sig och snabbt nrmar sig r "U-space". U-space innebr en reglering av luftrummet upp till 120 m hjd fr att mjliggra storskalig yrkesmssig anvndning av drnare som opererar autonomt och bortom synhll. I detta jtteprojekt som drivs p EU-niv r modellflyget tyvrr en marginell freteelse och dr kommer vi att behva arbeta hrt fr att hvda modellflygets intressen. P EU-niv sker detta arbete genom en samarbetsorganisation, Europeiska modellflygunionen (EMFU), som bl.a. fungerar som remissinstans visavi EASA (den europeiska luftfartsmyndigheten). RCFF och SMFF r bgge medlemmar i denna organisation.
    P svensk planhalva fr vi arbeta p egen hand och jag har goda frhoppningar om att RCFF och SMFF fortstter sin samverkan sig emellan och med Transportstyrelsen. Det mesta kommer drvidlag att handla om vr roll och plats i U-space samt att skerstlla att vi modellflygare ven framgent kan flyga vidare med minimala inskrnkningar. Ett exempel bland mnga som vi vill uppn r att luftrummen kring de godknda modellflygflten ska fredas mot autonom yrkesmssig drnartrafik. Vi r ett ftal personer som arbetar med dessa frgor och det finns utrymme fr fler med intresse och grna juridisk kompetens.

Gott nytt r!
    /M
    Senast redigerat av Michael den 2021-01-02 klockan 15:17.

Standard

Vad r frdelarna med att fretag flyger EN liten vara t folk med multicopter?
    Det r coolt, men hur r det frsvarbart?
    Mste ju vara billigare att en vanlig skp/paket-bil kr ut skpet fullt med paket p en runda.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 586
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Personligen r jag ytterst tveksam till detta transportstt, lnning. Liksom tydligen du ocks.
    Allt nytt r ndvndigtvis inte bttre men sger man snt r man ju betraktad som en baktstrvare.
    Roger

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    7 020
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Kunde inte lta bli....

Retroholic!

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    216
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Personligen r jag ytterst tveksam till detta transportstt, lnning. Liksom tydligen du ocks.
    Allt nytt r ndvndigtvis inte bttre men sger man snt r man ju betraktad som en baktstrvare.
    Roger
    Men hall, vi landande p mnen 1969, att 2021 kunna anvnda drnare fr transporter p jorden knns mer n rimligt. Att flyga drnare till mnen knns dremot ngot som tar ngot r till.

//Rickard

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 586
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hller inte med dig Balcke. Det jag talar om r storskalig anvndning av drnare fr olika former av leveranser. Misstnker att dessa obemannade farkoster kommer att stta p massor av svrlsta problem - bde inom sjlva luftrummet och sen fr sjlva leveransen s att den verkligen verlmnas med full skerhet till mottagaren. Slutligen - r detta verkligen en leveransform som vi behver i nn strre skala ? Det finns skert enstaka vrdefulla anvndningsomrden men knappast i den nivn som en del tror - tror i alla fall jag.
    Roger

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    751
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag hller nog med Roger i det fallet. Det lr nog inte bli ngon strre succ med drnare hattandes omkring ver vra huvud, med allskns last av vad det nu kan vara. Tnk s mnga jgare som helt pltsligt fr nya medel att trna p och alla tjyvar o banditer som ju inte ens drar sig fr att skjuta ner medmnniskor. En drnare med last lr inte klara sig s lnge frn dem.
    Nu tycker ni kanske att jag lter lite negativ men se, jag har lst s mycket negativa inlgg p bl a Face Book mm om vr framtid som modellflygare s det har nog smittat ifrn sig. Enligt mnga inlgg s lr ju halva modellflygskaran lgga av med sitt modellflyg s det lr nog inte bli trngsel i luften i framtiden !!

Nej jag tror inte vi ska vara rdda fr vargen, vi kommer att verleva nd och kanske rentav bli starkare tillsammans. Eller som ngon sa nr jag nmnde min instllning till Card Skipper "Det fr du acceptera, det r ju utveckling" Jag fr vl sga samma nu.

Ett Gott Nytt r !

Ensam kan man gra mycket men tillsammans kan vi flytta berg.
    Kay krut

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    595
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Utan att veta skulle jag gissa att det r en frsvinnande liten andel av alla som flyger drnare fr rekreation och nje som lmnar in anskningar om spridningstillstnd. Enligt Lantmteriet handlar det om ca. 15 000 tillstndsrenden av varierande storlek som hanterats av Lantmteriet under 2020. Det skulle vara intressant att f veta lite mer, exv hur stor andel som avser yrkesmssig anvndning.

https://www.mynewsdesk.com/se/lantma...t=pressrelease

och "Predictions are difficult especially if they concern the future."

Visst verkar det otroligt att det finns drnare som vger mer n 250 gram hos mer n 180 000 svenska hushll. Det finns mnga markgare som i egen regi anvnder drnare fr att ha koll p skog och mark utan att behva lgga tid p att frflytta sig.

Ett fantasifullt stt att utnyttja mnga drnare kan beskdas hr:
    https://www.edinburghfestivalcity.co...urghs-hogmanay
    Ls bakgrunden och vlj Video Gallery. Fantastiskt! Hur gr dom?

God fortsttning p 2021
    Lars

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    7 020
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Hftigt!

Nr fr man se snt i lilla Sverige, istllet fr alla nyrsfyrverkerier??

Men det kanske myndigheterna r "fr farligt"......
    Retroholic!

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    216
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Blir det ca 0,15 promille som r tillfrgade (1500 i Sverige frdelat rtt s jmnt ver landet) s r det ju ganska ltt att det kan bli mycket fel.

Det har ju nyligen kommit ut hur mnga som skt tillstnd att publicera filmer tagna med drnare.
    Visst har det kat lite frn fregende r men inte r det speciellt mnga om man ser hur mycket reklamfilm som r taget med drnare.

Det r ltt att f statistik att visa ungefr det man vill.

I normala opinionsundersökningar görs vanligtvis 1 000 intervjuer. I detta fall r det 1 500 s siffrorna fr man faktiskt acceptera.

//R

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    258
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Med tanke p drnarnas aktionsradie tnker jag att det mste byggas en oherrans massa Amazon-lager ver hela landet.
    Alla innehllande hela sortimentet, eftersom det inte gr att leverera inom en timme (eller vad man nu sagt) annars.
    Ett sdant enormt lagerhllande lr inte bli billigt, vilket ju skulle vara pongen antar jag.
    Lter som ngra nissar med svlfrilla lyckats slja in ett "koncept" till godtrogna fretagsledare.

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    216
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Efter att ha lst hela rapporten har jag den strsta frstelsen fr att TS mste styra upp flygandet i landet. Rapporten r mycket saklig och noggrann och det finns verhuvudtaget ingen anledning att tvivla p innehllet och alla siffror.

Mediavanorna (redovisas i rapporten) fr drnarpiloter r intressant och visar tydligt var vi skall synas/finnas fr att n nya modellflygare.

//R

-------------------
    Lrdomar kring drnaranvndandet

• Drnaranvndandet fortstter ka sedan 2018. 18% av svenska hushll ger idag en drnare.

• Det r framfrallt mn samt individer upp till 60 r som ger drnare i hushllet men en tydlig majoritet av dessa ger drnare som vger mindre n 900g.

• Majoriteten av drnaranvndarna (55%) flyger endast ett par gnger per r eller mer sllan, men 32% flyger ett par gnger i mnaden eller oftare. De mest frekventa anvndarna r mn under 39 r.

• En av fyra anvndare (ca 174 000 personer) flyger p ett stt som krver tillstnd hos Transsportstyrelsen. D.v.s. man flyger antingen hgre n 120 meter, utom synhll eller ver mnniskor

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •