Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Storskär (Strängnäs Express)

  1. #1

    Standard Storskär (Strängnäs Express)

    Jag har nu påbörjat mitt bygge och tänkte här dela med mig lite av lärdomarna från detta.
    Båtens skala har jag satt till 1:50 vilket ger en total längd på 80cm, vilket känns som ganska lagom att ha som dekoration hemma.
    Jag har nyligen köpte en 3Dskrivare (ENDER3 V2) och tänker nyttja den tekniken där så är lämpligt. Förhoppningen är att den skall leva i många många år, så jag vågar inte printa något vitalt i material som inom några år åldras och går sönder. Gjutform printas i PLA och sen plastas skrovet i glas+epoxi. Jag kommer med andra ord försöka använda skrivaren som hjälp i arbetet och inte direkt dess slutresultat.
    Jag har tagit fram en cadmodell som successivt förbättras, allteftersom bygget fortlöper. Underlaget till modellen kommer från digitalt arkiv (sjöfartsmuseet) samt foton som finns tillgängliga på nätet.
    /Johan
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1977_514_5.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	72309Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1977_514_6.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	87,8 KB 
Id:	72308Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Storskar1.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	72310Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Storskar2.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	62,8 KB 
Id:	72307

  2. #2

    Standard

    En av de första delarna jag ville testa att tillverka var stockankaret, jag bedömde det som ett riskmoment.
    Upplägg: printa halvor i PLA, gör sen gjutform i gips och gjut i tenn.
    Som inspiration fick ett lite större modellankare tjäna. Det modellerades upp i cad och skalades om till lämplig storlek.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200921_105527.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	247,6 KB 
Id:	72311 (CADmodell https://grabcad.com/library/kedge-anchor-1)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200921_104438_cr.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	116,6 KB 
Id:	72312Två modeller printades ut och spacklades så att gipsformar kunde tillverkas.
    Förhoppningen var att alla delar skulle kunna tillverkas i gipsformen, tyvärr blev det bara huvuddelen av ankaret som fyllde formen ordentligt, de andra delarna var för små.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200920_221623.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	140,6 KB 
Id:	72313Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200921_065808.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	125,7 KB 
Id:	72314Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200921_104131_cr.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	85,0 KB 
Id:	72315
    Stocken tillverkades av koppartråd och lite lödtenn.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200921_191331_cr.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	72316

  3. #3

    Standard

    Skrovgjutformen delas upp i 8 delar och printas i PLA.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2021-01-02_cr.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	68,0 KB 
Id:	72322Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201113_114612.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	88,6 KB 
Id:	72323
    För att kunna linjera upp bitarna har jag caddat in ett antal 7mm och 2mm hål. De grövre för blompinnar och de klenare för gamla cykelekrar. Så här i efterhand borde jag bara ha kört med 2mm hål, det var dessa som fungerade smidigast.
    Formdelarna limmades ihop med CA. Efter sandpappring täckte jag ytorna med 2K sprutspackel.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201127_101122.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	72324
    Ytorna penslades med formvax och släppmedel.

  4. #4

    Standard

    ...sen börjar plastningen.
    Först sprutar jag billack och sprutspackel för att få ett ytskikt. Halvorna plastas en och en med glas+epoxi. Jag har varit ganska offensiv och försökt få in så mycket geometrier som möjligt i formarna, väl medveten om att jag eventuellt måste skrota dem när jag försöker få ur skrovet. Plastningen blir en riktig maratoninsats med alla skrymslen och veck. Jag fattar beslut att vakuumsuga lamineringen för att se till att väven trycks ner så mycket som möjligt. Efter det härdat hyffsat plastar jag ihop halvorna till ett komplett skrov.
    Efter mycket möda får jag loss skrovet, jag måste dock skrota ett av formelementen till aktern, det sitter så hårt fast att jag riskerar skada skrovet.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201130_173323.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	72325Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201130_200249.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	156,2 KB 
Id:	72326
    95% av skrovet är bra, men på en del ställen är det ytdefekter.
    Jag tillverkar små formsegment för att åtgärda dessa.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201203_170140.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	39,9 KB 
Id:	72328
    Här får jag en del insikter: Det verkar som om det är mellan vax och släppmedel som det släpper när man tar bort skrovet och vaxet är den del som är viktigast. Det går till och med att gjuta direkt i PLA:n (utan spackel) om man använder rejält med vax. Flera generösa lager vax som bearbetas in i PLA:n med pensel och därefter släppmedel till dess ytan är blank. Här får man förstås göra en avvägning på hur mycket finisharbete man vill lägga ner på form och hur mycket man vill lägga ner på det gjutna. Är det bara en funktionsyta så behövs det alltså inget spackel alls.

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, vilket kul bygge!!
    Detta skall bli spännande att följa.
    Har en kompis som startat ett bygge av Gustavsberg VII.
    Det är en speciell känsla i det där gamla skärgårdsbåtarna.
    Blir det en helt statisk modell eller sätter du radio i den?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6

    Standard

    Det blir radio i båten. Eftersom utbudet på billiga borstreglage är klent så kommer jag försöka med borstlös drift.
    Framdrivningen blir 750kv för motorn och 4blad/40mm på propellern. Förhoppningsvis blir det inte för häftigt.

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, jag satte två st borstslösa motorer r H.K i en båt.
    Dessvärre visade det sig att dessa inte tyckte om att starta på låga strömmar så det gick inte at synka dem alls.
    (Skall tydligen vara speciella motorer för detta ändamål med "sensor"...man lär sig hela tiden).
    Jag rev ut skiten och satte in två st sådana här uppsättningar:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...h-crawler.html
    Nu synkar de perfekt. Har dock en provat i vattnet ännu.
    Att välja propellrar för båtar är lurigt. Verkar inte finna några givna regler?
    Det är bara att försöka kopiera andras setup med liknande fartyg.

    Skall bli kul att följa hur det går för dig i projektet.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8

    Standard

    Jaha, så de har borstreglage med back i sortimentet också, det hade jag missat. Bra med backupalternativ om jag failar framöver.
    Propellervalet var ganska enkelt. Jag valde den propeller i Raboesch sortiment som var mest lik till storlek och modell. Pitch har jag ingen aning om.
    Val av inköpsställe var dock inte lika enkelt. Tidigare har jag handlat en del hos "The Model Dockyard", den shoppen har dock precis lagt ner verksamheten. Istället provar jag nu den här shoppen för första gången:
    http://www.hobby-lobby-modellbau.com..._Fittings.html
    Priserna verkar bra, men betalningsalternativ och mailkontakt är usel. Jag hoppas de sköter leveransen bra så jag inte är lurad(jag har sett kommentarer på forum och de påstås vara seriösa).

  9. #9

    Standard

    Fördäck ock tak:
    Gjutform till fördäck tillverkades först i design med 1mm godstjocklek och ett antal förstyvningsribbor på 7x1mm.
    Gjutformen fick dock kasseras eftersom den bucklades tämligen omgående av inbyggda spänningar i printningen.
    Nytt försök gjordes med gjutformens tjocklek ökad till 10mm. Vid utskriften valde jag så tunna väggar som möjligt, dvs 1 lagers sidotjocklek och infill satte jag till ca 10%. Totalvikten för de två olika utskrifterna blev närmast identisk, skillnaden i stabilitet blev dock gigantisk. Andra försöket blev MYCKET stadigare.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201231_110721.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	72343Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201231_110620.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	72344
    Ytan fick en lätt touch med sandpapper innan jag lade på vax+släppmedel. Däcket plastades först med 2 lager 200g väv, vilket visades sig vara aningen för lite för att däcket skulle bli stabilt. Så jag lade på lite extra efteråt.
    Taket printades i tre sektioner enligt samma metod. För att spara vikt/printtid testade jag nu en setting som gör infill på vartannat lager, det kändes som om styvheten på slutresultatet vart OK ändå. Delarna skarvades ihop med 2mm cykelekrar på samma sätt som skrovformen. Varje sektion hade en bygghöjd på ca 20cm, vilket verkar vara i högsta laget för att få bra finish med endast 10mm godstjocklek. Jag fick sandpappra lite extra och lägga på lite biltema 2k spackel för att få bra finish.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210105_064804.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	74,6 KB 
Id:	72345
    Till taket plastade jag 4x200g väv för styrka och ytterst 50g för jämnare ytfinish.

  10. #10
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Intressant att följa
    Flyger helst segel

  11. #11

    Standard

    Hej, kul att byggrapporterna uppskattas!

    Jag har letat runt en del på nätet efter shoppar som säljer fina metallnät (relingen på övre däck) men hittar inte det jag är ute efter. Är det nån som vet lämpligt inköpsställe eller hur man gör?
    Originalnätet är rombiskt(?) och har i den här skalan ett trådavstånd på ca 1.3mm.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Netting.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	72361

  12. #12


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, jag skulle kolla med Easkader, http://www.eskader.se/ eller denna firma i England.
    https://www.cornwallmodelboats.co.uk/
    De är välsorterade.
    Annars kanske du kan hitta nät i något helt annat sammanhang?
    Någon silduk, myggnät eller liknande?
    Myggnätet jag har för balkongdörren ser rätt ut men maskvidden är ca 1,5-2 mm.

    // Mats W
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •