Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Storskr (Strngns Express)

Standard Storskr (Strngns Express)

Jag har nu pbrjat mitt bygge och tnkte hr dela med mig lite av lrdomarna frn detta.
    Btens skala har jag satt till 1:50 vilket ger en total lngd p 80cm, vilket knns som ganska lagom att ha som dekoration hemma.
    Jag har nyligen kpte en 3Dskrivare (ENDER3 V2) och tnker nyttja den tekniken dr s r lmpligt. Frhoppningen r att den skall leva i mnga mnga r, s jag vgar inte printa ngot vitalt i material som inom ngra r ldras och gr snder. Gjutform printas i PLA och sen plastas skrovet i glas+epoxi. Jag kommer med andra ord frska anvnda skrivaren som hjlp i arbetet och inte direkt dess slutresultat.
    Jag har tagit fram en cadmodell som successivt frbttras, allteftersom bygget fortlper. Underlaget till modellen kommer frn digitalt arkiv (sjfartsmuseet) samt foton som finns tillgngliga p ntet.
    /Johan
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	1977_514_5.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	72309Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	1977_514_6.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	87,8 KB 
Id:	72308Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Storskar1.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	72310Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Storskar2.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	62,8 KB 
Id:	72307

Standard

En av de frsta delarna jag ville testa att tillverka var stockankaret, jag bedmde det som ett riskmoment.
    Upplgg: printa halvor i PLA, gr sen gjutform i gips och gjut i tenn.
    Som inspiration fick ett lite strre modellankare tjna. Det modellerades upp i cad och skalades om till lmplig storlek.

Namn:	20200921_105527.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	247,6 KB 
Id:	72311 (CADmodell https://grabcad.com/library/kedge-anchor-1)

Namn:	20200921_104438_cr.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	116,6 KB 
Id:	72312Tv modeller printades ut och spacklades s att gipsformar kunde tillverkas.
    Frhoppningen var att alla delar skulle kunna tillverkas i gipsformen, tyvrr blev det bara huvuddelen av ankaret som fyllde formen ordentligt, de andra delarna var fr sm.

Namn:	20200920_221623.jpg 
Storlek:	140,6 KB 
Id:	72313Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20200921_065808.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	125,7 KB 
Id:	72314Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20200921_104131_cr.jpg 
Storlek:	85,0 KB 
Id:	72315
    Stocken tillverkades av koppartrd och lite ldtenn.

Namn:	20200921_191331_cr.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	72316

Standard

Skrovgjutformen delas upp i 8 delar och printas i PLA.

Namn:	2021-01-02_cr.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	68,0 KB 
Id:	72322Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20201113_114612.jpg 
Storlek:	88,6 KB 
Id:	72323
    Fr att kunna linjera upp bitarna har jag caddat in ett antal 7mm och 2mm hl. De grvre fr blompinnar och de klenare fr gamla cykelekrar. S hr i efterhand borde jag bara ha krt med 2mm hl, det var dessa som fungerade smidigast.
    Formdelarna limmades ihop med CA. Efter sandpappring tckte jag ytorna med 2K sprutspackel.

Namn:	20201127_101122.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	72324
    Ytorna penslades med formvax och slppmedel.

Standard

...sen brjar plastningen.
    Frst sprutar jag billack och sprutspackel fr att f ett ytskikt. Halvorna plastas en och en med glas+epoxi. Jag har varit ganska offensiv och frskt f in s mycket geometrier som mjligt i formarna, vl medveten om att jag eventuellt mste skrota dem nr jag frsker f ur skrovet. Plastningen blir en riktig maratoninsats med alla skrymslen och veck. Jag fattar beslut att vakuumsuga lamineringen fr att se till att vven trycks ner s mycket som mjligt. Efter det hrdat hyffsat plastar jag ihop halvorna till ett komplett skrov.
    Efter mycket mda fr jag loss skrovet, jag mste dock skrota ett av formelementen till aktern, det sitter s hrt fast att jag riskerar skada skrovet.

Namn:	20201130_173323.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	72325Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20201130_200249.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	156,2 KB 
Id:	72326
    95% av skrovet r bra, men p en del stllen r det ytdefekter.
    Jag tillverkar sm formsegment fr att tgrda dessa.

Namn:	20201203_170140.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	39,9 KB 
Id:	72328
    Hr fr jag en del insikter: Det verkar som om det r mellan vax och slppmedel som det slpper nr man tar bort skrovet och vaxet r den del som r viktigast. Det gr till och med att gjuta direkt i PLA:n (utan spackel) om man anvnder rejlt med vax. Flera genersa lager vax som bearbetas in i PLA:n med pensel och drefter slppmedel till dess ytan r blank. Hr fr man frsts gra en avvgning p hur mycket finisharbete man vill lgga ner p form och hur mycket man vill lgga ner p det gjutna. r det bara en funktionsyta s behvs det allts inget spackel alls.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 011
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Hej, vilket kul bygge!!
    Detta skall bli spnnande att flja.
    Har en kompis som startat ett bygge av Gustavsberg VII.
    Det r en speciell knsla i det dr gamla skrgrdsbtarna.
    Blir det en helt statisk modell eller stter du radio i den?

// Mats W
    Flygsmurfen

Standard

Det blir radio i bten. Eftersom utbudet p billiga borstreglage r klent s kommer jag frska med borstls drift.
    Framdrivningen blir 750kv fr motorn och 4blad/40mm p propellern. Frhoppningsvis blir det inte fr hftigt.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 011
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Hej, jag satte tv st borstslsa motorer r H.K i en bt.
    Dessvrre visade det sig att dessa inte tyckte om att starta p lga strmmar s det gick inte at synka dem alls.
    (Skall tydligen vara speciella motorer fr detta ndaml med "sensor"...man lr sig hela tiden).
    Jag rev ut skiten och satte in tv st sdana hr uppsttningar:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...h-crawler.html
    Nu synkar de perfekt. Har dock en provat i vattnet nnu.
    Att vlja propellrar fr btar r lurigt. Verkar inte finna ngra givna regler?
    Det r bara att frska kopiera andras setup med liknande fartyg.

Skall bli kul att flja hur det gr fr dig i projektet.

// Mats W
    Flygsmurfen

Standard

Jaha, s de har borstreglage med back i sortimentet ocks, det hade jag missat. Bra med backupalternativ om jag failar framver.
    Propellervalet var ganska enkelt. Jag valde den propeller i Raboesch sortiment som var mest lik till storlek och modell. Pitch har jag ingen aning om.
    Val av inkpsstlle var dock inte lika enkelt. Tidigare har jag handlat en del hos "The Model Dockyard", den shoppen har dock precis lagt ner verksamheten. Istllet provar jag nu den hr shoppen fr frsta gngen:
    http://www.hobby-lobby-modellbau.com..._Fittings.html
    Priserna verkar bra, men betalningsalternativ och mailkontakt r usel. Jag hoppas de skter leveransen bra s jag inte r lurad(jag har sett kommentarer p forum och de psts vara serisa).

Standard

Frdck ock tak:
    Gjutform till frdck tillverkades frst i design med 1mm godstjocklek och ett antal frstyvningsribbor p 7x1mm.
    Gjutformen fick dock kasseras eftersom den bucklades tmligen omgende av inbyggda spnningar i printningen.
    Nytt frsk gjordes med gjutformens tjocklek kad till 10mm. Vid utskriften valde jag s tunna vggar som mjligt, dvs 1 lagers sidotjocklek och infill satte jag till ca 10%. Totalvikten fr de tv olika utskrifterna blev nrmast identisk, skillnaden i stabilitet blev dock gigantisk. Andra frsket blev MYCKET stadigare.

Namn:	20201231_110721.jpg 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	72343Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20201231_110620.jpg 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	72344
    Ytan fick en ltt touch med sandpapper innan jag lade p vax+slppmedel. Dcket plastades frst med 2 lager 200g vv, vilket visades sig vara aningen fr lite fr att dcket skulle bli stabilt. S jag lade p lite extra eftert.
    Taket printades i tre sektioner enligt samma metod. Fr att spara vikt/printtid testade jag nu en setting som gr infill p vartannat lager, det kndes som om styvheten p slutresultatet vart OK nd. Delarna skarvades ihop med 2mm cykelekrar p samma stt som skrovformen. Varje sektion hade en bygghjd p ca 20cm, vilket verkar vara i hgsta laget fr att f bra finish med endast 10mm godstjocklek. Jag fick sandpappra lite extra och lgga p lite biltema 2k spackel fr att f bra finish.

Namn:	20210105_064804.jpg 
Storlek:	74,6 KB 
Id:	72345
    Till taket plastade jag 4x200g vv fr styrka och ytterst 50g fr jmnare ytfinish.

Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    340
    Klubb
    Klubbls Linkping

Standard

Intressant att flja
    Flyger helst segel

Standard

Hej, kul att byggrapporterna uppskattas!

Jag har letat runt en del p ntet efter shoppar som sljer fina metallnt (relingen p vre dck) men hittar inte det jag r ute efter. r det nn som vet lmpligt inkpsstlle eller hur man gr?
    Originalntet r rombiskt(?) och har i den hr skalan ett trdavstnd p ca 1.3mm.

Namn:	Netting.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	72361

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 011
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Hej, jag skulle kolla med Easkader, http://www.eskader.se/ eller denna firma i England.
    https://www.cornwallmodelboats.co.uk/
    De r vlsorterade.
    Annars kanske du kan hitta nt i ngot helt annat sammanhang?
    Ngon silduk, myggnt eller liknande?
    Myggntet jag har fr balkongdrren ser rtt ut men maskvidden r ca 1,5-2 mm.

// Mats W
    Flygsmurfen

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •