Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

mne: Intressant lsning: Transportstyrelsens opinionsunderskning om "drnare"

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    262
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Men tillstndskraven har ju uppsttt fr att TS infrt dem. Det finns ingen olycksstatistik som visar att de behvs.

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    223
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlgg
    Men tillstndskraven har ju uppsttt fr att TS infrt dem. Det finns ingen olycksstatistik som visar att de behvs.

Med 645 000 drnargare i Sverige och av dess flyger 174 000 bevisligen olmpligt/farligt r det tjnstefel att inte infra regleringar fr att frbygga s att olyckor minimeras.

Menar du att man skall invnta olyckor och frst drefter infra regleringar?

//R

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    262
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Ja, det r vl det vanliga sttet. Annars vet man ju inte om ngot verkligen r farligt eller ej.

Standard

Mindre n 5.000 medlemmar p detta forum.
    Mindre n 3.000 medlemmar p HeliSweden.
    ver 637.000 som flyger utver det... de r intresserade av foto mest antar jag?
    Det r nd ganska imponerande att nstan en halv miljon flyger helt OK trots allt.

Om var 15e person ger en drnare s antas det vl att det handlar om de mindre leksaks-quadcoptrarna upp till storlek Mavic och ibland nn strre. Det innebr att nstan 2.000 personer hr p land skulle ha en drnare, av 30.000 personer totalt. Jag driver ett RC-forum och har hllit p med RC-flyg samt drnare sedan 2007 och jag knner bara till 50 drygt. Otroligt att det finns nstan 2.000 personer till hr som hller p med denna roliga hobby, men var r dom?

Det r vldigt mnga personer. Hur har denna statistik tagits fram? r det via utsnda pappersbrev till slumpvalda dr en viss procent brytt sig om att svara? De som har eller hatar drnare antar jag svarar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    223
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Mindre n 5.000 medlemmar p detta forum.
    Mindre n 3.000 medlemmar p HeliSweden.
    ver 637.000 som flyger utver det... de r intresserade av foto mest antar jag?
    Det r nd ganska imponerande att nstan en halv miljon flyger helt OK trots allt.

Om var 15e person ger en drnare s antas det vl att det handlar om de mindre leksaks-quadcoptrarna upp till storlek Mavic och ibland nn strre. Det innebr att nstan 2.000 personer hr p land skulle ha en drnare, av 30.000 personer totalt. Jag driver ett RC-forum och har hllit p med RC-flyg samt drnare sedan 2007 och jag knner bara till 50 drygt. Otroligt att det finns nstan 2.000 personer till hr som hller p med denna roliga hobby, men var r dom?

Det r vldigt mnga personer. Hur har denna statistik tagits fram? r det via utsnda pappersbrev till slumpvalda dr en viss procent brytt sig om att svara? De som har eller hatar drnare antar jag svarar.

Du har svar p alla dina frgor i rapporten. land ingr inte och drmed r ditt resonemang inte relevant.

//R

Reg.datum
    Jun 2016
    Inlgg
    183
    Jobb
    Miljonr i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

Standard

Med tanke p drnarnas aktionsradie tnker jag att det mste byggas en oherrans massa Amazon-lager ver hela landet.
    Alla innehllande hela sortimentet, eftersom det inte gr att leverera inom en timme (eller vad man nu sagt) annars.
    Ett sdant enormt lagerhllande lr inte bli billigt, vilket ju skulle vara pongen antar jag.
    Lter som ngra nissar med svlfrilla lyckats slja in ett "koncept" till godtrogna fretagsledare.
    Det r mycket som pverkar aktionsradien verkar det som, vinden tex, det r storm ibland eller hrd vind och motvind t ena hllet och medvind hem. Nederbrd typ underkylt regn, flg igr min mavic pro och skulle fota elslingan i min flaggstng det var regn och -2˚ och fick isbildning p kameran s jag sg inte skit genom den och maskinen flg vldigt oroligt, blev ju landning p direkten och frsta gngen jag har har ftt isbildning p snurrorna. Temperaturen ocks vldigt avgrande p aktionstiden, brukar kunna flyga 25-28 min men i Jokkmokk frra vintern blev det pass p hgst 15 min pga kylan -18˚
    Dom mste nog utrustas med anvisning och vrme till accarna, s dagens maskiner platsar inte alls.
    God fortsttning
    Matti

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    262
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Samt att de har den fysikaliska nackdelen att behva motverka jordaccelerationen med motorkraft. Ett hjulfordon gr det utan energitgng frutom lite friktion nr det rr sig.
    Drnarna kan aldrig mta sig med ett hjulfordon som just p grund av detta lastar mngfalt mer utan ngon strre kostnad.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlgg
    Du har svar p alla dina frgor i rapporten. land ingr inte och drmed r ditt resonemang inte relevant.//R
    Har sett rapporten och det framgr inte det jag vill ha svar p. Eller? 12000 svenskar r med i underskningen kvartalsvis, men det str inte svarsfrekvens. Ser man antalet p fljande sida, r det bara nstan 3000 som stllt upp? Dvs 1/4, vldigt lgt antal och brukar inte godknnas? Det innebr att 645.000 kan lika grna vara allt frn 160.000-2.600.000 svenskar som ger en drnare. Troligtvis struntar mnga i att stlla upp d de inte bryr sig om drnare (har ingen?). Statistik tcker bara dem som stller upp. Har jag missat nt?

Jag bara drog en jmfrelse gllande land fr att f ett grepp om dessa siffror, mest fr egen del och insg snabbt att det var enorma siffror.

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    223
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Statistik tcker bara dem som stller upp. Har jag missat nt?

Jag bara drog en jmfrelse gllande land fr att f ett grepp om dessa siffror, mest fr egen del och insg snabbt att det var enorma siffror.
    Du behver minst 1034 svar fr att f fram ett statistiskt skert underlag. r svarsfrekvensen lgre blir det statistiskt fr hg felmarginal.

Siffran 1034 r jag inte helt sker p, kanske var det 1044, men det ligger i den storleken, kommer inte riktigt ihg frn min studietid.

Ja, det r enorma siffror som kar varje r i hela EU och USA mfl lnder - drav behovet att reglerar.

//R

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 629
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

....sen r som vanligt frgan om denna typ av reglering kommer att fungera fr det stora flertalet gare av DJI-liknande farkoster ? Eller om det bara r vi lite mera medvetna och laglydiga (?) organiserade modellflygare som kommer att flja dessa ?
    Roger

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    262
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Eftersom det inte finns ngon olycksstatistik (trol. pga att det inte finns ngra olyckor) s kommer brott mot bestmmelserna sannolikt inte mrkas.
    Eftersom dessa brott inte medfr ngra olyckor.

Dessutom tycker jag att vi slutar kalla DJI:er fr drnare utan istllet fr "flygande kamera" eller ngot liknande. Jag har en Mini, den tar mycket fina bilder och filmer men ngon vidare flygupplevelse r det inte.

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    223
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Dessutom tycker jag att vi slutar kalla DJI:er fr drnare utan istllet fr "flygande kamera" eller ngot liknande. Jag har en Mini, den tar mycket fina bilder och filmer men ngon vidare flygupplevelse r det inte.
    Har en Mavic 2 Pro som jag ocks ser som en flygande kamera. Det r kameran som r det intressanta, ngon flygupplevelse r det verhuvudtaget inte - den flyger ju helt sjlv. Men tekniken r enorm - har aldrig haft ngon pryl med s mycket avancerad teknik.

----------

Det mste finnas tusentals drnarpiloter (under 39 r enligt rapporten) som skulle vilja ha en mer utmanande flygupplevelse.

Utan att veta borde en modern EDF-krra som tex Freewing JAS-39 Gripen 80 mm EDF Jet vara ngot som skulle tilltala denna mlgrupp. Inte som frsta plan men mer som mlbild/lockbete.

Skall det traditionella modellflyget n ut till denna yngre moderna mlgrupp fr vi nog se ver vr mediastrategi.

//R

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    401
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Har en Mavic 2 Pro som jag ocks ser som en flygande kamera. Det r kameran som r det intressanta, ngon flygupplevelse r det verhuvudtaget inte - den flyger ju helt sjlv. Men tekniken r enorm - har aldrig haft ngon pryl med s mycket avancerad teknik.

----------

Det mste finnas tusentals drnarpiloter (under 39 r enligt rapporten) som skulle vilja ha en mer utmanande flygupplevelse.

Utan att veta borde en modern EDF-krra som tex Freewing JAS-39 Gripen 80 mm EDF Jet vara ngot som skulle tilltala denna mlgrupp. Inte som frsta plan men mer som mlbild/lockbete.

Skall det traditionella modellflyget n ut till denna yngre moderna mlgrupp fr vi nog se ver vr mediastrategi.

//R
    FPV drnare r stort bland de yngre och de gr flyga utan FPV ocks p vanligt modellflygvis och det gr undan och de r vldigt omma nr man flyger i backen, jag har sjlv testat. Facebook gruppen FPV Sverige https://m.facebook.com/profile.php?i...content_filter med 5093 medlemmar har nu till antal passerat denna gruppens 4931 medlemmar. Ingen startbana behvs s det r svrt att motivera dem att flyga p modellflygflten utan det r vanligt att de flyger ensamma eller trffas p andra stllen.

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    223
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlgg
    FPV drnare r stort bland de yngre och de gr flyga utan FPV ocks p vanligt modellflygvis och det gr undan och de r vldigt omma nr man flyger i backen, jag har sjlv testat. Facebook gruppen FPV Sverige https://m.facebook.com/profile.php?i...content_filter med 5093 medlemmar har nu till antal passerat denna gruppens 4931 medlemmar. Ingen startbana behvs s det r svrt att motivera dem att flyga p modellflygflten utan det r vanligt att de flyger ensamma eller trffas p andra stllen.
    Av ovan nmnda grupp har vi ngra f i vr klubb.

Det r inte dessa jag tnker p i frsta hand utan jag tnkte mer p de med "flygande kamera" som fotograferar. Typ Anders 35 r som beskrivs i rapporten.

//R

Standard

Vi "LOS"-RC-flygare (flyg och helikopter utan kameror) r en pytteliten del av allt radiostyrt. Flygande kamerorna r 90%++ minst.

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    401
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Av ovan nmnda grupp har vi ngra f i vr klubb.

Det r inte dessa jag tnker p i frsta hand utan jag tnkte mer p de med "flygande kamera" som fotograferar. Typ Anders 35 r som beskrivs i rapporten.

//R
    Jag har sett ngra stycken typ Anders 35 provflyga p vrt flt men de r mest intresserade av att visa upp alla sjlvflygande finesser de har lrt sig p sin film/foto drnare och hur de kan flyga ivg p skrmen lngt ivg s vi knappt ser den. Visst tittar de p vra modeller men n har ingen fastnat fr modellflyget hos oss. FPV verkar ligga nrmare fr dem och dr har vi ju problemet att hlla sig inom synhll. Jag tror mnga typ Anders 35 provar p FPV racingdrnare nr de vill flyga mer p riktigt och d r det nog svrt det hr med att fnga intresset fr modellflyg nr man en gng flugit FPV med dessa snabba drnare dr man verkligen fr en fartknsla. Det r bara besvrligt att flyga LOS utan kamera som jag hrt dem sga.

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    262
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Hr r lsningen p problemet med dlig rckvidd/lastfrmga hos Amazon-drnare:

https://www.aliexpress.com/item/4000710224622.html?ug_edm_item_id=4000710224622&cr eative_img_ind=3&tracelog=rowan&rowan_id1=multiple _product_components_combination_1_en_US_2021-01-04&rowan_msg_id=dastCOWS_2663_$360952fe0ae642978ff 5733e12d0d508&ck=in_edm_other

Mycket bttre n en skpbil... eller?

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    7 063
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Hmmm...
    Vikt 4,8 kg.

Skulle man ha en sn tjutandes ver huvudet eller huset, s hade jag anmlt den fr krnkande frfarande...
    Retroholic!

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    223
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Den hr r lite strre :-)

https://youtu.be/EQK9m_OBVgY

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	drnare.png 
Visningar:	27 
Storlek:	484,5 KB 
Id:	72336

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    262
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Man kan -kanske- verleva ett fall frn 10 meter, man fr tnka p det nr man flyger badkar. r man en god bit hgre kan man eventuellt ha en fallskrm, men hjdomrdet dremellan r potentiellt livsfarligt.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •